Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@19:01:32 GMT

اختلافات عمیق طرف‌های منازعه در لیبی

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۵۶۴۶

اختلافات عمیق طرف‌های منازعه در لیبی

خبرگزاری فارس: از زمان سقوط رژیم «معمر القذاقی» در سال ۲۰۱۱، لیبی همچنان از هرج و مرج امنیتی و سیاسی رنج می‌برد و گروه‌های مسلح و برخی گروه‌های سیاسی بر سر قدرت با یکدیگر نزاع دارند.

شهر پالرمو ایتالیا طی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه گذشته شاهد برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی رسمی و یک نشست غیررسمی بدون حضور قطر و ترکیه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کنفرانس هیأت‌های عالی‌رتبه روسیه، الجزائر، فرانسه، مصر، تونس و فرستاده سازمان ملل حضور داشتند و در پایان کنفرانس نیز شرکت‌کنندگان بیانیه‌ای صادر و طی آن بر احترام به نتایج انتخابات و مجازات کسانی که در برابر روند انتخابات کارشکنی می‌کنند، تأکید کردند.

«کلاودیا گازینی» کارش امور لیبی و عضو «گروه بحران‌های بین‌المللی» در این باره می‌گوید که «رفتار هیأت‌های شرکت‌کننده در کنفرانس پالرمو متأسفانه عمق اختلافات عمیق بین آن‌ها را نشان می‌دهد.»

وی در مصاحبه با روزنامه سعودی «الحیاة» افزود که برخی طرف‌های منازعه با حضور در میز مذاکرات با دشمنان خود مخالفت کردند و حتی «خلیفه حفتر» نیز در کنفرانس پالرمو شرکت نکرد.

«خالد صالح الکوافی» استاد دانشگاه بنغازی نیز با گازینی هم‌عقیده بوده و می‌گوید که «کنفرانس پالرمو عمق بحران و دوستگی در لیبی و شکنندگی اوضاع آن را نمایان کرد.»

خلیفه حفتر با وجود تحریم کنفرانس پالرمو، در یک نشست غیررسمی با نمایندگان تعدادی از کشور‌ها اعم از مصر، روسیه، الجزائر، تونس و فرانسه شرکت کرد همچنانکه «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی نیز در این نشست حضور داشت.

گازینی معتقد است که در پرتو استراتژی‌های تفرقه‌آمیز راه رسیدن به نزدیکی بین طرف‌های منازعه همچنان طولانی است و لیبی به یک وحدت نیاز دارد.

«خالد المنتصر» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه طرابلس نیز بر این باور است که «کنفرانسی که طرف‌های بین‌المللی بر لیبی اعمال فشار کنند هرگز موفق نخواهد شد، زیرا هر یک از این طرف‌ها در تلاش است تا راه‌حل خود را بر اساس منافع آن کشور، تحمیل نماید.»

وی افزود «لیبیایی‌ها بایستی نقاطی که بایستی درباره آن بحث شود، تعیین کنند، اما متأسفانه این امر ممکن نیست، زیرا آن‌ها آماده پذیرش یکدیگر و قبول اختلافات نیستند.»

«عماد بادی» تحلیلگر لیبی نیز معتقد است که کنفرانس پالرمو در حقیقت جنگ نفوذ بین رم و پاریس در خصوص پرونده لیبی بود و در این کنفرانس بر بهبود روابط بین دو قطب سیاسی اصلی در لیبی تمرکز نشد بلکه ایتالیا سعی داشت پاسخی به طرح فرانسه داده باشد.

«اخلاص المزوغی» پژوهشگر امور آفریقا و اروپا نیز از وجود اختلافات بین کشور‌های اروپایی درباره لیبی ابراز تأسف کرد و گفت: «دودستگی شدیدی در اروپا در خصوص راه‌حل (بحران لیبی) وجود دارد که تأثیرات منفی در وضعیت فعلی داشته و انتظار می‌رود که این وضع طی چند سال آینده ادامه یابد.»

اگرچه به عقیده تعدادی از کارشناسان و تحلیلگران کنفرانس پالرمو شکست‌خورده است، اما برخی از آن‌ها بر این باورند که دو نشستی که سازمان ملل پیش از برگزاری کنفرانس پالرمو، با مشارکت مسئولان دولت وفاق ملی و پارلمان شرق لیبی برگزار کرد، حائز اهمیت است.

در این نشست‌ها امور اقتصادی و امنیتی که تأثیر زیادی در زندگی روزمره لیبیایی‌ها دارد، بررسی شد.

«غسان سلامه» فرستاده سازمان ملل در امور لیبی نیز با اشاره به حمایت شرکت‌کنندگان در کنفرانس پالرمو از اقدامات دولت وفاق ملی پس از درگیری‌های خونین اخیر در طرابلس پایتخت لیبی، گفت که هدف از این اقدامات جلوگیری از فساد، حل مشکل نقدینگی و کاهش ارزش دینار است.

گازینی همچنین تأکید کرد که در حال حاضر شماری از لیبیایی‌ها از اهداف کنفرانس پالرمو مطمئن نیستند.

منبع: فردا

کلیدواژه: اختلافات لیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۵۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ رونمایی iOS 18 و هوش مصنوعی اپل به‌صورت رسمی اعلام شد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش زومیت، اپل با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی تأیید کرد که کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان ۲۰۲۴ (WWDC 2024) در تاریخ ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) برگزار می‌شود. اپل معمولاً در کنفرانس‌های سالانه‌ی WWDC روی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری برای گوشی آیفون و مک بوک و اپل واچ و سایر محصولاتش متمرکز می‌شود.

بدون شک در مراسم اپل شاهد توجه ویژه به هوش مصنوعی خواهیم بود. با وجود تمامی شایعه‌ها، هنوز دید کاملی نسبت‌ به برنامه‌های اپل نداریم و مشخص نیست که غول آمریکایی چه ایده‌هایی در سر می‌پروراند.

گزارش‌ها می‌گویند اپل روزانه چند میلیون دلار برای مدل‌های زبانی بزرگ خود هزینه می‌کند و ظاهراً با برخی از خبرگزاری‌ها وارد مذاکره شده است تا با مقالات آن‌ها، هوش مصنوعی خود را تعلیم دهد.

اپل در پی امضای قرارداد همکاری با گوگل و OpenAI و بایدو است تا از هوش مصنوعی این شرکت‌ها در دستگاه‌هایش استفاده کند. بخشی از هوش مصنوعی اپل به‌صورت محلی و با استفاده از مدل زبانی اختصاصی این شرکت پردازش می‌شود و قابلیت‌هایی که به سرورها متکی هستند، احتمالاً توسط گوگل یا OpenAI (و بایدو در چین) ارائه خواهند شد.

در کنار هوش مصنوعی، انتظار داریم اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان نسخه‌ی جدید iOS و iPadOS و macOS و watchOS و سایر سیستم‌های عامل خود را به‌نمایش بگذارد. شایعه‌ها می‌گویند که iOS 18 صفحه‌ی هوم جدیدی دارد و برخی از نرم‌افزارهای پیش‌فرضش اصلاح می‌شوند.

ممکن است در WWDC شاهد رونمایی دو مدل جدید از ایرپاد هم باشیم که یکی از آن‌ها بدون قابلیت حذف نویز عرضه می‌شود و دیگری به این ویژگی مجهز خواهد بود. احتمال رونمایی نسل جدید ایرپاد مکس هم وجود دارد.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888445

دیگر خبرها

  • مهلت ارسال چکیده به کنفرانس مطالعات هند تمدید شد
  • ۹ کار و شغلی که درونگرا‌ها در آن بهتر هستند
  • شرکت‌های فناوری جعل عمیق ساخته شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی کنند
  • تاریخ رونمایی iOS 18 و هوش مصنوعی اپل به‌صورت رسمی اعلام شد!
  • اسرائیل دیگر مانند گذشته در آمریکا جایگاه قدرتمندی ندارد
  • (ویدئو) وینیسیوس در کنفرانس مطبوعاتی به گریه افتاد
  • اذعان رسانه اسرائیلی به شکاف عمیق در جامعه صهیونیستی
  • متولدین این ماه‌ها میل شدیدی به تاریکی دارند!
  • باراک: قطعنامه شورای امنیت بحران عمیق روابط اسرائیل-آمریکا را به تصویر کشید
  • 5 روش تخلیه ذهن برای یه آرامش عمیق!