Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با انتشار اطلاعیه ای گزارش موسسه مطالعات خاورمیانه واشنگتن در مورد نقش جمهوری اسلامی ایران در شکل ‌گیری، فعالیت و آینده لشگر فاطمیون را متناقض و پر از ابهام دانسته و آن را رد کرده است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران روز شنبه اعلام کرد که در 24 آبان 1397 موسسه مطالعات راهبردی افغانستان گزارش موسسه مطالعات خاورمیانه را در معرض بررسی و تبلیغ گذاشت که بر پایه برخی گزاره‌های درست، استدلال‌های متناقض، تردیدها و ابهامات و در موارد متعددی بر مبنای مبالغه و اغراق تنظیم و منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اطلاعیه سفارت ایران در کابل آمده است: به نظر می ‌رسد که در بخش‌های مختلف این گزارش، تلاش ‌های عامدانه ‌ای صورت گرفته تا پروژه ایران‌هراسی در افغانستان به صورت پررنگ تعقیب و بخشی از جامعه افغانستان نیز در همین رابطه به شکلی غیرمنصفانه مورد انواع انتقادات و اتهامات قرار گیرند. 

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با رد اتهامات مطرح شده در این گزارش که ناشی از سطحی ‌نگری و غیرمستند بودن آن است، تاکید کرده است که اهداف بدخواهان در خارج از منطقه برای تخریب روابط حسنه میان دو دولت و ملت همسایه ایران و افغانستان هیچگاه محقق نخواهد شد.

در اطلاعیه آمده است که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان بر اساس اراده مقامات عالی دو کشور، منافع متقابل و تهدیدات مشترک همچنان به تعامل سازنده و نزدیک با یکدیگر ادامه خواهند داد.

لشکر فاطمین متشکل از شماری افغان های مهاجر در ایران است که به دلیل عقاید شخصی و دینی خود در سال های 2011 برای دفاع از حرم در سوریه حضور یافتند.

این اتباع افغانستان که بعدها به نام فاطمیون معروف شدند تنها در جنگ سوریه برای دفاع از حرم حضرت «زینب» «س» حضور یافتند و تاکنون هیچ حرکتی منفی در هیچ کجایی افغانستان و منطقه مرتکب نشده اند اما هستند شماری از افراد مغرض بطور عامدانه در پی تخریب و دسیسه سازی علیه آنها از این طریق تخریب روابط دو کشور همسایه ایران و افغانستان هستند.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی افغانستان سوریه ایران و افغانستان جنگ سوریه افغانستان و ایران لشگر فاطمیون لشگر فاطمیون سوریه منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۴۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیمات غیرسازنده باعث افزایش تنش خواهد شد

در این بیانیه آمده است: طی سال‌های گذشته رژیم اسرائیل به انحای مختلف و با نقض فاحش اصول بنیادین حقوقی بین المللی و قواعد آمره به منافع جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد کرده است که ازجمله آنها می‌توان به خرابکاری‌های متعدد در تاسیسات صلح آمیز هسته‌ای، حملات سایبری در تاسیسات زیربنایی کشور، ترور هدفمند تعداد زیادی از متخصصین و دانشمندان هسته‌ای و در آخرین مورد حمله تروریستی مسلحانه به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق اشاره کرد.

این بیانیه با اشاره به اینکه «حمله علیه ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری عربی سوریه به عنوان نقض فاحش کنوانسیون‌های بین المللی ناظر بر مصونیت اماکن دیپلماتیک و منشور ملل متحد بشمار می‌رود» می‌افزاید: متعاقب این اقدام وحشیانه، جمهوری اسلامی ایران در پیروی از سیاست اصولی خود مبنی بر ممانعت از گسترش تنش و جنگ در منطقه خواستار نشست فوری شورای امنیت، محکومیت این اقدام و تنبیه آن رژیم شد که متاسفانه آن شورا با وجود تلاش اکثریت اعضا، به خاطر مخالفت ایالات متحده آمریکا، انگستان و فرانسه موفق به انجام وظیفه مصرح خود در منشور ملل متحد نشد. در این راستا همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ۲ دور گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل خواستار اقدام متناسب و محکومیت قاطع جامعه بین الملل و شورای امنیت شد.

