Web Analytics Made Easy - Statcounter

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)


احکام نظر، لمس، صدای نامحرم و ......
سؤال 1 : آیا نظر کردن مرد نامحرم به وجه و کفین زن جائز است؟

آیا نگاه کردن مرد به تصویر زن بی حجاب در تلویزيون جائز است؟

جواب: بدون ریبه مانع ندارد. حکم عکس را دارد.

سؤال 2 : آیا نگاه کردن زن به صورت مرد نامحرم حرام است؟

جواب: حرام نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سؤال : نگاه کردن مرد به تصویر زن در تلویزيون و نگاه کردن زن به تصویر مرد در تلویزيون چه حکمی دارد؟

جواب: حکم عکس را دارد.

سؤال 4 : اگر برادرم از من عکس بگیرد آیا جائز است ک یک مرد نامحرم آن را ظاهر کند؟

جواب: اگر ظاهر کننده شما را نمی شناسد مانع ندارد.

سؤال 5 : آیا من می توانم از زن نامحرم عکس بگیرم؟

جواب: اشکال ندارد ، ولی نباید بغیر وجه و کفین او نگاه کنید.

سؤال 6 : در مسألۀ 2433 توضیح المسائل چنین آمده است: « نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذت باشد حرام است ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد، و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام می باشد». بنابراین ، کسی که شغل او معلمی می باشد و در مدرسۀ دخترانه است در این صورت تکلیف او چه می باشد؟ و اگر زن نامحرمی به عکس مرد نامحرمی که لخت است نگاه کند تکلیف چیست؟ و یا وقتی که فیلم و یا اسیران را در تلوزیون نشان می دهند که لخت هستند تکلیف زنان نامحرم چه می باشد؟

جواب: نگاه کردن به صورت و دستها تا مچ اشکال ندارد، و نظر به عکس اگر صاحب آن را نمی شناسد بدون قصد لذت و مفسده جائز است.

سؤال 7 : مسؤولین ادارات و ارگانهای انقلابی برای جلوگیری از رخنۀ ضد انقلاب و همینطور شاسائی افراد مجبور به گاه کردن می شوند، و از طرفی در رساله ذکر شده است که نگاه کردن مرد به دست و صورت زن نامحرم بنابر احتیاط واجب حرام است، در این شرائط حکم شرعی چیست؟

جواب: نظر به وجه و کفین بدون قصد تلذذ و ریبه مانع ندارد، مگر آنکه مفسده ای بر آن مترتب باشد.

سؤال 8 : آیا نگاه کردن بدون قصد شهوت و ریبه به موی سر و بدن زنانی که در فیلمهای سینما و تلویزيون بدون حجاب نقش بازی می کنند حرام است؟

جواب: حکم نظر به عکس را دارد.

سؤال 9 : نگاه کردن به عکس زنهای بی حجاب خارجی و داخلی از تلویزيون برای مرد ناحرم چه حکمی دارد؟

جواب: اگر آنها را نمی شناسد و فساد ندارد نظر جائز است.

سؤال 10 : آیا نگاه کردن زن به صورت و موی مرد ناطق تلویزيون و یا نگاه کردن مرد به صورت و موی زن ناطق تلویزيون حرام است ؟

جواب: اگر بدون مفسده باشد اشکال ندارد.

سؤال 11 : آیا نگاه کردن مرد به خواهر زنش جائز است؟

جواب: جائز نیست.

سؤال 12 : در تلویزيون برنامه ای است به نام ورزش و مردم (ورزشكاران با شورت و عرقگير مشغول مسابقات فو تبالي ،واليبال يا ورزشهاي ديگر هستند)آيا نگاه كردن زنان و دختران جوان مسلمان به اين برنامه جايز است؟

جواب:اگر مفسده اي نداشته باشد مانع ندارد.

سؤال13:آيا نگاه كردن به جسم زير پوشش لباس گناه است؟يا اگر به حرام مي افتد گناه دارد؟

جواب:اگر از روي شهوت به غير زوجهٔ خود نگاه كنند حرام است.

سؤال14:ديدن مسابقات ورزشي(مثل كشتي،وزنه برداري و بعضي فيلمها كه در آن قسمتي از بدن مرد برهنه است و از تلويزيون نشان داده مي شود)از نظر شرعي چگونه است؟

جواب:نظر به عكس و فيلم اگر طرف را نشناسد مانع ندارد مگر آنكه مفسده اي بر آن مترتب باشد.

سؤال15:در تلويزيون فيلمهائي نشان مي دهند كه خانمهاي مكشّفه بازي مي كنند نگاه كردن به صورت و يا اعضاء پوشيدهٔ بدن آنان چه صورتي دارد؟

جواب:با مفسده اجتناب لازم است و همچنين اگر آنها را بشناسد و با نبود مفسده و عدم شناخت مانع ندارد.

سؤال16: نگاه كردن زن به دست و صورت مرد نامحرم چگونه است؟

جواب:بدون قصد تلذّذ و ريبه مانع ندارد.

سؤال17:آيا نگاه دختر يا زن به روحانيون و مردان مومن از روي معنويت و محبت الهي و عاري از هوس حرام است يا خير؟

جواب:نگاه به صورت مرد نامحرم در فرض نداشتن مفسده مانع ندارد.

سؤال18:آيا نگاه مرد به صورت و كفّين زن حرام است؟از صفحهٔ تلويزيون و يا عكس چطور؟

جواب:وجه و كفّين مستثني است و بدون قصد ريبه اشكال ندارد و نظر به فيم اگر موجب مفسده نباشد در حكم نظر به اجنبيه نيست.

سؤال19:ديدن فيلمهايي كه در آنان زنان و دختران بي حجاب بازي كرده اند چه صورتي دارد؟

جواب:اگر آنها را نمي شناسد و ديدن آنها مفسده ندارد جايز نيست.

سؤال20:آيا نگاه كردن به صورت يا بدن مرد نامحرم اگر به صورت عكس يا فيلم باشد اشكال دارد؟

جواب:حكم اجنبي را ندارد.

سؤال21:آيا نگاه نمودن خواهر زن بالغه اي كه هنوز شوهر ننموده حلال است؟

جواب:حكم ساير نامحرم ها را دارد.

سؤال22:نگاه كردن به زنهايي كه در تلويزيون جمهوري اسلامي ايران برنامه اجراء مي كنند چه حكمي دارد؟

جواب:نگاه كنده اگر زن را نشناسد مانع ندارد و در فرض عدم فساد و همچنين اگر فقط به وجه و كفين نگاه كند و ريبه و فسادي نباشد جايز است هرچند زن را بشناسد.

سؤال23:نظر كردن مرد به عكس زن اجنبيه در صورتي كه او را بشناسد جايز است يا نه؟بر فرض عدم جواز مراد از شناختن چيست؟ همينكه بداند صاحب اين عكس دختر يا عيال فلان شخص است كافي است؟يا چيز ديگري مراد است؟

جواب:نظر به عكس زن اجنبيه اي كه او را به عنوان فلان شخص يا خواهر فلان -مثالاً -بشناسد جايز نيست علي الاحوط.

سؤال24:آيا زن مي تواند با لباسهاي گشاد و با روسري و شلوار در پيش مرد نامحرم ورزش كند؟

جواب:از اين عمل احتراز شود.

سؤال25:آيا براي كسي كه حجاب دارد اگر نامحرم عكس بدون حجاب او را ببيند اشكال دارد؟

جواب:اگر صاحب عكس را نشناسد و مفسده نداشته باشد اشكال ندارد.

سؤال26:اگر عكس بي حجاب توسط محرم گرفته شود توسط نامحرم ظاهر گردد آيا گناه محسوب مي شود؟

جواب:اگر ظاهر كننده عكس زن را نشناسد و مفسده اي نباشد اشكال ندارد.

سؤال27:آيا چاپ كردن عكسهاي زنان بي حجاب رژيم منفور و ميهمانانشان (همانگونه كه در روزنامه ها و مجلات آن روز آشكارا چاپ شده است) در كتابهاي انقلابي امروز به عنوان افشاء اعال و جنايات آنان جايز است؟

جواب:اگر مفسده اي برآن مترتب نباشد مانع ندارد.

سؤال28:دبيري مشغول تدريس در دبيرستانهاي دخترانه مي باشد حجاب دخترها دركلاس شرعي است(فقط وجه و كفين باز است) ولي بدون نگاه به آنها امكان كنترل كلاس و تدريس نمي باشد در صورتي كه نگاه به صورت دخترها ايجاد مفسده كند آيا واجب است از آنان بخواهند كه صورت خود را بيشتر از حد معمول بپوشانند؟يا واجب است كه معلمم كلاس را ترك كند؟

جواب:چنين معلمي بايد كلاس را ترك كند.

سؤال29:نگاه كردن زن به آقاياني كه در تلويزيون صحبت مي كنند و مشخص هستند چه صورت دارد؟

جواب:مانع ندارد.

سؤال30:در تلويزيون جوانان با زير پيراهن و شلوار خيلي كوتاه توپ بازي و يا دوچرخه سواري مي كنند و در همه جاي ايران خانمها و دخترها آن را نگاه مي كنندآيا اين كار اشكال دارد؟

جواب:اشكال ندارد مگر آنكه موجب مفسده شود.

سؤال31:براي نشان دان بازيهاي فوتبال يا كشتي (كه مردان با شورت تلويزيون ظاهر مي شوند)حكم شرعي چيست؟

جواب:نشان دادن فيلها ونظر كردن به ان اشكال ندارد مگر آنكه مفسده اي بر آن مترتب باشد.

سؤال32:آيا تماشاي تلويزيون يا پردهٔ سينما حرامم است ؟ مثلاً آقايي اخبار مي گويد يا فيلمهاي خوب بيدار كننده نشان مي دهند،آيا نظر كردن به مردان اين فيلمها توسط زنها حرا م است؟

جواب:اگر مفسده نداشته باشد مانع ندارد و در صورت داشتن مفسده بايد اجتناب شود.

سؤال33:در مورد نگاه كردن مرد و زني كه با يكديگر محرمند فرموده ايد اگر قصد لذت نداشته باشند مي توانند غبر از عورت به تمام بدن يكديگر نگاه كنند،لطفاًبيان فرماييد كدام محرم مراد است؟

جواب:بين محارم در اين جهت فرقي نيست.

سؤال34:عكس انداختن مرد نامحرم از زن نامحرم و بالعكس چه صورت دارد؟

جواب:اگر مقدار لازم پوشيده باشد مانع ندارد.

سؤال35:آيا بر زن جوان وواجب است صورت و كفين خود را از اجنبي بپوشاند؟ و آيا بر مرد جايز است نگاه كردن بدون قصد به صورت و كفين اجنبيه؟

جواب:در صورت نبودن مفسده پوشاندن اجب نيست و نگاه كردن هم جايز است و رعايت ستر و عفاف هر چه بيشتر بهتر است.

سؤال36:آيا نگريستن غير شهودي به فيلمي كه زن نامحرم در آن فيلم حجاب را به مقدار واجب رعايت كرده است اشكال دارد؟

جواب:در فرض مرقوم اشكال ندارد.

سؤال37:اِنّ شابّاً صار بحرب صدام العدوانيّه و اصبح نصف جسمه من سرَّتِه الي قدميه مشلولاً لا يتحرك اصلاً و تقوم بطهارته و تنظيفه و الدته و طبعاً تباشر عورته من النظر و الملامسة فهل يصح لها ذلك ام لا؟ افتونا ماجورين.

جواب:لايجوز لها النظر الي عورتيه.

سؤال38:در پاره اي از ادارات براي آزمايش جهت تشخيص اعتياد(كه با استفاده از ادرار اشخاص صورت مي گيرد) مراجعه كنندگان را به ادرار در مقابل آينه مجبور مي كنند و شخصي هم از پشت سر در آينه مي نگرد تا مبادا آزمايش شونده ادرارش را با ادرار ديگر عوض كند،آيا تخلي در چنين شرايطي كه مراقب انسانند اشكال شرعي ندارد؟

جواب:اگر به عورت نظر نمي كند –حتي در آينه- و صرف مراقبت است مانع ندارد.

سؤال39:بعضي از آقايان با لباسهاي آستين كوتاه و يقه باز هستند،اگر ناخود آگاه به آنان نگاه كنيم حرام است يا نه؟

جواب:نظر غير عمدي اشكال ندارد.

سؤال40:آيا عريان بودن دست معلم مرد در مدرسهٔ پسرانه از مرفق تا مچ دست حرام است؟

جواب:حرام نيست مگر اينكه مفسده داشته باشد.

سؤال41:هنگام مراقبت از بعضي جاهاي حساس (مانند مقرهاي سپاه و بسيج و خانه هاي شخصيتهاي مملكتي)پاسدار و نيروهاي انتظامي مجبور هستند به خانه هاي اطراف يا به پشت بامها يا توي خانه ها نگاه كنند آيا اين امر از نظر شرعي صحيح است؟

جواب:مقررات شرعي را بايد مراعات نمايند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: احکام نطر لمس فتوا امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۷۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، ضمن تبریک روز معلم و تجلیل از یاد و خاطره استاد شهید مطهری، با اشاره به روایتی از امام هادی علیه السلام در رابطه با جایگاه قرآن در تجلی زندگی مومنانه اظهار داشت: با این که همواره معارف قرآنی در مسیر تحقیق، پژوهش و ترویج و نشر و بسط قرار دارد، همچنان شادابی و طراوتش حفظ و روز به روز بر آن افزوده می‌شود.

وی با تاکید بر این که خداوند متعال قرآن را به گستره فراگیر تمام زمان‌ها تا روز قیامت نازل نموده است، خاطرنشان کرد: امام هادی علیه السلام در پاسخ به این سوال که چه سرّى است که قرآن هر چه بیشتر خوانده و بحث شود، بر تازگى و طراوت آن افزوده مى شود؟ فرمودند:، چون خداوند تبارک و تعالى، آن را تنها براى زمانى خاص و مردمى خاصّ قرار نداده است. از این رو، در هر زمانى و براى هر مردمى، تا روز قیامت، تازه و با طراوت است.

آیت الله حسینی بوشهری ضمن اشاره به اهمیت تبیین، توضیح و نشر اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب از دست اندرکاران برگزاری این کنگره تشکر کرد و اظهار داشت: امامین انقلاب بر این موضوع تصریح داشتند که با انس با قرآن و تامل در آیات الهی، از زاویه نگاه قرآن می‌شود به دل‌ها راه یافت و در دل‌ها نفوذ کرد.

وی ضمن تأکید بر ادامه و احیای رویکرد تفسیری امام خامنه‌ای در میان فرهیختگان قرآن پژوه به نوع نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب به موضوعات متعدد اجتماعی اشاره نمود و ابراز داشت: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب پیش از انقلاب و بعد از انقلاب متفاوت بوده، و تفسیر آیات الهی را مبتنی بر اقتضائات و شرایط روز مورد توجه قرار دادند.

آیت الله حسینی بوشهری تفسیر حضرت آیت الله خامنه‌ای از قرآن را تفسیر اجتهادی دانست و گفت: ایشان از رهگذر عقل و خرد ضمن تفسیر قرآن به قرآن، آیات الهی را مبتنی بر روایات اسلامی تفسیر نمودند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب از یک جهت اجتهادی و از جهتی متناظر با موضوعات زمان است.

وی بر اهمیت پایش همه جانبه اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تاکید کرد و اظهار داشت: برخی از اساتید در بررسی کلمه به کلمه و جمله به جمله تفاسیر امام خامنه ای، نکات بدیلی را در رابطه با روش و گرایش تفسیری و قواعد آن ارائه نمودند.

آیت الله حسینی بوشهری تدبر در قرآن را از مهمترین نکات پیش از تلاوت قرآن دانست و ابراز داشت: شأن پیامبر شأن تبیینی نسبت به آیات قرآن بود؛ لذا در تدبر به قرآن باید در عین توجه به محکمات، معنای متشابهات را در مسیر ارجاعات علمی قابل قبول استخراج نمود.

