Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@14:35:35 GMT

موگرینی برای گفت و گو پیرامون ایران به ترکیه می رود

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۶۹۸۶

موگرینی برای گفت و گو پیرامون ایران به ترکیه می رود

به گزارش جماران؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه یک مقام دیگر این اتحادیه این هفته برای گفت و گو پیرامون ایران و مسائل دیگر با مقام های بلندپایه ترکیه به آنکارا می رود.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی و «یوهانس هان» کمیسر سیاست همسایگی این اتحادیه پنجشنبه اول آذرماه آینده به آنکارا می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس خبرنامه منتشر شده در تارنمای رسمی اتحادیه اروپا، موگرینی و هان در این سفر با هیاتی بلندپایه به ریاست مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه و مسئول امور اتحادیه اروپای ترکیه دیدار می کنند.

منافع و نگرانی های مشترک از جمله مسائل مهم سیاسی مثل تحولات سوریه، ایران و عراق و همچنین روابط دوجانبه ترکیه و اتحادیه اروپا پیرامون مهاجرت و مبارزه با تروریسم در دستور کار دیدار این مقام ها قرار دارد.

اتحادیه اروپا از زمان خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت امسال، ضمن اعلام مخالفت خود با تصمیم یکجانبه دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، همواره بر حمایت خود از برجام تاکید کرده است.

این اتحادیه همچنین درحال آماده سازی سامانه موسوم به سازوکارر ویژه مالی برای حفظ تبادلات مالی کشورها و شرکت های اروپایی با ایران است.

ترکیه همواره مخالفت خود را با خروج واشنگتن از برجام اعلام کرده و یکی از 8 کشوری است که از سوی خزانه داری آمریکا از تحریم های نفتی علیه ملت ایران معاف شده است.

موگرینی عصر جمعه در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق گفت که اتحادیه اروپا از موضع عراق برابر تحریم های ضد ایرانی آمریکا حمایت می کند و آماده است برای مقابله با تبعات آن به عراق کمک کند.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی ترکیه فدریکا موگرینی تحریم ایران تحریم های ایران ایران و اتحادیه اروپا منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۶۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه کوریدور شمال به جنوب جدید را می سازد

تین نیوز

نقشه کریدورهای تجاری عبوری از منطقه خاورمیانه و غرب آسیا طی سال های گذشته دچار تغییرات فراوانی شده است. اگرچه کریدور شمالجنوب عبوری از ایران قدیمی ترین کریدور این منطقه محسوب می شود؛ اما تعلل بیش از حد شرکای این کریدور و وجود حلقه مفقوده رشت – آستارا منجر به فعال شدن همسایگان برای راه اندازی کریدورهای جدید در غرب و شرق کشورمان شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، در شرق، پاکستان و ازبکستان به دنبال راه اندازی کریدور «ترانس افغان» هستند که کشورهای CIS را از طریق خاک افغانستان به بندر گوادار پاکستان متصل می سازد.

اما در غرب نیز دولت ترکیه طی ماه های اخیر اقداماتی در راستای راه اندازی کریدور ترکیبی شمال – جنوب جدید انجام داده که بر اساس اعلام وزارت حمل و نقل این کشور، مسیر کریدور مذکور درست مشابه مسیر شمال – جنوب عبوری از خاک ایران است.

کریدور شمال – جنوب جدید با حضور ترکیه و عراق

کریدور شمال – جنوب جدید عبوری از دو کشور عراق و ترکیه از هند آغاز شده با عبور کالا به بندر فاو عراق، محموله ترانزیتی را از طریق خاک این کشور راهی ترکیه از آنجا نیز به سمت شرق اروپا رهسپار خواهد کرد. دولت ترکیه همچنین امیدوار است بتواند از این مسیر به عنوان شاخه ای جدید برای کمربند و جاده چین و انتقال بار این کشور به اروپا نیز استفاده نماید.

از مهمترین مزایای این کریدور، تجهیز بندر عراقی فاو به تجهیزات به روز و مدرنی است که از سوی شرکت کره ای «دوو» در حال نصب و راه اندازی بوده و همین امر موجب میشود تا بدون نیاز به ترانسشیپمنت، بتوان کالای کانتینری موجود بر عرشه کشتی را به خطوط ریلی و لاین های جاده ای موجود در بندر فاو انتقال داد؛ موضوعی که سرعت و هزینه حمل بار را تا حد بسیار چشمگیری کاهش خواهد داد.

دولت عراق و ترکیه قرار است در مجموع، حدود ۲۳.۸ میلیارد دلار در ساخت خطوط ریلی و جاده ای این کریدور هزینه کنند. این هزینه ها البته شامل بخش های مختلفی از جمله ساخت خط ریلی ۱۰۳۴ کیلومتری متصل کننده ترکیه و عراق به یکدیگر و همچنین ساخت خط ریلی میان غازیانتپ و اوواکوی ترکیه می شود که در مجموع، هزینه های بخش ریلی این پروژه به حدود ۵.۸ میلیارد دلار خواهد رسید. از سوی دیگر، ساخت یک قطعه خط ۶۱۵ کیلومتری در داخل ترکیه نیز در این پروژه بزرگ گنجانده شده است.

در بخش جاده ای نیز بنا بر اعلام وزارت حمل و نقل ترکیه، طول مسیر بندر فاو تا داخل خاک این کشور ۱۹۱۲ کیلومتر بوده که ۱۵۹۲ کیلومتر از این مسیر در حال حاضر موجود است. ۱۹۲ کیلومتر دیگر نیز قرار است در قالب همین پروژه بزرگ ساخته شود که این جاده، دو شهر سانلیورفا و اوواکوی را به یکدیگر متصل خواهد کرد.

امنیت، بزرگترین چالش کریدور شمال – جنوب جدید

یکی از مهمترین فاکتورهای مورد بررسی در میزان موفقیت کریدورهای ترانزیتی، ضریب امنیت مسیر است. در حقیقت، بدون وجود امنیت کافی، امکان جلب نظر سرمایه گذاران، صاحبان بار و شرکت های بیمه برای فعالیت در یک کریدور ریلی وجود ندارد.

نگاهی به نقشه مسیر کریدور مد نظر ترکیه و عراق نشان می دهد که دستکم در شرایط فعلی، ضریب امنیت چنین مسیری در حدی نیست که بتواند نگاه سرمایه گذاران را به خود جلب نماید. وجود تهدیدات امنیتی ناشی از ضعف نسبی دولت عراق در برقراری امنیت مسیرهای ترانزیتی در برخی مناطق این کشور از یک سو و عبور مسیر ترازیتی مذکور از اقلیم کردستان و دیاربکر به عنوان مرکز تجمع جدایی طلبان «پ ک ک»، موفقیت این مسیر جدید را به چالش کشیده است.

به همین منظور، نشریه «میدل ایست آی» ترکیه با انتشار گزارشی در تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۲۴ به نقل از یک منبع آگاه، از تصمیم ارتش این کشور برای استقرار نیروهای نظامی در مسیر ساخت کریدور شمال – جنوب جدید در مناطق تحت سیطره نیروهای پ ک ک خبر داد. این در حالیست که ترکیه طی یک سال گذشته، ده ها تن از نیروهای نظامی خود را در درگیری مسلحانه با جدایی طلبان پ ک ک از دست داده و همین موضوع، میزان موفقیت استراتژی نظامی آنکارا برای مقابله با  پ ک ک را تا حد زیادی زیر سوال برده است.

از سوی دیگر، میدل ایست آی معتقد است که میزان موفقیت نیروهای نظامی ترکیه در مقابله با تهدید پ ک ک به ویژه در فصل زمستان به دلیل کاهش دید در مناطق کوهستانی شمال اقلیم و عدم آشنایی کافی با مخفیگاه های کوهستانی این گروهک کاهشی محسوس می یابد.

به هر حال، حتی در صورت استقرار نیروهای ارتش ترکیه به عنوان حافظان امنیت کریدور شمال – جنوب مد نظر آنکارا، امنیت چنین مسیری با کریدور شمال – جنوب عبوری از ایران قابل قیاس نخواهد بود. با توجه به افزایش فشار دولت اردوغان بر رهبران احزاب کُرد ترکیه و حملات نظامی علیه مواضع پ ک ک در اقلیم کردستان، به نظر می رسد تاسیس چنین کریدوری بهترین فرصت مناسب برای کُردهای جدایی طلب برای ضربه زدن به منافع و امنیت تجاری آنکارا محسوب شود. لذا، دستکم در بحث امنیت، باید گفت که چنین کریدوری به هیچ وجه با مسیر عبوری از ایران قابل قیاس نخواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ترکیه کوریدور شمال به جنوب جدید را می سازد
  • مسئول انتقال تروریست‌ها میان عراق و سوریه کشته شد
  • جنگ اوکراین اولویت های اروپایی ها را تغییر داده است
  • تاکید آلمان بر لزوم سیاست دفاعی مشترک اروپایی
  • انفجار در کسری بودجه و بدهی عمومی فرانسه 
  • رکورد اتحادیه اروپا را شکستیم
  • چرا «منشور اخلاقی سیاستمداران» در پارلمان ترکیه رای نیاورد؟
  • درگیری کشاورزان با پلیس؛ بروکسل غرق در کود و کاه!
  • درگیری کشاورزان معترض با پلیس بلژیک/ بروکسل غرق در کود و کاه!
  • چرا مردم ایران برای کار به عراق می‌روند؟ پاسخ تلخ یک مسئول