Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@19:05:53 GMT

تولید علم؛ اولین مبنای شکل دهی تمدن اسلامی

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۷۹۳۶

تولید علم؛ اولین مبنای شکل دهی تمدن اسلامی

حجت‌الاسلام علی مراد کیانی، فعال فرهنگی و سیاسی در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان اظهار کرد: در طول تاریخ بشریت همواره 3 تمدن بزرگ جهانی بروز و ظهور کرده‌اند.

وی افزود: هرچند تمدن‌هایی در سطح کشور‌ها و یا در سطح منطقه‌ای در تاریخ بشریت در جهان شکل گرفته اما همواره 3 تمدن بزرگ در جهان قدرت ظهور یافته‌اند که از این میان می‌توان به تمدن «هلنی، اسلامی و غرب» اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام کیانی اضافه کرد: تمدن بزرگ هلنی به عنوان اولین تمدن جهانی بشریت در عصر باستان در کشور‌های یونان و روم ظهور یافت، از دانشمندان موثر در این تمدن که در ظهور مکتب‌های علمی آن دوران نیز نقش مهمی داشتند می‌توان به ارسطو، افلاطون، سقراط و ... اشاره کرد.

این فعال فرهنگی ادامه کرد: با ظهور اسلام و گسترش افکار و اندیشه‌های غنی برگرفته از قرآن و سنت پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) در جهان، تمدن بزرگی به نام تمدن اسلامی شکل گرفت.

وی بیان کرد: تمدن اسلامی با گسترش تفکر و اندیشه ناب اسلامی در دوران ائمه اطهار و پس از آنان بیش از 6 قرن به طول انجامید رفته رفته این تمدن نیز به دلیل محوریت عباسیان در مسند رهبری جامعه اسلامی و ضعف آنان در حوزه‌های علم و دین به مرور رو به ضعف گذاشت تا اینکه در غرب جریان رنسانس شکل گرفت.

 

شکل گیری تمدن غرب با حذف دین از سیاست

حجت‌الاسلام کیانی ابراز کرد: با شکل گیری جریان رنسانس یا همان عصر اصلاحات در اروپا، نظام فئودالیته یا ارباب- رعیتی بر مردم حاکم بود و ظلم و ستم اربابان کلیسا به طبقه پایین جامعه و شکل گیری طبقه بورژوا مذهب دیگری در دین مسیحیت بنام پروتستان شکل گرفت که در مقابل کاتولیک قرار گرفت متفکران پروتستانیزم مثل مارتین لوتر خواهان جدایی دین از سیاست شدند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه، مذهب کاتولیک به عنوان مذهب رایج آن دوران با تفکری بسته اجازه عرض اندام در حوزه علم و پژوهش به دانشمندان خود نمی‌داد گفت: مقابله با نظریات دانشمندانی همچون نیوتون و گالیله در خصوص نیروی جاذبه زمین و گردش زمین به دور خورشید نمونه‌ای از رفتار نا‌مناسب با صاحبان علم در آن مذهب بود.

وی ابراز کرد: با شکل گیری نظام پروتستانیزم و جنگ‌های سی ساله آنها با کاتولیک‌ها سر انجام دین مسیحیت را منحصر در کلیسا نموده و مانع دخالت آن در عرصه سیاسی شد، البته باید توجه داشت که دین تحریف شده مسیحیت برای اداره حکومت چیزی در چنته خود نداشت و نباید این تفکر در جامعه اسلامی مطرح شود زیرا دین مقدس اسلام برای عرصه حکومت و سیاست مبانی بسیار قوی دارد که اعمال آن منجر به شکوفایی حکومت و سیاست می‌شود و دین اسلام دینی است آمیخته به سیاست و جدایی آن دو از هم معنا ندارد.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: متاسفانه اگر در نظام جمهوری اسلامی در عرصه عمل با برخی ضعف‌ و خلأ روبرو هستیم بدان دلیل است که در آن امور از مبانی غرب به صورت ناقص تبعیت کرده و از مبانی اسلامی کمتر استفاده شده است.

حجت‌الاسلام کیانی با اشاره به اینکه 3 نظریه «لیبرالیست، رئالیست و مارکسیست» بر مکتب غرب حاکم است بیان کرد: تمدن غرب بر مبنای مادی گرایی بنا نهاده شده است و از مبانی معرفت شناختی این مکتب، علم‌گرایی مبتنی بر تجربه و عقل بشری است و مبانی الهی و وحیانی در این مکتب جایگاهی ندارد.

 

تمدن غرب با تفکر مادی گرایی خود اقدام به استثمار ملت‌ها کرد

وی با بیان اینکه 200 سال از شکل گیری تمدن غرب می‌گذرد بیان کرد: با توجه به تفکر مادی گرایی در این تمدن و برخورداری از ابزار و تکنولوژی اقدام به استثمار ملت‌ها در سطح جهان کردند و بیش از چند قرن سرمایه‌های آنها را به یغما برده و پس از استقلال کشور‌های مستعمره از زیر یوغ استکبار این بار با روش‌های استعمار جدید مجدد آنها را به کشور‌های پیرامون و وابسته تبدیل کردند و امروزه شاهد فاصله و شکاف بسیار عمیقی بین طبقه کارگر و سرمایه دار هستیم که جامعه بشری از این روند خوشحال نیست.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه جامعه جهانی امروز به معنویت گرایی گرایش یافته و از تمدن مادی غرب بیزار است کفت: چنین وضعیتی مقدمات زوال تمدن غرب را فراهم خواهد آورد و بشریت به دنبال تمدن جدیدی پیش خواهد رفت.

وی افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند، ما اکنون در یک پیچ تاریخی قرار گرفته‌ایم که می‌توان به مقتضای زمان کنونی تمدن جدیدی را بنا نمود که قرن‌ها بر جهان حاکم باشد.

حجت الاسلام کیانی عنوان کرد: کسی می‌تواند در شکل گیری تمدن جدید محور باشد که تمدن ساز باشد لذا همانگونه که رهبری معظم انقلاب نیز فرمودند باید به سمت تمدن سازی پیش رفت.

این مدرس حوزه عنوان کرد: تشکیل تمدن اسلامی منوط به شکل گیری 5 مرحله مهم انقلاب اسلامی، دولت اسلامی، حکومت اسلامی، جامعه اسلامی و در پایان تمدن اسلامی است. 

 

اربعین حسینی در فرهنگ اسلام تمدن ساز است

وی گفت: تمدن سازی نیازمند برخورداری از مبانی و اصول مهمی است که مهم‌ترین آن علم و دانش است لذا اگر به دنبال شکل دهی تمدن جدید اسلامی هستیم باید ابتدا به تولید علم توجه ویژه داشت و اقدامات مهمی در این راستا انجام داد.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه کنگره اربعین حسینی تمدن ساز است گفت: اربعین حسینی چند سالی است که با حضور عاشقانی از سایر ادیان و مذاهب از مرحله کشوری و منطقه‌ای فرا تر رفته و اکنون به یک پدیده جهانی تبدیل شده است که امسال شاهد حضور بیش از 50 کشور در مراسم پیاده روری اربعین بودیم.

حجت‌الاسلام کیانی بیان کرد: با این وجود اگر بتوان زمینه‌های لازم را برای این مهم فراهم آورد و به بعد علمی این پیاده روی عظیم توجه ویژه شود، کنگره اربعین حسینی می‌تواند مقدمه شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی گردد.

این فعال سیاسی بیان کرد: کنگره حج با مبانی مهمی از قبیل وحدت امت اسلام، برائت از مشرکین یا همان استکبار ستیزی و... نیز می‌تواند در این امر مهم کمک دهنده باشد.

انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان تمدن اسلامی اربعین حسینی جایگاه اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۷۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) بر اهمیت توجه به زیر ساخت معرفتی جشن‌های دهه کرامت تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله سید محمد سعیدی در دیدار با مدیر کل آموزش و پرورش استان قم ضمن اشاره به گرامیداشت هفته تعلیم و تربیت و روز معلم، به وضعیت ایمان و بصیرت در جامعه اشاره و اظهار داشت: تعهد آحاد مختلف جامعه از جمله معلمین و اساتید به اسلام و شهدا و انقلاب بیشتر شده است.

 وی افزود: در بیش از 40 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، شاهد عبرت ها و درس های شیرین و تلخی بودیم که هر کدام می توانست ایمان و اعتقاد مردم را دستخوش تغییر قرار دهد.

امام جمعه قم با بیان این که بخش اعظمی از جوانان و فرزندان سرزمین‌مان با این که امام و دفاع مقدس را درک نکرده اند، تعهد وصف ناپذیری نسبت به اسلام و انقلاب دارند، گفت: این که افرادی که مظاهر، مبادی و موسس انقلاب را درک نکردند، این گونه پای نظام اسلامی ایستادگی می کنند، نشان دهنده رشد و تعالی ایمان در جامعه است.

آیت الله سعیدی به بازتاب جهانی دستاوردهای نظام مقدس اسلامی و سلحشوری جوانان غیور سرزمینمان در پاسخ به یاوه گویی های استکبار جهانی اشاره کرد و گفت: ذوب یکی از فرایندهای خالص سازی مواد است تا مواد پیرامونی از ماده اصلی تفکیک پذیر باشند.

وی با اشاره به این که سطح بینش مردم نسبت به سال‌های نخستین انقلاب ارتقاء یافته است، اظهار داشت: بعد از گذشت بیش از 40 سال از انقلاب، با عبور از بحران‌ها، خلوص انقلابی ملت ایران بیشتر و ناخالص‌ها جدا شدند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به پاسخگویی فرزندان جوان و انقلابی سرزمینمان به رژیم غاصب صهیونیستی اشاره و با تأکید بر این که عملیات وعده صادق به صورت فنی طراحی و اجرا شد، افزود: فرزندان سلحشور سرزمینمان پیام دقیق و روشنی به چند سال یاوه گویی‌ رژیم غاصب صهیونیستی دادند.

آیت الله سعیدی بر اهمیت توجه به زیر ساخت معرفتی جشن‌های دهه کرامت تصریح و با بیان این که اساس و مبنای این جشن‌ها باید «عارفاً بحقّها» باشد، عنوان کرد: برپایی جشن‌ها باید بهانه ای برای افزایش معرفت دانش آموزان، شرکت کنندگان و فعالان برگزاری این مراسم‌ها باشد.

وی ضمن اشاره به روایتی از اهل بیت علیهم السلام، زائران با معرفت حرم فاطمه معصومه سلام الله‌علیها را بهشتیان روی زمین دانست و گفت: کار آموزش و پرورش در شهر مقدس قم در عین سختی، بسیار شیرین و معنوی است. گرایش کلی تمام مدارس قم در عین توجه به الزامات آموزشی و ارائه رویکردهای تخصصی باید توجه به این نکته باشد که کار فرهنگی و آموزشی ما در بستر حرم اهل بیت علیهم السلام دنبال می‌شود.

تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه سلام الله علیها آثار بازخورد نظرسنجی‌های دانش آموزی در ترسیم اولویت‌ها و ایجاد جاذبه‌های تحصیلی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: صداقت کودکان و نوجوانان در بیان علاقه مندی ها، دغدغه‌ها و انتظارات باید مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

آیت الله سعیدی در بخش پایانی سخنان خود شهید مطهری را شمع فروزان بصیرت بخش و دانش افزا دانست و با بیان این که شهید مطهری جان و سلامتی اش را در راه خدا و برای مردم صرف نمود، عنوان کرد: عمر شهید مطهری مملو از تعلیم، تدریس، تزکیه و روشنگری بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • مسئله‌گی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی
  • دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی
  • تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد
  • قدردانی حزب تمدن اسلامی ازسپاه برای عملیات تنبیهی علیه صهیونیستها
  • هشدار اقبال لاهوری از تمدن مغرب زمین به ما
  • فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی
  • گفت‌وگو با مسعود نجابتی، چهره سال هنر انقلاب اسلامی/ پیش‌درآمد هنر انقلاب برای طرح تمدن نوین اسلامی
  • مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد