Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب نشینی ۳۱۷۴ واحدی شاخص کل بورس، فراز و فرود قیمت خرده‌فروشی به روایت بانک مرکزی، نظارت بر بازار میوه تعطیل شد، خروج ارز برای واردات ۱۷۳ تن کارواش خانگی، نگرانی بابت تامین گوشت مرغ نداریم/قیمت ۱۱ هزارتومان منطقی است، قیمت خرید شیرخام به ۲۰۰۰ تومانی رسید، افزایش حقوق سال ۹۸ بیشتر از سال ۹۷ خواهد بود، توکن بیت کوین به زیر ۶ هزار دلار رسید و احتمال همکاری روسیه با ایران برای توسعه ارز‌های دیجیتال را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




شاخص کل بورس ۳۱۷۴ واحد عقب نشینی کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با کاهش ۳۱۷۵ واحدی معادل ۱.۷۴ درصد به رقم ۱۷۸ هزار و ۸۱۹ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۹۲۴ واحدی معادل ۱.۷۴ درصد به رقم ۵۲ هزار و ۷۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت ۲۳۸ واحدی معادل ۰.۸۳ درصد، عدد ۲۸ هزار و ۳۰۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۶۸ واحدی معادل ۰.۸۳ درصد به رقم ۱۹ هزار و ۹۶۴ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۳۲۵۵ واحد کاهش معادل ۱.۶۸ درصد را رقم زد و به سطح ۱۹۰ هزار و ۸۸۷ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۲۳۹۴ واحد کاهش معادل ۱.۷۷ درصد به رقم ۱۳۲ هزار و ۸۵۵ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۶۰۵۸ واحد کاهش معادل ۱.۷۰ درصد همراه بود و عدد ۳۵۰ هزار و ۸۰۴ واحد را به نمایش گذاشت.



فراز و فرود قیمت خرده‌فروشی به روایت بانک مرکزی

در هفته گذشته برخلاف قیمت خرده‌فروشی ۹ گروه کالایی خوراکی که افزایش یافت، یک گروه با کاهش قیمت همراه بود. بر این اساس بانک مرکزی خلاصه نتایج گزارش متوسط قیمت خُرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به هجدهم آبان ماه را اعلام کرد که طی آن قیمت ۹ گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش و یک گروه کاهش یافت.  بر اساس این گزارش، در هفته منتهی به ۱۸ آبان ماه، نرخ لبنیات دو درصد، تخم مرغ ۴.۷ درصد، حبوب ۰.۲ درصد، میوه‌های تازه ۵.۵ درصد، سبزی‌های تازه ۳.۹ درصد، گوشت قرمز ۰.۷ درصد، گوشت مرغ ۵.۷ درصد، قند و شکر دو درصد و چای ۰.۳ درصد نسبت به هفته قبل افزایش و نرخ روغن نباتی ۰.۲ درصد کاهش یافت. قیمت برنج نیز ثابت ماند.

شرایط جدید واردات خودرو با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی برای عده‌ای خاص

وزارت صنعت معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای براساس مصوبه هیات وزیران به استان‌های کشور، شرایط جدید واردات خودرو توسط دیپلمات‌های خارجی را اعلام کرد.

در این نامه خطاب به سازمان صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب استان کرمان آمده است: به پیوست تصویب نامه شماره ۱۰۷۸۲۳. ت. ۵۵۲۱۰ هـ مورخ ۹۷.۸.۱۵ هیات محترم وزیران ارسال و به اطلاع می‌رساند

۱ - دفاتر و نمایندگی‌های سازمان‌های بین‌المللی، سفارتخانه‌های خارجی، دیپلمات‌ها و کارمندان رسمی سیاسی و کنسولی خارجی در ایران، مجاز به ورود یک دستگاه خودرو سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی یا با ارزش بیش از ۴۰۰۰۰ (چهل هزار دلار) هستند.

۲ - در زمان فروش خودرو‌های مذکور در داخل کشور، رعایت سایر شرایط واردات خودرو الزامی است.



