Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:46:21 GMT

دانشکده ای برای مقابله با جنگ رسانه ای

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۰۷۳۷

دانشکده ای برای مقابله با جنگ رسانه ای

تهران -ایرنا - دانشکده خبر با تربیت نیروی متخصص و متعهد در عرصه نظام رسانه ای به دنبال آن است تا برای با تهاجمات فرهنگی و جنگ رسانه ای مقابله کند .

به گزارش گروه دانشگاه ایرنا ؛ دانشکده خبرمتولی آموزش های خبری و رسانه ای است و جزو مراکز تخصصی و تربیت نیروی متخصص و متعهد در عرصه نظام رسانه ای کشوراست .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دانشکده خبر تاکنون بیش از 4 هزار دانش آموخته به جامعه علمی و نیروی انسانی کشور تقدیم کرده و در حال حاضر نیز یک هزار و 200 دانشجو در این دانشکده تحصیل می کنند .

** تاریخچه دانشکده خبر
دانشکده خبر سال 1374 در پی نیاز سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به آموزش نیروهای تجربی به 25 دانشجوی کارمند ایرنا کار خود را آغاز کرد. نخستین گروه دانشجویان این دانشکده ، دو سال بعد (1376) با مدرک کاردانی خبرنگاری فارغ التحصیل شدند. هم زمان با ورود این دانش آموختگان به فضای حرفه ای شغلی ، دانشکده توانست زیر نظر دانشگاه جامع (علمی - تکنولوژی) آن روزها (1376) از کنکور سراسری 45 دانشجو در سه رشته خبرنگاری ، عکاسی خبری ، مترجمی خبر با گزینش علمی ، نخستین دانشجویان عام و رسمی خود را بپذیرد.

شیوه گزینش علمی که از آن سالها باب شد تا سال 1385چنین بود، که سازمان سنجش سه برابر ظرفیت به دانشکده دانشجو معرفی می کرد.با توجه به نیمه متمرکز بودن رشته ، با انجام مصاحبه و گزینش علمی ، یک سوم معرفی شدگان پذیرفته و ثبت نام می شدند. از سال 1385 به بعد با اعلام دوره های پودمانی در عمل گزینش دانشجو کم رنگ شد و کما بیش تمامی متقاضیان ثبت نام می شدند .
در گذر زمان تعداد رشته ها از یک رشته خبرنگاری به سه رشته با 6 گرایش در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ، عکاسی خبری و مترجمی خبر انگلیسی رسید . سپس با فراز و نشیب های صورت گرفته ، آموزش پودمانی لغو و رشته های ترمی گسترش یافت .
هم اکنون متقاضیان دارای دیپلم و پیش دانشگاهی با ثبت نام در سایت دانشگاه (جامع علمی- کاربردی) و انتخاب دانشکده خبر می توانند در 16 رشته و دو مقطع تحصیلی (کاردانی ، کارشناسی) تحصیل نمایند .
پایداری دانشکده خبر در گذر این سال ها مدیون خانواده یک پارچه پیشکسوتان و دانشجویان دانشکده بوده است . سال 1384 شورای اداری ، خواهان انحلال مراکز آموزشی سازمان ها و نهادهای دولتی شد . دانشکده خبر نیز با سرعت به سوی انحلال پیش می رفت ؛ اما پس از واکنش رسانه ها و اقدامات دانشکده با دستور شخص رییس جمهوری وقت انحلال این دانشکده از دستور کار شورای عالی اداری مستسنا و موضوع منتفی شد .
بدین ترتیب دانشکده خبر کماکان متولی آموزش های خبری و رسانه ای وابسته خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا خوانده شد .
هم اکنون این دانشکده در دو مقطع کاردانی و کارشناسی هم چنان کانون اصلی و مرکزی خبر نویسی و شاخه های گوناگون آن است .

**مدیریت دانشگاه
دانشکده خبر از زمان تاسیس تاکنون ریاست 10 رئیس را در تاریخ فعالیت خود تجربه کرده است .
حبیب سنگ تراش نخستین رئیس دانشکده در سال 76 بود که به مدت یک سال بر صندلی ریاست این دانشکده تکیه زد .
محمد خدابخشی نیز رئیس بعدی دانشکده خبر از سال 77 تا 78 بود . پس از وی بار دیگر حبیب سنگ تراش یک سال دیگر بر صندلی ریاست دانشکده خبر نشست . تا اینکه در سال 81 کیومرث اشتریان تا سال 83 ریاست دانشکده را بر عهده گرفت .
محمد حسن جعفری سهامیه ، محمد علی حقیقی ، محمود احمدی افزادی ، روح الله احمد زاده کرمانی ، قاسم فرج الهی ، محمود احمدی افزادی به ترتیب تا تیر ماه 97 رئیس دانشکده خبر بودند .
در حال حاضر محمد علی زکریایی سرپرستی دانشکده خبر را بر عهده دارد و دارای مدرک دکتری جامع شناسی است .
سرپرست جدید دانشکده خبر در سال های 78 تا 80 در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت شبکه فرهنگ ، عضویت در ستاد پژوهشی فرهنگی و ریاست مرکز اطلاع رسانی پژوهش فرهنگی و هنری را به عهده داشت . زکریایی در سالهای 81 تا 84 نیز در دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر، عهده دار مسوولیت هایی همچون مدیر کلی مرکز تحقیقات ، آموزش و فن آوری اطلاعات ، مدیر شورای علمی و پژوهشی ، و سردبیری فصلنامه تخصصی اعتیاد پژوهی شد . زکریایی از سال 76 تاکنون عضو انجمن جامعه شناسی ایران و از سال 84 عضو انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات است .
وی همچنین آثاری را به رشته تحریر در آورده است که از آن جمله می توان به کتاب فرهنگ مطهر ، مجموعه مقالات جامعه شناسی سینمای ایران ، ماخذ شناسی اطلاع رسانی ، معرفی مراکز اطلاع رسانی ، ترجمه کتاب ارزیابی تاثیر اجتماعی و جامعه شناسی شهر تهران اشاره کرد .


**شعبه های دانشکده
دانشکده خبر دارای 5 شعبه در استان های فارس، اردبیل ، خوزستان ، یزد و مشهد است. شعبه مشهد دانشکده خبر به عنوان تنها مرجع تخصصی دولتی آموزش های حوزه رسانه در شرق کشور 2 سالی است که جذب دانشجو را متوقف کرده است . شعب دیگر دانشکده خبر در شهرهای ایران همانند گذشته اقدام به پذیرش دانشجو کرده و به روند آموزش خود در رشته های مختلف ادامه می دهند .


**رشته های آموزشی
دانشکده خبر هم اکنون در مقطع کاردانی رشته های خبرنگاری ورزشی ،عکاسی خبری ، روابط عمومی ، تدوین ، کمک کارگردانی ، فیلمنامه نویسی ، تهیه و تولید فیلم ، بازیگری ، مترجمی آثار مکتوب و عکاسی هنرهای تجسمی و در مقطع کارشناسی عکاسی تبلیغات ، خبرنگاری سیاسی و اقتصادی ، گرافیک تصویر سازی ، فیلمنامه نویسی ، بازیگری ،کارگردانی ، روابط عمومی امور رسانه ، عکاسی مد و پوشاک ،خبرنگاری اجتماعی و فرهنگی ،عکاسی خبری ، گویندگی و دوبله ، مجری گری ، مترجمی خبر انگلیسی و مترجمی هم زمان انگلیسی دانشجو می پذیرد .

**توسعه
موضوع راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده خبر از سال ها قبل مطرح بود. مقطع کارشناسی ارشد بین الملل به عنوان اولین مقطع دانش بنیان و مهارت محور در کارشناسی ارشد تصویب و دفتر چه آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های کشور راه پیدا کرد . دانشکده خبر تهران از مهرماه سال 92 تدریس این مقطع را آغاز کرد . لازم به ذکر است از سال 94 جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده خبر متوقف شده است .

**افتخارات دانشکده
بسیاری از افراد برجسته در عرصه های سیاست ، اقتصاد ، فرهنگ و هنر کشور جزو دانش آموختگان دانشکده خبر بوده اند .از میان دانش آموختگان این دانشگاه می توان به محمد رضا پارسیان (مشاور عالی فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس شورای اسلامی) محمد فخارمنش (کارشناس روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) لطیف نکویی شهرکی (سردبیر بخش اقتصادی ایرنا) محمد امین بنی تمیم (عضو سازمان بین المللی دانشگاهیان وابسته به یونسکو) پیام طراوتی (کارشناس ارتباطات در بانک خاورمیانه) و زهرا چخماقی ( گوینده خبر ) اشاره کرد .

**8398**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشكده خبر سال 97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۰۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

 اکبری رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دانشکده دندانپزشکی از سال ۱۳۹۰ در بیرجند راه‌اندازی شد و اکنون ۳۶۰ دانشجو در حال تحصیل دارد.

وی افزود: از این تعداد ۲۵ دانشجو انتقال از خارج بوده، ۱۵ دانشجوی اتباع خارجی و مابقی دانشجویان سراسری هستند که از این تعداد هم ۳۰ درصد تعهدی خراسان جنوبی محسوب می‌شوند.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه هفت دوره فارغ‌التحصیلی در این دانشکده برگزار شده است عنوان کرد: ۱۵۰ دانشجو تاکنون از دانشکده داندانپزشکی بیرجند فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی گفت: در زمینه تجهیزات دانشکده دندانپزشکی مشکل خاصی نداریم، اما بخشی از ساختمان استیجاری است که امیدواریم با تکمیل پروژه در حال ساخت تا خرداد امسال این مشکل هم رفع شود.

اکبری، گرانی مواد مصرفی و فرسودگی تجهیزات را از دیگر مشکلات دانشکده برشمرد و عنوان کرد: اکنون پذیرش دانشجو در دانشکده دندانپزشکی بیرجند با ظرفیت کامل انجام می‌شود لذا به میزان کافی دندانپزشک داریم، اما نیاز است به خوبی توزیع انجام شود.

وی با بیان اینکه دانشکده اکنون ۱۲۰ یونیت دندانپزشکی دارد گفت: انجام درمان در بخش دانشجویی بر اساس کوریکولوم درسی بوده که زیر نظر اساتید از سوی دانشجویان است و هزینه‌های آن طبق مصوبات هیات امنا و هیات رئیسه بوده لذا فقط هزینه جزئی بابت مواد مصرفی اخذ می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟
  • برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه
  • رقابت بیش از ۳۹ هزار داوطلب کرمانشاهی در نوبت اول آزمون سراسری
  • رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد
  • پذیرش بدون آزمون در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
  • دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند
  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال
  • بودجه دانشگاه شاهد ۳۰ درصد افزایش یافته است
  • نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت