Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:52:09 GMT

خیز دولت برای روان سازی حمل و نقل

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۰۴۱۰

خیز دولت برای روان سازی حمل و نقل

مهاباد- ایرنا- دولت تدبیر و امید گام نخست پیشرفت آذربایجان غربی را توسعه شبکه حمل و نقل اعم از جاده ای، ریلی و هوایی می داند و گام های بلندی برای روان سازی حمل و نقل این استان مرزی برداشته است.

به گزارش ایرنا، امروزه همه بر این امر اذعان دارند که راه به عنوان زیرساخت توسعه می تواند نقش بسیار مهمی در پیشرفت همه جانبه یک منطقه داشته باشد؛ بر این اساس اولویت دولت تدبیر و امید برای محرومیت زدایی از آذربایجان غربی و برون رفت آن از توسعه نیافتگی، اتمام پروژه های راهسازی و توجه بیشتر به گسترش شبکه حمل و نقل ریلی و هوایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آذربایجان غربی به دلیل هم مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، دروازه ارتباطی ایران با اروپا محسوب می شود و توسعه زیرساخت های حمل و نقل به ویژه شبکه ریلی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
گسترش شبکه راه ها در آذربایجان غربی به سبب قرار گرفتن آن در ابتدای مسیر کریدور شماره 10 کشور (شمال به جنوب) بر اهمیت راه های این استان افزوده است؛ این محور ارتباطی که به کریدور شمال - جنوب معروف است، بندر امام خمینی (ره) را به مرز بازرگان متصل کرده و به طول یکهزار و 482 کیلومتر از پنج استان کشور عبور می کند.
توجه به مساله حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای در آذربایجان غربی به ویژه در دولت تدبیر و امید، شتاب بیشتری به خود گرفته که فعال شدن، افتتاح و افزایش پروازهای سه فرودگاه ارومیه، خوی و ماکو، اتمام پروژه خط راه آهن - ارومیه و تکمیل بخش های زیادی از کریدور شمال جنوب در محدوده آذربایجان غربی از جمله نمادهای بیرونی کارنامه درخشان دولت تدبیر و امید در حوزه حمل و نقل این استان است.

** سوت قطار بزودی در ارومیه شنیده می شود
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: در سایه توجه ویژه دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته، اقدامات بی مانندی برای تکمیل طرح راه آهن مراغه - ارومیه انجام شده که ریل گذاری 98 کیلومتری، افتتاح ایستگاه ارومیه و شنیده شدن صدای سوت قطار در مرکز استان از جمله آنهاست.
ابراهیم مبارک قدم افزود: عملیات عمرانی راه آهن مراغه - ارومیه به عنوان یکی از طرح های ملی به اتمام رسیده است و شرکت رجا /راه آهن جمهوری اسلامی ایران/ نیز تجهیز آن را انجام می دهد.
وی اضافه کرد: مسیر خط آهن 182 کیلومتری مراغه - میاندوآب - مهاباد - نقده - ارومیه در سال 1381 آغاز شد و آذربایجان غربی را به استان های آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین و به مرکز کشور وصل می کند.
وی افزود: برای هر کیلومتر ریل گذاری این طرح 45 تا 50 میلیارد ریال و برای کل آن بیش از پنج هزار و 131 میلیارد ریال هزینه شد که بخش عمده آن در دولت تدبیر و امید انجام گرفت.
مبارک قدم گفت: این مسیر ریلی دارای چهار ایستگاه است و ایستگاه ارومیه با 16 هزار مترمربع زیربنا و یک سالن ترانزیت، بزرگترین ایستگاه آن به شمار می رود.
وی یادآور شد: عملیاتی شدن این طرح علاوه بر افزایش ایمنی حمل و نقل و صرفه جویی در مصرف سوخت، آلودگی زیست محیطی را نیز کاهش می دهد و نقش بسیار موثری در توسعه حمل و نقل عمومی آذربایجان غربی دارد.

** فعالیت سه فرودگاه در آذربایجان غربی
مدیرکل فرودگاه های آذربایجان غربی با اشاره به احداث جهادی فرودگاه ماکو در دولت تدبیر و امید، گفت: استان دارای سه فرودگاه در شهرستان های خوی، ارومیه و منطقه آزاد ماکو است که در بین آنها فرودگاه ارومیه به لحاظ فعالیت و برنامه پروازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کمال پرهیزگار افزود: فرودگاه ارومیه رتبه 15 در جابجایی مسافر در پروازهای داخلی و رتبه 11 در پروازهای بین المللی در بین فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران را دارد.
وی اضافه کرد: هم اکنون برنامه هفتگی (فصل پاییز) این فرودگاه شامل 45 پرواز 2 طرفه (رفت و برگشت) و 16 پرواز یک طرفه به مقصدهای تهران، مشهد و استانبول است.
وی اظهار داشت: پروازهای این فرودگاه توسط 6 شرکت مسافربری هوایی معتبر شامل ایران ایر، آسمان، ایرتور، زاگرس، آتا و قشم در طول ایام هفته انجام می شود.
پرهیزگار گفت: فرودگاه ارومیه در سال 1342 در زمینی به وسعت 343 هکتار ساخته شد و در سال 1345 به بهره‌برداری رسید.
مدیر فرودگاه امام خمینی (ره) خوی نیز گفت: این فرودگاه در سال 1383 به بهره برداری رسیده و وسعت آن 700 هکتار می باشد که در جنوب خوی و در مسیر خوی - سلماس واقع است.
مرتضی یوسفی با اشاره به شروع فعالیت پروازی این فرودگاه از سال 1396، افزود: هم اکنون این فرودگاه در هفته سه پرواز رفت و برگشت از مبدا تهران دارد و پروازهای آن توسط شرکت هوایی ایران ایر انجام می شود.
مدیر فرودگاه منطقه آزاد ماکو هم گفت: پروازها در این فرودگاه از نیمه دوم مهر سال جاری /1397/ با شرکت هواپیمایی آتا از سرگرفته شده و در این مدت علاوه بر 33 هزار مسافر، بیش از 33 تُن بار جابجا کرده است.
قربان محرم نژاد افزود: هر هفته سه پرواز در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه با هواپیمای 737 شرکت هواپیمایی آتا از فرودگاه ماکو به تهران و بالعکس انجام می شود.
وی اضافه کرد: فرودگاه ماکو در زمینی به وسعت 400 هکتار احداث شده و مساحت سطوح پروازی این محوطه 200 هکتار و طول باند آن سه هزار و 270 متر است که تجهیزات فرودگاهی و هوانوردی این فرودگاه دارای استانداردهای بین المللی بوده و مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیاست.
محرم نژاد افزود: این فرودگاه برای هواپیماهای ایرباس A320 طراحی شده و دارای هشت هزار مترمربع ترمینال اصلی و 800 مترمربع سالن تشریفات می باشد؛ ارتفاع برج مراقبت آن 32 متر و ساختمان های جنبی آن از قبیل ایمنی آتش نشانی و هواشناسی و غیره در حال احداث است.
وی گفت: احداث این فرودگاه در خرداد سال 1393 شمسی آغاز شد و با پرواز مسافری بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی سپهران در مسیر تهران – ماکو و بالعکس به بهره برداری رسید.

