علامه طباطبایی از ستونهای جریان فکری اسلامی است
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۹۰۱۷
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام ابوالفضل ساجدی، مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چهارشنبه شب، ۲۳ آبانماه جاری در همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به اعتباریات و علوم انسانی از منظر علامه طباطبایی گفت: از جمله مباحث مبنایی فلسفه علوم انسانی، تعیین ماهیت مفاهیم و گزارههایی است که در نظریههای این علوم به کار میروند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: ماهیت این مفاهیم و گزاره ها بستگی تام به ماهیت موضوع این علوم دارد، علامه طباطبایی به عنوان یکی از بارزترین متفکران اسلامی، عملا به نظریهپردازی در برخی مسائل علوم انسانی دست زده اند.
این استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: مطالعه رویکرد ایشان در این نظریه پردازی ها، خصوصا در تفسیر شریف المیزان و همچنین دقت در قراینی که در نظریه اعتباریات ایشان وجود دارد، ما را را به این امر رهنمون میکند که از منظر ایشان موضوعات علوم انسانی به دو و دسته عمده حقیقی و اعتباری قابل تقسیم هستند.
مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: البته سهم عمدهای از آن موضوعات اعتباری اجتماعی است که کنشگران اجتماعی به نحو ذهنی خلق میکنند و بنابراین مفاهیم و گزارههای به کار رفته در نظریههای علوم انسانی، اغلب اعتباری هستند که این امر تأثیر بارزی بر هدف و روش این علوم بر جای میگذارد.
حجت الاسلام ساجدی ابراز کرد: این یعنی هدف از پژوهش را به فهم، تفسیر و انتقاد از وضع موجود و در ادامه به ترسیم نظامی آرمانی بسط می دهد و نیز روش تفهمی و تفسیری را قبل از تشکیل قیاس البته به نحول جدلی و نظریه پردازی درباره اینگونه موضوعات ضروری می کند.
وی عنوان کرد: طرح اینگونه مباحث در نهایت می تواند تا حدودی راه محققان را در مسیر پرسنگلاخ تولید علوم انسانی اسلامی هموار و شفاف کند تا این که در ازای موضوعات محتلف علوم انسانی، هدف و روش مناسب و صحیح را برگزینند.
ساجدی ابراز کرد: علامه طباطبایی به عنوان یکی از ستونهای جریان فکری اسلامی تا حدودی در خلال بحثهای معرفتی خود به مسائل علوم انسان وارد شده اند، البته هر چند به صورت مستقل و مجزا به موضوع بحث یعنی اعتباریات و علوم انسانی اشاره نشده است اما دقت در نظریه پردازیهای ایشان و همچنین غور در بحثهای فلسفی و معرفت شناختی ایشان خصوصا بحث اعتباریان میتواند تا حدودی کار گشا بوده و مبانی معرفت شناختی، معنا شناختی و روش شناختی دقیق و عمیقی را برای نظریه پردازی در علوم انسانی فراهم کند.
کد خبر 4460732منبع: مهر
کلیدواژه: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی علامه طباطبایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۹۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علمالهدی: مولا علی جریانی را راهاندازی کردند که به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد
آفتابنیوز :
حجت الاسلام سید احمد علمالهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته دهم فروردینماه در حرم مطهر امام رضا علیهالسلام، با اشاره به فرارسیدن شبهای قدر، اظهار کرد: دقایق، ساعات و لحظات امروز تا امشب دلها از عشق مولا آکنده و کانون قلبها و مغزها، متوجه نقطه با عظمت و عشق امیرالمؤمنین علیهالسلام است.
او به نقاط عبرتآموز و تحلیل عرصههای سیاسی و اجتماعی تاریخ اسلام اشاره کرد و ادامه داد: آنچه در گذشته در جریان زندگی و سیره سیاسی امت اسلام سپری شده، نقطه تحلیلی برای فهم مسیر زندگی در عرصههای اجتماعی و سیاسی ما هست، اینکه بدانیم یاد مظلومیتهای اهلبیت علیها سلام تنها برای این نیست که دلها، عواطف و عشقها در مظلومیت اهلبیت جریحهدار شود بلکه یک بخش آن برای این است که آنچه در آن روز پیش آمد را تحلیل کنیم تا امروز گرفتار آن پیشآمدها نشویم.
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه مرور تاریخی سیره سیاسی امت اسلام مهم است تا آن فجایع بر زندگی دینی ما و عشق ما به اهلبیت حاکم نشود، یادآور شد: امیرالمؤمنین علیهالسلام مظلوم بودند، مظلومترین مظلومان جهان، اما مظلومیت امیرالمؤمنین علیهالسلام دارای دو بعد بود که یک بعد آن به مردم بازمیگردد.
انحراف رهبری امت و بازگشت جاهلیت
او تصریح کرد: خلافت را غصب کردند و مسیر رهبری منحرف شد، خط امامت و ولایتی که پیغمبر ترسیم کرده بودند را جدا کردند، با گذشت مدتی که مسیر رهبری منحرف شد، جریان اسلام در مدیریت جامعه بهکلی تغییر کرد، نظام اسلامی به نظام قبیلهای دوران جاهلیت تبدیل شد، مردم چشم باز کردند دیدند فردی خلیفه پیغمبر شده که تمام مرتع و چراگاهها را به قوم خودش بنیامیه داده و گفته غیر این قوم کسی حق ندارند از این مراتع استفاده کند.
علمالهدی اضافه کرد: بنا بود عدل اسلامی بر مردم حاکم شود و همه به یک نحو از امکانات جامعه اسلامی بهرهبرداری کنند، اما در یک نمونه، شب عروسی دختر خلیفه سپری شد، آقای داماد به خاطر اینکه دیشب داماد خلیفه شده، فردای آن روز به صندوقدار بیتالمال مراجعه کرد و صد هزار مثقالی طلا بهعنوان رونمایی آقای داماد از بیتالمال دریافت کرد.
بیعت با امیرالمؤمنین برای حاکمیت حکومت رسولالله
او افزود: مردمی که این انتظار را از حکومت اسلامی نداشتند، به تنگ آمدند و با امیرالمؤمنین علیهالسلام بیعت کردند تا اوضاع به زمان پیغمبر بازگردد؛ مولا روز اول گفت همهچیز را زیر و رو میکنم، آنکه پایین است بالا برود و آنکه بالاست، پایین بیاید تا نظام اسلامی رسولالله در جامعه برقرار شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عدهای دیدند اگر امیرالمؤمنین بخواهد اوضاع را به آن روز بازگرداند، تمام دزدیها، چپاولها و سوءاستفادههای اقتصادی آنان از بین میرود، خاطرنشان کرد: برای اینکه این اتفاق نیفتد، آمدند یک جبهه ضد علی تشکل دادند، در این جبهه مسئله کشته شدن عثمان را بهعنوان یک جریان ضد ارزشی قلمداد کردند بهپای علی علیهالسلام گذاشتند تا بهعنوان خونخواهی عثمان با امیرالمؤمنین بجنگند.
او بیان کرد: خودشان را پشت قرآن مخفی کردند تا به نام دفاع از قرآن با علی بجنگند، در بین مردم فساد ایجاد کردند، قضیه حکمیت را ایجاد کردند، پشیمان شدند و در جریان ظلم و جوری که خودشان انجام دادند، دامن مولا را گرفتند که تو هم شریک جرم هستی و باید توبه کنی، همه این جریانات در مدت سه سال اتفاق افتاد.
مظلومیت امیرالمؤمنین با تغییر مردم
علمالهدی به تحریک بزرگان سپاه امیرالمؤمنین در جنگ صفین و شکست سپاه اسلام با فتنه عمروعاص اشاره و اظهار کرد: وقتی امیرالمؤمنین از جنگ صفین بازمیگشتند، جلوی دروازه کوفه به فردی از سیاسیون پر مدعا برخوردند، حضرت به او فرمودند در شهر چه خبر است و نخبگان سیاسی چه میگویند؟ گفت مردم از اختلافی که در سپاه شما ایجاد شد پریشانند و نخبگان سیاسی میگویند «علی جمعیتی داشت همه را متفرق کرد و بنای محکمی داشت که بنای خودش را خراب کرد، چطور میخواهد این بنا را بسازد و این جمع را فراهم کند»، تمام مظلومیت امیرالمؤمنین در بعد دوم این بود که مردم تغییر کردند.
او درسهای تاریخی مظلومیت اهلبیت علیهالسلام برای جامعه امروز را برشمرد و گفت: نکته این مسئله برای ما این بود که اگر بنا شد مردم وارد صحنه شوند، همهچیز جلو میرود و اگر عقب بکشند همهچیز عقب میرود.
حضور مردم در صحنه انقلاب را جلو میبرد
امام جمعه مشهد مقدس به الگوبرداری امام خمینی (ره) از تجربه تاریخی امت اسلام در جریان انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: اولین کاری که امام راحل در معجزه انقلاب انجام داد این بود که ابتدا مردم را جمع کرد، گفتند ساعت ۴ حکومت نظامی است، فرمودند بگویید مردم به خیابان و عرصه بیایند؛ مقام معظم رهبری نیز شعار امسال را «جهش تولید با مشارکت مردم» قرار دادند، این نامگذاری یعنیای مردم! از ابتدای انقلاب هر جا شما در صحنه بودید انقلاب جلو رفت و آمریکا با همه فتنهگریاش شکست خورد و هرکجا شما مردم نبودید، کشور در بنبست ماند.
او به لزوم حضور آحاد مردم، مردم ولایی و دلداده اهلبیت علیهمالسلام در عرصه رشد و تعالی کشور تأکید کرد و ادامه داد: مردمی که میخواهند نظامی روی کار باشد که آخرش به دست وجود مقدس بقیهالله برسد و این نظام را جهانی بکند باید در عرصه حاضر باشند، تا شما مردم در عرصه هستید، انقلاب جلو میرود ازاینرو رهبری تمام شعارهای سالیانه در مسائل اقتصاد را با مشارکت مردم ترسیم کردند تا مردم به عرصه بیایند.
مردم از استعداد و نبوغشان در عرصه تولید استفاده کنند
علمالهدی افزود: امسال نیز همین است یعنی مسؤولان، مجلس و دولت موانع را بردارند تا مردم به عرصه تولید بیایند و از سرمایه، فداکاری، نبوغ، توان و استعدادشان در مسیر اقتصادی استفاده کنند، اگر مشارکت مردم در این عرصه باشد، موفق هستیم.
او تصریح کرد: امیرالمؤمنین که حجیت درگاه خدا را داشت، اما مردم نیامدند و نتوانستند اهداف خود را جلو ببرند، اما خط شکست نخورد، جریان تشکیل شد، مولا جریانی را راهاندازی کردند که آن جریان به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد، اگر ایستادگی در خط ولایت علی و فرزندان علی در این مردم نبود، قصه به پیروزی انقلاب منتهی نمیشد.
حضور مردم در همه عرصهها مؤثر است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی متذکر شد: شعار سال را قطعی بگیریم که همه مسائل همچون اقتصاد، حجاب و ... با مشارکت مردم حل میشود، آنچه مسائل و منکرات شرعی را حل میکند، حضور شما مردم در عرصه است، اگر شما در عرصه بودید همهچیز حل میشود، اما اگر نیامدید، کار بهجایی میرسد که نهتنها علی را بکشند بلکه ۳۰ سال بعد، نان جو و خرما بیاورند و از در و دیوار شهر روی سر اهلبیت پیامبر بریزند.