Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
در دوران بارداري بايد دقت بيشتري نسبت به مواد غذايي که ميخوريد داشته باشيد
نکات استفاده از سس مايونز در بارداري
مايونز يکي از دلپذيرترين غذاهايي است که امروز استفاده فراواني دارد. مي توانيد آن را به بسياري از دستور هاي پخت اضافه کنيد، و يا همانطور که هست استفاده کنيد. با اين حال بارداري زماني است که بايد بيش از هميشه مراقب آنچه مي خوريد و کارهايي که مي کنيد باشيد چون روي سلامت خود و کودکتان تاثير مستقيم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر باردار هستيد و مايونز نيز دوست داريد و مي خواهيد بدانيد که خوردنش در طول بارداري مشکل دارد يا خير به خواندن اين مقاله ادامه دهيد.
مايونز يکي از سس هاي بسيار شايع است و مي گويند که اساسا از تخم مرغ ساخته مي شود. اما دستورهاي بدون تخم مرغش نيز موجود است. اين سس غليظ و خامه اي است و رنگش بين زرد و سفيد است. علاوه بر روغن، حاوي آب ليمو يا سرکه نيز هست.
در برخي کشورها مايونز بر اساس ذائقه مردم محلي طعمي متفاوت نيز دارد. مثلا در فرانسه که سس هايي به نام خود دارد در مواد اوليه خردل نيز استفاده مي شود. وقتي خردل يکي از مواد تشکيل دهنده باشد طعم سس مايونز به کل تغيير مي کند و چيز ديگري مي شود. در کشورهايي نظير ايتاليا، پرتغال و اسپانيا نيز در مواد اوليه از روغن زيتون استفاده مي کنند.
برنامه تغذيه بارداري
در طول بارداري به شدت در خطر ابتلا به عفونت ها هستيد، مخصوصا زماني که سيستم ايمني بدنتان ضعيف مي شود. شايع ترين نسخه هاي مايونز حاوي تخم مرغ خام يا نيمه پخته هستند، اين يعني به شدت در معرض باکتري هاي خطرناک قرار مي گيريد، مانند سالمونلا، که مي تواند روي روده تاثير بگذارد و منجر به مسموميت شديد غذايي شود. سالامونلا مي تواند داخل و خارج تخم مرغ زندگي کند، و توسط چشم هاي غير مسلح قابل مشاهده نيست. از اين رو، به شدت در خطر ابتلا به عفونت قرار مي گيريد. اين يک قانون است، در طول بارداري از محصولات حاوي تخم مرغ پرهيز کنيد.
براي اينکه مطمئن شويد غذا خوردن تان باعث آسيب رساندن به خودتان يا جنين تان نشود، بهتر است از غذاهايي که حاوي تخم مرغ هستند پرهيز کنيد. اگر همچنان نمي دانيد که در طول بارداري چه چيزي بايد بخوريد، يا از چه چيزي بايد پرهيز کنيد و اصلا محصولات حاي تخم مرغ چه چيزهايي هستند، با يک بررسي سريع کمکتان مي کنيم:
• عبارت محصولات حاوي تخم مرغ در بيشتر موارد شامل تخم مرغ هايي مي شود که از پوسته ي خود بيرون آورده شده اند تا در فرآيند توليد يک محصول به کار بروند، مي شود.
• وقتي محصولات حاوي تخم مرغ فرآوري مي شوند، چندين روش براي اين کار وجود دارد از جمله شکستن تخم مرغ ها، فيلتر کردن تخم مرغ ها، ميکس و تثبيت تخم مرغ ها، ترکيب و پاستوريزه کردن، سرد و فريز کردن و در پايان خشک و بسته بندي کردن آنها.
آيا يک سس مايونز ساده خانگي هم مي تواند حاوي سالمونلا باشد؟
همانطور که گفته شد مايونزهايي که با تخم مرغ درست مي شوند ممکن است يکي از اصلي ترين علل مسموميت يعني سالمونلا و ديگر عفونت ها را به همراه داشته باشد. براي اينکه درک بهتري از سالمونلايي که در تخم مرغ پيدا مي شود بدست بياوريد، محققان تحقيقي انجام داده اند. اين هم چگونگي انجام اين تحقيق و نتيجه بدست آمده:
• براي اين تحقيق خاص، محققان مي خواستند الگوهاي سالمونلا را بررسي کنند، و متوجه شوند که چگونه مي تواند روي سس مايونز خانگي تاثير بگذارد. مايونزهايي که اين محققان بررسي کردند حاوي مواد نگهدارنده شيميايي بودند، و بعضي از آنها نيز هيچ ماده نگهدارنده اي نداشتند.
• محققان ابتدا به زرده هاي تخم مرغ انواع مختلف سالمونلا را تلفيق کردند، سپس با همان زرده ها مايونز درست کردند. در مايونزهايي که سالمونلا داشت همچنين دو، سه، و چهار قاشق سرکه يا آب ليمو نيز ريخته شد. در 15 روزبعدي، محققان مرتب در حال نمونه گيري در چهار درجه سانتي گراد بودند. سالمونلا در مايونزهايي که در آنها سرکه به کار رفته بود نسبت به آنهايي که آب ليمو داشتند رشد بيشتري داشت.
• محققان در نهايت به اين نتيجه رسيدند که سالمونلا حتي بعد از ساخته شدن مايونز نيز مي تواند دوام بياورد.
