Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-23@10:28:16 GMT

چهل سال انقلاب؛ چهل سال نماز جمعه

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۰۶۹۰

پژوهش خبری صدا و سیما: از جمله دستاوردهاي 40 ساله انقلاب و جمهوري اسلامي؛ احيا، ترويج و گسترش نمازجمعه به منزله يکي از مهمترين جلوه هاي تحقق سياسي آيين هاي ديني است. برپايي نمازجمعه به عنوان يكي از نمادهاي سياسي اسلام يكي از دغدغه ­هاي اصلي حضرت امام پس از پيروزي انقلاب بود. از اين ­رو مرحوم آيت ­ا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. طالقاني را در همان نخستين سال پيروزي انقلاب به امامت جمعه تهران منصوب فرمودند. همچنين در پيامي به ‏مناسبت عيد فطر سال ۱۳۵۸ شمسي و با فاصله اندكي از برگزاري اولين نمازجمعه تهران بار ديگر بر بعد سياسي نمازجمعه تاكيد فرمودند:

"... اسلام دين سياست است، ديني است كه در احكام آن سياست ‏به ‏وضوح  ديده مي‏ شود، ... و در هر هفته يك اجتماع بزرگ از همه، در يك محل و نماز جمعه؛ كه مشتمل (بر) دو خطبه است، كه در آن خطبتين بايد مسائل روز، احتياجات كشور، احتياجات منطقه و جهات سياسي، جهات اجتماعي، جهات اقتصادي طرح بشود، و مردم مطلع بشوند بر اين مسائل. و در هر سال دو عيد، كه در آن دو عيد مجتمع بشوند و دو خطبه در آن عيد در آن نماز هست. در نماز عيد دو خطبه هست؛ كه آن دو خطبه هم بايد بعد از حمد و بعد از صلوات بر پيغمبر اكرم و ائمه - عليهم السلام - جهات سياسي، جهات اجتماعي، جهات اقتصادي، احتياجاتي كه كشور دارد، احتياجاتي كه منطقه دارد در آنها طرح بشود و خطبا مردم را آگاه كنند از مسائل".[1]

 مروري بر کارکردها و آثار و برکات نمازجمعه در طول 40 سال گذشته با برگزاري بيش از 2000 نماز جمعه در حدود شهرهای کشور؛ نشان دهنده اهميت و آثار فراوان روحي رواني معنوي اعتقادي آموزشي سياسي فرهنگي و حتي ارتباطي نمازجمعه به منزله گردهمايي هفتگي مردم و مسئولان يک شهر است. نقش سنگرهاي نماز جمعه در بسيج امکانات و اعزام رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس از جمله نقاط پرافتخار و تاريخي سنگرهاي نماز جمعه در طول انقلاب است. نوشتار حاضر با هدف بازخواني اهميت اين نهاد مهم فرهنگي سياسي انقلاب اسلامي به بررسي دستاوردها، کارکردها، انتظارات؛ و ارائه راهکارهاي لازم براي تقويت و افزايش منزلت و جايگاه نمازجمعه پرداخته است.

 

متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.

پژوهش خبری // گروه سیاسی

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: چهل سالگی انقلاب نماز جمعه آیین های دینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۰۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی ایران بر جریان‌های استعماری دنیا مسلط شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، نماینده ولی فقیه در استان در شورای اداری شهرستان بیرجند با بیان این مطلب گفت: گرچه دشمن با ترور شخصیت‌های کارآمد نظام جمهوری اسلامی ایران، تصمیم گرفت در مقابل انقلاب اسلامی ایران بایستد، اما در ۴۴ سال عمر انقلاب اسلامی، شکست خورد.


آیت الله عبادی افزود: دشمنان در مهندسی دشمنی، بالاترین نمره را می‌گیرند، اما در مقابل این مهندسی، ایران با تدبیر عمل می‌کند و پیروز میدان است.


نماینده ولی فقیه با بیان این که نظام اسلامی نیاز به دولتمردان اسلامی دارد گفت: دولت اسلامی، دستاورهایش، اسلامی ست لذا این موضوع بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.


آیت الله عبادی افزود: دولت اسلامی باعث می‌شود عدالت اجتماعی هم در جامعه بیش از پیش ایجاد شود.


فاضلی فر فرماندار بیرجند هم به اجرای طرح نور که مقابله با بی حجابی است اشاره کرد و گفت: فراجا با اجرای این طرح، در مقابل بی حجابی اقدامات فرهنگی ارزشمندی انجام می‌دهد و با تذکر و ارشاد، بانوان بد حجاب را به امربه معروف و نهی از منکر دعوت می‌کند.


خراسانی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیرجند نیز بر ساخت مساجد در محلات بیرجند تاکید کرد و گفت: تعداد مساجد به خصوص در مناطق پر جمعیت بیرجند اندک است لذا باید بر ساخت مساجد اهتمام کرد.


بهدانی مدیر آموزش و پرورش بیرجند هم اقامه نماز در مدارس را از الویت‌های آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: با توجه به وجود آسیب‌های اجتماعی در جامعه نیاز است اقامه نماز در مدارس جدی گرفته شود.

دیگر خبرها

  • فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود
  • آیت الله نورمفیدی در گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک: فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود
  • مساجد و ائمه جماعات قزوین به کانون‌های فرهنگی تبدیل شوند
  • انقلاب اسلامی ایران بر جریان‌های استعماری دنیا مسلط شد
  • رقابت‌های منطقه‌ای قرآن، عترت و نماز مدارس دلیجان
  • نماز جمعه فلسطینی‌ها در مسجد ویران شده شهر رفح
  • تأکید بر ارتباط ستاد نماز جمعه و جامعه علمی و نخبگانی
  • صنایع کم‌آب می‌تواند در قزوین پا بگیرد
  • صنایع کم‌آبی می‌تواند در قزوین پا بگیرد
  • زکات موجب افزایش رزق و برکت در زندگی می‌شود