Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مانه و سملقان گفت: امسال 11 طرح آبخیزداری در این شهرستان با 16 میلیارد و 783 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به اجرا درآمد.

به گزارش ایرنا مهرداد فلاحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح ها شامل گابیون بندی، کپه کاری، بذرپاشی، بند سنگی ملاتی و ساخت آبشخور در مناطق محروم کهنه جلگه، کلاته تشی، ارناوه و حسن سو بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: همچنین ساخت کانال انتقال آب کشاورزی در روستاهای تازه قلعه و بربرقلعه و تعمیر دفتر توسعه روستایی در این روستاها با اعتبار افزون بر 650 میلیون ریال انجام شده است.
وی اظهار داشت: با درخواست اهالی روستای ارناوه برای کشت گیاهان علوفه ای و دارویی در مراتع، با هدف حفظ منابع خاک و پوشش گیاهی، عملیات کپه کاری در سطح 200 هکتار از عرصه های این روستا با اعتبار 600 میلیون ریال اجرا شد.
وی گفت: به منظور ترویج استفاده از انرژی های نو، برای خرید و توزیع 14 دستگاه آبگرمکن خورشیدی 320 میلیون ریال هزینه شد.
مانه و سملقان با گستره 6 هزار متر مربع، وسیع ترین شهرستان خراسان شمالی است که دارای 600 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است.
5132/7183

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد منابع طبيعي آبخيزداري مانه و سملقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۹۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اقدامات ایران در نیم قرن اخیر در زمینه حفاظت از سرزمین در چارچوب بهبود مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کشور گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از جمله طرح‌هایی است که در راستای حفظ، احیا، توسعه و استفاده پایدار از منابع زیستی در ایران در حال اجرا است و می‌تواند به عنوان بخشی از طرح بزرگ مقیاس "یک کمربند یک جاده" در نظر گرفته شود.
عباسعلی نوبخت افزود: این طرح می‌تواند در راستای پیوند اکولوژیک کشور‌های منطقه از چین گرفته تا کشور‌های آسیای میانه و غرب آسیا مد نظر قرار گیرد.
وی اظهار داشت: ما باید در تببین رویکرد‌های مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و منابع زیستی نسبت به شناسایی و به اشتراک‌گذاری دانش، ارتقای سازگاری و تاب‌آوری در برابر اثرات اقلیمی، جوامع حساس و آسیب‌پذیر اقدام و آن را تقویت کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در این راستا، مشارکت مردمی به ویژه جوانان، زنان و گروه‌های آسیب‌پذیر به عنوان یک راهبرد محوری مد نظر بوده و بهبود و ارتقای معیشت پایدار و انعطاف‌پذیر باید مورد حمایت قرار گیرد.
وی درهمین حال اجرای بالغ بر ۳۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه‌های آبخیز بحرانی کشور، حفظ و توسعه منابع جنگلی، کنترل فرسایش آبی و بادی، ساماندهی در مدیریت و بهره‌برداری از مراتع و تقویت تشکل‌های مردم‌نهاد و جوامع محلی در حفاظت و صیانت از اکوسیستم‌های مناطق خشک و نیمه‌خشک را از دیگر اقدامات گسترده در ایران برای حفاظت از سرزمین و در چارچوب برنامه‌های بهبود مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز برشمرد.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: شرایط کنونی تخریب سرزمین در اقصا نقاط کره زمین و به ویژه در منطقه آسیا ایجاب می‌کند تا هرگونه برنامه‌های ملی مدیریت منابع زیستی در ارتباط و هماهنگ با کشور‌های منطقه تعریف شود.
وی در همین حال اضافه کرد: تاکنون آن گونه که شایسته است از ظرفیت دانش بومی و نوین و تجارب ارزنده کشورمان در مدیریت منابع آب و خاک و در عرصه بین‌المللی استفاده نکرده‌ایم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک این فرصت را فراهم می‌کند که جایگاه مقتدرانه و اثرگذار ایران در عرصه‌های تخصصی بین‌المللی تقویت شود و شناخت و آگاهی در زمینه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز گسترش یابد.
نوبخت با اشاره به چالش‌های موجود اذعان داشت: در یک دهه اخیر مشخص شده که بین تنوع زیستی، تغییرات اقلیم، جنگل‌زدایی، تخریب سرزمین، گسترش آلودگی‌های شیمیایی، بحران آب و دیگر چالش‌های تهدید کننده منابع سرزمین، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.
وی ادامه داد: پیامد‌های این چالش‌ها، تمام کشور‌های جهان را تحت تاثیر قرار داده و تمام ساکنان آن را به صورت گسترده‌ای تهدید می‌کند.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: به طور یقین مدیریت حوزه‌های آبخیز و منابع زیستی نیازمند دستیابی به الگو‌های یکپارچه، جامع و هماهنگ در برنامه‌های توسعه پایدار است.
وی در پایان خواستار مشارکت فعالانه اعضای شورا، عضویت کشور‌های مدعو در شورای حکام، به اشتراک‌گذاری دانش و تجارب مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و حمایت و پشتیبانی علمی، فناوری و مالی نهاد‌ها و بخش‌های مختلف سازمان ملل متحد شد.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • کشف چسب مايع غيرمجاز در مانه و سملقان
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • ترویج اهمیت درختداری بین دانش آموزان بافتی
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری