Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-19@21:12:30 GMT

حربه عربستان برای نجات ولیعهد سعودی

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۷۸۸۴

روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی»آورده است: انتظار می‌رود مقامات سعودی در اسرع وقت به اجرای حکم اعدام شماری از متهمان در ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی متوسل شوند.

القدس العربی به نقل از منابع ترکیه‌ای آورده است: مقامات رسمی آنکارا بیم آن را دارند که عربستان به منظور دفاع از محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی به اعدام عوامل مستقیم ترور قتل خاشقچی متوسل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع ترکیه افزودند: آنکارا این گام سعودی‌ها را پروسه‌ای می‌داند که هدف از آن مجازات مجرمان حادثه ترور روزنامه‌نگار منتقد سعودی نیست بلکه تلاش برای از بین بردن دلایل و مدارک و از میان برداشتن شاهدان اصلی در روند تحقیقات در حال انجام است که ریاض درصدد متوقف کردن آن است تا فقط عاملان مستقیم این حادثه مجازات شوند درحالی که ترکیه می‌خواهد به رأس هرم سیاسی دست یابد که آمر اجرای این عملیات بوده است.

القدس العربی نوشت: یک روز پس از اظهارات عصر چهارشنبه وزیر خارجه آنکارا درباره اینکه پرونده قتل خاشقچی باید در سطح بین‌المللی مورد بررسی قرار گیرد، دادستانی کل عربستان در ظهر پنجشنبه با برگزاری کنفرانسی خبری اعلام کرد که روند تحقیقات از بخشی از بازداشتی‌ها در قضیه خاشقچی به پایان رسیده و ضمن تحویل پرونده آنها به دستگاه قضایی، تقاضای صدور حکم اعدام برای پنج نفر از متهمان را داده است.

این روزنامه افزود: این اقدامات شتابزده عربستان است که به وضوح نشان می‌دهد، حکومت سعودی قصد دارد هر چه سریع‌تر حکم اعدام پنج متهم ترور خاشقچی در داخل کنسولگری کشورش در استانبول را به اجرا گذارد که از جمله آنها تنها رئیس این تیم است که می‌تواند درباره بالاترین سطح سیاسی و امنیتی که دستور اجرای این عملیات را داده است، صحبت کند.

القدس العربی آورده است: با اجرای حکم اعدام عاملان مستقیم قتل خاشقچی عربستان، این کشور شواهد قانع کننده‌ای را که می‌تواند منجر به دسترسی به مقامات امنیتی و سیاسی آمر اجرای این عملیات باشد، از بین خواهد برد و هر گونه گامی را برای انتقال این پرونده به تحقیقات بین المللی متوقف می‌کند.

نویسنده تاکید کرد: این حرکت به طور مستقیم مانع تحقیقات بین‌المللی نمی‌شود، اما شواهد برجسته‌ای در این پرونده را از بین می‌برد، چون رژیم سعودی می‌ترسد هر گونه تحقیق مستقلی در ترکیه یا در سطح بین المللی از عوامل اجرای این عملیات، منجر به این شود که آنها اعتراف کنند آمر انجام این قتل چه کسی بوده است و روایت رسمی و ضعیفی را که عربستان درباره ماجرای قتل خاشقچی ارائه داده است، بی اعتبار کند، مهم تر اینکه منجر به محکومیت مقامات ارشد سعودی و شاید شاهزاده محمد بن سلمان، ولی‌عهد این کشور خواهد شد.

القدس العربی در پایان آورده است: در همین راستا، ترکیه به شدت از بیانیه دفتر دادستانی سعودی انتقاد کرده و اعتبار تحقیقات آن را مورد سوال قرار داد و بر ضرورت محاکمه مظنونین در ترکیه تاکید کرد، مساله ای که عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی فورا با آن مخالفت کرد،علی رغم اینکه ترکیه تاکید می‌کند بر اساس کنوانسیون وین در ارتباط با کار دیپلماتیک مطابق با قوانین بین المللی ، چون جرم مذکور در خاک ترکیه به وقوع پیوسته است، مظنونین باید در ترکیه محاکمه شوند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: عربستان قتل ترکیه وزیر خارجه وزیر امور خارجه جرم خاک ترکیه عربستان عربستان سعودی بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۷۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

به گزارش قدس خراسان، حسن جوان اظهار کرد: بدون اطلاع قبلی از طریق مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی و با هماهنگی‌های صورت گرفته با شورای مدیریت بحران  با تماس به پایگاه امداد و نجات جاده‌ای شهید سید احمد موسوی شهرستان بردسکن مبنی بر وقوع یک فقره تصادف بین دو دستگاه خودروی سواری در کیلومتر ۵ محور بردسکن به انابد سه راهی روستای حطیطه بلافاصله دو تیم از این پایگاه در قالب یک دستگاه آمبولانس و خودروی امداد و نجات به محل اعزام و اقدامات لازم را انجام دادند.

رئیس جمعیت هلال احمر بردسکن افزود: خوشبختانه در اجرای این مانور تیم امداد و نجات جاده‌ای این پایگاه در اسرع وقت در محل حادثه حضور و نسبت به رها سازی مجروحین این حادثه فرضی اقدام کردند.

وی هدف از اجرای این مانور را آمادگی نیروهای پایگاه امداد و نجات جاده‌ای شهید سید احمد موسوی در مواقع حوادث جاده‌ای اعلام کرد.

جوان گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده پس از گذشت ۱۵ سال تنها پایگاه امداد و نجات جاده ای این شهرستان از موقت به ثابت تبدیل شد و در ایام تعطیلات نوروزی این پایگاه به صورت شبانه روزی فعال بود.

رئیس جمعیت هلال احمر بردسکن گفت: با توجه به اینکه تمامی راه‌های مواصلاتی شهرستان بردسکن دو طرفه است و حتی یک کیلومتر راه دو بانده نداریم و از طرف دیگر محور بردسکن به سبزوار یکی از محورهای بحرانی در کشور است به دنبال این هستیم یک پایگاه امداد و نجات جاده‌ای ثابت دیگر در این محور ایجاد شود که در این راستا موافقت اولیه گرفته شده است که پس از تایید و تصویب نهایی امید است در سال جاری این مهم تحقق پیدا کند.

در حاشیه این مانور مهندس علی سروری دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران  شهرستان بردسکن ضمن تقدیر از مدیریت جمعیت هلال احمر شهرستان مبنی بر برگزاری این مانور فرضی از حضور به موقع نیروهای پایگاه امداد و نجات جاده‌ای شهید موسوی در رسیدن به سر صحنه تصادف  قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه جمعیت هلال احمر در طرح نوروزی یکی از دستگاه‌های موفق در ستاد خدمات سفر شهرستان بردسکن بود. 

خبرنگار: علی نوری

دیگر خبرها

  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • عربستانی‌ها آینده دخیا را نجات می‌دهند
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه