Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفر برهم صالح رئیس جمهور عراق به تهران علاوه بر تقویت روابط دو جانبه اقتصادی و ادامه حمایت از محور مقاومت، پیام شفاف و روشن منطقه ای و فرامنطقه ای نیز دارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عباس خامه‌یار کارشناس غرب آسیا درباره اهداف سفر رئیس جمهور عراق به ایران گفت: در سفر رئیس جمهور عراق به ایران باید مجموعه اهداف را در نظر داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه عوامل عراق بعد از اسقرار و ثباتی که در دو سه هفته اخیر پیدا کرد و  سران سه قوه انتخاب شدند و علی رغم دخالت قدرت های منطقه ای فرایند پیچیده ای را طی کرد و این ثبات محصول یکی از مهمترین انتخاب های مردم عراق بود.    بعد از این ثبات در ساختار سیاسی عراق طبیعی بود که این پیام به کشورهای همسایه بخصوص جمهوری اسلامی بعنوان قدرت منطقه ای و پشتوانه سیاسی عراق در سطح بالاترین مقام مسئولیت عراق داده شود. عراق به دنبال بازیافتن نقش خود در منطقه است و یکی از قطعات پازل محور مقاومت در منطقه است.
  او گفت: جمهوری اسلامی و محور مقاومت تحت فشار کشورهای دیگر و امریکاست و عناصر تشکیل دهنده پیونده های عراق به گونه ای است که هیچکس قادر به تغییر آن نیست و این یک پیام فرامنطقه ای حکومت عراق است  که علی رغم فشارها ارتباط با ایران را ادامه خواهد داد.
 او در ادامه درباره ارزش مبادلات تجاری دو کشور که مطابق انتظار نیست گفت: سیال بودن قوانین ما و بخشنامه های مختلف و نبود ثبات کامل در زیرساخت های مبادلات تجاری با دیگر کشورها یکی از این دلایل است. عراق یک کشور استثنایی است که شاید به عنوان همسایگی و مردم عراق که اقای برهم صالح هم اشاره کردند پیوندهای عاطفی، دینی و تجاری یکی از عوامل پیوند دهنده روابط دو کشور است. عراق که در مرحله بازسازی به سر می برد و آزاد سازی این کشور از دخالت ها و لوث گروه های تروریستی تکفیری به سمت بازسازی پیش می رود بنابراین مسائل اقتصادی مهم است.

 او افزود: برخورد مردم عراق با کالاهای ما نیز برخورد عاطفی است و هجوم آنها برای آشنایی با کالاهای ما و خرید موضوعی است که گزارش های شبکه های صدا و سیما نیز آن را نشان داده است.   او افزود: امریکایی ها با تیم های مشخص به شکار یکایک مسئولان عراقی رفتند تا نظر خود را به عراق تحمیل کنند اما مردم انتخاب خود را انجام دادند.   ما در زمان سخت ترین روزهای عراق ایستادیم و علی رغم اینکه عراق تحت فشارهای سخت امریکا قرار داشت ما در کنار عراق ایستادیم. در زمان حملات تکفیری ها نیز نقش ایران بی سابقه و بی بدیل بود و به نظر می رسد مردم عراق تصمیم خود را گرفته اند و با حضور آقای برهم صالح در ایران این موضوع دیده می شود. آنچه که اقای برهم صالح  در دیدارهای خود امروز بیان کرد نشان می دهد که تعامل ایران با عراق را بیش از پیش داشته باشیم.

 او افزود: سعودی ها سالهاست که نقش تخریبی داشته اند. آتش جنگ را عربستان برافروخته است. عربستان قدرت های نیابتی بودند و بعد قدرت های منطقه وارد شدند و عربستان در جنگ ایران و عراق هزینه های زیادی کرده اند و تنها کشوری بودند که عراق بعد از جنگ ایران و عراق را به رسمیت شناختند.  سعودی ها به قدری در عراق مداخله جو بوده اند که عراق سفیر عربستان را به دلیل نقش فتنه گری که در این کشور داشت از عراق اخراج کرد.  افشاگری های طراحی های سعودی در عراق توسط سنی های عراق انجام می شود و عربستان از عراق خجل و سرشکسته خارج شد. اتفاقات در ترکیه نیز تیر خلاصی بود برای عربستان چراکه عربستان باقی مانده خود در عراق را نیز از دست داشت و عربستان بیشترین شکست را در عراق داشته است و این شکست موجب پیوند بیشتر ایران وعراق و کشورهای منطقه خواهد شد.

خامه یار در ادامه درباره فضاسازی در فضای مجازی و فرافکنی ها و اظهارات جان بولتون که گفته بود ما سه به صفر در عراق به ایران باخته ایم، گفت: باخت امریکایی ها به ملت عراق است نه به ملت ایران و این یک فرافکنی است که در فضای مجازی ایجاد شده است. تمامی جریان های سیاسی در تیررس تیم های اعزامی امریکایی ها به عراق بودند و سعی داشتند که بتوانند کرسی در انتخابات عراق را بدست بیاورند اما این اتفاق نیفتاد. انتخابات در عراق انتخابات فراگیری بود و این نشاندهنده پاسخ مردم عراق است.  امریکا و سعودی ها به دنبال یک واگرایی در عراق بودند که نتوانستند به آن برسند. اقای برهم صالح سوابق خوبی دارد و حمایت های جمهوری اسلامی از مردم عراق را می داند به عنوان عنصری معتدل و با نگاهی که به منطقه و جمهوری اسلامی داشت امروز به ایران آمد که پیام های روشنی برای امریکا و کشورهای فرامنطقه ای و کشورهایی که نقش تخریبی در منطقه دارند، داشت.
او در ادامه درباره پیامدهای همکاری عراق با محور مقاومت گفت: عراق عملا جز محور مقاومت است و عملیاتی که  دو هفته گذشته علیه داعش صورت گرفت و حتی نیروهای عراقی برای مبارزه با تکفیری ها به سوریه رفتند این را آشکار می سازد. این محور توانست  طراحی امریکا در تجزیه جهان اسلام را تخریب کند و امروز نیز رئیس جمهور عراق گفت ما در منطقه باید با تروریسم مبارزه کنیم و عراق که قربانی تروریسم است نقش بزرگی خواهد داشت. او افزود: حشد الشعبی به عنوان بازوی مهم و همگرا در محور مقاومت و ایران و منطقه نقش داشت.

صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در ارتباط تلفنی درباره معادلات تجاری ایران و عراق گفت: مشکل اساسی که ما در مسائل اقتصادی داریم این است که سال های طولانی با هزینه کرد نفت اقتصاد را مدیریت می کردیم و مدیران اقتصادی ما کاربلدی لازم در امور تجاری را ندارند.   
 اکنون عراق در حال بازسازی است و نیاز به مصنوعات و انتقال تکنولوژی ما در زمینه های مختلف دارد اما مجموعه اتاق های بازرگانی ما نسبت به این مسئله کند عمل کردند. عراقی ها در سالهای گذشته هم برای موضوعات مختلف اقتصادی و حضور ایران آمادگی کرده اند اما شرایط کشور ما مورد انتظار نیست این درحالی است که حتی کشورهایی که مسائل مختلف سیاسی و امنیتی با عراق داشته اند توانسته اند بخشی از بازار عراق را به دست بگیرند. اما زمینه ها از این به بعد بیشتر فراهم خواهد شد.  فشارهای امریکا در قالب تحریم ها می تواند برای ما مفید باشد و  چشم انداز برای آینده ایران و عراق بسیار روشن است و کسانی که باید در این امر وارد شوند باید با پشتیبانی بخش خصوصی وارد شوند و نقصان را جبران کنند.

 صدرالحسینی درباره نقش عربستان در خدشه واردکردن بین روابط ایران و عراق گفت: عربستان در خصوص حمایت از داعش در عراق و یارگیری  و انسجام بخشی بعثی ها در عراق بسیار فعال بوده است و هزینه کرده است. هزینه هایی که عربستان برای برهم زدن روابط ایران و عراق انجام داده است کمترین دستاوردی برایشان نداشته است.  مهدی شکیبایی کارشناس مسائل غرب آسیا در ارتباط تلفنی درباره معادلات سیاسی عراق گفت: بعد از چند ماه از انتخابات پارلمانی عراق آرایش سیاسی عراق تصویر روشن تری به خود گرفته و توانسته است مطالبات مردم عراق را بخش زیادی از آن مبارزه با فساد و مبارزه با تروریسم و خروج گروههای تروریست داعش نیازمند بازسازی بود، نماینده رای دهنده عراقی بعد از فروپاشی عراق فریاد زد و بعد از آن فعل و انفعالاتی دیده شد .
    او افزود: اگر حمایت حشد الشعبی نبود و اگر عراق مجموعه مردمی از درون گروهها و احزاب و شهرها و ادیان را نداشت قطعا امروز عراق پایتخت داعش بود. حشدالشعبی  در برخورد با تروریست ها نقش مهمی داشته است و نقش مرجعیت در دستاوردهای عراق کاملا مشخص است.  شکیبایی در ادامه گفت: از زمانی که عراق تجزیه شد تا الان که نزدیک به 14 سال می گذرد سعودی ها همه اراده خود را در جهت حمایت از طیف طایفه ای بوده اند که در این سالها دلارهای زیادی را برای گسترش اراده خود در عراق هزینه کرده اند که در این زمینه شکست سنگینی خورده اند . سعودی ها به دنبال امتیاز بعد از تجزیه عراق بودند و همان کاری که در سوریه انجام دادند و کرسی سوریه در اتحادیه عرب را گرفتند همان کار را در عراق انجام داده اند و بعد از شرایط جدید در منطقه سعودی ها به دنبال نقش جدید در آینده سیاسی عراق هستند و سفر عادل الجبیر به عراق نیز در همین راستا خواهد بود.

 شکیبایی در ادامه گفت: وقتی مولود حشدالشعبی  داشته باشد و حمایت از عراق را داشته باشد و شرایط خوبی را برای عراق و منطقه بوجود آورده باشد مرجعیت قطعا نقش مهمتری را ایفا می کند. در سال 2014 ما شاهد حمله چندسر داعش بودیم در این موقع ما شاهد فتوای مرجعیت بودیم و ارتشی از جوان های عراقی ایجاد شد که ما اکنون ثمرات ارتش را در عراق می بینیم. یکی از عوامل همگرایی ایران و ملت عراق ماموریت آینده حشدالشعبی است چون ما شاهد هستیم که تفکرات داعش هنوز در عراق زنده است و این نشان می دهد عراقی ها همچنان باید متحد باشند تا  داعش فکر بازگشت دوباره به عراق را نداشته باشد. هنوز هم عراقی ها از حضور نیروهای خارجی در عراق رنج می برند و این نیازمند هوشمندی بیشتر مردم و نگاه بیشتر به مرجعیت عراق دارد.

شایان ذکر است ایرج مسجدی  سفیر ایران در عراق نیز مهمان برنامه تیتر امشب بود که در برنامه حضور نیافت.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: عراق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۸۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران

سفیر عربستان در ایران با تاکید بر پیشرفت قابل توجه مناسبات تهران و ریاض از تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد خبر داده و اعلام کرد که به زودی یک مقام ارشد سعودی به تهران سفر خواهد کرد و همچنین شرایط لازم برای عمره‌گزاران ایرانی فراهم است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مناسبات ایران و عربستان سعودی طی ماه‌های گذشته شاهد گام‌های جدیدی در مسیر صلح و آشتی سازنده و تاریخی بوده و در همین راستا روز گذشته دوشنبه عمره‌گزاران ایرانی برای اولین بار بعد از سال 2016 وارد فرودگاه مدینه منوره شدند.

در این راستا «عبدالله العنزی» سفیر عربستان سعودی در تهران طی گفتگویی با روزنامه الشرق با تاکید بر گسترش روابط تهران و ریاض از تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد و نیز سفر قریب الوقوع معاون «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان به تهران خبر داد.

سفیر سعودی اعلام کرد که انتظار می‌رود طی چند روز آینده و قبل از آغاز حج تمتع، 6 هزار زائر ایرانی برای حج عمره عازم مکه شوند و بعد از پایان مناسک حج تمتع امسال در عمره بر روی زائران ایرانی باز خواهد شد. این امر بعد از رعایت همه شروط فنی عربستان توسط طرف ایرانی صورت می‌گیرد که سازمان هواپیمایی و آژانس‌های مربوطه عربستان آن را تایید کرده‌اند.

عبدالله العنزی تاکید کرد که برای حضور در مراسم بدرقه عمره گزاران ایرانی به فرودگاه بین المللی در تهران رفتم و در کنار مسئولان ایرانی و شخصیت‌های دینی از ساعت 2 بامداد تا زمان پرواز هواپیما در ساعت 6 صبح در این مراسم حضور داشتم.

وی در ادامه خبر داد که «محمد نوار العتیبی» دیپلمات سعودی به عنوان سرکنسول عربستان در مشهد انتخاب شده و بلافاصله بعد از انجام اقدامات لازم که احتمالا دو هفته طول خواهد کشید در یکی از هتل‌های مشهد به عنوان مقر موقت کنسولگری عربستان فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند.

دیدار سفرای ایران و عربستاندیدار و گفت‌وگوی سفرای ایران و عربستان در لبنان/ تاکید بر لزوم جلوگیری از گسترش جنگ غزه

این دیپلمات سعودی درباره اقدامات انجام شده جهت سفر شهروندان عربستان به ایران نیز گفت که شهروندان سعودی قبل از سفر به ایران باید موافقت رسمی وزارت کشور را از طریق سامانه «ابشر» کسب کنند و موضوع ازسرگیری سفرها میان ایران و عربستان در دست بررسی قرار دارد.

وی تاکید کرد که مناسبات تهران و ریاض در همه سطوح و زمینه ها شاهد پیشرفت بوده و سفرهای متقابل هیئت‌های رسمی دو طرف ادامه دارد. همچنین «ولید الخریجی» معاون وزیر خارجه عربستان به زودی به تهران سفر خواهد کرد. هفته آینده نیز هیئتی از سازمان توسعه صادرات عربستان سعودی وارد ایران می‌شود و در اکسپو تهران حضور خواهد داشت. همچنین «مهدی صفری» معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران نیز در اجلاس داووس مشارکت خواهد کرد.

پس از گذشت 9 سال وقفه، صبح دیروز، دوشنبه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسؤلان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در ریاض طی اظهاراتی با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

سفیر کشورمان با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی براى تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسئولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • توافق الاعرجی با احمدیان درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • سرکنسول جدید عربستان در مشهد تعیین شد
  • پیام امیرعبداللهیان درباره سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • پیام ابراهیم رئیسی به بشار اسد +جزئیات
  • اراده ایران در کنشگری فرامنطقه‌ای