Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-03-19@09:26:26 GMT

این فلز هم قیمت طلا می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۶۲۰۰

پالادیوم از نظر قیمت، رشد بیشتری نسبت به سایر فلزات ارزشمند داشته و با صعود چشمگیری که پیدا کرده، برای نخستین بار در ۱۶ سال گذشته به قیمت طلا نزدیک شده است.

عرضه محدود و کمبود شدید پالادیوم به همراه افزایش علاقه سفته بازان به قراردادهای خرید پالادیوم، کمک کرده قیمت این فلز از رکورد پایین خود در اوت ۴۰ درصد صعود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پالادیوم که عمدتا در ساخت کاتالیزورهای کاهنده آلودگی خودرو بکار برده می‌شود، روز جمعه به رکورد ۱۱۸۵.۴۰ دلار در هر اونس رسید که تنها ۳۵ دلار با قیمت ۱۲۲۰ دلار هر اونس طلافاصله داشت.

به گفته جوناتان باتلر، تحلیلگر شرکت میتسوبیشی، آنچه که مشاهده می‌شود حاصل سال‌های متمادی کمبود عرضه پالادیوم در بازار است. این فلز همچنان فضا برای افزایش بیشتر قیمت دارد و  ممکن است از مرز روانی ۱۲۰۰ دلار نیز عبور کند.

تحلیلگران سیتی بانک اظهار کرده‌اند بازار معاملات فیزیکی پالادیوم دچار شدیدترین محدودیت عرضه در دو دهه گذشته شده‌اند.

شرکت سازنده کاتالیزور خودروی "جانسون متی" کمبود ۲۳۹ هزار اونس پالادیوم در سال جاری را پیش‌بینی کرده است اما محققان شرکت GFMS که عرضه کمتر و سرمایه‌گذاری بالاتر را پیش‌بینی کرده‌اند، کمبود سالانه بیش از یک میلیون اونس پالادیوم را تا سال ۲۰۲۰ انتظار دارند.

پر کردن این شکاف عرضه با تولید جدید دشوار است زیرا پالادیوم عمدتا محصول جانبی سایرفلزات مانند پلاتین و نیکل است و آفریقای جنوبی که تولیدکننده بزرگ این فلز است، معادن پلاتین غیرسودآور را تعطیل کرده است.

قیمت پالادیوم با وجود این که خودروهای سواری طی ماه‌های اخیر فروش ضعیفی در چین – بزرگترین بازار جهان داشته‌اند – و فروش خودرو در آمریکا راکد شده، افزایش پیدا کرده است.صنعت خودروسازی ۸۰ درصد از تقاضا برای پالادیوم را به خود اختصاص می‌دهد.

نگرانی دیگر این است که جنگ تجاری آمریکا و چین به رشد اقتصاد جهانی آسیب وارد کرده و فروش خودرو را محدود کند.

اما این ریسک که خودروسازان به جای پالادیوم، از پلاتین که ارزان‌تر است استفاده کنند هنوز تحقق پیدا نکرده است.

همچنین رویکرد خودروسازان اروپایی به خودروهای بنزینی پس از رسوایی آلودگی دیزلی و مقررات آلایندگی که مستلزم بکارگیری بیشتر فلزات ارزشمند در کاتالیزورهای خودروها است، به معنای تقاضای بیشتر برای پالادیوم است و کاهش موجودی این فلز را تسریع می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، موجودی انبارهای تحت مونتیتور بازار نایمکس، ۴۶۹۶۵ اونس است که نزدیک به پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۳ است. همچنین ذخایر پالادیوم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه پالادیوم از ۲.۶ میلیون اونس در سال ۲۰۱۵ به پایین ۸۰۰ هزار اونس سقوط کرده است که منعکس کننده کمبود موجودی این فلز ارزشمند است.

 

ایسنا

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000AuA برچسب ها: طلا ، پالادیوم ، فلزات ارزشمند

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: طلا پالادیوم فلزات ارزشمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۶۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیب تنظیم بازار ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی خالقی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران در یکی از امکان عرضه مستقیم میوه شب عید، بیان کرد: سیب تنظیم بازار در سراسر استان سمنان با قیمت کیلوگرمی ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه از روز گذشته میوه تنظیم بازار در اقصی نقاط استان سمنان در حال توزیع است، ابراز کرد: مراکز عرضه میوه تنظیم بازار دولتی هر کیلوگرم پرتقال را ۱۷ هزار تومان می‌فروشند.

مدیر تعاون روستایی استان سمنان بیان کرد: قیمت‌ها مصوب بوده و هر نوع تخطی از آنها غیر قانونی است.

خالقی با بیان اینکه مردم نگران کمبود میوه نباشد، ابراز کرد: توزیع میوه در ایام تعطیلات نوروز و بعد از تعطیلات هم در صورت نیاز مصرف کنندگان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۷۶ مرکز توزیع شهری و روستایی برای توزیع میوه شب عید مردم در استان در نظر گرفته شده است، افزود: امسال مناطق کمتر برخوردار اولویت توزیع میوه شب عید بودند.

کد خبر 6057268

دیگر خبرها

  • سیب و پرتقال تنظیم بازاری در کرمانشاه کیلویی چند؟
  • ساعت هوشمند Lemtofit Lem 3 عرضه شد
  • خودروی هیبریدی ارزان آمد
  • ۳۳ تن سیب و ۵۵ تن پرتقال در استان بوشهر عرضه می‌شود
  • طلا سقوط کرد/ قیمت جدید طلا ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
  • توزیع هزار تن پرتقال و ۷۰۰ تن سیب تنظیم بازار در اصفهان
  • سیب تنظیم بازار ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد
  • قیمت میوهٔ شب عید چند است؟
  • علت کمبود سوخت در خراسان جنوبی چه بود؟
  • توزیع میوه شب عید در ۲۵ استان کشور آغاز شد