** روان سازی حمل و نقل زمینی
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: در دولت تدبیر و امید حمل و نقل زمینی روان تر شده و هم اکنون 10 هزار و 777 کیلومتر راه بین شهری و روستایی در استان وجود دارد که از این مقدار 2 هزار و 825 کیلومتر آن راه بین شهری و هفت هزار و 946 کیلومتر نیز راه روستایی است.
مبارک قدم افزود: هم اکنون از مجموع راه های بین شهری استان 40 کیلومتر آن آزاد راه و 352.3 کیلومتر نیز به صورت بزرگراه احداث شده است، در حالی که قبل از دولت تدبیر و امید سهم استان از آزاد راه صفر و در بزرگراه 266 کیلومتر بود.
وی اضافه کرد: در بخش راه های بین شهری اصلی و فرعی نیز هم اکنون 568 کیلومتر راه اصلی و یکهزار و 864 کیلومتر راه فرعی وجود دارد که قبل از دولت تدبیر و امید، طول راه های اصلی 804 کیلومتر و راه های فرعی یکهزار و 982 کیلومتر بود و این وضعیت نشان می دهد راه های اصلی و فرعی استان نیز در این مدت گسترش یافته است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی مجموع راه های روستایی آسفالت را در استان حدود چهار هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت: هم اکنون سرانه بهره مندی روستاییان استان از راه آسفالت 82 درصد و تنها هشت درصد از میانگین کشور کمتر است.
مبارک قدم در خصوص راه های شوسه و خاکی استان نیز گفت: هم اکنون یکهزار و 289 کیلومتر از راه های روستایی استان شوسه و 2 هزار و 672 کیلومتر به صورت خاکی است که قبل از دولت تدبیر و امید به ترتیب یکهزار و 550 کیلومتر راه شوسه و 2 هزار 832 کیلومتر راه خاکی بود.
وی با اشاره به صدها پروژه راهسازی در دست اجرا و آماده افتتاح در آذربایجان غربی افزود: هم اکنون تنها در بخش راه های روستایی استان 96 پروژه در دست اجرا و فعال است که مبلغ قرارداد آنها در مجموع یکهزار و 240 میلیارد ریال است.
به گزارش ایرنا، علاوه بر اجرای طرح های عمرانی و بهبود و ارتقای راه های استان، تعمیر و نگهداری، نصب علایم و خط کشی، عملیات برف روبی و نمک پاشی در فصل زمستان از دیگر خدمات دولت در این حوزه است.
شرایط جغرافیایی و کوهستانی بودن آذربایجان غربی باعث شده که هزینه های راهسازی در این استان در مقایسه با استان های مرکزی چندین برابر باشد و لازم است برنامه ریزان با توجه به این امر بودجه بیشتری برای اجرایی طرح های راهسازی در این استان اختصاص دهند.
از سوی دیگر به دلیل فعالیت مرزهای بازرگان، منطقه آزاد ماکو و تمرچین پیرانشهر در استان و مهیا بودن شرایط صادرات و واردات کالا از طریق پایانه های مرزی آذربایجان غربی، توسعه راه ها و روان سازی حمل و نقل این استان به صورت مستقیم می تواند در اقتصادی استان و حتی استان های همجوار نیز نقش آفرینی کند.
گزارش از: عبدالله رحمانی
3020/6185/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد حمل و نقل دولت تدبير و اميد آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۰۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در  این مراسم گفت: ترویج فرهنگ معارف قرآنی و اندیشه های اسلامی در جامعه و انتقال آن به نسل جوان بسیار مهم است .

حجت الاسلام امامی افزود: برای تحقق این اهداف حمایت همه جانبه از جامعه قرآنی امری اجتناب ناپذیری است.

 

 

 

دیگر خبرها

  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه
  • ساخت ۵۰۰ کیلومتر راه درآذربایجان غربی دردولت سیزدهم
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • برگزاری ۷ میز خدمت در نماز جمعه ارومیه
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی
  • نصب ۲۵ کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه