Web Analytics Made Easy - Statcounter

زیباکلام گفت: بنده در مناظره‌ها به دوستان اصولگرا می‌گویم یک مورد نشان دهند که آمریکاستیزی در این چهل سال گذشته برای منافع ملی ما نفع داشته است، اما بنده در مقابل می‌توانم به یک دو جین مورد اشاره کنم که آمریکاستیزی چگونه در این چهل سال ریشه به تیشه ایران زده است. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صادق زیباکلام، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران امروز در مناظره با علی خضریان، فعال رسانه‌ای که به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد با موضوع سابقه تاریخی مذاکره با آمریکا برگزار شد، گفت: به نظر بنده شاید مهم‌تر از مذاکره و اینکه آیا مذاکره درست است یا نه باید بر روی این موضوع اساسی و بنیادی‌تر بحث کرد که اساسا اختلاف تضاد و دشمنی ما با آمریکا بر سر چیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: دو رویکرد در خصوص دشمنی ما با آمریکا وجود دارد نخست اینکه اساسا دشمنی با آمریکا و آمریکاستیزی جزو ذات و گوهره انقلاب اسلامی است و مبارزات به خاطر دشمنی با نظام سلطه و آمریکا بوده است و رژیم شاهنشاهی نیز، چون بخشی از آن نماد بوده بنابراین با آن نیز مبارزه شد.

زیباکلام اظهار کرد: یک رویکرد دیگر نیز وجود دارد که می‌گوید ما خواهان دشمنی و مبارزه با آمریکا نبودیم، ولی آنها، چون منافع خود را به خاطر انقلاب اسلامی در ایران از دست دادند بنابراین از همان دوران ستیز و دشمنی را با ما شروع کردند به گونه‌ای که تا دقیقه نود از حمایت شاه دست برنداشتند و به هر گونه‌ای که خواستند برای سرکوب نهضت گام برداشتند، ولی موفق نشدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آمریکا بعد از انقلاب ۵۷ نیز دشمنی خود را به صورت پنهان و آشکار با انقلاب اسلامی دنبال کرد، افزود: براساس این دیدگاه ما لزوما سر ستیز و جنگ با آمریکا نداشتیم، ولی آنها، چون منافع خود را از دست دادند دشمنی را با ایران شروع کردند.

وی اظهار کرد: در سپهر سیاست خیلی وقت‌ها اتفاقاتی می‌افتد که براساس این اتفاقات تبیین‌ها و تفسیر‌ها دیده می‌شود معتقدم که آمریکاستیزی و دشمنی با آمریکا دقیقا به این صورت بود که پس از سال ۵۸ گفتمان دشمنی با آمریکا به راه افتاد به گونه‌ای که گفتند این انقلاب اصلا برای مبارزه با آمریکا و استکبارستیزی بوده است.

زیباکلام اظهار کرد: در حقیقت آنچه که بعد از اشغال سفارت آمریکا به راه افتاد برای درست بودن آمریکاستیزی و نشان دادن اینکه استراتژی انقلاب برای مبارزه با آمریکا و ظلم بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید براینکه انقلاب مطلقا به خاطر آمریکاستیزی و مبارزه با نظام سلطه نبوده بلکه برای آزادی بیان، انتخاب آزاد، نبود زندانی سیاسی و حاکمیت قانون بوده تصریح کرد: آنچه که به آن‌ها اشاره شد اهداف و آرمان‌های اصلی انقلاب بودند که به تدریج با به راه افتادن گفتمان آمریکاستیزی در سال ۵۸ به حاشیه رانده شدند و در واقع جای انتخاب آزاد، آزادی بیان، نبود زندانی سیاسی و حاکمیت قانون گفتمان استکبارستیزی و آمریکاستیزی، مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل و مرگ بر عربستان جایگزین شد و تا به امروز هم ادامه یافته است.

وی با بیان اینکه آمریکاستیزی به هویت انقلاب اسلامی تبدیل شده و اگر این هویت را از انقلاب بگیریم دیگر چیزی ندارد گفت: اگر تنش زدایی با آمریکا صورت بگیرد و روابط عادی شود هویت انقلاب اسلامی دچار بحران و بحران هویتی می‌شود. در واقع اگر این اتفاق بیفتد سوال این است که حرف اساسی و بنیادین انقلاب اسلامی چیست؟

زیباکلام با بیان اینکه اگر آمریکاستیزی را از نظام بگیرند می‌خواهند بگویند پس از چهل سال چه دستاورد سیاسی اجتماعی فکری و فرهنگی داشته اند، اظهار کرد: تنها بیرقی را که انقلاب اسلامی برداشته همان استکبارستیزی است و اگر آن را از انقلاب بگیرند دستاورد دیگری ندارد به همین دلیل با تمام توان تلاش می‌کنند که در آمریکاستیزی هیچ شک و تردیدی ایجاد نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه آمریکاستیزی عمود خیمه انقلاب اسلامی است گفت: وقتی اساس انقلاب اسلامی را به آمریکاستیزی تقلیل می‌دهیم طبیعی است هر عنوانی را تحت مبارزه با آمریکا تعریف و تبیین می‌کنیم.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه آمریکاستیزی مانند کودتا آرمان‌های انقلاب را به حاشیه راند و به گفتمان مسلط تبدیل شد گفت: شاید سوال شما این باشد که من بر چه اساسی این حرف را می‌زنم اگر آرشیو روزنامه‌ها را در سال‌های ۵۶ و ۵۷ مطالعه کنید به مطالبات مردم پی خواهید برد مثلا در راهپیمایی روز تاسوعای آذر ۵۷ که هم زمان بود با روز جهانی حقوق بشر راهپیمایی بزرگی در تهران برگزار شد که یکی از بزرگترین راهپیمایی‌ها به شمار می‌آمد. با این وجود سوال این است که آیا آن مردم خواهان مبارزه با نظام سلطه، آمریکاستیزی و نابودی اسرائیل بودند و یا اینکه خواهان آزادی بیان، انتخاب آزاد و دیگر مواردی بودند که به آن‌ها اشاره کردم.

وی تصریح کرد: امام خمینی در جریان انقلاب ۱۲۰ مصاحبه با رسانه‌های مختلف دنیا انجام داد با این وجود اگر به من اعتماد ندارید بروید و ببینید که آیا ایشان یکبار هم هدف از مبارزه را مبارزه با آمریکا و اسرائیل عنوان کرده اند؟

زیباکلام با بیان اینکه در قطعنامه راهپیمایی آذر ۵۷ قرائت شد خواسته‌های مردم همان‌هایی بود که به آن‌ها اشاره کردم، اما چه اتفاقی افتاد که انقلاب اسلامی مقهور آمریکاستیزی شد و این گفتمان زمام جمهوری اسلامی را به دست گرفت، تصریح کرد: بنده در مناظره‌ها به دوستان اصولگرا می‌گویم یک مورد نشان دهند که آمریکاستیزی در این چهل سال گذشته برای منافع ملی ما نفع داشته است، اما بنده در مقابل می‌توانم به یک دو جین مورد اشاره کنم که آمریکاستیزی چگونه در این چهل سال ریشه به تیشه ایران زده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: معتقدم آمریکاستیزی موضوع مهمی است، چون از بعد انقلاب تا به امروز شاید هیچ مسئله‌ای به اندازه آمریکاستیزی روی زندگی من، شما، ایران و مناسبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورمان تاثیر نگذاشته است. با این وجود باید این موضوع را ریشه یابی کنیم.

وی با بیان اینکه اولین بلایی که آمریکاستیزی بر سر این نظام آورده این است که صحبت کردن در مورد آمریکا یک تابو است و فقط باید بگوییم مرگ بر آمریکا افزود: بلایی که آمریکاستیزی بر سر ما آورده این است که یکبار هیچ کدام از مسئولان جمهوری اسلامی به مردم توضیحی نداده اند و عذرخواهی نکرده اند که‌ای ملت آمریکا چه کلاهی سر ما گذاشته است در واقع در این نظام پاسخگویی وجود ندارد و اگر وجود داشت مجلس باید در مورد توافق الجزایر، مک فارلین و برجام از مسئولان پاسخگویی می‌طلبید.

زیباکلام با بیان اینکه آیا یکبار شده ترامپ بگوید برجام تقصیر آمریکایی‌ها بوده است، تصریح کرد: ترامپ به جای اینکه یقه ایرانی‌ها را بگیرد به جان کری و اوباما انتقاد می‌کند و می‌گوید برجام برای ما دستاوردی نداشته است، اما تندرو‌ها در ایران تا قبل از ترامپ می‌گفتند که ما همه امتیازات را داده ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه آمریکاستیزی بزرگترین بلایی که سر این انقلاب آورده این است که اصل پاسخگویی حکومت باد هوا شده و دنبال کار خود رفته تصریح کرد: سوال بنده این است که کدام دستگاه از مسئولان جمهوری اسلامی پاسخگویی طلبیده است. در واقع نظام جمهوری اسلامی هر بلایی سر این مملکت خواسته آورده و پاسخگو هم نیست و بعد همه مصیبت‌ها را با یک پاس بغل پا سمت آمریکایی‌ها سانتر می‌کنند.

وی افزود: سوال بنده این است چرا هیچ جمله‌ای به غیر از آمریکاستیزی وجود ندارد پاسخ این است که اگر این گونه نباشد خیلی از چیز‌ها ترک می‌خورد و زیر سوال می‌رود بنابراین بنده معتقدم آمریکاستیزی چیزی جز خسران برای منافع ملی منافع دیگری نداشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زیباکلام آمریکاستیزی دانشگاه شاهد مذاکره با آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۴۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» پوشالی‌بودن رژیم صهیونیستی را نشان داد

به گزارش خبرگزاری مهر، «احمد وحیدی» وزیر کشور با صدور پیامی از نیروهای مسلح به دلیل عملیات غرورآفرین «وعده صادق» قدردانی کرد. متن پیام احمد وحیدی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ کانَ حَقًّا عَلَیْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ‌

«عملیات وعده صادق» غیور مردان نیروهای مسلح که در پاسخ به حمله وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی به کنسولی ایران در سوریه و شهادت چند تن از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان انجام شد، اراده قوی جمهوری اسلامی در انتقام از مجرمان را به منصه ظهور گذاشت.

عملیات تنبیهی که در پی فرمان رهبر معظم انقلاب و مطالبه و حمایت ملت سرافراز ایران انجام شد و موجی از شادی را در بین مردم منطقه ایجاد کرد، پاسخی بی سابقه به جنایات رژیم اشغالگر قدس است که بی‌شرمانه تمامی قواعد و قوانین بین‌المللی و انسانی را نقض می‌کند.

پیام این عملیات، مقابله با عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه و همچنین پرچم‌داری ایران در حمایت از جبهه مقاومت و مستضعفان عالم است که گفتمان اصلی انقلاب اسلامی، سیره بنیانگذار کبیر آن و هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این راهبرد استوار است.

اینجانب، ضمن تبریک این عملیات غرورآفرین به فرماندهی معظم کل قوا و ملت شریف ایران، از شورای عالی امنیت ملی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح که با این اقدام مقتدرانه، پوشالی‌بودن این رژیم را بیش از پیش نشان دادند، قدردانی می‌کنم و یاد شهدای گرانقدر جبهه مقاومت را گرامی می‌دارم.

کد خبر 6079066

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» پوشالی‌بودن رژیم صهیونیستی را نشان داد
  • پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی بر اساس اصل دفاع مشروع بود
  • پاسخ نظامی ایران به اسرائیل، بر اساس اصل دفاع مشروع بود
  • عملیات سپاه در عمق اسرائیل اقتدار ملی ایران را نشان داد
  • هدف ایران مبارزه با جبهه‌های باطل است/ تا پای جان پای اسلام و تمامیت اراضی ایران هستیم
  • عملیات سپاه ضربه شصت محکمی به رژیم صهیونیستی بود
  • خط و نشان شهدا برای رژیم کودک‌کش / ما با اسرائیل وارد جنگ خواهیم شد، هرکه با ماست بسم‌الله
  • اقدام سپاه علیه صهیونیست‌ها نشان دهنده قدرت ایران اسلامی است
  • نمایندگی ایران: اقدام نظامی بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود
  • اقدام نظامی بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود