Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-18@15:50:43 GMT

تحریم غذا و دارو اهرم فشار در دست آمریکاست

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۴۸۱۹

تحریم غذا و دارو اهرم فشار در دست آمریکاست

دکتر غلامرضا اصغری در کارگاه آموزشی بررسی آثار تحریم آمریکا بر دارو و تجهیزات پزشکی (فرصت‌ها و چالش ها)، با بیان اینکه دارو و تجهیزات، ابزار مهم ارائه خدمات سلامت هستند و برخلاف ادعاها، قبل از هر حوزه‌ای مورد تهدید قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: بسیاری از فرآیند‌های درمان و سلامت به دارو و تجهیزات پیشرفته نیاز دارد که در صورت عدم دسترسی به آن، روند درمان و حوزه سلامت با مشکلاتی مواجه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل است که سازمان‌های بین المللی به ویژه سازمان بهداشت جهانی، بر دسترسی بیماران به دارو تاکید ویژه دارد و تامین آن را به عنوان یکی از وظایف دولت‌ها می‌داند. مردم نیز به تامین دارو و درمان حساس هستند و این موضوع در فرهنگ ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه یکی از اهداف جنگ اقتصادی، ایجاد گرفتاری و نارضایتی در بین مردم و سوء استفاده از آن علیه حاکمیت‌ها است، گفت: طبیعتا یکی از روش‌های دستیابی به این هدف محدود کردن دسترسی به دارو و درمان است.

وی افزود: اگرچه به طور مکرر ادعا می‌شود که درمان و دارو از تحریم‌های ظالمانه آمریکا مستثنی شده است، اما دارو و تجهیزات پزشکی که تبادل مالی آن‌ها میلیارد‌ها دلار است، می‌تواند با تعریف یک کاربری ویژه امکان تبادل مالی با بانک‌های دنیا را داشته باشد، اما چنین اتفاقی رخ نداده و با تهدید مستقیم و غیر مستقیم، آمریکا و معدود هم پیمانانش، بانک‌ها را از همکاری با ایران می‌ترسانند. این موضوع دقیقا بیانگر رد ادعای عدم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی است و رویکرد سراسر غیر انسانی طرف آمریکایی را نشان می‌دهد.

اصغری با اشاره به توفیقات دولت در اجرای طرح تحول سلامت تصریح کرد: پوشش مناسب بیمه‌ای هزینه بستری را تا شش درصد کاهش داده است که بخشی از آن شامل دارو‌های گرانقیمت بیماران خاص و صعب العلاج می‌شود که بدون شک، یک توفیق بزرگ برای دولت در خدمت مردم است.

وی با بیان اینکه دارو صرفا یک تجارت نیست، گفت: دارو کالایی است عمومی یا تجمعی که برای فعالان این عرصه مسئولیت اجتماعی نیز در بر دارد، به همین دلیل تا آخرین حلقه زنجیره، یعنی داروخانه‌ها هم، حساسیت وجود دارد.

اصغری با اشاره به ظرفیت قابل قبول کشور در حوزه تولید دارو عنوان کرد: ۹۷ درصد از داروی مورد نیاز کشور تولید داخل و تنها ۳ درصد آن وارداتی است که البته سهم ریالی دارو‌های وارداتی در بازار ۳۰ درصد و معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است، در حالی که ۷۰ درصد سهم ریالی بازار دارو‌های تولید داخل، ۷۰۰ میلیون دلار ارز مصرف می‌کند. این نشان دهنده این است که تولید داخل باعث صرفه اقتصادی و ارزی می‌شود و برای ما اهمیتی وافر دارد.

بنابر اعلام وبدا، به گفته معاون وزیر بهداشت، اکثر دارو‌های وارداتی، دارو‌های بیماران خاص و صعب العلاج هستند که بیش از ۹۰ و در برخی موارد تا ۱۰۰ درصد هزینه آن تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دشمن در شرایط جنگ اقتصادی با تحریم دارو و تجهیزات از آن به عنوان یک ابزار بهره می‌برد، گفت: باید از این شرایط تحمیل شده به عنوان یک فرصت استفاده کرده تا در تولید داخل به خودکفایی برسیم و زنجیره تولید دارو را در داخل تکمیل کنیم. تجربه گذشته این امر را شدنی می‌داند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: غذا تحریم امریکا برجام ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۴۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران


امین افشار، رئیس هئیت مدیره کانون هموفیلی ایران در مصاحبه اختصاصی با  خبرگزاری صدا و سیما به مناسبت هفدهم آوریل ۲۸ فروردین روز جهانی هموفیلی گفت: حدود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در سراسر کشور هستند و کانون هموفیلی ایران وظیفه پوشش دهی همه بیماران هموفیلی و سایر اختلالات انعقادی را دارد.

رئیس هئیت مدیره کانون هموفیلی ایران گفت: بیمار هموفیلی شامل کمبود‌های فاکتور‌های ۸ و ۹ انعقادی است و اگر علائم بیماری بیماران هموفیلی کنترل شود و دارو و درمان در دسترس بیماران باشد، این افراد همانند انسان عادی زندگی خواهند کرد.

امین افشار با تاکید بر اهمیت تامین دارو بیمارن هموفیلی افزود: این بیماران باید قبل از خونریزی، دارو را تهیه و درمان را انجام دهند و اگر این بیماران با کمبود دارویی مواجه شوند ممکن است به مرور در حوزه مفاصل دچار معلولیت شوند، از این رو تامین داروی این بیماران مهم است.

رئیس هئیت مدیره کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: تشخیص این بیماری از طریق ژنتیکی است و تنها راه پیشگیری بیماری هموفیلی، خودداری از ازدواج خویشاوندی است.

امین افشار همچنین شعار امسال روز جهانی هموفیلی را دسترسی عادلانه به درمان و دارو اعلام کرد و گفت: با تمرکز مراکز درمانی در مراکز استان‌ها رسیدگی‌های درمانی به بیماران عادلانه تحقق نمی‌یابد، در حوزه توزیع دارو هم تمرکز داروخانه‌ها در مراکز استان ها، بیماران را مجبور به سفر‌های بین شهری برای دسترسی به دارو می‌کند، توزیع دارو‌های مورد نیاز بیماران در شهرستان‌های استان‌ها می‌تواند بسترساز رسیدگی عادلانه‌تر بیماران به دارو و درمان شود.

رئیس هئیت مدیره کانون هموفیلی ایران افزود: این کانون در پیگیری تحقق شعار امسال روز جهانی هموفیلی، دسترسی عادلانه به درمان و دارو را به عنوان یک مطالبه مهم پیگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • تولید دارو از بره موم زنبور عسل توسط محقق همدانی
  • ۵۰ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است
  • حق حضانت فرزند، اهرم فشار والدین
  • هزینه درمان بیماران هموفیلی؛ ۱۰۰ میلیون تومان در ماه!
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • منع واردات کالاهای تولید داخلی/ حمایت بیشتر از تولید داخل با مشارکت ذینفغان 
  • همه چیز در مورد کرم زینک اکساید
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید
  • بیش از ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران
  • درمان آلرژی غذایی شدید