Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@05:25:42 GMT

آخرین وضعیت بیمه تکمیلی فرهنگیان

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۷۸۲۱

آخرین وضعیت بیمه تکمیلی فرهنگیان

خبرگزاری تسنیم: بیمه تکمیلی فرهنگیان که روزگاری با عنوان "بیمه طلایی" شناخته میشد حالا با فعالیت به روش صندوقی در بحث کیفیت و نحوه ارائه خدمات نارضایتی‌هایی را رقم زده است.

شهرام جمالی معلم و کارشناس آموزشی درباره وضعیت بیمه تکمیلی فرهنگیان اظهار کرد:‌به جرات می‌توان گفت که نظام بیمه‌ای در بین کارکنان دولت یکی از ناعادلانه‌ترین زیر نظام‌های رفاهی است، چون در هر دستگاهی که کارکنان آن به دلیل برخورداری از منابع مالیِ بیشتر، از دریافتی بیشتری برخوردارند، به همان نسبت از بیمه تکمیلی کارآمدتری نیز برخوردارند و بالعکس.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به عبارت دیگر کارکنانی که از حقوق و مزایای کمتری برخوردارند مجبورند درصد بیشتری از حقوق خود را بابت سهم بیمه تکمیلی بپردازند. پرسش این است که چرا دولت این میزان تفاوت و تبعیض را حداقل در بخش سلامت و درمان کارکنان خود به شیوه‌های دیگری جبران نمی‌کند؟

کیفیت بیمه تکمیلی رشد نمی‌کند

یکی از گلایه‌های معلمان نسبت به وضعیت بیمه تکمیلی، خدمات پایین ارائه شده است به گونه‌ای که برخی مراکز و بیمارستان‌های طرف قرارداد به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. این معلم و کارشناس آموزشی در این باره عنوان کرد: خدمات درمانی ارائه شده در مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه تکمیلی فرهنگیان تقریباً در تمامی موارد نه تنها از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبود‌ه‌اند، بلکه به لحاظ کمیّ هم شاهد یک کاهش نسبی هستیم یعنی برخلاف افزایش سالیانه سهم بیمه پایه و سهم بیمه‌گذار که عمدتاً با توجیه افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی صورت می‌گیرد، تعداد و کیفیت این خدمات افزایش نمی‌یابد.

سال ۹۴ بود که آموزش وپرورش بیمه تکمیلی فرهنگیان را به روش صندوقی عملیاتی کرد و استدلال هم این بود که در روش صندوقی ریسک بیمه را می‌پذیریم تا کیفیت آن افزایش یابد؛ بنابراین مشکلاتی که در سال گذشته از سوی فرهنگیان در خصوص کمبود مراکز درمانی یا تاخیر در پرداخت هزینه‌های درمان مطرح می‌شد، به حداقل ممکن کاهش می‌یابد، اما این روش هم نتوانست مشکلات را حل کند و با صندوقی شدن بیمه تکمیلی، فرهنگیان از تاخیر در پرداخت هزینه‌های درمانی و نارضایتی از خدمات دهی بیمه تکمیلی می‌گویند و حتی برخی افراد ماه‌هاست که هزینه‌ها را از جیب پرداخت کرده‌اند، اما هنوز مبلغ آن به حسابشان واریز نشده است.

دلایلی که بیمه تکمیلی فرهنگیان را ناکارآمد کرد

جمالی درباره شیوه صندوقی گفت: متاسفانه بیمه تکمیلی فرهنگیان بنا به دلایل زیادی از جمله مدیریت صندوقی، یک بیمه کارآمد نیست، چون پوشش گسترده‌ای ندارد و در برخی موارد مثل دندان و عینک، تعرفه پرداختی آن صفر است از سوی دیگر، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و داروخانه‌های طرف قرارداد آن بسیار محدود است و حتی در مراکز طرف قرارداد هم فرهنگیان ناچارند در برخی موارد بخش بیشتر هزینه‌ها را خودشان تقبل کنند. چرا که تعرفه‌های بسیاری از مراکز درمانی با تعرفه‌های مشخص شده در قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان یکسان نیست و از این رو پرداخت‌های بیمه تکمیلی در بسیاری از موارد پایین است و همین سهم اندک هم بنا به دلایلی از جمله شیوه مدیریت بیمه صندوقی، معمولاً با تاخیر‌های طولانی به جیب فرهنگیان باز می‌گردد.

وی ادامه داد: در مراکز درمانی که طرف قرارداد نیستند، فرد مجبور است تمامی هزینه‌ها را بپردازد و بعد از طی مراحل اداری در آن مرکز درمانی و دریافت مدارک پزشکی، این مدارک را به اداره محل خدمت خود ببرد و پس از چند ماه، درصدی از هزینه‌های پرداختی را بگیرد. این در حالی است که بیمار ممکن است در شرایط اضطرار و غیرمترقبه‌ای به یک درمان فوری نیاز داشته باشد و بخاطر آن مجبور شود هزینه اولیه بالایی را پرداخت کند که در توانش نباشد.

خلق بیمه تکمیلی به روش صندوقی برای کاهش هزینه‌ها

وی درباره بدهی آموزش و پرورش به شرکت‌های بیمه و تاثیر این مقوله بر کیفیت بیمه تکمیلی فرهنگیان معتقد است که در زمان آقای فانی علت عدم تمدید و انعقاد قرارداد جدید با بیمه ایران بالا رفتن نرخ تعرفه‌های بیمه عنوان شد، اما همان زمان بیمه ایران هم اعلام کرد که به علت بدهی ۴۳۰ میلیارد تومانیِ آموزش و پرورش حاضر به ادامه کار نیست. البته آموزش و پرورش این رقم را قبول نداشت، اما در هر صورت به نظر می‌رسد مساله کاهش هزینه ها، دلیل اصلی جایگزینی بیمه طلایی با بیمه تکمیلی به روشی به نام صندوقی بود. هر چند وزیر فعلی آموزش و پرورش که آن زمان معاون پشتیبانی وزارت خانه بود هدف این جایگزینی را افزایش کیفیت بیمه از طریق پذیرش ریسک بیمه اعلام کرد.

جمالی گفت: واقعیت اینست که در روش بیمه صندوقی، چندان تفاوتی نمی‌کند که بیمه‌گذار چه شرکتی باشد. چراکه بیمه گذار در اصل خود آموزش و پرورش است و شرکت بیمه فقط حق‌العملی را از آموزش و پرورش بابت رسیدگی به اسناد پزشکی بیماران دریافت کرده و هزینه بیمه شده را پرداخت می‌کند. در این روش، چون مدیریت بر منابع مالی توسط وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود به ظاهر ممکن است تصور شود که مدت زمان پرداخت هزینه‌ها کاهش می‌یابد و از قضا مطرح کردن بحث افزایش کیفیت از طرف مسئولان وقت وزارتخانه هم بیشتر از همین منظر بود. چون ارزیابی آن‌ها از این روش در کوتاه مدت بود، اما، چون از یک سو تعرفه‌های درمان به طور سالیانه افزایش می‌یابند و از سوی دیگر آموزش و پرورش هم بر خلاف بسیاری از دستگاه‌های دولتی، ناتوان از دریافت اعتبارات رفاهی است در نتیجه هر سال بخش بیشتری از افزایش حقوق فرهنگیان باید صرف جبران هزینه‌های بیمه تکمیلی شود و بنابراین در بلند مدت قطعاً اثرات ناکارآمدی آن بیشتر نمایان خواهد شد.
این معلم و کارشناس آموزشی ادامه داد: با این همه، بدیهی است دستگاهی که در آن بیش از یک میلیون نفر از بیمه استفاده می‌کنند، جذابیت‌های خاصی برای شرکت‌های بیمه‌ای داشته باشد و مشخص نیست چرا آموزش و پرورش نمی‌تواند بسته بیمه‌ای ویژه‌ای که صرفه فرهنگیان باشد را جذب کند.

پیشتر علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره بیمه تکمیلی و نارضایتی فرهنگیان گفته بود: بیمه تکمیلی در آموزش و پرورش دستخوش تغییراتی شده است. بیمه طلایی که باب شد در قوانین بیمه وجود ندارد و یکبار در آموزش و پرورش بدون پشتوانه مالی قراردادی را با یکی از شرکت‌های بیمه مازاد بر توان موجود منعقد کردند که در نهایت شکست خورد و یک هزار میلیارد تومان بدهی برای آموزش و پرورش ایجاد کرد و بر اثر آن شکل بیمه درمان آموزش و پرورش با مشکل مواجه و این وزارتخانه مجبور شد به سمت روش صندوقی برود.

وی با اشاره به این که هم اکنون روش بیمه تکمیلی فرهنگیان به شکل صندوقی است، ادامه داد: متناسب با موجودی صندوق، شرکت بیمه هزینه‌های درمان را به معلمان پرداخت می‌کند؛ قرارداد فعلی بیمه تکمیلی فرهنگیان تا اول آذر ماه تمدید شده است و مذاکرات ما درباره قرارداد جدید به نتیجه رسیده است و مسائلی همچون رعایت صلاح فرهنگیان، تنوع خدمات و دسترسی به آن در دستور کار است.

منبع: فردا

کلیدواژه: بیمه تکمیلی فرهنگیان بیمه طلایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۷۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هدیه روز معلم» امسال چیست و کی به حساب فرهنگیان واریز می‌شود؟

وزیر آموزش و پرورش درباره رای دیوان عدالت اداری برای ابطال کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان با بیان اینکه پیوستی که در کنار نامه بنده در فضای مجازی منتشر شده است، از جانب بنده نبوده و مورد تایید نیست ادامه داد: هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان باید رای دیوان عدالت اداری را اجرا کند و هرفردی به میزانی که از خدمات دانشگاه بهره مند می‌شود از حقوق او کسر شود.

به گزارش ایسنا، رضا مراد صحرایی با حضور در مرکز سامد و پاسخگویی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه حضور در مرکز سامد فاصله را با مردم کم می‌کند گفت: برای ما افتخاریست ارتباط با مردم بی‌واسطه باشد تا به عنوان خدمتمگذار در خدمت آنها باشیم و به لحاظ توانایی و شرایطی که در اختیارمان است بتوانیم کاری برای آنها انجام دهیم.

وی با بیان اینکه باید احترام معلم را نگه داریم افزود: گوهر ملت در دست معلم امانت است.

صحرایی گفت: سیمای آینده کشور در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد، کانون خلق آینده هر کشور در آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به دانشجومعلمی که درباره ابطال کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان سوال کرد، گفت: رای دیوان شیوه گرفتن را ابطال کرده است؛ مصوبه مربوط به سال ۹۱ است که براساس قانون متعهدین خدمت گفته است ۴۵ درصد برای ارائه خدمات رفاهی کسر شود و همین موضوع باعث شده به دانشگاه فرهنگیان به اندازه سایر دانشگاه‌ها بودجه ندهند.

وی با بیان اینکه وقتی رای به ما ابلاغ شد از استان‌ها خواستم تا این شیوه کسورات را نگه دارند افزود: باید هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان تصمیم بگیرد. همچنین به دانشگاه گفتیم به ما جدول ارائه داده و وضعیت کسر از حقوق دانشجو معلمان به ازای وضعیت هر دانشجو متفاوت است.

صحرایی با بیان اینکه پیوستی که در کنار نامه بنده در فضای مجازی منتشر شده است، از جانب بنده نبوده و مورد تایید نیست ادامه داد: به پلیس فتا گفته‌ایم این موضوع را پیگیری کند. هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان باید رای دیوان عدالت اداری را اجرا کند و هرفردی به میزانی که از خدمات دانشگاه بهره مند می‌شود از حقوق او کسر شود.

به دنبال احیای پرداخت حق ایاب و ذهاب به معلمان هستیم

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به معلمی که در مدارس روستایی تدریس و نسبت به حقوق پایین نومعلمان گلایه داشت گفت: امسال ۸ نفر از معلمان نمونه کشوری از میان معلمان روستایی بودند که این نشان دهنده توجه به آنهاست.

وی با بیان اینکه به دنبال احیای پرداخت حق ایاب و ذهاب به معلمان هستیم افزود: معلمان فوق العاده ویژه دریافت می‌کنند، اما درصد آنچه مورد انتظار ما است، نبوده و طبق قانون برای ۲۰ درصد کارمندان پیش‌بینی شده است. اگر وزارتخانه‌ای مانند نفت فوق‌العاده ویژه را اجرا می‌کند، درآمد اختصاصی دارد؛ البته از وقتی که وزارت آموزش و پرورش مصوبه رتبه‌بندی را دریافت کرد، اکنون دستگاه‌های دیگر مانند نیرو‌های مسلح هم خواستار رتبه‌بندی هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به حوصله نیاز است تا فوق العاده ویژه را برای گروهی از معلمان جا بیندازیم ادامه داد: البته در داخل وزارت آموزش و پرورش تا ۱۰۰ درصد فوق‌العاده ویژه هم داریم به عنوان مثال کارکنان حقوقی و آی تی که معلم نیستند؛ البته آنها هم حاضرند این حقوق را بدهند و رتبه‌بندی را بگیرند.

معلمان محدودیت حقوق دریافتی خود را با اضافه کار و حق التدریس جبران کنند

وی افزود: بعد از اجرای رتبه بندی معلمان میانگین حکم آنها از دستگاه‌های دیگر بالاتر است، البته معلمان باید محدودیت حقوق دریافتی خود را با اضافه کار و حق التدریس جبران کنند. تلاش می‌کنیم به معلمان خدمت کنیم.

دانشجومعلم دیگری نیز در خصوص رفاهیات معلمان، واریز حق التدریسی‌ها و فوق‌العاده ویژه معلمان پرسید که وزیر آموزش و پرورش در جواب گفت: رفاهیات فرهنگیان در سال گذشته هم نداشتیم، اما امسال پاداشی به عنوان روز معلم برای فرهنگیان امشب واریز می‌شود.

وی گفت ساماندهی حق‌التدریسی‌ها امسال بهتر از سال‌های قبل بوده که سه ماه آن واریز شده و طی ۲ هفته دیگه ۳ ماه دیگر هم واریز می‌شود و تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید هم کلا از این بابت تسویه می‌کنیم. فوق العاده ویژه را هم همه دریافت می‌کنند، اما فوق العاده ویژه ۵۰ درصدی به همه تعلق نمی‌گیرد بلکه به معلم چند پایه، روستایی و شبانه روزی تعلق می‌گیرد.

پاداش بازنشستگان هر ساله در نیمه دوم سال بعد واریز می‌شود

معلم بازنشسته دیگری از تاخیر در پرداخت پاداش و سنوات بازنشستگان گفت و از وزیر خواستار پرداخت به موقع شد تا گوشه‌ای از مشکلات زندگی را بگیرد که صحرایی در جواب گفت: سال گذشته ۲۲.۷ همت پاداش بازنشستگان ۱۴۰۱ قبل از عید پرداخت شد، هرسال پاداش بازنشستگان نیمه دوم سال بعد واریز می‌شود و امیدواریم پاداش بازنشستگان سال ۱۴۰۲ زودتر پرداخت شود.

tags # معلم سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • ۹۰ هزار معلم جدید، اول مهر به مدارس می‌روند
  • اخذ موافقت ایجاد دو دانشگاه فرهنگیان در خراسان جنوبی
  • جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
  • جذب استعداد درخشان در دانشگاه فرهنگیان
  • استخدام ۵۸۱ نفر در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد
  • «هدیه روز معلم» امسال چیست و کی به حساب فرهنگیان واریز می‌شود؟
  • اجرای ۴۰۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته معلم در کهگیلویه و بویراحمد
  • بررسی بودجه آموزش و پرورش در لایحه ۱۴۰۳/ همان چالش همیشگی باطعم بی قانونی!
  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  •  جذب سه هزار معلم جدید در آموزش و پرورش هرمزگان