Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@16:06:41 GMT

تعداد دانشگاه‌های دولتی به کمتر از ۷۰ می‌رسد

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۹۷۱۲

تعداد دانشگاه‌های دولتی به کمتر از ۷۰ می‌رسد

منتقدان افزایش بی رویه تعداد موسسات آموزش عالی بر این باورند که کشور نیازی به این تعداد مراکز آموزشی ندارد، موضوعی که وزیر علوم در باره آن می گوید: تعداد دانشگاه های دولتی در صورت ادغام واحدهای کوچکتر، به عدد 60 تا 70 می رسد.

به گزارش ایرنا، منصور غلامی روز یکشنبه اظهار کرد: تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هم اکنون به 2 هزار و 563 رسیده است که به دلیل کاهش تعداد دانشجو این رقم، روند کاهشی به خودش گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به ذکر دلایل اصلی کاهش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور پرداخت و گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ساماندهی آمایش آموزش عالی از دلایل اصلی کاهش این مراکز محسوب می شود.

غلامی یکی از این اقدامات را تجمیع و ساماندهی واحدهای مختلف دانشگاهی ذکر کرد و گفت: به منظور کاهش تعداد مراکز آموزش عالی کشور، فعالیت واحدهای کوچک علمی کاربردی و واحدهای آموزشی وابسته به دستگاه های اجرایی متوقف و واحدهای کوچک دانشگاه پیام نور با جمعیت دانشجویی اندک، جمع آوری یا محدود شد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت علوم، علاوه بر این، ساماندهی، جمع آوری و تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از سوی این دانشگاه در حال انجام است.

غلامی در مورد وضعیت دانشگاه ها در شهرستان های کوچک و کم جمعیت، توضیح داد: در دانشگاه ها و مراکز آموزشی کوچک واقع در شهرستان های کم جمعیت، به منظور جلوگیری از موازی کاری و دوباره کاری ها در حوزه آموزشی، ساماندهی مراکز آموزشی به شکل ماموریت گرا کردن دانشگاه ها در مناطق مختلف و تجمیع مراکز آموزشی کوچکتر ذیل تابلوی یک دانشگاه بزرگتر در حال انجام است، به طوری که نیاز به تعطیلی این مراکز نباشد اما گاهی این اتفاق رخ می دهد.

وزیر علوم با اشاره به کوچک سازی موسسات غیردولتی، اظهار کرد: در دانشگاه های غیردولتی هم این کاهش به طور طبیعی اتفاق افتاده است. تغییراتی که در اساسنامه این موسسات رخ داده و البته کاهش تعداد داوطلبان، این امید را می دهد که غیردولتی ها و غیرانتفاعی هم تجمیع شده یا واحدهای بزرگتر به صورت مشترک برگزار کنند.

غلامی تاکید کرد: واحدهای غیرانتفاعی که از نظر خدمات رسانی امکان عمل به تعهدات قانونی و اخلاقی ندارند، برای تبدیل به مجموعه آموزشی و فرهنگی دیگری تلاش کرده یا اقدام به تعطیلی آن مرکز کنند.

عضو کابینه دوازدهم در پاسخ به این سوال که وزارت علوم چه رقمی برای کاهش تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در نظر دارد، توضیح داد: در این زمینه عدد مصوب در اختیار نداریم اما با ادغام واحدهای کوچکتر ذیل مجموعه های بزرگتر دانشگاهی، تعداد دانشگاه های دولتی به 60 تا 70 دانشگاه می رسد.

وی با اشاره به فعالیت پردیس های دانشگاه تهران در شهرهای قم، پاکدشت، شمال، کرج و کیش ذیل تابلو این دانشگاه، تصریح کرد : این پردیس ها مانند دانشگاه های بزرگتر، دارای جمعیت هیأت علمی هستند اما ذیل دانشگاه تهران فعالیت دارند که این موضوع در ارتقاء شاخص های کمی و کیفی دانشگاه تهران موثر است.

به گفته وزیر علوم، در صورت فعالیت دانشکده ها و مراکز کوچک آموزشی در استان ها ذیل تابلو دانشگاه های بزرگ استانی، ارتقاء شاخص های کمی و کیفی و قرار گرفتن این دانشگاه ها در رتبه بندی های بین المللی دانشگاه های زیر رتبه یک هزار دور از تصور نخواهد بود.

غلامی درباره آخرین وضعیت صدور مجوزهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تاسیس دانشگاه جدید، توضیح داد: فعلاً مجوز جدیدی با عنوان تاسیس دانشگاه صادر نشده است و مراکز فعلی آموزش عالی ذیل تابلوی یک دانشگاه در حال تعدیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تحقق آمایش آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی دو سال گذشته در حال عملیاتی ساختن سند آمایش آموزش عالی است و در حوزه برنامه ریزی ها، دوره ها، رشته ها و مقاطع تحصیلی اقدامات مناسبی انجام داد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: منصور غلامی وزیر علوم دانشگاه ها دانشگاه های دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۹۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی پیام نور برای پذیرش دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه پیام نور، ابراهیم تقی زاده با اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به برخورد تند و خشن پلیس آمریکا با دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم غزه و نیز دستگیری جمع زیادی از دانشجویان و اساتید آزادیخواه آمریکایی، دانشگاه پیام نور آمادگی بورسیه و پذیرش این دانشجویان را در مراکز فعال بین الملل این دانشگاه در اقصی نقاط جهان دارد.

تقی زاده همچنین افزود؛ دانشگاه آمادگی دارد ضمن آموزش زبان فارسی به این دانشجویان در رشته مطابق با تحصیل دانشجویان آمریکایی شرایط ادامه تحصیل آنان را فراهم نماید.

رییس دانشگاه پیام نور با اشاره به بسترهای مناسب الکترونیکی دانشگاه پیام نور گفت؛ دانشگاه پیام نور با امکانات آموزش الکترونیکی و بهره مندی از آموزش مجازی نیز میتواند این دانشجویان را بورسیه تحصیلی نموده و در رشته هایی که در مراکز بین الملل و مراکز داخلی دائر است در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان آمریکایی تعلیق شده را تحت آموزش قرار دهد.

تقی زاده در پایان با اشاره به هماهنگی های بعمل آمده با رییس مرکز امور بین الملل و نمایندگی های فعال دانشگاه در کشورهایی چون؛ کانادا، آلمان، امارات و دیگر کشورها، گفت : دانشگاه پیام نور این دانشجویان را با همان شرایطی که در کشور خودشان تحصیل می کردند پذیرش کرده و تسهیلات و امکانات تحصیل در اختیارشان قرار خواهد داد.

کد خبر 6096946

دیگر خبرها

  • ضرورت حفظ حرمت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان و فرهنگیان
  • نتایج فراخوان جذب مدرس حق‌التدریس دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد
  • اژه‌ای: حرمت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان، معلمان و فرهنگیان باید حفظ شود
  • حرمت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان، معلمان و فرهنگیان، حتماً باید حفظ شود
  • ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ
  • عصر امروز، آغاز نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ ادغام شد
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • تجلیل از معلمان نخستین مدرسه در زندان تبریز
  • آمادگی پیام نور برای پذیرش دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های آمریکایی