سفارت ایران در لندن یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو مسئول سازمان ملل، متعهد به اهداف و اصول مصرح در منشور آن سازمان است و بر تعهد خویش به حفظ صلح و امنیت بین المللی اصرار و تاکید می‌ورزد.

بر اساس بیانیه یادشده، «پاسخ نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در سحرگاه ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ (۲۵ فروردین‌ماه) در قالب حق دفاع مشروع ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد و پس از ناامیدی از محکومیت این اقدام هنجارشکنانه رژیم اسرائیل صورت گرفت و از منظر جمهوری اسلامی ایران خاتمه یافته تلقی می‌شود.»

در این بیانیه تصریح شده است: «جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی از همه توان و ظرفیت خویش در مقابل تکرار احتمالی شرارت آن رژیم استفاده خواهد کرد.»

در بخش دیگری از بیانیه یادشده، سفارت ایران اشاره کرده است: جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال توسعه اعتبار دیپلماسی است و در چارچوب پیام آرزومندی برای صلح، امنیت و پیشرفت برای منطقه از اظهارات روز سه شنبه ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ آنتونیو تایانی، وزیر محترم امور خارجه و همکاری‌های بین المللی جمهوری ایتالیا در جمع سفرای کشور‌های اسلامی استقبال می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: تهران با در نظر داشتن جایگاه دولت ایتالیا به عنوان رئیس دوره‌ای گروه ۷ و همچنین نقش منطقه‌ای و بین‌المللی آن به‌عنوان یکی از مهمترین کشور‌های اروپایی، خواستار تلاش آن دولت برای مسوولیت پذیر ساختن شرکای اروپایی (اتحادیه اروپا) و بین المللی خود (به‌ویژه اعضای گروه ۷) در برابر نقض قوانین بین المللی، تشدید هدفمند تنش‌ها در منطقه و استمرار کشتار مردم مظلوم فلسطین از سوی رژیم اسرائیل است.

سفارت ایران در انگلیس در حالی‌که برخی گزارش‌ها از دستورکار نشست وزرای خارجه گروه هفت در ایتالیا، برای تشدید سیاست شکست خورده تحریم‌ها علیه ایران حکایت دارد، هشدار داد: بی‌تردید اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال جمهوری اسلامی ایران از یک سو و سکوت و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی در برابر اقدامات رژیم اسرائیل در نقض قوانین بین المللی از سوی دیگر موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

در پایان این بیانیه با اشاره به اینکه «منطقه خاورمیانه دوران پرالتهابی را سپری می‌کند»، آمده است: بی‌گمان مسوولیت‌پذیری و موفقیت دولت ایتالیا در کاهش تنش‌ها و برقراری ثبات در این منطقه، در حافظه تاریخی جامعه بین الملل باقی خواهد ماند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • هشدار ایران به گروه ۷
  • تصمیمات غیرسازنده باعث افزایش تنش خواهد شد
  • روایت سفری متفاوت به افغانستان پس از حمله ایران به اسرائیل؛ «خوش‌آمدی قهرمان ایرانی»!
  • بررسی مناسبات ایران و ترکیه در دیدار سفیر با امیرعبداللهیان
  • نمایش اقتدار نیروهای مسلح در قزوین برگزار شد + تصویر
  • استقبال خانواده شهدای لشکر فاطمیون از پاسخ موشکی ایران + فیلم
  • تهران به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان است
  • اسرائیل با اقدامات تحریک کننده به اوکراین دوم تبدیل خواهد شد
  • به دنبال افزایش تعامل با کابل هستیم
  • حمایت چهره های سیاسی و مردمی افغانستان از اقدام تنبیهی ایران