Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-25@08:25:50 GMT

فناوری نسل 5 تلفن همراه: اجاق مایکروویو مقدس شرکتی

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۳۹۶۶

فناوری نسل 5 تلفن همراه: اجاق مایکروویو مقدس شرکتی

خبرگزاری تقریب، حوزه سایر رسانه ها: هیاهوی رسانه ای زیادی پیرامون فناوری بی سیم جی 5 (نسل 5) درگرفته که  به طور آزمایشی در شهرهای بزرگی از جمله ونکوور، تورنتو، اتاوا، نیویورک و لس آنجلس راه اندازی شده است. اما دشوار می توان فهمید که چه چیزی را باید از آن انتظار داشته باشیم. مدافعان این فناوری از تسهیل وسایل نقلیه بی راننده و «گفتگوی اتومبیل با اتومبیل»، تجهیزات واقعیت مجازی و البته «اینترنت اشیاء» سخن می گویند؛ اما این اجاق مایکروویو مقدس شرکت های بزرگ فناوری بیش از آنکه نویدبخش باشد، مبهم و نامعلوم به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زمانی که پای مختصات کار به میان می آید، به نظر می رسد بیشتر این حرف ها بادی است که در آستین اینترنت اشیا انداخته اند. برای مثال در مارس 2018  وزیر نوآوری کانادا  ناودیپ بینز که 400 میلیون دلاررا به طرح به کارگیری آزمایش جی 5 تزریق کرده، درباره اپلیکیشن های اینترنت اشیا از جمله  یخچال هایی که بر موجودی مواد خوراکی نظارت می کنند و به طور خودکار خواروبار تازه لازم را سفارش می دهند، «ابراز احساسات» کرده است.
سپس نوبت به یک مدافع جی 5 رسید که در بی بی سی نیوز (19 مارس 2018) درباره «هدست های واقعیت افزوده» ابراز احساسات کرد که «یک عینک با ظاهر معمولی» جایگزین آنها می شود و همه می توانند ظرف 10 سال دیگر آن را بر چشم بزنند. این عینک ها «به طور خودکار هر کسی را که می بینید شناسایی می کنند و احتمالا قادر خواهند بود نام آنها را به همراه لینکی به پروفایل آنلاین آنها در میدان دیدتان به نمایش بگذارند.»
ظاهرا انسان آینده  چنان ذهن مغشوشی خواهد داشت که قادر به تهیه فهرستی از مواد غذایی لازم یا به یادآوردن اسامی آشنایان خود نخواهد بود...که البته شاید تصویری نباشد که مدافعان جی 5 امیدواری اش را دارند: «هزاران مطالعه منتشر شده وجود دارد که نشان می دهند حتی قرار گرفتن در معرض سطوح پایینی از امواج مایکروویو، دارای یک اثر بیولوژیک بر انسان است.»
در میان تمام جار و جنجال ها پیرامون نسل 5 به ندرت می توان اظهار نظری شبیه به حرفی را پیدا کرد که جودی مک  کاتئون از مجله الوکس زده است: «تا حالا شبکه های پهن باند موبایل برای برآورده ساختن نیازهای مردم طراحی شده بودند. اما نسل 5  با در نظر داشتن نیازهای ماشین ها خلق شده اند و انتقال داده های حجم بالا و فرکانس بالا را ممکن می سازند...ما انسان ها تفاوت (در سرعت انتقال داده ها) را متوجه نخواهیم شد، اما این کار به ماشین ها اجازه می دهد تا به ارتباطاتی نزدیک به بی وقفه دست یابند. اتفاقی که خود می تواند به  معنای باز کردن یک جعبه پاندورای مشکلات برای ما- و سیاره ما- باشد.»

جعبه مشکلات
خیلی از دانشمندان خواهند گفت که جعبه مشکلات پیش از این با فناوری های بی سیم سابق که تشعشعات الکترومغناطیسی مضر برای سلامتی انسان را انتشار می دهند گشوده شده است.همانطور که جاش دل سول بیولیو خالق مستند «قدرتت را باز پس بگیر» در ایمیلی برای من نوشته است: «هم اکنون به معنای واقعی کلمه هزاران مطالعه منتشر شده وجود دارد که نشان می دهند حتی قرار گرفتن در معرض تشعشعات سطح پایین مایکروویو موجب یک اثر بیولوژیک می شود.»
در واقع در مارس سال جاری یک بازنگری مقایسه ای علمی از مطالعه تعیین کننده «برنامه سم شناسی ملی آمریکا» درباره تشعشات تلفن های همراه و سلامتی، دریافته است که «شواهد روشنی» وجود دارد که تشعشات این تلفن های همراه موجب سرطان - به خصوص یک سرطان بافت قلب در موش ها – می شوند و برخی شواهد نشان از ابتلا به سرطان در مغز و غدد فوق کلیوی دارند.
اما همانطور که مارک هرتسگارد و مارک دوی درگاردین (14 جولای 2018) گزارش کرده اند: «حتی یک سازمان خبری بزرگ درآمریکا یا اروپا این اخبار علمی را گزارش نکرده اند.» آنها این سکوت را به قدرت «انجمن ارتباطات موبایل و اینترنت»  و کلیت صنعت بی سیم نسبت می دهند که چندین دهه است «هماهنگ کننده یک کارزار روابط عمومی جهانی با هدف گمراه کردن نه تنها روزنامه نگاران بلکه مصرف کنندگان و سیاست مداران درباره علوم واقعی مرتبط با تشعشعات تلفن های همراه را به پیش می برند.»
آنها از همان راهبرد «تردید افکنی» استفاده کرده اند که صنعت دخانیات و صنایع نفتی آن را به کار بسته بودند: بودجه تحقیقات طرفدار خود را تامین کنید تا کاری کنند که چنین به نظر بیاید گویی اجتماع علمی در مورد مسائلی چون استعمال دخانیات یا تغییرات آب و هوایی به راستی دچار دو دستگی هستند.
اما همانگونه که هرتگارد و دویی گفته اند «یک بازیگر کلیدی وجود دارد که از تمام این تحقیقات مدافع ارتباطات بی سیم متاثر نشده است: صنعت بیمه...«چرا ما باید خواستار این کار شویم؟» یک مدیر اجرایی این حرف را با نیشخندی و پیش از آن بر زبان آورد که به بیشتر از 20 پرونده مطرح شده علیه شرکت های بی سیم که درمجموع خسارتی یک میلیارد و 900 میلیون دلاری را مطالبه کرده اند اشاره کند.»

آزمایش گسترده
اخیرا 236 دانشمند که حوزه کار آنها تحقیقات پیرامون تشعشعات است، از گوشه و کنارجهان درخواستی را امضا کرده اند که در آن آمده بود فناوری نسل 5 به شدت درحال افزایش دامنه اثرگذاری خود و قرار دادن تمام مردم در معرض تشعشات است. و از این بابت تنها انسان ها نیستند که به خطر می افتند.
دکتر جوئل موسکویتز استاد سلامت عمومی از دانشگاه کالیفرنیا- برکلی به دیلی میل انگلیس (29 می 2018) گفته است که «به کارگیری فناوری نسل 5 یک آزمایش بزرگ  روی سلامت کل گونه های زنده محسوب می شود.»
به منظور تسهیل سرعت انتقال داده های سریع تر، نسل 5 از امواج میلی متری استفاده خواهد کرد؛ امواج کوچک تری که از طریق فرکانس بالاتری از طیف الکترومغناطیس قابل دسترسی است که پیش از این از سوی صنایع ارتباطاتی به کار گرفته نشده است. این امواج کوچک تر نه می توانند مسافت زیادی حرکت کنند و نه در بسیاری از انواع مواد نفوذ کنند. درنتیجه این ویژگی بدان معناست که به میلیون ها «برج تلفن همراه کوچک» (تقریبا به بلندی یک یخچال) و در نزدیکی یکدیگر - یعنی در هر خیابان در فواصلی چند متری از یکدیگر- نیاز خواهد بود.
دکتر موسکویتز هشدار می دهد که این امواج میلیمتری می توانند بر چشم ها، بیضه ها، پوست، سیستم عصبی و غدد عروقی تاثیر بگذارند.
جودی مک کوتئون از مجله الوکس خاطرنشان می کند که باندهای فرکانس بالای امواج میلیمتری «همان دوز از تشعشاتی را منتشر می کنند که اسکنرهای فرودگاهی از خود انتشار می دهند. برای شناخت اثرات این تشعشعات بر سلامت همگانی هنوز نیازمند آزمایش های دراز مدت بسیار زیادی است.»
اضافه بر خطراتی که این فناوری بر سیاره زمین دارد، زیرساخت های نسل 5 به توسعه هزاران ماهواره پرتاب شده به مدار زمین توسط  راکت هایی با موتورهای هیدروکربنی متکی است که موجب تشدید آلودگی های جوی خواهند شد.
در مقاله ای که در 27 اکتبر 2016 به نام «آلودگی فناوری بی سیم خارج از کنترل است» در اکونومیست منتشر شد، با اشاره به تداوم مسابقه شرکت ها برای ساخت تجهیزات فناوری نسل 5 آمده بود: «تاثیرات دراز مدت و زیست محیطی این تشعشعات جدید ما شناخته شده نیست. اما مطالعات انجام شده بسیاری، زیان های آنها برای پرندگان، نوزادن قورباغه ها، درختان، سایر گیاهان، حشرات، جوندگان و دام ها را مشخص کرده و سرنخ هایی را در این باره به دست داده اند.»
با توجه به اینکه فناوری نسل 5 یک آزمایش گسترده روی سلامت تمام گونه های زنده محسوب می شود، من از دکتر موسکویتز پرسیدم که آیا رسانه های جریان اصلی هیچ تمایلی به این نکته از خود نشان داده اند. وی در ایمیل خود در پاسخ به من نوشت: «هرچند که  از سال 2009 به این طرف صدها بار از طرف روزنامه نگاران درباره اثرات سلامتی تلفن های همراه مورد مصاحبه قرار گرفته ام، اما در رسانه ها تمایل اندکی  را برای پرداختن به موضوع فناوری نسل 5 شاهد بوده ام و تنها سه نشریه در دو سال گذشته به اثرات سلامتی این فناوری جدید علاقه نشان داده اند.»
وقتی از دکتر موسکویتز پرسیدم که چرا چنین عجله ای برای به کارگیری فناوری نسل 5 وجود دارد، پاسخ داد که شرکت های ارتباطاتی در آمریکا سیاستمداران و جامعه را متقاعد کرده اند که ما در مسابقه ای جهانی با چین و سایر کشورها برای به کارگیری این فناوری جدید قرار داریم و نمی توانیم منافع اقتصادی آن را به دست بیاوریم مگر آنکه پیش از دیگران آن را به کاربگیریم.» همچنین این صنعت ادعا می کند که ما برای اینترنت اشیا و «برای بهبود بخشیدن به دسترسی اینترنت پهن باند خود در مناطق روستایی» به این فناوری احتیاج داریم، هرچند که چنین ادعایی جای بحث دارد.
جاش دل سول بیولیو به من گفت که هجوم شرکت ها برای به کارگیری سریع تر فناوری نسل 5 به دلیل منافع شرکتی است: «یک فعالیت اقتصادی ده ها میلیارد دلاری که تام میلیر رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در سال 2016 آن را به روشنی تمام بیان کرد.»
بیولیو به این واقعیت اشاره می کند که مقوله نظارت بر شهروندان در حال تبدیل شدن به کسب و کاری بزرگ است: «وقتی داده هایی را که به طور غیرقانونی از کنتورهای «هوشمند» گردآوری می کنند بیشتر از برق خانگی ارزش پیدا می کند، در این صورت حجم غیرقابل مقایسه «داده های کاربری» که فناوری نسل 5 تقریبا همه جا حاضر گردآوری خواهد کرد چقدر ارزش پیدا خواهد کرد؟» بیولیو همچنین به این واقعیت اشاره می کند که نسل 5 همان فرکانس هایی را منتشر می کند که توسط سلاح های کنترل جمعیت ساخته شده توسط پنتاگون از خود ساطع می کنند.

ابزارهای فناوری و تغییرات آب و هوایی
هرچه می گذرد مردم بیشتر نسبت به رویه «کثیف» ابزارهای فناوری خود آگاهی پیدا می کنند، مسائلی مانند: شرایط مخوف معدنکاران سنگ کولتان در جمهوری دمکراتیک کنگو، افزایش آلودگی های الکترونیکی، پیامدهای اجتماعی و فردی اعتیاد ما به این وسایل.  در تازه ترین مورد ارتباط استفاده از این ابزارها با تغییرات آب و هوایی فاش شده است. همانطور که سایت گیزمودو توضیح می دهد: «اینترنت به این دلیل کار می کند که هر شبکه ای به شکلی به شبکه دیگر متصل است. این اتصالات به طور فیزیکی در کجا رخ می دهند؟ بیشتر از هر جای دیگری در آمریکا و پاسخ درست اشبرن (ویرجینیا) است.»
این مکان یکی از چندین لنگرگاه دیتا در این ایالت است که همانطور که یو اس نیوز اشاره می کند: «بیست و چهار ساعت روز، هفت روز هفته، صدها هزار سرور در این مکان به سرعت ایمیل ها را انتقال می دهند، نتایج جستجوهای اینترنتی را پردازش می کنند، ایمنی داده های طبقه بندی شده را برقرار می کنند، تعاملات مالی آنلاین را به پیش می برند، ویدئوها و سوابق پزشکی را ذخیره می کنند و مگاوات های زیادی از برق را می بلعند.»
یو اس نیوز با «خوک های حریص انرژی» نامیدن این سرورهای عظیم دیتا، اشاره می کند که آنها به این دلیل در ویرجینیا مستقر شده اند که این ایالت دارای ارزان ترین نرخ برق در کشور است. در واقع گاردین (17 جولای 2018) گزارش کرده است که «70 درصد از ترافیک آنلاین جهان تنها از طریق یک شهرستان در ویرجینیا هدایت می شود، با مزارع سروری که به زودی دارای یک اثرانگشت کربنی بزرگ تر از کل صنعت هوانوردی خواهد شد.» این مقاله خاطرنشان می کند که پیش بینی می شود صنعت فناوری اطلاعات تا سال 2040  مسئول 14 درصد از کل انتشار کربن جهان خواهد بود که در این مدت رواج اینترنت اشیا نیز به شدت به این میزان آلاینده ها خواهد افزود.
نویسنده: جویس نلسون (Joyce Nelson) نویسنده چندین کتاب از جمله «عبور از کنار آینده ای ترسناک و سیاه: چالش های امیدبخش برای حاکمیت شرکتی»
منبع: yon.ir/HPDIs

انتهای پیام. 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۳۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات تازه از سرنوشت دختر فوت‌شده در متروی تجریش

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در روزهای گذشته فیلمی منتشر شد که نشان‌دهنده آن بود یک دختر در ورودی متروی تجریش به دلیل تذکر گشت ارشاد تشنج کرده است، اما سرانجام این دختر چه شد؟

بیشتر بخوانید: تیراندازی مرگبار کودک ۵ ساله به‌سمت خاله‌اش

در روزهای گذشته فیلمی منتشر شد که نشان‌دهنده آن بود یک دختر در ورودی متروی تجریش به دلیل تذکر گشت ارشاد تشنج کرده و حالش بد شده و مردم در حال امدادرسانی به او هستند.

با پیگیری های خبرنگار تسنیم در روزهای گذشته مشخص شد که این خانم به دلیل سرقت تلفن همراهش ترسیده و تشنج کرده و هیچ ارتباطی با تذکر گشت ارشاد و مسائل مربوط به طرح نور ندارد.

این دختر بعد از ثبت شکایت در کلانتری برای پیگیری تلفن همراه سرقتی خود، صفحه اینستاگرامی جدیدی ایجاد و توضیحاتی را در این حادثه بیان می‌کند. اکنون مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی فیلم کامل‌تری از این حادثه به همراه توضیحات این دختر خانم منتشر کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228175 برچسب‌ها اخبار حوادث

دیگر خبرها

  • برادران زورگیر در کمتر ۵ ساعت در شاهین‌شهر دستگیر شدند
  • قیمت انواع گوشی موبایل در بازار، چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • کشف ۳۰ میلیارد ریال تلفن همراه قاچاق در بانه
  • دستگیری ۷۰ سارق و کشف ۵۰۰ موبایل مسروقه در پایتخت
  • ماجرای کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش به روایت تسنیم
  • جزییات تازه از سرنوشت دختر فوت‌شده در متروی تجریش
  • (ویدیو) کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش؛ اصل ماجرا چیست؟!
  • انجام ۴ ماموریت پلیسی در استان سمنان/ سارق زورگیر دستگیر شد
  • سال گذشته ۱۰۰ شرکت ایرانی برای تولید گوشی موبایل تسهیلات دریافت کردند
  • جریمه ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریالی قاچاق تلفن همراه در پاوه