وی با بیان این که تفسیر قرآن باید به گونه‌ای باشد که خواص بپسنند و عوام بفهمند، خاطرنشان کرد: تفسیر قرآن به قرآن رهبر معظم انقلاب همچون سیاق علامه طباطبایی متاخذ از «القرآن یفسر بعضه بعضا» است؛ لذا کسی که می‌خواهد یک آیه تفسیر کند، باید به سایر آیات قرآن اشراف داشته باشد تا گمراه و به بیراهه نرود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه تشریحی از تفسیر قرآن به قرآن، به مصادیقی از آیات الهی که مکمل و مفسر دیگر آیات هستند، اشاره و به تبیین برخی از ملاک‌های زندگی مومنانه از نگاه قرآنی پرداخت.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که باید به دغدغه‌های اجتماعی جامعه پرداخت و خود را محصور در احکام فردی ننماییم، اظهار داشت: باید با رویکرد هدایتی و تربیتی وارد میدان تجلی احکام اجتماعی شده، راه حل‌ها را از بند بند آیات قرآنی اتخاذ نماییم.

وی قرآن را نسخه شفابخش، موعظه گر، هدایت آفرین و رحمت بخش برای مومنان دانست و اظهار داشت: کسی که تحت تاثیر موعظه قرآن قرار گیرد، زنگار‌ها از دل زدوده شده، زمینه هدایت فراهم خواهد شد و کسی که مشمول هدایت گردد، مشمول رحمت الهی خواهد بود.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر این که نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در چند جلد مکتوب خلاصه نمود، خاطرنشان کرد: بحث‌های تفسیری رهبر معظم انقلاب با راه و سخن ایشان عجین شده است؛ به گونه‌ای که هرجا سخنی می‌گویند، مبتنی بر نکته سنجی‌های دقیق و عمیق معارف قرآنی است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن اشاره به جایگاه سنت‌های اجتماعی جوامع در نگاه قرآنی، شبهه زدایی از معارف قرآنی در اذهان مخاطبان را یکی از سیره‌های تفسیری رهبر معظم انقلاب دانست.

وی به تبیین مصادیقی از نحوه پاسخگویی رهبر معظم انقلاب به شبهات مبتنی بر نگاه قرآنی پرداخت و با تاکید بر این که زندگی حقی همگانی است اظهار داشت: اینگونه نیست که یک عده‌ای هرکاری دلشان خواست انجام دهند و از دیگران بخواهند که ساکت بمانند، نمی‌شود که رژیم صهیونیستی به بزرگترین جنایات رقم بزند و در مقابل پاسخ حق دفاع فلسطینیان، رویه محکومیت را در پیش گیرند.

آیت الله حسینی بوشهری مقابله و مقاومت را تنها مسیر عقلی و دینی پاسخ به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی دانست و ابراز داشت: اسلامی که در رأس ابراز عواطف احساسی است؛ وقتی با جنایات ظالمان مواجه می‌شود، دستور به تنبیه و مقابله می‌دهد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • امام جمعه اردبیل به سفیر اسرائیل در آذربایجان /ظاهرا آذری‌ها را موجودات نادانی فرض کرده که می‌تواند دروغ هایش را به ما بفروشد
  • آیت‌الله مصباح نقش مهمی در تحول علوم انسانی داشتند
  • عکسی از سید حسن خمینی در حال عیادت از یک مرجع تقلید
  • اهمیت معلم از نگاه امام خمینی: شغل شما آدم سازی است
  • عیادت سید حسن خمینی از آیت الله گرامی
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است
  • روایتی اجمالی از زندگینامه، تحصیلات و خدمات حضرت آیت‌الله رئوفی
  • فتاوای آیت‌الله حکیم در سطح جامعه تحول ایجاد می‌کرد
  • اسناد ساواک درباره‌ی همسر حاج آقا مصطفی خمینی چه می‌گویند؟