Web Analytics Made Easy - Statcounter

خضریان خطاب به زیباکلام گفت: مصدق یک حزب اللهی نبود و او نمی‌خواست پرچم لااله الاالله را در کاخ سفید برافراشته کند، اما در کودتای ۲۸ مرداد دیدیم که آمریکایی‌ها چگونه او را که یک لیبرال بود زمین زدند. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی خضریان، فعال رسانه‌ای در مناظره با صادق زیباکلام که به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد با موضوع سابقه تاریخی مذاکره با آمریکا برگزار شد، گفت: یکی از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی به اذعان تحلیلگران داخلی و خارجی دست یافتن ملت ایران به استقلال سیاسی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی از کاپیتولاسیون به عنوان یکی از شاه کلید‌های اساسی در مبارزات امام خمینی نام برد و افزود: کاپیتولاسیون به این معنا بود که امام هر جا احساس می‌کردند استقلال سیاسی ایران چه در غرب و چه در شرق زیر سوال برود باید در مقابل آن ایستاد.

خضریان با بیان اینکه امام زمانی که به شاه در مورد کاپیتولاسیون نامه نوشت بحثی از مفاسد اخلاقی و دیگر مفاسد به میان نیاورد، چون بحث استقلال سیاسی کشور در میان بود، تصریح کرد: امام می‌توانست در مورد رقاص خانه‌ها و وضعیت سینما‌ها به شاه نامه بنویسد، ولی او روی موضعی دست گذاشت که امروز می‌توانیم بگوییم یکی از نقاط اصلی انقلاب اسلامی برای آغاز و استمرار خود بوده و آن کسب استقلال سیاسی و اداره کشور توسط مردم است.

این فعال رسانه‌ای با تاکید بر اینکه امام به دنبال قطع رابطه سیاسی با آمریکا نبوده تصریح کرد: مثلا امام بعد از پیروزی انقلاب برای ایران در آمریکا سفیر انتخاب کرد و یا اینکه وقتی چپ‌ها سفارت آمریکا را گرفتند سفارت بلافاصله در اختیار آمریکایی‌ها قرار گرفت و ایران عذرخواهی کرد.

وی با بیان اینکه امام خمینی جمله سنگینی در مورد آمریکا دارد به گونه‌ای که آن‌ها را خصم قرآن تشبیه کرده اند، تصریح کرد: با این وجود بعد از پیروزی انقلاب امام رابطه با آمریکا را منوط به گذشته نکرد در واقع امام به صورت عکس العملی با مخالفین برخورد می‌کردند و این گونه نبود که برخورد سفت و سختی داشته باشند.

خضریان خطاب به زیباکلام گفت: شما استاد من هستید ما یاد گرفته ایم که در علوم انسانی به صورت حتمی و قطعی حرف نزنیم، اما متاسفانه شما در حرف‌های خود چندین بار مطالب خود را قطعی بیان کردید.

این فعال رسانه‌ای به بیان نمونه‌های تاریخی در خصوص وابستگی ایران به نظام سلطه اشاره کرد و افزود: فروغی در مدرسه وزارت امور خارجه به دانش آموزان این مدرسه گفت: ایران به مانند جلبک‌هایی است که در اطراف حوض آب به وجود می‌آیند و حیات آن‌ها بستگی به وجود آب دارد با این وجود ما آن جلبک‌ها هستیم و انگلیس حوض آب است. با این وجود دانش آموزان ما را که خیلی از آن‌ها استاد دانشگاه شدند این گونه بی هویت کردند.

وی خطاب به زیباکلام گفت: مصدق یک حزب اللهی نبود و او نمی‌خواست پرچم لااله الاالله را در کاخ سفید برافراشته کند، اما در کودتای ۲۸ مرداد دیدیم که آمریکایی‌ها چگونه او را که یک لیبرال بود زمین زدند. با این وجود در حالی که آمریکایی در زمان کلینتون به خاطر نقش داشتن در کودتای ۲۸ مرداد از ایران عذرخواهی کردند، اما از نظر آقای زیباکلام مصدق مقصر بوده، چون راهکار آمریکا را نپذیرفت و آمریکایی‌ها نیز ناگزیر شدند که مصدق را زمین بزنند.

خضریان با بیان اینکه امام بعد از راهپیمایی آذر ماه سال ۵۷ خطاب به مردم پیامی صادر کردند و در این پیام گفتند که این کار شما چند گام انقلاب را جلو برد، تصریح کرد: همچنین امام در این بیانیه تاکید کردند باید با دولت‌هایی که علیه ما بوده اند از جمله آمریکا برخورد شود. همچنین امام تاکید کرده بودند که باید کارتر برکنار شود با همه این‌ها آقای زیباکلام می‌گویند اصلا حرفی از آمریکاستیزی در میان نبوده است.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه آزادی از مطالبات انقلاب اسلامی بوده، اما تعریف امام از آزادی، آزادی خواهانه‌تر از آن چیزی است که جریان غرب گرا امروز آن را طرح می‌کند، گفت: تعریف امام از آزادی این بود که آزادی برای من، دیگران و دیگر ملت‌ها خوب است یعنی من نمی‌توانم آزادی خواه باشم و با خانواده ام آزاد زندگی کنند، ولی ملت‌های دیگر آزاد نباشند در واقع امام می‌گوید آزادی دیگر ملت‌ها که استقلال آن‌ها را تشکیل می‌دهد هم برای من مهم است.

وی گفت: امام خمینی بعد از انقلاب با رژیم غاصب اسرائیل و نظام نژادپرست آپارتاید آفریقا قطع کرد، چون هر دوی آن‌ها آزادی مردم را سلب کرده بودند.

خضریان تصریح کرد: اگر امام به تنهایی با اسرائیل قطع رابطه می‌کرد آن وقت ممکن بود بگویند این قطع رابطه ایدئولوژیک بوده است با این وجود بنده از آقای زیباکلام به عنوان یک لیبرال می‌خواهم که حداقل از این موضع جمهوری اسلامی دفاع کنند. در هر حال امام در برهه‌ای که غرب و جهان غرب از آفریقا بهره کشی می‌کرد امام با دولت آفریقای جنوبی قطع رابطه کرد، چون به سیاهان ظلم می‌کردند.

این فعال رسانه‌ای افزود: آقای زیباکلام در مورد سه جزیره مورد مناقشه ایران و امارات در گفتگویی که با العربیه داشتند عنوان کردند دعوای ما با امارات مثل دعوای دوتا کچل سر شانه است با این وجود حرف بنده این آیا یک استاد دانشگاه باید در مورد خاک کشورش این گونه صحبت کند اصلا فرض کنید قبل از جمهوری اسلامی است از این رو آیا ما حق داریم این گونه در مورد خاک کشورمان قضاوت کنیم؟ معتقدم با دیدگاه واگرایی و غرب گرایی ایران ویرانستان خواهد شد.

وی گفت: مرسی پس از روی کار آمدن در مصر خیلی نسبت به آمریکا حسن ظن داشت، اما نسبت به ایران این گونه نبود، ولی دیدیم که چگونه توسط آمریکایی‌ها سرنگون شد و یک دولت دیکتاتور روی کار آمد با این وجود بنده می‌خواهم بگویم حفظ استقلال منفعت بزرگی است، اما نمی‌دانم آقای زیباکلام چه اصراری دارند که همه این منافع را رد کنند.

خضریان با اشاره به اینکه کسب منافع ملی یکی از اصول روابط بین الملل است، تصریح کرد: ایران با آمریکا اعلام قطع ارتباط نکرده است پس ما به دنبال تئوری آمریکاستیزی نبوده ایم.

این فعال رسانه‌ای به مذاکرات ایران با آمریکا پس از وقایع ۱۳ آبان ۵۸ اشاره کرد و افزود: پس از بیانیه الجزایر و آزادی گروگان‌ها قرار بود آمریکا پول‌های بلوکه شده ایران را برگرداند، اما این اتفاق نیفتاد و ما هنوز در دیوان لاهه درگیر این پرونده هستیم.

وی به ماجرای مک فارلین اشاره کرد و افزود: در سال ۶۹ بوش پدر دبیر کل سازمان ملل را به عنوان واسطه به ایران فرستاد تا ایران برای آزادی آمریکایی‌های در بند با این کشور مذاکره کند از این رو آمریکایی‌ها نیز قول می‌دهند که روند برگشت پول‌های بلوکه شده ایران تسریع شود. آقای هاشمی رفسنجانی می‌گوید ما زمینه آزادی زندانیان آمریکایی را فراهم کردیم، اما پاسخی که آن‌ها از بوش پدر می‌شنوند این است که او می‌گوید ما حداقل مجرم را تنبیه نمی‌کنیم و دیگر به آن‌ها جایزه نمی‌دهیم.

خضریان تصریح کرد: مگر ما در مذاکرات سعدآباد امتیاز ندادیم، ولی نتیجه چه شد.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه ما در مذاکرات سعدآباد امتیاز دادیم، ولی اتفاقی نیفتاد، تصریح کرد: در ماجرای افغانستان و طالبان ما آسمان خود در شرق کشور را در اختیار هواپیما‌های آمریکایی قرار دادیم، ولی در نهایت به عنوان محور شرارت ایران معرفی شد.

وی تصریح کرد: ما چندین بار تجربه مذاکره با آمریکا را داریم و در مقابل آن‌ها کوتاه آمده ایم به گونه‌ای که نقد دادیم و نتیجه نگرفتیم.

خضریان با بیان اینکه دولت فعلی با تجربه چندین دور مذاکره با آمریکا در گذشته پای به مذاکرات برجام گذاشت، تصریح کرد: ما در این مذاکرات تمام داشته‌هایی را که برای چانه زنی داشتیم از دست دادیم و الان چیزی برای چانه زنی در حوزه هسته‌ای نداریم پس اگر مذاکره‌ای شکل بگیرد دیگر در مورد هسته‌ای با ما بحث نمی‌کنند. در حقیقت امروز دیگر کسی نمی‌گوید من مخالف برجامم بلکه می‌گویند برجامم آرزوست، اما جریان غرب گرا می‌گوید برجام را هم بدهیم و مانند این بازی‌های کامپیوتری به مرحله بعد برویم.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه آقای زیباکلام می‌گویند جمهوری اسلامی پاسخگو نیست، تصریح کرد: آقای زیباکلام شما برای دفاع خود از برجام بفرمایید پاسخگو باشید چرا شما در مورد برجام اعلام موضع نکردید؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مناظره دانشگاه شاهد آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۴۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنتاگون: نگرانی خود نسبت به روابط نیجر با ایران را به این کشور اعلام کردیم

وزارت دفاع آمریکا نسبت به روابط نیجر با ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون امروز -دوشنبه- در اظهاراتی اعلام کرد: نگرانی خود نسبت به روابط احتمالی نیجر با ایران و روسیه را به این کشور اعلام کرده‌ایم.

به نقل از العربیه، وی همچنین از سفر مقامات آمریکایی به نیجر در روزهای اخیر خبر داد.

شورای نظامی حاکم بر نیجر اخیرا اعلام کرد، توافق‌های نظامی با آمریکا که چندی پیش به‌صورت یکجانبه از سمت نیجر لغو شد، بالاجبار و با فشار واشنگتن به این کشور آفریقایی تحمیل شده بود.

«آمادو عبدالرحمان» سخنگوی حکومت‌نظامی نیجر با بیان این‌که توافق نظامی لغو شده‌ی نیجر با آمریکا با زور به این کشور تحمیل شده بود، گفت: حضور نظامیان آمریکایی در نیجر غیرقانونی بوده و تمامی هنجارهای قانونی و دموکراتیک را نقض می‌کند.

روز شنبه(۲۶ اسفند) رسانه‌ها گزارش دادند، دولت نیجر تصمیم گرفته توافق نظامی با آمریکا را لغو کند، توافقی که به نظامیان آمریکایی اجازه می‌داد در قلمرو این کشور آفریقایی حضور داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آمادو عبدالرحمان درباره این توافقنامه، گفت: «قرارداد همکاری با آمریکا با زور واشنگتن تحمیل شد. حضور آمریکا در خاک نیجر غیرقانونی بوده و تمامی هنجارهای قانونی و دموکراتیک را نقض می‌کند.»

مقامات آمریکایی اخیراً در سفری به نیجر، مقامات این کشور را به امضای توافق‌های نظامی مخفیانه و قرارداد فروش اورانیوم به ایران متهم و آن‌ها را تهدید کردند. سخنگوی شورای نظامی نیجر با اشاره به این موارد، گفت که سفر مذکور مقامات آمریکایی هم با اجبار به نیجر تحمیل شده بود.

گارد ریاست‌جمهوری نیجر در سال میلادی گذشته «محمد بازوم» رئیس‌جمهور وقت را برکنار کرد، مرزها را بست و منع آمدوشد وضع کرد. «عبدالرحمان شیانی» فرمانده وقت گارد ریاست‌جمهوری نیجر خود را به‌عنوان رهبر موقت و دولت گذار این کشور آفریقایی اعلام کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پنتاگون: نگرانی خود نسبت به روابط نیجر با ایران را به این کشور اعلام کردیم
  • آمریکایی‌ها عاشق این مهاجم ایرانی (عکس)
  • نامه‌ عاشقانه یک پدر به امام رضا«ع» (فیلم)
  • واکنش رسانه آمریکایی به رزمایش ایران، روسیه و چین
  • واکنش رسانه آمریکایی به رزمایش ایران، روسیه و چین ؛ پیام مهمی برای غرب دارد
  • محور مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا
  • رسانه آمریکایی: رزمایش ایران، روسیه و چین پیام مهمی برای غرب دارد
  • توافق غیررسمی ایران و آمریکا احیا می‌شود؟
  • آزادی فدای امنیت!
  • آمریکایی ها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند