Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@18:08:27 GMT

واژه ایدز خراسانی کذب محض است

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۴۵۲۰

واژه ایدز خراسانی کذب محض است

مشهد- ایرنا- مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: واژه ایدز خراسانی و وجود چنین بیماری کذب محض است زیرا هیچ شباهتی بین ویروس عامل بیماری ایدز و ویروس HTLV-1 وجود ندارد.

دکتر حمیدرضا اسلامی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: HTLV-1 در برخی از نقاط دنیا شایع است و این ویروس تا 97 درصد موارد ایجاد بیماری نمی کند و مبتلایلان آن تا آخر عمر سالم می مانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: برخی از رسانه ها طی دو هفته اخیر با اطلاع رسانی غیرحرفه ای و نادرست از ویروس HTLV-1 به عنوان ایدز خراسانی یاد کرده اند که ساکنان این استان را تهدید می کند. با کمال تاسف چنین عنوان شده که زنان روسی باعث انتقال و ورود این ویروس به خراسان رضوی شده اند که مطلبی کذب و کاملا نادرست است.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در ادامه همچنین گفت: پارسال 180 هزار نفر جهت اهدای خون به پایگاههای این استان مراجعه کردند. از این تعداد 140 هزار نفر شرایط اهدا را داشتند و بدین طریق 352 هزار فراورده خونی سالم و بدون هیچ نوع آلودگی تولید شد.
وی افزود: هم اینک 77 هزار نفر از اهداکنندگان خون در این استان مستمر هستند که 52 درصد جمعیت اهدا کنندگان را شامل می شوند. اهدا کنندگان مستمر بیش از سه بار در سال خون می دهند و خون اهدایی آنها سالمتر از سایر اهداکنندگان است.

* نیشابور بالاترین شیوع HTLV-1 را دارد
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست خبری گفت: ویروس HTLV-1 و HIV از یک خانواده هستند ولی از نظر رویکرد بیماری با هم کاملا تفاوت دارند.
دکتر هوشنگ رفعت پناه افزود: از چند دهه پیش تمام تلاش بر این بوده که حساسیت زدایی در جامعه صورت گیرد که بیماری به نام ایدز خراسانی نداریم اما با کمال تاسف برخی رسانه ها در هفته های اخیر با اخبار نادرست باعث نگرانی مردم در این زمینه شده اند.
وی گفت: بیشترین شیوع ویروس HTLV-1 در نیشابور با 3.5 درصد گزارش شده و در دیگر شهرهای خراسان رضوی مانند سبزوار و فریمان آمار کمتری از شیوع این ویروس را دارند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد راههای انتقال ویروس HTLV-1 را از طریق جنسی و بیشتر از زن به مرد، شیر مادر، انتقال خون و اعتیاد تزریقی عنوان کرد.
ویروس انسانی لنفوتروپیک سلول تی نوع یک یا HTLV-1 که اکنون بومی خراسان رضوی معرفی شده یک ویروس قدیمی است که از هزاران سال پیش بشر به آن مبتلا بوده و به دنبال رفت و آمدها این ویروس به ایران نیز انتقال یافته است.
هم اکنون حدود 20 میلیون نفر در سراسر جهان ناقل این ویروس هستند اما این ویروس در برخی مناطق نظیر جنوب ژاپن، کشورهای حوزه کارائیب، آفریقای نیمه صحرایی، آمریکای جنوبی، برخی جزایر قاره اقیانوسیه و شمال شرق ایران شیوع بیشتری دارد.
3027/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهداشتي انتقال خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۴۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ آنچه در قبال شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم، هشداری بود که یک پاندمی چگونه می تواند جغرافیای انسانی و زیستی را پشت سر گذاشته و به بدن همه انسانها در تمامی نقاط دنیا رسوخ کند! در این میان باید به هشدارهای ناظر بر وقوع پاندمی های جدید توجه کرد، حتی اگر این فراگیری شدت و حدت کمتری نسبت به کوید-19 داشته باشد. 

دانشمندان هشدار دادند «آنفلوانزا» عامل بیماری‌زایی است که به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد.به نوشته وبسایت گاردین،‌ یک نظرسنجی بین‌المللی که قرار است آخر هفته آینده منتشر شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوانزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.جان سلمانتون گارسیا از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد:‌ «این باور که آنفلوانزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.»

آنچه ماجرا را جدی تر می سازد، معطوف به تکامل و جهش ویروس آنفلانزاست. اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوانزا به اندازه کافی مقابله شود و آنها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند،‌ این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.»

بنا بر اطلاعات منتشرشده از این پژوهش،‌ ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند،‌ اعتقاد دارند که محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری، پس از آنفولانزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است. آنها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع، برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ Sars-CoV-2 (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.وجه مشترک این تحقیق این است که آنفلوانزا تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.

این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوانزای پرندگان ( سویه اچ۵ان۱ H5N1) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاوهای اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.این موارد مطالعاتی، هشدارهایی هستند که تصور نکنیم دوران شیوع پاندمی های فراگیر و خطرناک به پایان رسیده و پیش بینی ها و اقدامات لازم را در این خصوص صورت دهیم. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رقابت ۱۶۱۸ حافظ خراسانی در آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!
  • خدمت رسانی هزارو ۵۷۲ گروه جهادی خراسانی
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد
  • هشدار؛ انتقال ایدز و هپاتیت با زالو درمانی
  • انتقال ایدز و هپاتیت با زالو درمانی | پزشک اجازه تهیه و مصرف زالو برای بیمار را ندارد