هنگام بارداري هرگز از لبنيات غير پاستوريزه استفاده نکنيد
مواردي که هنگام بارداري در انتخاب مايونز بايد رعايت کنيد
اگر باردار هستيد قبل از اينکه مايونز بخريد مواردي را بايد در نظر بگيريد:
1- چگونگي آماده شدنش را بفهميد
در ماه هاي بارداري قبل از استفاده ي مايونز، بايد نحوه ي ساخت مايونزي که استفاده مي کنيد را متوجه شويد.
2- برچسبش را چک کنيد
ابتدا بايد چک کنيد که آيا مايونز حاوي تخم مرغ خام هست يا خير، اگر دارد پس نبايد آن را در دوران بارداري مصرف کنيد. همچنين اگر روي برچسب اشاره اي به خام بودن يا نبودن تخم مرغ به کار رفته نشده بود بهتر است خطر نکنيد و آن محصول را کنار بگذاريد.
3- بپرسيد که آيا تخم مرغ خام دارد يا خير
بسياري از رستوران ها مايونزي استفاده مي کنند که در آن تخم مرغ خام به کار رفته. اگر بيرون غذا ميل مي کنيد حتما بپرسيد که سس مورد استفاده ي آنجا حاوي تخم مرغ خام است يا خير.
4- مواردي را استفاده کنيد که حاوي تخم مرغ پاستوريزه هستند
اگر فکر مي کنيد مايونزي پيدا کرديد که تخم مرغ خام ندارد و مي خواهيد بخريدش، مواردي را خريداري کنيد که داخل شيشه هستند ( مثل شيشه مربا ). اين نوع از مايونز معمولا در بخشي از فروشگاه پيدا مي شود که فريزر ندارد. اين مايونز ها به خاطر پاستوريزه شدن حرارت ديده اند.
5- موارد خانگي يا سنتي را استفاده نکنيد
سس هاي مايونز خانگي را که ممکن است در رستوران ها و يا مهماني ها سرو شود به هيچ وجه استفاده نکنيد.
مواردي که در دوران بارداري در برخورد با غذاها بايد رعايت کنيد
براي اينکه مطمئن شويم در دوران بارداري خطري شما و کودکتان را تهديد نمي کند مواردي است که بايد بياموزيد. مهم است که خود را در برابر غذاهاي توليدکننده بيماري محافظت کنيد. اين موارد را خوب به خاطر بسپاريد و استفاده کنيد تا مشکلي پيش نيايد:
1- دست ها را بشوييد
مطمئن شويد که هميشه دستها را خوب با آب و صابون مي شوييد، مخصوصا اگر غذاهاي خام مانند، گوشت، تخم مرغ و يا حتي ميوه و سبزيجات نشسته را لمس مي کنيد. همچنين قبل و بعد از آماده کردن و يا خوردن هر نوع غذا بايد خوب دستها را با آب و صابون بشوييد.
2- مطمئن شويد که گوشت ها را کامل مي پزيد
بسيار مهم است گوشتي که مي خوريد کاملا پخته باشد و جايي از آن نيم پز يا خام نباشد. پس هنگام آماده کردن انواع گوشت بايد مواظب باشيد که کاملا پخته باشد، اگر بيرون غذا مي خوريد مي توانيد سفارش کنيد که گوشت شما را کاملا بپزند. وقتي گوشت کاملا پخته مي خوريد از انواع باکتري و انگل ها در امان خواهيد بود، چون در طول پخت از بين رفته اند.
3- هنگام بارداري هرگز از لبنيات غير پاستوريزه استفاده نکنيد
تمام انوع لبنيات غير پاستوريزه حاوي باکتري هاي مضر هستند که مي توانند باعث مسموميت هاي غذايي شديد شوند. براي اطمينان و امنيت خود هميشه از محصولات غير پاستوريزه پرهيز کنيد.
4- تخم مرغ موجود در تمام غذا ها و محصولات حاوي تخم مرغ بايد کاملا پخته باشد
سالمونلا يک باکتري کشنده است که داخل و خارج تخم مرغ پيدا مي شود، تخم مرغ هايي که سالمونلا دارند هم از بيرون بدون مشکل به نظر مي آيند و هم موقعي که شکسته مي شوند. براي اينکه مطمئن شويد دچار سالمونلا و مسموميت غذايي نمي شويد، محصولاتي که حاوي تخم مرغ خام يا نيمه پخته هستند را استفاده نکنيد. غذاهايي نظير، سس سالاد سزار، مايونز، و حتي بستني خانگي نيز ممکن است حاوي تخم مرغ خام باشند. از تخم مرغ و محصولاتي استفاده کنيد که کاملا پاستوريزه شده باشند.
هنگام بارداري بايد از خوردن هر نوع غذاي خام و نيمه پخته اجتناب کنيد، و در اين ميان مايونز بسيار گول زننده است. حتما با پزشک خود در اين باره صحبت کنيد و همين چند ماه را به خاطر سلامت خود و فرزندتان مايونز نخوردن را تحمل کنيد.
منبع: salamatnews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۸۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا نائیجی، با اشاره به اینکه سیستم تولید مثل زنان از رحم و تخمدان تشکیل شده است، اظهار کرد: یکی از قسمت‌های مهمی که بین تخمدان و رحم ارتباط برقرار می‌کند لوله‌های رحمی است.

وی افزود: نقش لوله‌های رحمی این است که تخمک آزاد شده از تخمدان را به فضای رحمی و اسپرم منتقل شده از واژن را هم به تخمک برساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در بسیاری از اوقات لقاح داخل لوله‌های رحم صورت می‌گیرد، گفت: حرکت صحیح لوله‌های رحمی به سمت فضای داخل رحم و انتقال تخم شکل گرفته باعث می‌شود بارداری اتفاق بیفتد.

نائیجی تاکید کرد: اگر به هر دلیلی در روند کار لوله‌های رحمی اختلالی ایجاد شود، بارداری ناموفق است.

این متخصص زنان و زایمان، با اشاره به اینکه گاهی لوله‌های رحمی دچار عفونت تناسلی نیز می‌شوند، ادامه داد: ورم لوله‌های رحمی یا هیدروسالپنکس منجر به عارضه‌هایی مثل دردهای مزمن شکمی و نازایی برای بیمار می‌شود.

نائیجی به نشانه‌های بسته شدن لوله‌های رحمی اشاره کرد و افزود: زمانی که لوله‌های رحمی بسته باشند، نشانه‌های این عارضه در زنان مختلف نیز متفاوت است، از دردهای شکمی تا نازایی و یا بارداری خارج از رحم بروز می‌کند.

وی درباره دلایل بسته شدن لوله‌های رحمی نیز، گفت: عفونت‌ها، مهم‌ترین علت بسته شدن لوله‌های رحمی هستند اما جراحی‌هایی که در شکم انجام می‌شود نیز می‌توانند چسبندگی ایجاد کرده و باعث این عارضه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه ممکن است هر جراحی‌عارضه چسبندگی و یا بسته شدن لوله‌های رحمی را به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: این عارضه می‌تواند به دنبال یک عمل سزارین تا جراحی ساده آپاندیس ایجاد شود.

این متخصص زنان و زایمان، درباره درمان بسته بودن لوله‌های رحم عنوان کرد: اگر علت بسته شدن لوله‌ها عفونت باشد، تکلیف روشن است، با انواع روش‌های دارویی و مصرف آنتی بیوتیک‌ها با تجویز پزشک متخصص این عارضه برطرف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که تنها یک لوله بسته باشد، امکان بارداری وجود دارد، ادامه داد: زمانی که هر دو لوله رحمی بسته باشد، درمان توسط روش‌های هیستروسکوپی یا کمک باروری مثل IVF انجام می‌شود.

به گفته نائیجی، حفظ بهداشت در زنان با هدف پیشگیری از عفونت‌های تناسلی از مهم‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از اختلال در عملکرد لوله‌های رحمی است.

وی تاکید کرد: جراحی‌های بی‌مورد و عمل‌های سزارینی که بدون دلیل جایگزین زایمان طبیعی می‌شود، از مهم‌ترین عوامل چسبندگی و انسداد لوله‌های رحمی است.

نائیجی به افرادی‌که جراحی‌های لگنی کرده‌اند و در پی آن عفونت داشته‌اند توصیه کرد: در صورت تأخیر در سیکل قاعدگی حتماً تست بارداری را انجام دهند چون بارداری خارج رحم مهمترین عارضه آسیب به لوله‌های رحم است.

کد خبر 6088837 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ببینید | لحظه منفجر شدن سربازان روسی هنگام خنثی کردن مین؛ حاوی تصاویری که برای کودکان مناسب نیست
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی
  • رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید
  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • راهنمای انتخاب مانتو شلوار اداری در زمان بارداری