Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@14:05:33 GMT

جهش جشنواره بین المللی تئاتر کودک در 25 سالگی

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۴۷۹۰

جهش جشنواره بین المللی تئاتر کودک در 25 سالگی

همدان- ایرنا- استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در شهر تاریخی و هنر دوست همدان نویدی است که اعضای ستاد جشنواره به مردم دادند؛ اقدامی که یک جهش فوق العاده برای این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری به حساب می آید.

به گزارش ایرنا، افزایش شمار کشورهای خارجی حاضر در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی کشور از هشت به 13 کشور، افزایش سهم همدان در نمایش های جشنواره، اجرای جشن یکصد سالگی تئاتر کودک در همدان، برگزاری جشن 25 سالگی جشنواره تئاتر کودک، جشن شاد پیمایی با حضور کودکان و خانواده ها، حمایت نهاد ریاست جمهوری در امور حقوق شهروندی از جشنوره تئاتر، همگی از مولفه های این جشنواره بین المللی در بیست و پنجمین دوره اش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خبری که تیم تخصصی جشنواره به ریاست علیرضا درویش نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، مریم کاظمی دبیر جشنواره و اردشیر صالح پور قائم مقام آن روز شنبه در نشستی با خبرنگاران به آن پرداخته و به مردم نویدش را دادند.
اما شاید هیچکدام از این خبرهای خوب به اندازه استقرار دبیرخانه جشنواره در شهر تاریخی همدان خوشحال کننده نبود.
همدان میزبان این جشنواره و داشتن دبیرخانه دائمی پویا و جدی نیز حق این شهر است؛ رئیس جشنواره بین المللی تئاتر با بیان این جمله به مزایای بودن دبیرخانه دائمی جشنواره در همدان پرداخت.
به اعتقاد او جشنواره باید در طول سال جریان داشته و فعالیتش متوقف نشود؛ برگزاری کارگاه های آموزشی، برپایی همایش و سمینارهای تخصصی در باب تئاتر کودک، اجرای نمایش های فاخر در کشورهای دیگر و ده ها برنامه متنوع از دیگر مشخه هایی است که درویش نژاد بر لزوم آن تاکید کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان به دیگر جهش های جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اشاره و اضافه کرد: یادمان جبارباغچه بان به مناسبت یکصد سالگی تئاتر کودک در ایران که به تازگی در شهر ری و برمزار این معلم بزرگ برگزار شد، رونمایی پوستر جشنواره در یکی از مدارس حاشیه شهر و جشن شادپیمایی که آغازگر رسمی جشنواره و در روز 28 آبان برگزار می شود، نمونه هایی از رشد و پیشرفت جشنواره در این دوره است.
به باور او وقتی 25 سال از عمر جشنواره ای می گذرد یعنی کوله باری از تجربه در خود اندوخته است و باید از این تجربه ها برای جهش های بهتر و بیشتر جشنواره استفاده کرد.

** شاد پیمایی، نماد شادی و صلح
شاد پیمایی از دیگر جهش های جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است که شادی و نشاط کودکان را به همراه دارد.
درویش نژاد از حضور گروه های موسیقی سنتی از چند نقطه کشور، هنرنمایی گروه های عروسکی، رژه خردسالان مهد کودک ها و زیباتر از همه آمدن کودکان همدانی با عروسکهایشان به این جشن بزرگ خبر داد که این آیین ها در روز 28 آبان در پیاده راه بوعلی برگزار می شود.
از بخش های جالب شاد پیمایی پرگشودن کبوترهای صلح به آسمان همدان است که به نشانه برقراری دوستی و مهربانی بین کودکان جهان انجام می شود.
تیم برگزاری جشنواره تئاتر به توازن و تعادل فرهنگی و هنری در همه جای شهر اصرار و پافشاری دارد و در این ارتباط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان می گوید: همه کودکان حق بهره مندی از تئاتر و برنامه های شاد هنری را به طور یکسان دارند؛ چه بسا کودکان محله های حاشیه شهر در درجه اهمیت بیشتری برای جشنواره هستند.

** اجرای جشنواره فیلم کوتاه مستند
درویش نژاد این شهر تاریخی را مستحق میزبانی رویداد های بزرگ فرهنگی و هنری بیشتری می داند و اضافه می کند: اگر چه در سالهای گذشته همدان جشنواره فیلم کودک و نوجوان را از دست داده است، اما می توان جشنواره فیلم کوتاه مستند کشورهای اسلامی را جایگزین آن کرده و کدورت را از دل مردم فرهنگ دوست دیار هگمتانه بیرون کنیم.
وی وعده می دهد که پس از اختتامیه جشنواره تئاتر کودک، این موضوع را پیگیری و به سرانجام برساند تا همدان محل عرض اندام 50 کشور اسلامی جهان در عرصه تولیدات سینمایی بشود.

** هدف، اضافه شدن تئاتر به سبد خانواده
دبیر جشنواره بین المللی تئاتر کودک نیز از همکاری، مشارکت و تعامل بسیار خوب دستگاه های اجرایی با ستاد جشنواره شگفت زده شده و شادمان و مسرور اعتراف می کند که جشنواره امسال با سالهای قبل خیلی فرق دارد.
مریم کاظمی معتقد است استرس و فشار کاری که در سال قبل داشته با وجود شخصیت فرهنگی و هنردوست مانند درویش نژاد بسیار کاهش یافته و توانمندی و تخصص او در مقوله هنر آرامش خاطر خاصی به اعضای ستاد جشنواره بخشیده است.
او امیدوار است جشنواره بتواند به خوبی به هدف والای خود که همان گرایش کودکان به سمت و سوی تئاتر و شکوفایی استعدادهای ناب در این عرصه و از همه مهمتر اضافه شدن تئاتر به سبد فرهنگی خانواده هاست، دست یابد.

** المان جشنواره یادگاری تئاتر در همدان
قائم مقام دبیر جشنواره بین المللی تئاتر کودک نیز تئاتر را هویت فرهنگی برای کودکان و کودکان به عنوان سرمایه های حقیقی هر ملت می داند و به شدت خواستار توجه به کودکان و نیازهایشان است.
اردشیر صالح پور شادی و امیدبخشی را از کارکردهای خوب جشنواره تئاتر کودک اعلام و اضافه می کند: شادی با ذات کودکان درآمیخته و در گوشه گوشه جشنواره به نشاط و سرزندگی کودکان اندیشیده ایم.
او اضافه می کند: ساخت المان جشنواره تئاتر و نصبش به عنوان یک نماد شهری در جوار آرامگاه حکیم بوعلی سینا کاری ارزشمند توسط مسئولان دلسوز همدانی است که برای همیشه در این شهر به یادگار می ماند.
بیست و پنجممین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از 28 تا چهارم آذر در همدان با شعار «کودک و حقوق اجتماعی و کودک و حقوق شهروندی» برگزار می شود.
7527**2090

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تئاتر كودك جشنواره بين المللي دبيرخانه دائمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۴۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد

کتاب خانه «زیرآب و جوجه لاک پشت ها» به عنوان دهمین اثر چاپ شده مسعود عرب زاده است که ۱۶ صفحه در تیراژ ۵۰۰ نسخه، تصویرگر سپیده شیرکو، قیمت ۶۰ هزار تومان توسط انتشارات قلمداران جنوب منتشر شده است.

مسعود عرب زاده به خبرنگار مهر گفت: خلیج فارس، به عنوان یکی از مرزهای آبی ایران با قدمت بالغ بر ۳۰ میلیون سال سرمایه بزرگ برای مردم ایران و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس است که رازهای زیادی در آن نهفته است. برای

وی اضافه کرد: همین منظور این نعمت الهی در آثار پژوهشی و قصه‌های کودکانه‌ام غنیمت دانسته و با این دغدغه به صورت مستمر تحقیق، نگارش و چاپ انجام می‌دهم.

این نویسنده کودک به موضوع کتاب پرداخت و گفت: هدف از نگارش این کتاب این است که این ثروت ملی و عرق وطن دوستی و مهین پرستی به کودکان و نوجوان نیز انتقال دهیم و با شناخت ارزش‌هایی که همواره در پیشبرد اهداف بلند میهنمان نقش دارد آن‌ها را آشنا کنیم.

عرب زاده افزود: در گوشه کنار مهینمان ایران همواره ثروت‌های مهمی نهفته است که برای نسل جدید خصوصاً کودکان ناشناخته است و وظیفه داریم تا این مهم‌ها را به کودکان بشناسانیم تا بدین گونه قسمتی از دین خود را ادا کرده باشیم.

عرب زاده افزود: این کتاب داستانی، به صورت نثر ادبی به شکل مصور در گروه «سنی ب و ج» به اهمیت کشتی رافائل که میراث و خانه هزاران گونه‌های دریایی شامل جوجه لاک پشت‌ها، ماهی‌ها و مرجان‌ها می‌باشد پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه کتاب خانه زیر و آب و جوجه لاک پشت‌ها تنها با محوریت رافائل نیست یادآور شد: در پایان کتاب فراخوان قصه با موضوعات مرزبانی دریا، خاطره دریایی، اهمیت دریانوردی، اهمیت خلیج فارس، حفاظت از محیط زیست دریایی، ورزش دریایی، اهمیت دریا و اقتصاد معیشت … مطرح کرده‌ام که بعد از خواندن کتاب کودکان و نوجوانان بتوانند در قالب قصه به رشته تحریر در آورده و موضوعات زیست بوم خود بیشتر کنکاش کنند.

عرب زاده در رابطه با تازه‌های نشر حوزه کودک که در حال انجام است نیز گفت: کتاب روزنامه دریایی که به معرفی شخصیت شهید نادر مهدوی می‌پردازد مجوزهای لازم اخذ و بزودی چاپ و رونمایی خواهد شد.

مسعود عرب زاده متولد ۱۳۶۳ بندر بوشهر و کارشناس ارشد علوم تربیتی برنامه‌ریزی آموزشی است. وی روزنامه نگار، شاعر و نویسندگی در حوزه کودک و پژوهش‌های تاریخی چاپ کرده است.

از کتاب‌های عرب زاده می‌توان «کندوکاو» با موضوع آسیب شناسی هنر در استان بوشهر و «لحظه نگاری یک روزنامه نگار»، «جیک و جیک و جیک تولده»، «مجموعه شعر عاطفه آنجا بود»، «تولد نوشته‌ها» «گزارش‌های سفرنامه نویسان از بندر خارجی از شهر بوشهر از دوران باستان تا اوایل قرن بیستم»، «آئینه تمام نمای استان بوشهر»، «قهرمان قصه‌ی مادر بزرگ»، «کلمات آسمانی اند مضامین قرآنی در شعر شاعران استان بوشهر» نام برد.

این نویسنده همچنین کتاب‌های قصه کودک فوتبالیست‌ها و خورشید گویان، باغ دایی محمد روباه کت قرمزی در کوه کوزی، دریانورد کوچک، چهارده سبد عشق و نجات را در دست چاپ دارد.

کد خبر 6097262

دیگر خبرها

  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  •  تلاش برای شاد کردن کودکان غزه
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • تماشا خانه سیار کانون به استان فارس رسید
  • اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • گزارش سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت غم‌انگیز کودکان غزه
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • همدان خاستگاه شاعران حوزه کودک و نوجوان است