Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:22:56 GMT

تورق 58 سال عمر نوربخش

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۷۰۲۷

تورق 58 سال عمر نوربخش

گرگان - ایرنا - سید محمدتقی نوربخش مدیرعامل فقید سازمان تامین اجتماعی بیشتر عمر 58 ساله خود را در خدمت به میهن و مردم سپری کرد.

سید محمدتقی نوربخش که سال ۱۳۳۹ در شهرستان محروم قائن از توابع استان خراسان جنوبی زاده شد پنجشنبه گذشته 24 آبان ۱۳۹۷ در گرگان هنگام ماموریت اداری بر اثر سانحه رانندگی جان باخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این پزشک ایرانی و متخصص در رشته ارتوپدی که خانواده سه شهید و خود از رزمندگان دفاع مقدس بود رزومه تحصیلی و کاری مطولی دارد که از جمله آن می توان به دبیری ستاد جنگ و جهاد دانشگاه تهران، مدیرکلی درمان تأمین اجتماعی استان یزد، مدیر نمونه ملی، قائم مقام رئیس کل سازمان نظام پزشکی و رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران اشاره کرد.
مرحوم نوربخش که کار خود را از سطوح پایین مدیریتی در سازمان تامین اجتماعی شروع و تا بالاترین رتبه ادامه داد دست آوردهایی داشت که از جمله آن می توان پرداخت به روز بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و تدوین سطح‌بندی و استاندارد کردن خدمات درمانی در کشور را اشاره کرد.
گفته شده عدم انتصاب جناحی و استفاده فراجناحی از مدیران در بزرگترین نهاد اقتصادی - اجتماعی کشور باور و رویکرد نوربخش بوده است.
وی در پنج سال آخر عمر خود که مدیریت سازمان تامین اجتماعی را بر عهده داشت خدماتی به بیمه شدگان و مستمری بگیران ارائه داد که از جمله آن می توان به تامین بخش عمده ای از هزینه های طرح تحول سلامت و افزایش حدود 110 درصدی دریافتی مستمری بگیران اشاره کرد.
تجمیع وصولی و افزایش منابع حاصل از مطالبات سازمان در دوره رکود اقتصادی، بخشودگی جرائم بیمه ‌ای کارفرمایان خوش ‌حساب و اجرای بند «و» ماده 80 برنامه پنجم توسعه در خصوص معافیت حق بیمه سهم کارفرما از دیگر خدمات بیمه ای نوربخش در این پنج سال است.
همچنین بسترسازی به منظور عملیاتی کردن طرح گردشگری درمانی در 15 بیمارستان منتخب سازمان تامین اجتماعی، اجرای طرح هتلینگ و بازسازی و نوسازی اورژانس های بیمارستان ها، افزایش تخت های بیمارستانی به ویژه تخت های مراقبت ویژه و توسعه خدمات درمانی در مناطق محروم از خدمات دیگر نوربخش در مدت فعالیت خود در سازمان تامین اجتماعی بود.
یکی از نکات دوره مسئولیت نوربخش این بود که چون خود به مدت 25 سال در مسوولیت های مختلف سازمان تامین اجتماعی حضور داشت، این موضوع باعث شد که شناخت کاملی از خدمات و مشکلات موجود سازمان داشته و وی را در ارائه خدمت به بیمه شدگان و مستمری بگیران یاری کند.
نوربخش در آخرین دقایق عمر خود نیز اصرار بر بازدید از بیمارستان تامین اجتماعی گرگان داشت.
سازمان تأمین اجتماعی در مدت پنج سال خدمت وی با حمایت دولت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را هر سال بیشتر از تورم سالیانه افزایش داد و این رقم در سال های 92 تا 97 به ترتیب 25، 25، 17، 14، 14،5و 19،5 درصد بود.
سازمان تامین ‌اجتماعی اکنون بیش از 370 مرکز درمانی و 80 بیمارستان در سراسر کشور دارد که به بیمه‌شدگان خدمات رایگان ارائه می‌کنند.
نوربخش معتقد بود؛ سازمان تأمین اجتماعی به عنوان جزئی از نظام سلامت موظف است به عنوان یک کنشگر فعال با سایر اجزای نظام سلامت و از جمله وزارت بهداشت نهایت همکاری و هماهنگی را داشته باشد به همین منظور برای پرداخت مطالبات دانشگاه ها سازوکاری طراحی شد تا پس از دریافت اسناد پزشکی بیمارستان ها 60 درصد مطالبات مربوطه پرداخت و 40 درصد باقی مانده در مدت یک ماه و پس از بررسی اسناد ارائه شده تسویه شود.
اقدام دیگر نوربخش افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان بود بر این اساس دستمزد مبنای کسر حق بیمه رانندگان برون شهری از 1.3 حداقل دستمزد به 1.5 و در مورد رانندگان دورن شهری از 1.1 به 1.3 افزایش یافت.
شفاف سازی خدمات اقتصادی در شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین ‌اجتماعی (شستا) به منظور حفظ و ارتقای ارزش سرمایه و اندوخته کارگران از دیگر برنامه های دوره پنج ساله مدیریت نوربخش بود زیرا 284 شرکت در قالب 9 هلدینگ متعلق به این سازمان تحت پوشش این شرکت هستند و شستا حدود 45 طرح اقتصادی بزرگ در دست اقدام دارد.
اکنون چون شستا در بازار بورس قرار دارد آمار و اطلاعات مالی آن کاملا مشخص و شفاف است.
سازمان تأمین‌‌اجتماعی با بیش از 60 سال قدمت مهمترین متولی بخش بیمه‌ های اجتماعی و درمانی ایران محسوب می ‌شود؛ این سازمان یکی از بزرگترین نهادهای بیمه ‌ای در منطقه است که با احتساب افراد تحت تکفل بیمه‌شدگان و مستمری بگیران تقریبا از هر 2 ایرانی یک نفر از خدمات این سازمان بهره‌مند است.
از نظر ارائه خدمات بیمه ‌اجتماعی سازمان تامین ‌اجتماعی رتبه اول کشور را دارد و از منظر خدمات بیمه درمان اولین خریدار خدمات درمانی و دومین تولیدکننده خدمات درمانی ایران است.
سازمان تامین ‌اجتماعی بیش از 42 میلیون نفر معادل نیمی از جمعیت ایران را تحت پوشش دارد که از این تعداد 14 میلیون نفر بیمه‌ شدگان اصلی و 3،5 میلیون مستمری ‌بگیران اصلی از سازمان و بقیه افراد تحت تکفل آنان هستند.
تکیه‌ گاه اصلی سازمان تامین اجتماعی مشارکت سه‌ جانبه کارفرمایان، بیمه ‌شدگان و دولت در عرصه ‌های مختلف سیاستگذاری، تصمیم‌گیری کلان و تامین منابع مالی است.
2729

