Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@18:53:14 GMT

سه عامل مهم سوانح رانندگی در ایران

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۷۸۵۸

خبرگزاری ایرنا: عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه رانندگان برداشت درستی از خطر‌های رانندگی ندارند، «خواب آلودگی، عجله و حواس پرتی» را سه عامل مهم در سوانح رانندگی در کشور اعلام کرد.

«مهران قربانی افزود: در بروز تصادفات، شرایط راه، خودرو و وضعیت آب و هوایی نیز بسیار تاثیرگذار است ضمن آنکه رانندگان نیز تکمیل کننده زنجیره شکل گیری این سوانح هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد، برای کاهش سوانح رانندگی در محور‌های برون شهری باید مقوله‌های «آموزش، ارتقا مهارت و کاهش ریسک پذیری رانندگان» مورد توجه جدی قرار گیرد.


نماینده تام‌الاختیار رییس سازمان راهداری در امور ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: بار‌ها در راه‌های کشور شرایط مورد نیاز برای وقوع تصادف فراهم می‌شود، اما آمادگی رانندگان سبب شده تا تصادفی رخ ندهد، چون با دقت عمل کرده و همه جوانب را در نظر می‌گیرد.


قربانی اضافه کرد: با این حال «رانندگان» پاشنه آشیل و کانون تمرکز کاهش سوانح رانندگی هستند و سازمان راهداری برای نظارت بر رفتار آن‌ها در جاده ها، پروژه هوشمندسازی و نصب دوربین‌های کنترل سرعت در شبکه راه‌های کشور را در دستور کار خود قرار داده است.
قربانی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۲۰۰ دستگاه دوربین کنترل سرعت در شبکه راه‌های کشور نصب شده است، افزود: سازمان راهداری درصدد است تا یک سال آینده تعداد آن را به حدود ۲ هزار دستگاه دوربین افزایش دهد.
این مقام مسئول در سازمان راهداری یادآورشد: در گام بعدی افزایش دوربین‌های کنترل سرعت در محور‌های برون شهری و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز سازمان راهداری، چهار هزار دوربین در محور‌های شریانی نصب می‌شود.
وی، بزرگترین مشکل سازمان راهداری را کمبود منابع مالی بیان کرد و گفت: برای تسریع در اجرای پروژه‌های ایمنی راه‌ها باید منابع مالی کافی اختصاص یابد.
قربانی به اقدامات دیگر کشور‌ها برای کاهش سوانح رانندگی اشاره کرد و افزود: بسیاری از کشور‌هایی که موفق به ارتقا ایمنی راه‌ها شده اند سهمی از قیمت سوخت را به عنوان عوارض ایمنی برای بهبود تردد اختصاص داده اند، اما در ایران درآمد‌های دولت تکافوی هزینه‌های ارتقا ایمنی را نمی‌دهد و هیچ سهمی از قیمت سوخت به این مساله اختصاص نمی‌یابد.
به گزارش ایرنا، از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ میزان تلفات رانندگی در کشور از ۲۷ هزار به ۱۷ هزار نفر کاهش یافت، اما از امسال روند حوادث رانندگی و تلفات جاده‌ای با شیب ملایم صعودی شده است.


در تصادف اخیری که در محور ساری - گرگان اتفاق افتاد و رئیس و معاون سازمان تامین اجتماعی جان خود را از دست دادند رییس پلیس راه گلستان گفت: پس از بررسی افسران پلیس راه استان و مشورت با کارشناسان اعزامی از تهران، سه عامل تاثیرگذار در بروز این سانحه رانندگی «رعایت نکردن حق تقدم از سوی راننده خودرو تویوتا لندکروز در هنگام دور زدن، توجه ناکافی به جلو از سوی راننده تریلی و ناایمن بودن دوربرگردان محل وقوع حادثه» اعلام شد.


سرهنگ دوم علی عبدی به ایرنا گفت: این سه عامل هر یک بطور مساوی در بروز حادثه مقصر تشخیص داده شدند.
پارسال بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو سواری و وسایل نقلیه سنگین و اتوبوس در کشور تولید شد و میزان تولید انواع خودرو سواری در پنج ماهه نخست امسال ۴۸۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه بوده است.


همچنین در این مدت ۲۳ هزار و ۹۰۰ دستگاه وانت، یک هزار و ۸۸۴ دستگاه اتوبوس و مینی بوس، پنج هزار و ۵۰۲ دستگاه کامیون کشنده، ۱۰۹ دستگاه کمباین و پنج هزار و ۹۰۷ دستگاه تراکتور در کشور تولید شد که عدم تناسب در میزان تولید خودرو با توسعه راه‌های کشور نیز در بروز سوانح رانندگی و افزایش تلفات جاده‌ای در کشور بسیار تاثیرگذار است.

منبع: فردا

کلیدواژه: خواب آلودگی حواس پرتی سوانح رانندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۷۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین نگرانی ما در اربعین کمبود ناوگان حمل و نقل است

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه در بحث ناوگان دچار چالش‌ها و مشکلاتی هستیم، گفت: بیشترین نگرانی ما در اربعین کمبود ناوگان حمل و نقل است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، داریوش امانی صبح امروز در نشست هماهنگی اربعین حسینی در بخش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به منظور تسهیل در تردد زائران اربعین در محورهای مواصلاتی کشور که در محل پایانه برکت مهران برگزار شد، اظهار داشت: مرز مهران به عنوان یکی از عملیاتی‌ترین مرزهای کشور، بیشترین حجم زائر را دارد.

رئیس سازمان راهداری کشور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به برگزاری هر چه با شکوه تر اربعین، گفت: امیدوارم بتوانیم اربعین امسال را بهتر از اربعین ‌ای گذشته برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه در اربعین‌های سال‌های اول حجم ترافیک تا 36 ساعت بود، گفت: با اقدامات انجام شده، سال گذشته 20 درصد حجم تردد بالا رفته و هیچ گونه گره ترافیکی در مسیرمرز مهران وجود نداشت و اتفاقات مثبتی در حوزه راه‌ها صورت گرفت.

امانی در ادامه با اشاره به اقدامات موثر انجام شده این سازمان در پایانه برکت از زمان تحویل به سازمان راهداری، گفت: این پایانه زمان تحویل به سازمان تلی از خاک بود که با تلاش‌های شبانه روزی سال به سال بهتر نیز خواهد شد.

معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری کشور با بیان اینکه تمام تلاش برای خدمت‌گذاری صادقانه انجام می‌شود، بیان کرد: در بحث حمل و نقل دچار چالش‌ها و مشکلاتی هستیم که در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه باید با تدابیر خود در بخش‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار بتوانیم جوابگوی مردم باشیم، خاطرنشان کرد: صاحب این راهپیمایی امام حسین(ع) است که در شرایط سخت همواره یاری‌رسان ما بوده و با وجود کمبود ناوگان با کمترین مشکلی اربعین باشکوهی برگزار شد و طبق آمار ستاد اربعین بیشترین معطلی دو ساعت بود.

رئیس سازمان راهداری کشور با بیان اینکه از هم اکنون باید مشکلات و کمبودها در ستادها و جلسات استانی مطرح شود، تصریح کرد: در بحث زیرساخت‌ها هیچ گونه مشکلی نداریم و بیشترین نگرانی ما در بحث ناوگان است که هر شخصی تدبیری در این زمینه دارد، بیان کند.

امانی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده شود، گفت: در ایام اربعین تمام سرویس‌های داخلی کشور به حداقل می‌رسد و باید از ظرفیت سرویس کارخانجات و صنایع استفاده شود.

معاون وزیر راه افزود: در ایام اربعین برای مسیر رفت مشکلی نداشته و برای برگشت زائران باید جوابگوی حجم بالای زائران باشیم.

وی عنوان کرد: در بحث خبری و انجام کارها و اقداماتی که انجام شده و باید یک کار شاخص و فاخر انجام شود و‌ برای ایام اربعین حجم فعالیت‌ها انجام شده بیان شود.

امانی با اشاره به دیگر مرزهای کشور برای تردد زوار در ایام اربعین، گفت: امسال مرزهای خوش آب و هوا باشماق تمرچین استقبال بیشتری خواهد شد در این راستا مذاکرات خوبی با طرف عراقی برای تردد در این مرزها انجام شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز اینجا پیمان ببندیم تا جایی که در توان‌مان است در بحث اربعین خدمت‌رسانی به مردم و‌زوار عزیز انجام دهیم،گفت:ما باید وظیفه ی خود را در برابر این مردم که سختی راه پیاده روی را به عشق به امام حسین(ع) می پذیرند به درستی انجام دهیم.

معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفت: ما ثابت کردیم که می‌توانیم و اربعین امسال هم با تلاش و پای کار بودن همه مجموعه راهداری اتفاقات خوبی همانند سال گذشته رقم‌ خواهد خورد.

اماتنی در پایان با بیان اینکه همه مدیران با تمام توان و امکانات سازمانی در خدمت اربعین باشند، بیان کرد: هیچ گونه کوتاهی از هیچ مدیری پذیرفته نخواهد شد.

انتهای پیام/180/

دیگر خبرها

  • بازدید رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از پایانه مرزی آذربایجان شرقی
  • برنامه‌های روز ملی ایمنی حمل و نقل در البرز اعلام شد
  • کاهش حدود ۱۰ درصدی جانباختگان تصادفات در نوروز امسال
  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
  • برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد
  • بیشترین نگرانی ما در اربعین کمبود ناوگان حمل و نقل است
  • سردار سلیمانی: عملیات «وعده صادق» عامل خودباوری است
  • سوانح رانندگی خراسان رضوی ۲ کشته و ۱۲۲ مصدوم در پی داشت
  • سوانح رانندگی در خراسان رضوی منجر به فوت ۲ نفر شد
  • سوانح شهری خراسان رضوی ۲ کشته و ۱۲۲ مصدوم در پی داشت