Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:30:10 GMT

وضعیت نگران کننده کارگران پاکستانی در عربستان

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۹۶۰۵

وضعیت نگران کننده کارگران پاکستانی در عربستان

اسلام آباد - ایرنا -صدها نفر از اتباع و کارگران پاکستانی در عربستان سعودی با مشکلاتی از قبیل پرداخت نشدن دستمزد ،سوء استفاده ، اخراج و بد رفتاری از سوی کارفرمایشان روبرو هستند.

به گزارش ایرنا، به رغم گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ریاض و اسلام آباد در سالهای اخیر تاکنون تغییری در وضعیت اتباع و کارگران پاکستانی در این کشور ایجاد نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس گزارش های منتشر شده، دولت عربستان سعودی بیش از 50 هزار نفر از کارگران پاکستانی را در هشت ماه گذشته بدون پرداخت حقوق و دستمزدشان از این کشور اخراج کرده است .
همچنین 10 هزار و 356 نفر از کارگران پاکستانی به دلیل مشکلات گوناگون در عربستان گرفتار شده اند.
مشکلات کارگران پاکستانی پس از اعمال مالیات بر کارگران خارجی در عربستان چند برابر شده است.
براساس گزارش های منتشر شده بیش از سه هزار نفر از اتباع پاکستانی که بیشتر آنان را کارگران تشکیل می دهند هم اکنون در زندان های این کشور بسر می برند.
هر چند عربستان سعودی با برنامه های بلند پروازانه محمد بن سلمان ولیعهد این کشور میلیاردها دلار در بخش ساخت و سازی و زیربنایی سرمایه گذاری کرده ولی تعداد کارگران پاکستانی در این کشور در سالجاری نسبت به سال گذشته با 11 درصد کاهش به 460 هزار نفر رسیده است .
به گفته «شاه محمود قریشی: وزیر امور خارجه پاکستان در حال حاضر دو میلیون و 600 هزار تبعه پاکستانی در بخش های مختلف صنعتی تجاری و عمرانی عربستان سعودی مشغول به کار هستند.
از سوی دیگر افزایش تورم در عربستان به ویژه افزایش قیمت بنزین ،برق و افزایش هزینه صدور روادید برای اخذ اقامت سالانه برای شهروندان خارجی، هزینه زندگی برای شهروندان پاکستانی در عربستان را افزایش داده است.
تغییر سیاست عربستان سعودی در قبال جویندگان فرصت های شغلی در این کشور باعث شده تا کارگران ماهر پاکستانی دیگر تمایلی برای رفتن به عربستان نداشته باشند.
حضور کارگران ماهر پاکستانی در عربستان سعودی مزیت های بزرگ اقتصادی برای پاکستان دارد.
سال 2016 میلادی شهروندان پاکستانی، پنج میلیارد و 800 میلیون دلار به کشور خود ارسال کردند .

*** مشکلات کارگران پاکستانی در عربستان
صادر نکردن پروانه اقامت ،پرداخت نکردن حقوق و سوء استفاده از مهمترین مشکلات کارگران پاکستان در این کشور است.
بسیاری از کارگران پاکستان نسبت به سوء استفاده کارفرمایان سعودی شکایت می کنند.
به گفته آنها بسیاری از کارفرمایان سعودی با گرفتن گذرنامه کارگران خارجی و پاکستانی از آنها بهره کشی می کنند.
همچنین کارگران پاکستان تنها با کسب مجوز از کارفرمایان حق خروج از عربستان را دارند و همین مشکل، باعث شده تا کارگرانی که به دلایلی تمایلی برای ادامه کار برای کارفرمایان خود ندارند، ماهها و سال ها و بدون بهره مندی از حقوق کارگری در این کشور گرفتار می شوند.
بر اساس قانون عربستان سعودی، هیچ کارگر خارجی بدون اخذ اقامت از طریق کارفرمایان حق کار در این کشور را ندارد و افرادی که این قانون را زیرپا بگذارند دستگیر و زندانی و یا جریمه شده و سپس به کشور خود بازگردانده می شوند.
کارگران پاکستانی تنها با پرداختن هزینه اقامت و کاربه کارفرمایان سعودی می توانند در عربستان سکونت و مشغول به کار شوند.
بر اساس برخی آمارها، هم اکنون سه هزار و 309 نفر از شهروندان پاکستانی در زندان های عربستان به سر می برند.
این افراد در زندان های سعودی از داشتن وکیل محروم هستند و محاکم این کشور همواره به نفع کارفرمایان حکم صادر می کنند.
بر اساس قوانین عربستان سفارت پاکستان نیز نمی تواند برای نجات آنها از ظرفیت های دیپلماتیک خود استفاده کند.
بسیاری از زندانیان پاکستانی با حکم دادگاه عربستان سعودی به مرگ محکوم شده اند.
به گفته فعالان حقوق بشر در پاکستان،جسد بسیاری از محاکمان به اعدام تحویل خانواده هایشان نمی شود و پیکر آنها بدون مجوز خانواده هایشان دفن می شود.
بسیاری از خانواده ها حتی اجازه نیافته اند برای آخرین بار با عزیزان خود قبل از اعدام ملاقات کنند.
اخیرا احتمال اعدام تعداد زیادی از شهروندان پاکستانی موجی از حیرت نگرانی عمیق در این کشور در پی داشته است.
گفته می شوند که محاکم بدون حضور متهمان در صحن دادگاه صادر می شود.
چند روز پیش تعدادی از مردم پاکستان در تعدادی از شهرهای این کشور در اعتراض به نقض حقوق شهروندان این کشور در عربستان سعودی علیه این کشور تظاهرات کردند.
اخیرا، اعضای خانواده کارگران پاکستانی که در زندان‌های عربستان گرفتار شده‌اند با تجمع در باشگاه مطبوعات اسلام‌آباد از عمران‌خان نخست وزیر این کشور درخواست کردند که برای آزادی این افراد با مقامات ریاض مذاکره کند.
خانواده زندانیان پاکستانی همچنین با شرکت در یک نشست خبری، اعلام کردند:کارگرانی که در عربستان کار می‌کردند نقش مهمی در تأمین بودجه دولت دارند اما به حال خود رها شده‌اند.
به گفته معترضان، عربستان به بهانه‌های مختلف زندانیان پاکستانی را گردن می‌زند بنابراین جان آن‌ها در خطر است.
چند روز پیش نیز، صدها نفر از شهروندان پاکستان در شهر اسلام آباد روبروی دفتر هواپیمای ملی عربستان در فرودگاه اسلام آباد تجمع کردند.
این افراد با حمل پلاکاردهایی آزادی شهروندان پاکستان را از زندانهای سعودی خواستار شدند.
هزاران نفر از کارگران پاکستانی در عربستان که به دلیل سخت شدن شرایط زندگی به کشورشان بازگشته و تعداد زیادی از آنها نیز در انتظار دریافت مجوز خروج از این کشور هستند.
آساق**6125**1600

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد عربستان و پاكستان كارگران پاكستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۹۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران زحمت کشور نیازمند توجه مسئولان هستند

امام جمعه رشت گفت: امنیت شغلی و رفاهی کارگران باید مورد توجه مسئولان کشور قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته رشت در مصلی امام خمینی (ره) شهر با اشاره یازدهم اردیبهشت‌ماه گرامیداشت روز جهانی کار و کارگر اظهار کرد: ۱۴ میلیون کارگر زحمتکش در کشور داریم که نیازمند توجه ویژه مسئولان هستند.

وی با بیان اینکه لوازم زندگی مردم محصول رنج و زحمت کارگران است، افزود: به امنیت شغلی کارگران باید توجه شود؛ اینکه بعضی کارفرمایان، کارگر را ۸۹ روزه جذب می‌کنند، بی‌انصافی است و همه کسانی که درصدد جذب کارگر هستند باید به امنیت شغلی آنها توجه کنند.

امام جمعه رشت با اشاره به دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری خاطرنشان کرد: دشمنان این مرز و بوم چهره‌های شاخص کشور را زودتر شناختند و آنان را به شهادت رساندند؛ شهید مطهری از عالمان برجسته تاریخ معاصر بود و مکتوبات و رساله‌های علمی ایشان هنوز قابل بهره‌برداری و منشأ اثر برای همه کسانی است که دغدغه درک معارف اسلامی دارند.

آیت الله فلاحتی تصریح کرد: شهید مطهری یک اسلام‌شناس در تراز جامعه اسلامی، معتقد و پایبند به آموزه‌های اسلامی و یک شخصیت زمان‌شناس و فقیه تمام عیار بود.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به برخی مزایا و دستاوردهای سفر اخیر رئیس جمهور به کشور پاکستان گفت: با توجه به اینکه روابط دو کشور به‌دلیل جنایات گروهک‌های تروریستی از جمله گروهک جیش‌الظلم، کمی تیره و ملتهب شده بود؛ یکی از دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به پاکستان‌، رفع این التهابات بود و مسئولان و مرزداران دو کشور توافقاتی کردند که منجر به رفع التهابات و رونق صادرات خواهد شد.

وی با بیان اینکه میان دو کشور ایران و پاکستان یک وحدت رویه ملی علیه رژیم غاصب صهیونیستی برقرار است، افزود: دشمن در تلاش بود تا روابط میان ایران و پاکستان تیره شود و این موضوع توسعه اقتصادی و سیاسی دو کشور را نیز تحت تأثیر قرار دهد اما به اهدافشان نرسیدند.

آیت الله فلاحتی با ابراز تأسف از وتوی آمریکا علیه قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل اظهار کرد: آمریکایی‌ها اینکه نامی از فلسطینی‌ها در تاریخ بماند را هرگز نمی‌پذیرند و اسراییلِ غاصب را دولت برتر می‌دانند اما در این ایام با اعتراضاتِ شدید جوانان دانشگاهی خود هم مواجه شدند و این تظاهرات در آمریکا استخوانی دیگر در گلوی صهیونیست‌ها است؛ جوانان در اعتراضات خود گفتند که مسئولیت اداره فلسطین باید با حماس باشد؛ چیزی که برای آمریکا و صهیونیست‌ها پذیرفتنی نیست.

وی با قدردانی از رسانه‌ها جهت انعکاس پاسخ سخت و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران به اسرایی خاطرنشان کرد: از رسانه‌های مکتوب، گفتاری و رسانه ملی که به نحو مطلوب نسبت به انعکاس پاسخ جمهوری اسلامی به اسرائیل و ریزپرنده‌های اصفهان کوشیدند و با ورود به‌موقع، تبلیغات شوم دشمن را خنثی کردند تشکر می‌کنم.

کد خبر 748130

دیگر خبرها

  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان +فیلم
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • کارگران زحمت کشور نیازمند توجه مسئولان هستند
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