نظارت بر بازار میوه تعطیل شد

فارس نوشت: قیمت میوه در بازار با سرعت عجیبی پیش می‌تازد. اگر این افزایش قیمت‌ها مربوط به میوه‌های وارداتی بود که باید ارز می‌پرداختیم، حرفی نبود؛ چراکه این روز‌ها افزایش قیمت ارز بهانه بزرگی برای بسیاری از گرانی‌ها شده است، اما همه میوه‌هایی که در بازار به قیمت‌های نفس‌گیر عرضه می‌شود، همه تولید داخل است، تولید وطنی، کشاورزان چند کیلومتر آن طرف‌تر تولید کردند و همان محصول الان در بازار داخلی خودمان عرضه می‌شود، اما با قیمت‌های بسیار بالاتر. این را هم بدانیم که ایران در تولید میوه جایگاه نخست خاورمیانه و شمال آفریقا را دارد. بیش از ۱۸ میلیون تن میوه در کشور تولید می‌شود. تنوع آب و هوایی هم این امکان را داده از هر نوع میوه و سبزی و حتی موز که اشتیاق زیادی برای واردات آن است، در داخل تولید می‌شود. سرانه تولید میوه در دنیا ۸۰ کیلوگرم، اما در کشور ما ۲۰۰ کیلوگرم است؛ یعنی حدود سه برابر. ایران جایگاه هشتم تولید میوه در دنیا را دارد. ایران در تولید چندین میوه ازجمله خرما و انار جایگاه نخست دنیا را دارد، اما سوال این است که چرا قیمت‌ها همچنان افزایشی است و مردم هم توان خرید ندارند.

خروج ارز برای واردات ۱۷۳ تن کارواش خانگی

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۶ ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۷۳ تن دستگاه شستشوی خودرو از نوع خانگی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم دستگاه شستشوی خودرو از نوع خانگی به کشور ۷۷۱ هزار و ۴۴۴ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر ۳ میلیارد و ۱۸۳ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۱۴۹ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. بر اساس این گزارش دستگاه شستشوی خودرو از نوع خانگی از کشور‌های آلمان، امارات متحده عربی، ایتالیا، ترکیه، چین و هنگ کنگ وارد ایران شده است. به نقل از میزان، بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات دستگاه شستشوی خودرو از نوع خانگی از کشور چین به حجم بیش از ۱۳۱ تن و به ارزش ۴۵۴ هزار و ۹۷۶ دلار بوده است.

نگرانی بابت تامین گوشت مرغ نداریم/قیمت ۱۱ هزارتومان منطقی است

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: هیچ نگرانی بابت تامین نیاز داخلی به گوشت مرغ در کشور وجود ندارد. به گفتهبرومند چهار آئین،  قیمت مرغ زنده درب مرغداری این روز‌ها بطور متوسط هفت تا هفت هزار و ۱۰۰ تومان است که البته با قیمت کارشناسی، منطقی و منصفانه ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو تفاوت دارد. مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کاهش ۲۰ درصدی تقاضا در ماه‌های مهر، آبان و آذر موجب شده مرغ نتواند قیمت واقعی خود را پیدا کند، گفت: قیمت منطقی هر­کیلو مرغ زنده در درب مرغداری باید هفت هزار و ۴۸۰ تومان باشد. چهار آئین ­ادامه داد:­­قیمت مرغ آماده طبخ به ازای هر کیلو هم اکنون در بازار خرده فروشی بطور متوسط ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که منطقی و معقول به نظر می‌رسد ضمن اینکه قیمت نهاده‌های مورد نیاز تولید گوشت مرغ امسال نسبت به سال گذشته به شدت افزایش یافته است. /صدا  وسیما

قیمت خرید شیرخام به ۲۰۰۰ تومانی رسید

رییس انجمن صنفی گاوداران گفت: با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید و حمایت از صنعت دامداری چهارشنبه گذشته (۲۳ آبان) در جلسه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم شیرخام ۲۰۰۰ تومان درب دامداری‌ها تعیین و تصویب شد، اما هنوز ابلاغ نشده است.  سید احمد مقدسی اظهار داشت: کارخانجات لبنی به ازای هر کیلوگرم شیر، بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان به کرایه حمل و نقل و بابت افزایش هر درصد چربی ۲۰ تومان به قیمت شیرخام اضافه می‌کنند. این مقام صنفی تصریح کرد: برای هر کیلوگرم شیرخام با ۳.۲ درصد چربی مبلغ ۲ هزار تومان، برای ۳.۳ درصد ۲۰۲۰ تومان، ۳.۴ درصد ۲۰۴۰ تومان و ۳.۵ درصد چربی ۳۰۶۰ تومان محاسبه شده است. /ایرنا

پیش بینی وزیر انرژی روسیه از قیمت نفت در طولانی مدت

وزیر اقتصاد روسیه در گفت: وگو با خبرگزاری اینتر فاکس اعلام کرد قیمت‌های نفت در یک بازه زمانی کوتاه مدت مدت نزولی خواهد بود،   اما در میان مدت و دراز مدت به یک ثباتی خواهد رسید. وزیر اقتصاد روسیه ادامه داد: قیمت نفت به دلیل نقصی که در عرضه شاهد خواهد بود افزایش خواهد یافت. همچنین سخنگوی کرملین در جمع خبرنگاران گفت: مسکو به طور جدی بازار نفت را رصد خواهد کرد، اما بالاخره بازار بازار است و چیزی مشخص نیست. این گزارش حاکی است روز سه شنبه قیمت نفت ۷ درصد کاهش یافت، زیرا نگرانی‌ها در مورد منابع تولیدی و کاهش تقاضا وجود داشت. وزیر انرژی روسیه الکساند نوواک گفته است قیمت نفت در طولانی مدت بستگی به تصمیم تولید کنندگان دارد، اما به نظر می‌رسد قیمت نفت در حدود ۷۰ دلار در هر بشکه باشد و نواسانات شدید نخواهد داشت.

احتمال همکاری روسیه با ایران برای توسعه ارز‌های دیجیتال

چندی پیش بود که روسیه اعلام کرد قصد دارد در امور بانکی و مالی خود به ارز‌های دیجیتال رمزپایه روی بیاورد و یک ارز اختصاصی دولتی را تحت عنوان «کریپتو روبل» معرفی و عرضه کند. نیکولای نیکیفوروف، وزیر ارتباطات و رسانه در روسیه چندی پیش نیز اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین، ریاست‌جمهوری روسیه نیز نظر مساعدی نسبت به عرضه و معرفی یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده و اختصاصی دولتی نشان داده، بنابراین انتظار می‌رود که این ارز با سرعت زیادی در حال توسعه بوده و در آینده‌ای نزدیک توسط دولت این کشور معرفی، عرضه و توزیع شود.  حالا تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده در وب سایت اسپوتنیک حاکی از آن است که انجمن بلاک چین و صنعت توسعه ارز‌های دیجیتال رمزنگاری شده در روسیه (RACIB) به منظور همکاری با ایران در خصوص تسهیل روابط بانکی، مالی و تبادلات تجاری این کشور اعلام آمادگی کرده و گفته که با لابراتوار بلاک چین در ایران به توافقی برای شروع و گسترش این همکاری دست یافته است. به نقل از ایسنا، یوری پریپاچکین، رئیس انجمن بلاک چین در روسیه در این باره خاطرنشان کرد: تکنولوژی‌هایی که ما از آن استفاده کرده ایم، می‌تواند در ایران نیز مفید و موثر واقع شود تا مبادلات و روابط مالی و تجاری ایران که هم اکنون تحت تاثیر تحریم‌های خصمانه اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه این کشور قرار گرفته است، با سایر کشور‌ها همچنان ادامه داشته باشد.

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد/ توکن بیت کوین به زیر ۶ هزار دلار رسید

قیمت هر توکن بیت کوین به عنوان پرطرفدارترین ارز مجازی در جهان هم اکنون به پایین‌ترین میزان در یکسال و اندی گذشته رسیده است. در روز چهارشنبه بیت کوین ۱۱ درصد از قیمت خود را از دست داد و برای اولین بار در چندین ماه گذشته به زیر ۶ هزار دلار رسید. البته روز پنجشنبه قیمت بیت‌کوین تا حدود کمی بهبود یافت و به ۵ هزار و ۶۸۰ دلار رسید که حاکی از سقوط ۸۰۰ دلاری آن تنها در ۲۴ ساعت بوده است. البته بیت کوین طی ماه‌های گذشته روند نسبتا باثباتی را بین ۶ هزار تا ۷ هزار دلار طی کرده است. میشل ترپین کارشناس مؤسسه آلفابت فاند می‌گوید: بازار در حال ایجاد یک کف قیمتی جدید است. قیمت بیت کوین در دسامبر سال گذشته میلادی به ۲۰ هزار دلار رسید و از آن زمان به بعد روندی نزولی را طی کرده است. هم اکنون ارزش کل بازار بیت کوین‌ها در جهان به زیر ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده و به ۹۸.۷ میلیارد دلار ارزیابی شده است. سقوط قیمت بیت کوین باعث شد دیگر ارز‌های مجازی نیز شاهد تشکیل صف‌های فروش و سقوط قیمت باشند. بر همین اساس قیمت ارز مجازی بیت کوین کَش نیز ۱۲ درصد سقوط کرد. به نقل از فارس، هم اکنون کل ارزش بازار ارز‌های مجازی جهان نسبت به بیشینه آن در اوایل سال ۲۰۱۸ به زیر ۱۸۵ میلیارد دلار رسیده است.

پیش بینی‌ها از گران‌تر شدن طلای جهانی در هفته جاری حکایت دارد

در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آن‌ها ۹ نفر یا ۶۰ درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند و سه نفر یا ۲۰ درصد انتظار داشتند قیمت طلا کاهش پیدا کند؛ همچنین سه نفر یا ۲۰ درصد نیز نظری نداشتند.  در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران، ۵۰۲ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۳۱۱ نفر یا ۶۰ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۲۳ نفر یا ۲۶ درصد کاهش قیمت این فلز زرد را پیش‌بینی کردند در حالیکه ۶۸ نفر یا ۱۴ درصد نظری نسبت به روند قیمت طلا نداشتند.  برای هفته گذشته ۶۰ درصد از کارشناسان وال‌استریت به افزایش قیمت طلا بدبین بودند در حالی که ۴۸ درصد سرمایه‌گذاران افزایش قیمت این فلز ارزشمند را پیش‌بینی کرده بودند.  در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۸ دلار یا ۰.۷ درصد افزایش پیدا کرد و در ۱۲۲۳ دلار بسته شد و برای کل هفته ۱.۲ درصد رشد رقم زد.  

چند درصد بازار عراق شامل اجناس ایرانی است؟

سید حمید حسینی دبیرکل اتاق ایران و عراق در گفت‌وگوی ویژه خبری دیشب، در خصوص رقبای اقتصادی کشورمان در کشور عراق اظهار کرد: تنها آمار دو کشور چین و ترکیه کمی از ما بیشتر است. این موضوع هم دلایل مشخصی دارد. حضور ترکیه در بازار کشور عراق سابقه‌ای ۴۰۰ - ۵۰۰ ساله دارد. چین هم شریک تجاری اغلب کشور‌های دنیا است و آمار‌های سال گذشته این موضوع را نشان می‌دهد. ۲۳/۵ درصد بازار عراق در اختیار چینی هاست. ۲۳ درصد بازار در اختیار اجناس ترکی و ۲۰ درصد بازار عراق شامل اجناس ایرانی است. ما با یک شتاب می‌توانیم امسال این فاصله را جبران کنیم. از سوی دیگر در کشور خودمان نیز مقصد اول صادرات چین، مقصد دوم صادرات امارات متحده عربی و مقصد سوم هم عراق است.

افزایش حقوق سال ۹۸ بیشتر از سال ۹۷ خواهد بود

محمدباقر نوبخت در حاشیه امضای تفاهم‌نامه بین سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران درباره افزایش حقوق کارکنان، افزود: برای سال ۹۸ قطعاً افزایش حقوق خواهیم داشت؛ به گونه‌ای که میزان رشد آن بیشتر از سال جاری خواهد بود. البته تعیین رقم دقیق حقوق و دستمزد، بستگی به تصویب هیات وزیران دارد. وی در خصوص محل منابع یارانه نقدی، اظهار داشت: حتی به میزان یک ریال از خزانه برای واریز یارانه نقدی استفاده نکردیم. رئیس سازمان برنامه بودجه، با اشاره به ارائه بسته حمایتی، گفت: قرار بر اعطای بسته حمایتی برای اقشار خاص و ارایه بسته‌های جبرانی به کارکنان دولت است که البته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول این کار شده است. نوبخت در خصوص منابع مالی این بسته ها، تصریح کرد: قرار است از محل مابه التفاوت پتروشیمی، منابع مالی بسته‌ها تامین شود. وی افزود: ما به التفاوت نرخ ارز پتروشیمی‌ها در ردیف ویژه خزانه می‌آید و تا آخرین ریال به خود مردم باز می‌گردد.  نوبخت در خصوص افزایش نرخ حامل‌های انرژی گفت: منابع مربوط به حامل‌های انرژی را به هیچ وجه در بودجه نمی‌آوریم که صرف پرداخت‌ها کنیم، اگر افزایش نرخی هم صورت گیرد به صورت انتقالی به مردم باز می‌گردد. معاون رئیس جمهور ادامه داد: در لایحه بودجه سال آینده، در خصوص افزایش نرخ حامل‌های انرژی، پیش بینی نداشته ایم. /مهر

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۸۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو‌های ایرانی در بازار، چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک

خودرو‌های ایرانی در بازار با قیمت‌های زیر به فروش رفته‌اند.

گروه اینفوگرافیک بازارنیوز- سروش نظری؛ طبق بررسی‌های خبرنگار بازارنیوز قیمت انواع خودرو در بازار آزاد به شرح زیر است:

 

برچسب ها: قیمت خودرو ، بازار خودرو ، قیمت خودروهای داخلی ، بازار خودروهای ایرانی ، قیمت خودرو صفر لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9a

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو‌های ایرانی در بازار، چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
  • قیمت دینار عراق امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • قیمت طلا در کشور برچه اساسی تغییر می کند؟ | پیش بینی از قیمت طلا و سکه در روزهای آینده
  • بازگشت بازار خودرو به ساحل آرامش
  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه