Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-16@07:49:25 GMT

گردشی در تپه تاریخی آوه +تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۴۴۱۸

گردشی در تپه تاریخی آوه +تصاویر

خبرگزاری میزان- تپه تاریخی آوه در کنار روستای آوه از توابع شهرستان ساوه قرار گرفته است.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، تپه تاریخی آوه در کنار روستای آوه از توابع شهرستان ساوه قرار گرفته است.

تاکنون از این تپه تاریخی سفالینه‌های زیادی استخراج شده‌است که عمدتاً به دوره‌های پیش از اسلام و نیز برخی هم به دورهٔ بعد از اسلام تعلق دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محوطه تاریخی آوه یکی از شهرهای مهم دوره اسلامی و شیعه نشین بوده که طبق آخرین فصل کاوش، در این منطقه یک شهر220 هکتاری با حریم آزاد وجود دارد که تمام آن زیر خاک است.

محوطه تاریخی آوه در دوره مغول به دلایلی که هنوز مشخص نشده است، متروک شد و پس از گذشت سال‌ها و بر اثر عوامل جوی به صورت آوار فرو ریخته شده و در زیر خاک قرار گرفت.

از زمان ناصرالدین شاه که رفت‌وآمد اروپاییان به ایران افزایش یافت این محوطه مورد تعرض و تجاوز اشخاص سودجو و حفاران غیرمجاز قرار گرفت .

منطقه تاریخی آوه آثار باستانی جالب توجهی دارد که کاروانسرا شاه عباسی از آن جمله است.

این کاروانسرا یکی از بناهای ماندگار و تاریخی آوه است که از یادگارهای دوره صفوی و به شکل چهار ایوانی و قرینه سازی کامل ساخته شده‌است.

ساختمان اصلی بنا از خارج و داخل به شکل مربع و دروازه ورودی آن در سمت جنوب بنا واقع شده‌است.

ورودی کاروانسرا با عبور از یک دالان طولانی به حیاط می رسد، داخل حیاط به صورت چهار ایوانی است که در وسط هر جبهه آن قوسی بلند دیده می‌شود.

این کاروانسرا در حدود دو هزار و800 متر زیر بنا دارد ، دیوارهای داخلی و خارجی آن خشتی ، آجری و طاق‌های هلالی و سقف‌های گنبدی شکل دارد.

ˈآب انبار بلور ˈ در مقابل دروازه ورودی کاروانسرا قرار دارد و مصالح به کار رفته در این آب انبار شباهت زیادی با مصالح به کار رفته در کاروانسرا دارد.

بنای آب انبار نیز به دوره صفوی مربوط است و برای تأمین آب مورد نیاز مسافران ساخته شده‌است.

یکی دیگر از آثار تاریخی این منطقه ˈبقعه امامزاده عبدالله ˈ است که ساختمان ساده‌ای دارد و از آثار دوره سلجوقی است.

تپه باستانی آوه که نزدیک به 30 متر ارتفاع دارد ، بقایای برج یا ساختمانی مرتفع است که در دامنه این تپه خشت و آجرهای فراوانی به چشم می خورد.

این تپه یکی از برج‌های دیدبانی است که سلطان محمد سلجوقی در چهار طرف آوه آن را ساخته بود.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جاذبه های گردشگری اماکن دیدنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۴۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از چهار قرآن نفیس خطی در دانشگاه بین المللی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، چهار جلد قرآن نفیس و یک کتاب به نام امثله که نسخه خطی آن مربوط به دوره زندیه و قاجاریه است از مجموعه شخصی مرحوم حاج نقی شفیعی‌ها به مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین اهدا شد.

وی گفت: کتاب‌های اهدایی با موضوع قرآن مجید بوده که تاریخ چاپ و نگارش آنها مربوط به دوره زندیه و قاجاریه است.

مسئول پیگیری امور مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان افزود: این آثار به لحاظ فحوا و محتوا، شیوه نگارش و چاپ، جنس کاغذ، نوع صحافی، جلد سازی، تزیینات، صفحه بندی و سایر موارد دارای ارزش تاریخی هستند..

به گفته ترکمن، قزوین با سابقه و پیشینه‌ای تاریخی چند هزار ساله خود دارای مشاهیر و شخصیت‌های علمی و تاریخی بوده که آثار مکتوب ارزشمند و بی شماری در گوشه و کنار این منطقه شهر یافت می‌شود.

این مسئول با اشاره به اهمیت نگاهداری صحیح و اصولی از اسناد و کتاب‌های قدیمی به عنوان اسناد ماندگار تاریخ کشور، تاکید کرد: تنها مرجع تخصصی نگاهداری از این نوع اسناد تاریخی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

دیگر خبرها

  • مرمت حمام خواجه نصیر در مراغه
  • تلاش برای مرمت حمام خواجه نصیر مراغه
  • دیوار ساحلی دوره زندیه در بندر خمیر مرمت می‌شود
  • رونمایی از چهار قرآن نفیس خطی در دانشگاه بین المللی
  • کشف یک گوردخمه ساسانی در شیراز + تصاویر
  • رباط فخرآباد شهرستان بجستان کاروانسرایی در خدمت مسافران و بازرگانان
  • تعداد خطوط بی‌آرتی اصفهان در دوره ششم شورای شهر ۲ برابر شد
  • نمایی از حمام تاریخی وکیل شیراز از لنز دوربین گردشگران
  • دوره طلایی بودجه ایمنی و مدیریت بحران/افزایش تاریخی بودجه ایمنی پایتخت
  • سکونتگاه‌های کهگیلویه وبویراحمد تاریخ را بازگو می‌کند