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تامين اجتماعي نوربخش گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۷۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی

روح الله سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مدیریت درمان دارای ۱۲ آزمایشگاه تشخیص طبی فعال در ۳ بیمارستان، یک پلی کلینیک و ۸ درمانگاه است و در این آزمایشگاه‌ها ۶۰ نیروی متخصص در رشته‌های علوم آزمایشگاهی به ارائه خدمت به بیمه‌شدگان اشتغال دارند.

وی افزود: در سال گذشته در بخش بستری و سرپایی برای حدود ۳۳۰ هزار مراجعه بیش از یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت تشخیص طبی در آزمایشگاه‌های مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی استان به‌صورت رایگان به بیمه‌شدگان ارائه شده است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان مرکزی گفت: آزمایشگاه‌های مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان مرکزی به انواع وسایل تشخیصی در زمینه‌های مختلف از جمله کشت میکروبی، هورمون‌شناسی، تشخیص مولکولی، بانک خون، بیوشیمی، خون‌شناسی مجهز هستند و تقریباً تمامی آزمایش‌های تشخیصی طبی عمومی و برخی تخصصی در این آزمایشگاه‌ها قابل ارائه و انجام است.

وی افزود: چنانچه به عللی امکان ارائه برخی خدمات معدود در آزمایشگاه‌های ملکی این سازمان مقدور نباشد، از طریق مراکز طرف قرارداد قابل انجام است.

سهرابی بیان کرد: آزمایش‌های تشخیص طبی در ۹ مرکز درمانگاهی، مطابق سطح‌بندی خدمات آزمایشگاهی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان به‌عنوان متولی نظام سلامت انجام می‌شود و در ۳ بیمارستان نیز تقریباً تمامی آزمایشات موردنیاز برای سیر درمان بیماران قابل انجام است و برای ارائه این خدمات از بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی هیچ وجهی دریافت نمی‌شود.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در بخش درمان غیرمستقیم نیز با بیش از ۹۰ آزمایشگاه در بخش خصوصی و دولتی طرف قرارداد هستیم که خدمات آزمایشگاهی را حسب تشخیص پزشک و در قالب تعهدات بیمه‌های پایه که از سوی شورای عالی بیمه تعریف شده به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و سایر افراد تحت پوشش این سازمان ارائه می‌کنند.

کد خبر 6086749

دیگر خبرها

  • تراز منابع و مصارف تامین اجتماعی استان مرکزی پس از ۱۰ سال مثبت شد
  • بهره مندی ۱۳۸ هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی
  • پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی
  • بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی ویژه
  • ۳۳ هزار نفر در بوشهر عضو صندوق بیمه روستائیان و عشایر هستند
  • ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی
  • ۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند
  • 10هزار راننده تاکسی بیمه تامین اجتماعی ندارند
  • طلب ۶۹۶ میلیارد تومانی تامین اجتماعی از کارفرمایان قمی
  • جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان