Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر هفته کتاب گفت: معتقدیم از دریچه هنر کاریکاتور بیشتر و بهتر می‌توانیم به کتاب بپردازیم زیرا حوزه هنر، حوزه‌ای فراگیر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران،  آیین پایانی مسابقه ملی «کارتون و کاریکاتور کتاب» عصر دیروز با حضور «علی اصغر کاراندیش»، معاون منابع و امور انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «نیکنام حسینی‌پور»؛ دبیر هفته کتاب، «سید محمود دعایی»؛ مدیرمسئول موسسه اطلاعات و جمعی از کاریکاتوریست‌ها و اهالی فرهنگ و هنر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

     در این مراسم نیکنام حسینی‌پور ضمن قدردانی از مشارکت اهالی فرهنگ و هنر در این مراسم با اشاره به فلسفه برگزاری این مسابقه گفت: معتقدیم از دریچه هنر کاریکاتور و آثار هنرمندان این حوزه بیشتر و بهتر می‌توانیم به کتاب بپردازیم زیرا حوزه هنر حوزه‌ای فراگیر است و ما قصد داشتیم از تمامی ظرفیت‌های هنر برای ترغیب مردم به کتابخوانی بهره جوییم.     وی ادامه داد: کارتون و کاریکاتور با آفرینش بستری هنری که حامل عمق و معناست در مخاطب تاثیر می‌گذارد. این اقدام  در راستای شعار ملی هفته کتاب «حال خوش خواندن»، صورت گرفته است. امیدواریم این حال خوش همیشه ادامه داشته باشد.     دبیر هفته کتاب در پایان خاطر نشان کرد: از داوران مسابقه، مسئولان برگزاری، فرهنگسرای ارسباران و همکاران خانه کتاب در برگزاری هر چه بهتر این رویداد فرهنگی تشکر می‌کنم.     استقبال دولت دوازدهم از طنز سازنده همچنین در این مراسم علی اصغر کاراندیش؛ معاون منابع و امور انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر شفاف‌سازی فعالیت‌های سازمان‌‎ها و نهادها گفت: تمام تلاش‌های مسئولان در جهتی است که اخلاق در جامعه توسعه پیدا کند و برای رسیدن به این امر نیاز به شفاف‌سازی مسایل و مطرح کردن ایرادها به شکل طنز داریم تا هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی به مشکلات خود پی برده و جامعه به سمت متعالی پیش رود.     وی ادامه داد: بحث کاریکاتور در کنار تمام جذابیت‎‌هایش، بخش انتقادی است و اگر ما مسئولان دولتی این مساله را بپذیریم که هدف کاریکاتور و طنز اصلاح و یاری رسانی به جامعه است از این مساله استقبال می‌کنیم.     معاون منابع و امور انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکرد دولت در استقبال از انتقادات سازنده گفت: این شرایط هم اکنون در دولت دوازدهم حاکم است و از مطالب طنز سازنده استقبال می‌کنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین راستا تمام تلاش خود ار به خرج داده تا بتواند در جهت حمایت از کتاب، فرهنگ، هنر، قرآن و رسانه اقدامات مثبتی را انجام دهد و خوشبختانه در طول پنج سال گذشته فعالیت‌های مثبتی هم در بُعد افزایش اعتبارات و هم نظارت بر هزینه‌کرد اعتبارات انجام داده است.   در ادامه مراسم از جواد علیزاده پیشکسوت کارتون و کاریکاتور تقدیر شد و مستندی از فعالیت‎های هنری این کاریکاتوریست پخش شد.     خاطره  اهدای یک مشت سکه توسط امام (ره) به گلآقا همچنین در این مراسم سید محمود دعایی؛ مدیرمسئول موسسه اطلاعات با صحبت درباره ویژگی‌های طنز خصوصا طنز کیومرث صابری فومنی معروف به «گل‎‌آقا» گفت: مرحوم «گل آقا» انتخابی بود که در بعثه حضرت امام(ره) صورت گرفت. قرار شد برای هدایت و ارشاد حجاج ایرانی نشریه‌ای تهیه شود و به وی ستون و صفحه‌ای با نان «جعفر آقا» داده شد. این صفحه و ستون در کنار مطالب راهنما بسیار مورد توجه قرار گرفت.     وی ادامه داد: پس از موفقیت «گل‌آقا» در این نشریه از وی دعوت کردم تا در روزنامه اطلاعات ستونی طنزی داشته باشد. مرحوم صابری دو شرط برای پذیرش این کار داشت. یک اینکه پولی در ازای آن دریافت نکند و دوم اینکه هیچ فشار و سانسوری بر روی مطالب او اعمال نشود. من با هر دو خواسته موافقت کردم و همواره آقای فومنی نیز حد و حدود را حفظ می‌کرد.     سید محمود دعایی با اشاره به خاطره دیدار کیومرث صابری فومنی با مرحوم امام (ره) گفت: بعدها «گل‌ آقا» خواستار ملاقات با امام (ره) و نظرجویی از وی درباره مطالبش شد. در یکی از ملاقات‌ها با امام (ره) وی را همراه خود بردم و حضرت امام (ره) پس از شناختن او یک مشت سکه به او هدیه داد. در آن زمان مرحوم امام (ره) معمولا به ملاقات شوندگان خود یک سکه یک ریالی هدیه می‎‌داد اما زمانی که  «گل آقا» را در آن دیدار شناختند، یک مشت سکه به او هدیه دادند. این ملاقات موجب شد تا فومنی به کار خود با جدیت بیشتری ادامه دهد.     حضور برابر زنان و مردان در مسابقه کارتون و کتاب هادی حیدری؛ دبیر مسابقه کارتون و کتاب با تبریک ایام ربیع و آغاز هفته کتاب گفت: کارتون و کاریکاتور، هنر گفت‎و‎‌گو و ارتباط میان فرهنگ‌ها و زبان‌هاست. هنرمندان بی‌ادعا و صادق کاریکاتور همواره در تلاشند تا با نقد منصفانه راهی به سوی مخاطب باز کنند تا جهانی بهتر و قابل تحمل‌تر بسازند و خوش به حال جوامعی که این سفیران هنرمند را غنیمت می‌‍شمارند و فضای مناسب را برای آن‌ها فراهم می‌سازند. هنر کاریکاتور همچون چاقوی جراحی است که برای بهبود اوضاع به کار می‌آید و نباید از نقدها نگران شد.     وی در ادامه با اشاره به روند برگزاری مسابقه گفت: پس از برنامه‌ریزی برای برگزاری این جشنواره فراخوانی در مرداد ماه منتشر شد و تا 10 مهر ماه آثار ارسال شدند. جمعا 184 هنرمند از سراسر کشور با 393 اثر شرکت کردند. تنوع سنی قابل توجهی داشتیم که از هنرمندان 18 ساله تا 66 ساله را در بر می‌گرفت. نکته قابل توجه دیگر حضور برابر هنرمندان زن و مرد در این مسابقه بود.     هادی حیدری از استقبال خوب استان‌ها از این جشنواره خبر داد و گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، اصفهان، آذریایجان شرقی، تهران، فارس، ایلام، کرمانشاه و مرکزی بیشترین مشارکت را در این مسابقه داشتند. روند داوری‌ها نیز  از 14 مهر آغاز شد.     وی با اشاره به انتشار منتخبی از این آثار در قالب کتاب عنوان کرد: همچنین 49 اثر منتخب از سوی خانه کتاب در قالب کتابی با نام «کاری کتاب» منتشر شده است که در پایان این برنامه رونمایی خواهد شد.     در نخستین دوره مسابقه «کاریکاتور و کتاب» مجتبی حیدرپناه از آباده، مهدی عزیزی از گرگان و مهناز یزدانی از اصفهان به عنوان نفرات برتر از سوی هیات داوران انتخاب شدند. همچنین جابر اسدی از تبریز، محمد افلاک از کرج و مرجان جعفر از شهرکرد شایسته تقدیر شناخته شدند.     بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ 24 آبان تا 1 آذرماه با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.  

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیراز بیرجند شبستان یزد 9 ربیع الاول آغاز امامت امام زمان عج ارزانی خراسان جنوبي تامین اجتماعی آمریکا مسابقه کارتون و کاریکاتور کتاب نیکنام حسینی پور هفته کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۹۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر رسمی از سازنده فیلم بدون حجاب

چرا یک ارگان سینمایی رسمی با تبریک سالروز تهیه‌کننده‌ای که نخستین فیلم بدون حجاب را با پروانه ساخت رسمی ساخته، عملیات سفیدسازی او را برعهده می‌گیرد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - روز گذشته موزه سینما با انتشار پستی، تولد «غلامرضا موسوی» تهیه‌کننده سینما را تبریک گفت. او نخستین فعال سینمایی پس از انقلاب است که موفق شد فیلمی بدون حجاب رسمی و عرفی را با دریافت پروانه ساخت، تولید و در جشنواره فیلم برلین از آن رونمایی کند.

اما این تهیه‌کننده از چه جایگاهی برخوردار است که می‌تواند با چنین سابقه‌ای که بسیار متاخر است از سوی یک نهاد سینمایی مهم مورد تقدیر واقع شود؟

بررسی تقدیر از ریاست شورای عالی تهیه‌کنندگان به بهانه روز خبرنگار در موزه سینما(مرداد ۱۴۰۱) نشان می‌دهد برخلاف رویکرد سلبی در قبال جواد نوروزبیگی (تهیه‌کننده برادران لیلا) پروژه تطهیر این تهیه‌کننده کلید خورده است. با این اوصاف به تبع مسیر ساختار شکن این تهیه‌کننده، ساختن آثاری خارج از چهارچوب‌های عرفی به تدریج باب خواهد شد.

فعالان سینمایی که پست تمجیدآمیز موزه سینما را دنبال کرده‌اند، در گروه‌های مختلف سینمایی این سئوال را مطرح می‌کردند چرا «سعید روستایی» به دلیل اظهار نظر درباره زیر بار نرفتن اصلاحیه‌های فیلمش که با حجاب رسمی ساخته شده، همراه تهیه‌کننده‌اش روانه دادگاه شدند، اما هیچ مقام سینمایی و قضایی از مهمترین شریک کمپانی فیلمیران انتقاد نمی‌کند و موزه سینما پروژه عادی سازی او را کلید می‌زند.

غلامرضا موسوی سال‌هاست ریاست شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما را یدک می‌کشد و در واقع سکاندار مهم یکی از اصناف سینمایی محسوب می‌شود. آیا رویکرد تمجیدآمیز موزه سینما یک پالس به سایر اعضای صنفی شورای عالی است که موسوی ریاست آن را یدک می‌کشد؟ اگر سایر تهیه‌کنندگان به پیروی و تبعیت رئیس صنفشان با پروانه رسمی ساخت فیلمی بدون حجاب عرفی تولید کردند، می‌توان به آنان خرده گرفت؟

روایت کیک محبوب و کیک‌های قبلی سردبیر سیاسی سابق کیهان

«کیک محبوب من» که چندی قبل در جشنواره فیلم برلین از آن رونمایی شد، فیلمی مشترک از بهتاش صناعی‌ها و همسرش است که تهیه‌کنندگی آن را غلامرضا موسوی برعهده دارد. فیلمی که با اخذ پروانه نمایش موفق شد، نخستین اثر سینمایی بدون حجاب رسمی را تولید و روانه جشنواره فیلم برلین کند.

در نخستین‌ روزهای اعلام حضور این فیلم در جشنواره فیلم برلین، سازندگان(صناعی‌ها- مقدم) بیانیه‌ای صادر کردند و در متن آن اشاره شد که ممنوع الخروج هستند و در مصاحبه دیگری ادعا کردند د که این فیلم در ستایش زن، زندگی و آزادی ساخته شده است.

احتمالا اگر سعید روستایی به اندازه چهار پاراگراف فیلمسازان تحت حمایت موسوی، چنین ادعایی را درباره برادران لیلا مطرح می‌کرد، با احکام سنگین‌تری مواجه می‌شد.

تهیه‌کننده فیلم در این فستیوال کاملا جهت‌دار و سیاسی علی رغم ادای سازندگان که ممنوع الخروج هستند، در سالن نمایش فیلم حضور داشت و در پایان فیلم همراه خالقان این اثر را تشویق می‌کرد. با این حال لازم به یادآوری است که سازندگان «برادران لیلا» با حاشیه‌ای به مراتب کمتر از «کیک محبوب من» روانه قضاوت‌های قضایی - سینمایی سنگینی شدند.

پس از آنکه فستیوال برلیناله به پایان رسید تهیه‌کننده فیلم بیانیه‌ای‌ را بدین شرح منتشر کرد: فیلم سینمایی " کیک محبوب من " به تهیه کنندگی اینجانب با رعایت همه اصول قانونی، شرعی و عرفی جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. اما درباره این فیلم که نسخه نهایی آنرا هیچکس در داخل کشور ندیده، مطالبی مبتنی بر اطلاعات نادرست منتشر شده، به همین جهت، برای آگاهی عموم توضیحات کوتاهی را لازم می دانم :

۱-"کیک محبوب من" روایت زندگی زنی تنها و مسن است که در مقطع ۷۰ سالگی تصمیم می گیرد زندگی جدیدی را تجربه کند.

۲- پیش تولید فیلم در تیر آغاز و طی ماههای مرداد و شهریور ۱۴۰۱ ادامه یافت. برنامه فیلمبرداری بر اساس سن خانم مسن فیلم که در خانه زندگی طبیعی خودش را دارد، در زمان پیش تولید برنامه ریزی شد.

۳- خانم بازیگر (شخصیت) فیلم در تمام صحنه های خارج از منزل، با حجاب است و در صحنه های خارج از خانه حتی یک پلان بی حجاب ظاهر نمی شود. بنابراین " قانون حجاب " کاملا رعایت شده است.

۴- در صحنه های داخلی منزل شخصیت زن فیلم، با توجه به سن وی که هفتاد ساله است و در فیلم نیز عنوان می شود، از ظرفیت های که برای خانمهای مسن در احکام وجود دارد، استفاده کردیم. با این همه برای احتیاط بیشتر در این صحنه ها، برای خانم بازیگر از کلاه گیس هم استفاده شد.

بنابراین موضوع حجاب در فیلم بسیار جدی تلقی شده و اما، از ظرفیت هایی که در این زمینه برای بانوان مسن وجود دارد، استفاده کرده ایم.

ضمنا برخی تصورکرده اند که ما به دو شکل باحجاب و بی حجاب فیلمبرداری کرده ایم. فیلم یک بار، اما بشکل فوق و با در نظر گرفتن قوانین، اما با استفاده از ظرفیت های فقهی فیلمبرداری شده است.

و سرانجام اینکه فیلم در جشنواره برلین هم به شکل مورد اشاره نمایش داده شد.

با این بیانیه تمام حواشی این فیلم و اصل مسئه ساختارشکنی توسط متولیان نادیده گرفته شد، تجربه نشان می‌دهد این دست فیلم‌ها، برای مخاطب هدف داخلی تولید نمی‌شود و اغلب این آثار برای جشنواره‌های جهانی و پخش‌کننده‌های بین‌المللی ساخته می‌شود و نمایش عمومی (اکران در سالن سینماها) دغدغه اصلی پدیدآورندگان نیست. این نخستین باری نیست که تهیه‌کننده مذکور چنین فیلمی می‌سازد و با فضاسازی از مهلکه حاشیه‌ها می‌گریزد.

موسوی با قصیده‌ گاو سفید، چگونه همه را سیاه کرد؟

«کیک محبوب من» دومین همکاری مشترک غلامرضا موسوی با زوج مقدم - صناعی‌هاست. این مثلث در سال ۱۳۹۸ فیلمی تحت عنوان «قصیده گاو» را ساختند که روایت آن درباره قاضی است که به اشتباه حکم اعدام صادر می‌کند و برای اینکه از عذاب وجدانش کاسته شود با همسر محکوم وارد رابطه می‌شود.

فیلم با نظر منفی دادستانی وقت کل کشور توقیف می‌شود اما در فستیوال‌های بین‌المللی فراوانی شرکت کرده و در نهایت در مجاری غیررسمی منتشر می‌شود. به سادگی می‌توان حدس زد که جوایز نقدی که این فیلم با به چالش کشیدن قضات قوه قضائیه در فستیوال‌های جهانی کسب کرده، چند برابر هزینه‌های تولید فیلم است، چون سازندگان تن به انتشار رایگان آن در فضای غیررسمی دادند.

اما مهمترین حاشیه قصیده گاو سفید حضور این فیلم در جشنواره اورشلیم است که این حضور با تغییر مدیریت سینمایی تقارن پیدا کرد. فیلم به سادگی در جشنواره رژیم جعلی شرکت کرد و تهیه‌کننده بار دیگر با فرافکنی پیامدهای حضور در این جشنواره را نپذیرفت. اما مهمترین حاشیه قصیده گاو سفید حضور این فیلم در جشنواره اورشلیم است که این حضور با تغییر مدیریت سینمایی تقارن پیدا کرد. فیلم به سادگی در جشنواره رژیم جعلی شرکت کرد و تهیه‌کننده بار دیگر با فرافکنی پیامدهای حضور در این جشنواره را نپذیرفت.

تهیه کننده فیلم پس از آنکه اعتراض‌ها به همکاری با جشنواره اورشلیم بالا گرفت در صفحه اینستاگرامش نوشت:

«دیشب خبرنگار خبرگزاری صبا تماس گرفت و گفت فیلم قصیده گاو سفید در جشنواره اورشلیم نمایش داده می شود. گفتم خبر را هم اکنون از شما شنیدم. فیلم پخش کننده بین المللی دارد و بعید نیست آنها با خط قرمزهای ما آشنا نیستند فیلم را مجوز حضور داده باشند. با اقای بهتاش صناعی ها تماس گرفتم، او هم بی خبر بود و تعجب کرد. گفت ما هنگامی که دربخش مسابقه برلین بودیم هم از مسئولان جشنواره خواستیم برای این کشور لینگ نگذارند که قابل دسترسی است.

قرار شد ایمیلی به پخش بین‌المللی فیلم بنویسیم و توضیح بخواهیم و همچنین درخواست کنیم فیلم از این جشنواره خارج شود. با توجه به تعطیل یکشنبه و تفاوت ساعت کار، امیدوارم بزودی نتیجه روشن شود.»

پس از این اتفاق مدیران وقت سینما پیگیر ماجرای «قصیده گاو سفید» نشدند و موسوی بازهم موفق شد برای یک همکاری مشترک دیگر با زوج فیلمساز، پروانه ساخت دریافت کرد و آن را بدون حجاب رسمی ساخت.

با این اوصاف معادله فعالیت‌های موسوی زمانی با مجهول‌های بیشتری مواجه می‌شود که متولیان علی رغم تمامی حواشی سیاسی سازندگان، در پیامد ساخت و نمایش قصیده گاو سفید، در جشنواره‌ای کاملا قدغن، به سادگی پروانه ساخت «کیک محبوب من» را صادر کردند.

اما نکته مهمتر این است که چرا یک ارگان سینمایی رسمی با تبریک سالروز تهیه‌کننده‌ای با کارنامه‌ای که توصیف شد، عملیات سفیدسازی او را برعهده می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • «نقاشی قشنگ» با حدیثی از امام رضا(ع) برای بچه‌ها
  • «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) کتاب شد
  • سهم فرهنگ آب رفت
  • استقبال از کشتی گیر در گتوند برگزار شد
  • تقدیر رسمی از سازنده فیلم بدون حجاب
  • گناه بزرگ سازنده سریال گناه فرشته
  • اهدای ۱۱۰ سری جهیزیه به نوعروسان تحت پوشش بنیاد خیریه آبشار عاطفه ها سمنان
  • ماجرای چند نوجوان شیرازی که حساب و کتاب سیاسی‌شان درست بود
  • امام جماعت متفاوت «مسجد آبی»
  • برنامه «سخن روح افزا» برای کودکان و نوجوانان استان بوشهر اجرا شد