Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@14:51:15 GMT

اهتمام جدی برای آبخیزداری در ضروری ترین نقطه کشور

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۸۵۹۹

اهتمام جدی برای آبخیزداری در ضروری ترین نقطه کشور

ارومیه- ایرنا- آبخیزداری که در سال های گذشته در حوزه ذخیره آب و تامین این نیاز حیاتی بخش کشاورزی آذربایجان غربی مورد بی توجهی قرار گرفته بود، در سال جاری و با نگاه ویژه دولت مورد توجه قرار گرفته و اکنون طرح های ویژه این بخش با اعتبار میلیاردی در حال اجراست.

به گزارش ایرنا، آبخیزداری از راهکارهای طلایی برای تامین بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز بخش کشاورزی به شمار می رود و علاوه بر تامین آب، ذخیره آب و همچنین افزایش پوشش گیاهی را نیز شامل می شود؛ اقدامی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر روند احیای دریاچه ارومیه تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آبخیزداری علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اقدام‌ لازم جهت مدیریت منابع حوضه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی است که بدون ایجاد اثرهای منفی در منابع آب و خاک اجرایی می شود.
طبق گفته صاحب نظران با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌ توان 500 مترمکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از 6.5 تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.
آذربایجان غربی از جمله استان های نیازمند آبخیزداری به شمار می رود زیرا این استان از یک سو منابع آبی لازم جهت ذخیره سازی و مصرف در بخش کشاورزی را دارا بوده و از سوی دیگر این بخش سهم قابل توجهی از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.
رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز چندی پیش در ارومیه از اختصاص منابع مالی قابل توجه به این بخش از محل صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: امسال برای اجرای طرح های آبخیزداری در سطح کشور 200 میلیون دلار از این محل اختصاص یافته است.
خلیل آقایی افزود: طرح های آبخیزداری از اولویت ویژه ای در بین مسوولان نظام برخوردار بوده و امسال دوره پرکاری برای سازمان جنگل ها در حوزه آبخیزداری است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: امسال اجرای طرح های آبخیزداری در سطح کشور مورد توجه قرار گرفته و برای اجرای 40 طرح آبخیزداری در شهرستان های مختلف استان نیز 300 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
میرصمد سیدموسوی افزود: 23 مورد از این طرح ها در بخش های بیولوژیکی و مکانیکی با اعتبار 135 میلیارد ریال و 17 طرح در بخش آبخیزداری با 175 میلیارد ریال اعتبار تعریف شده است.
وی با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح ها زمینه جلوگیری از فرسایش خاک در 70 هزار هکتار از منابع طبیعی آذربایجان غربی فراهم می شود، اضافه کرد: تثبیت خاک، ذخیره آب و حفظ و احیای پوشش گیاهی از جمله دیگر اهداف اجرای این طرح به شمار می رود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: این استان شامل سه حوضه آبخیز دریاچه ارومیه، ارس و زاب در مساحت سه میلیون هکتار بوده و تاکنون یک میلیون هکتار آن مطالعه و طرح های آبخیزداری در 130 هزار هکتار اجرا شده است.
سیدموسوی افزود: ارومیه، خوی، چالدران، ماکو، چایپاره، اشنویه، نقده، تکاب، میاندوآب، بوکان، پیرانشهر، شاهین دژ و سردشت شهرستان های میزبان طرح های آبخیزداری در راستای ذخیره مناسب و کاهش هدررفت آب در استان است.
وی اضافه کرد: با تعامل خوب بین فرمانداری ها و ادارات منابع طبیعی شهرستان های آذربایجان غربی، علاوه بر اعتبار ملی، اعتبار استانی نیز برای ادامه طرح های آبخیزداری تامین شده است تا تحولی در پویایی عرصه های ملی استان ایجاد شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز گفت: 176 میلیارد ریال اعتبار ویژه از صندوق ذخیره ارزی به بخش آبخیزداری این استان اختصاص یافته است که انتظار می رود به صورت کامل تخصیص یابد.
هادی قاسمی افزود: این میزان اعتبار با عنایت ویژه مقام معظم رهبری، حمایت دولت تدبیر و امید و نگاه کارشناسی نمایندگان مجلس اختصاص یافته و طرح های اجرایی با این اعتبار در حال بارگزاری در سامانه مربوطه است.
وی اضافه کرد: طرح های آبخیزداری در نظر گرفته شده با این اعتبار در 19 حوضه آبخیز شهرستان های ارومیه، خوی، مهاباد، میاندوآب، بوکان، شاهین دژ، نقده، اشنویه، پیرانشهر، سردشت، چایپاره، چالدران، شوط، ماکو و تکاب اجرایی می شود.
وی بیان کرد: طرح های آبخیزداری ویژه این طرح، 200 هزار هکتار از مساحت آذربایجان غربی را تحت پوشش قرار می دهد و با 125 سازه به اجرا در می آید.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: در این حوضه ها، 35 هکتار عملیات پیتینگ، 856 هکتار بذرپاشی، یکهزار و 128 هکتار کپه کاری، هفت هکتار علوفه کاری، یکهزار و 981 هکتار نهال کاری و یکهزار و 797 هکتار عملیات حفاظت و قرق انجام می شود.
قاسمی پیش بینی کرد که با اجرای این طرح ها سالانه حدود 50 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در استان ذخیره شود و سطح پوشش گیاهی را حداقل 40 درصد افزایش دهد.
کارشناس و صاحب نظر حوزه منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه آبخیزداری از جمله مواردی است که در سال های طولانی گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته، گفت: حرکت در این مسیر با هدف ذخیره سازی آب اجتناب ناپذیر است.
هوشنگ داداش زاده افزود: توجه ویژه صورت گرفته در ماه های اخیر و اختصاص بودجه از محل صندوق توسعه ملی به این امر بهترین فرصت برای اجرای طرح های آبخیزداری است.
وی بیان کرد: با استفاده از توان کارشناسان، اساتید دانشگاهی و صاحب نظران و اجرای مطالعات به هنگام و گسترده، بهترین گزینه های آبخیزداری باید احصا و بر روی آنها سرمایه گذاری شود.
وی با تاکید بر اینکه فرصت های زیادی در خصوص ذخیره آب از دست رفته و مشکل آب بسیار جدی است، اضافه کرد: همه نهادهای مسوول و فعالان حوزه کشاورزی باید برای اجرای طرح های ذخیره آب پیشقدم شوند و در مسیر بهبود یا حتی تثبیت وضعیت فعلی حرکت کنند.
فرماندار شهرستان چالدران نیز گفت: 74 میلیارد ریال از ابتدای سال گذشته /1396/ برای اجرای طرح های آبخیزداری این شهرستان که یکی از مقاصد اجرای طرح های آبخیزداری آذربایجان غربی به شمار می رود، اختصاص یافته است.
کریم حسین زاده با اشاره به اینکه از این میزان 24 میلیارد ریال در سال گذشته و 50 میلیارد ریال نیز در سال جاری برای اجرای این طرح ها در نظر گرفته شده، اضافه کرد: از مجموع 50 میلیارد ریال اعتبار اختصاصی سال جاری 35 میلیارد ریال مربوط به صندوق توسعه ملی و 15 میلیارد ریال مربوط به اعتبارات استانی است.
وی بیان کرد: در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های کلان دولت و برای توسعه طرح‌های آبخیزداری و بیولوژیک منطقه گام‌های بلندی برداشته شده و برنامه ‌ریزی منسجمی به منظور توسعه کمی و کیفی این اقدام ارزشمند در راستای کمک به پیشگیری از خطرهای بروز سیل، جلوگیری از رسوب در پشت سدهای پایین دست و تقویت مراتع در تمامی نقاط شهرستان‌ انجام شده است.
فرماندار چالدران ادامه داد: هدف از اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در این شهرستان کنترل سیل و رسوب، تغذیه سفره های زیرزمینی، افزایش پوشش گیاهی در پایین دست، بهبود وضعیت معیشتی حوضه نشینان و تعادل دام و مرتع است.
حسین زاده گفت: چهار طرح آبخیزداری در زیرحوضه های سعدل، حراملو، خان صدر و تات کندی چالدران اجرا می شود که با پایان یافتن آنها صدها هزار مترمکعب آب ذخیره می شود و در موارد لازم مورد استفاده قرار می گیرد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهاباد نیز گفت: برای اجرای طرح های آبخیزداری در این شهرستان 40 میلیارد ریال اعتبار از صندوق توسعه ملی هزینه می شود که تاکنون بیش از 50 درصد این اعتبار محقق شده و 15 میلیارد ریال آن برای طرح های بیولوژیکی و مکانیکی آبخیزداری هزینه شده است.
مجید پاتو افزود: در قالب پروژه آبخیزداری، عملیات بذرکاری، کپه کاری، ایجاد کمربند حفاظتی با نصب بنچ مارک با مشخصات UTM، اهدای آبگرمکن خورشیدی و پارک آبخیز به مساحت 69 هکتار در حاشیه سد مهاباد و کوه «داشا مجید» انجام می شود.
به گزارش ایرنا با توجه به تامین اعتبار و تلاش جهادی مسوولان امر انتظار می رود اجرای طرح های آبخیزداری در کشور و آذربایجان غربی بیش از پیش شتاب گیرد تا زمینه کاهش هدررفت آب در بسترهای مختلف فراهم شده و تا حدی جلوی مشکلات کم آبی در سال های آینده گرفته شود.
8137/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي آبخيزداري آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۸۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بیش از ۲ میلیون نتر مکعب عملیات مکانیکی آبخیزداری در استان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۲ میلیون نتر مکعب عملیات مکانیکی آبخیزداری در استان
  • آبگیری ۵۰ درصد از سازه‌های آبخیزداری منابع‌طبیعی استان
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال متوالی
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی
  • شتاب دراجرای طرح‌های آب و‌خاک آذربایجان غربی با اختصاص اعتبار ویژه
  • اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای طرح‌های آب و خاک در آذربایجان غربی
  • اهتمام پلیس برای تأمین امنیت فرودگاه‌های کشور و مسافران نوروزی
  • ۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری استان مرکزی آبگیری شد
  • اجرای برنامه‌های تدوین شده مقابله با گردوغبار در ۲۹ استان کشور