Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@06:07:05 GMT

ترامپ؛ رئیس جمهوری ضدآزادی بیان

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۰۸۵۸

ترامپ؛ رئیس جمهوری ضدآزادی بیان

تهران- ایرنا- درگیری حقوقی دولت «دونالد ترامپ» در رابطه با اخراج خبرنگار 'سی.ان.ان' از کاخ سفید شکستی دیگر برای دولت آمریکا رقم زد و به اعتقاد تحلیلگران هدف رئیس جمهوری آمریکا مرعوب ساختن رسانه ها در زمینه انتقاد از اقدامات کاخ سفید بود که با رای دادگاه متوقف شد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، درگیری «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با برخی رسانه های منتقد از همان ابتدای دوره ریاست جمهوری وی آغاز شد و به تدریج شدت یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از آخرین موارد اوج گرفتن درگیری کاخ سفید با شبکه خبری 'سی.ان.ان' است که به اخراج خبرنگار این شبکه تلویزیونی از نشست خبری رئیس جمهوری آمریکا و ابطال مجوز ورود وی به کاخ سفید منتهی شد. این موضوع شکایت این شبکه خبری و خبرنگار آن از کاخ سفید را به همراه داشت و سرانجام مقام های دفتر ریاست جمهوری ایالات متحده مجبور شدند براساس دستور قاضی دادگاه، اجازه این خبرنگار برای پوشش اخبار کاخ سفید را دوباره صادر کنند.
نکته جالب در تنش اخیر میان ترامپ و رسانه ها این است که بسیاری از رسانه ها و شخصیت هایی که حامی رئیس جمهوری آمریکا به شمار می آیند هم از آزادی فعالیت رسانه ها و خبرنگار سی.ان.ان حمایت کرده اند. تارنمای شبکه خبری «فاکس نیوز» در این زمینه نوشت: با وجود رقابت طولانی میان دو شبکه خبری سی.ان.ان و فاکس نیوز اما آن ها اکنون در یک جبهه علیه اقدام دولت ترامپ می ایستند. علاوه بر این ده ها نشریه و رسانه خبری دیگر آمریکا هم در مورد اخراج یک خبرنگار از کاخ سفید در کنار سی.ان.ان قرار گرفته اند.
این رسانه های خبری که در بین آن ها نام های مطرحی همچون اسوشیتدپرس، فاکس نیوز، سی.بی.اس، ان.بی.سی، نیویوروک تایمز، پلتیکو، واشنگتن پست و ... به چشم می خورد در یک بیانیه مشترک خواستار آزادی خبرنگاران در مطرح کردن پرسش های خود در کاخ سفید شدند.

**درگیری ادامه دار ترامپ با رسانه ها
«جیمی کاستا» یکی از خبرنگاران شبکه سی.ان.ان در کاخ سفید در متن درگیری تازه ترامپ با رسانه ها قرار گرفت که البته با محکومیت ریاست جمهوری آمریکا همراه بود. روز 7 نوامبر در جریان اولین کنفرانس خبری ترامپ پس از انتخابات میاندوره ‌ای ایالات متحده، درگیری لفظی شدیدی میان کاستا و ترامپ در زمینه کاروان مهاجران آمریکای مرکزی به خاک آمریکا در گرفت. در خلال این نشست و حتی قبل از آن، سیاست های ترامپ به علت انتشار یک تبلیغ ضدمهاجرتی، «نژادپرستانه» توصیف شد و خبرنگار سی.ان.ان خواستار پاسخ صریح ترامپ شده بود.
در بخش دیگر این نشست کاستا سوال هایی را در مورد روند تحقیقات از دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح کرد که این بار ترامپ عصبانی شد و از کارکنان کاخ سفید خواست تا میکروفون را از این خبرنگار بگیرند. این عمل با مقاومت خبرنگار روبرو شد.
کاخ سفید پس از آن، فیلمی را از این نشست خبری با صحنه هایی از هُل دادن کارمند کاخ سفید از سوی کاستا منتشر کرد. بررسی کارشناسان رسانه ای نشان داد که در این فیلم دست برده شده است و با استفاده از ترفندهای سینمایی کاخ سفید تلاش می کند تا ادعای کاخ سفید واقعی جلوه داده شود.
همین جدال لفظی باعث شد تا کارت خبرنگاری و اجازه ورود کاستا به کاخ سفید از سوی مقام های دولتی باطل شود. بعد از شکایت سی.ان.ان از کاخ سفید، قاضی دادگاهی در واشنگتن در حُکمی به کاخ‌ سفید دستور داد تا تصمیم خود را علیه این خبرنگار باطل کنند و اجازه ورود وی به کاخ سفید را بار دیگر برقرار سازند. کارشناسان این اقدام دولت آمریکا را مانع آفرینی در فرایند انجام وظایف خبرنگاری و مغایر با اصل آزادی بیان در آمریکا دانسته اند.
البته دونالد ترامپ حتی از پیش از انتخابات سال 2016 هم رابطه خوبی را با رسانه ها نداشت و با بسیاری از آن ها درگیری لفظی داشت. علت عمده این رفتار وی نیز تاکید و تبلیغ این رسانه ها در حتمی دانستن پیروزی هیلاری کلینتون رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات بود. در دوره رقابت های انتخاباتی برخی سخنان و خط مشی های پیشین ترامپ هم زیر ذره بین رسانه ها قرار گرفت و انتقادهای تندی علیه ترامپ به عمل می آمد. از این رو رسانه ها ترامپ را فردی مناسب برای ریاست جمهوری آمریکا نمی دانستند.
یکی از جدی ترین و نخستین نشانه های آشکار از درگیری ترامپ با رسانه ها فایل ساختگی یک درگیری ترامپ با لوگوی شبکه سی.ان.ان بود که وی پس از متهم کردن این شبکه خبری به تقلب منتشر ساخت. در این فایل نشان داده می شد که وی در کنار رینگ ورزش کشتی کج با این شبکه درگیر شده و لوگوی سی.ان.ان را به شدت هدف مشت های خود قرار می دهد.

** شکست ترامپ در مقابله با آزادی بیان
اگرچه کاخ سفید مجبور به عقب نشینی از اقدام خود در مورد کاستا شد اما ترامپ خبرنگاران را تهدید کرد در صورت تکرار چنین رویه ای وی نشست های خبری را ترک می کند. با این حال بسیاری از کارشناسان تحولات اخیر را شکست دیگری برای کاخ سفید و موفقیتی بزرگ برای رسانه ها ارزیابی می کنند. یکی از مدیران اتحادیه آزادی‌ های مدنی آمریکا نیز این اقدام کاخ ‌سفید را تلاشی برای ساکت کردن رسانه ها تفسیر کرد که در نهایت نتیجه عکس داشت زیرا اخراج یک خبرنگار تهدیدها در مورد اهداف واقعی کاخ سفید را برجسته تر ساخت.
روزنامه «شیکاگو تریبون» آورده است: قاضی منصوب ترامپ به نفع سی.ان.ان رای داد. تیموتی کلی نشان داد که این اقدام ترامپ اشتباه بوده است. وضعیت در این پرونده به اندازه ای علیه دولت بود که قاضی محافظه کاری همچون کلی نیز تنها قانون را دنبال کرده و توجهی به موقعیت ترامپ نداشته است.
بر همین اساس کاخ سفید در حال تدوین دستورالعملی برای رسانه ها با عنوان «Decorum» است تا نظارت بیشتری را بر فعالیت رسانه ها داشته باشد.
روزنامه «واشنگتن پست» در تحلیل تنش اخیر ترامپ و رسانه ها عنوان داشت دستور قاضی تیموتی کلی به کاخ سفید در واقع یک پیروزی برای رسانه ها و دسترسی های آن است. اتحادیه آزادی های مدنی، چنین حکمی را اثبات این نکته عنوان کرد «هیچ فردی و حتی رئیس جمهوری بالاتر از قانون در آمریکا نیستند. به طور قطع کاخ سفید امیدوار بود که اخراج یک خبرنگار، آن ها را از مطرح کردن برخی سوال ها باز دارد اما رای دادگاه تاثیری خلاف این امر را داشت».
روزنامه «گاردین» نیز دستور دادگاه به ترامپ را ضربه مهم دیگری به دولت وی ارزیابی کرد و معتقد است این ماجرا ادامه خواهد داشت زیرا قاضی در حکم خود اعلام کرد بازگشت سریع خبرنگار به کاخ سفید دستوری موقتی است و پرونده در جریان خواهد ماند.
قاضی پرونده با بی اساس و نادرست خواندن ادعاهای سخنگوی کاخ سفید، به صورت تلویحی حتی سی.ان.ان را برنده نهایی این دعوای حقوقی عنوان کرد. جالب اینجاست کلی در حکم خود اشاره ای به متمم نخست قانون اساسی آمریکا که به آزادی بیان می پردازد اشاره ای نکرد بلکه به متمم پنجم این قانون استناد کرد که به موضوع رسیدگی به ادعاهای حقوقی علیه افراد در دادگاه های آمریکا می پردازد که بیشتر از همه به ادعاهای کاخ سفید در مورد رفتار کاستا در این نشست خبری مربوط می شود.
رسانه های آمریکایی این پرونده را در وزارت دادگستری ایالات متحده، موضوعی سخت برای دادرسی و در چارچوب تضاد با قانون اساسی ایالات متحده می دانند و همین امر موجب مخالفت بسیاری از ناظران سیاسی و رسانه ای در آمریکا شده است. روزنامه واشنگتن پست آورده است: ترامپ در این پرونده در زمینه مرعوب ساختن خبرنگاران بازنده شد. مانند اتفاقی که در مورد توئیتر هم رخ داد مشخص شد وی قادر نیست هر اقدامی را دوست دارد انجام دهد. اینکه رئیس جمهوری آمریکا آشکارا دشمنی خود با خبرنگاران را نشان داد مهمتر از هر نکته دیگری است. حال هر بار که دادگاه به موضوع دموکراسی در قوه مجریه آمریکا بپردازند با یک رئیس جمهوری بی قانون مواجه خواهند شد.
پژوهش**9130 **1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سي ان ان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۰۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در رسانه‌های انگلیسی‌زبان

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران صبح امروز به وقت محلی در صدر یک هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی وارد پایتخت پاکستان شد و در بدو ورود به فرودگاه اسلام‌آباد از سوی وزیر مسکن کشور میزبان مورد استقبال قرار گرفت.

سفر رئیس جمهور به پاکستان از سوی رسانه‌های غربی انعکاس یافت. عمده موضوعاتی که در این سفر به آن پرداخته شده بود موضوع تنش‌های اخیر در خاورمیانه و همچنین اختلافات مرزی بین دو کشور در چند ماه گذشته بود. رسانه‌های انگلیسی زبان کشور هند مثل روزنامه «ایندیا تایمز» موضوع اختلاف مرزی دو کشور را برجسته کردند.

رسانه آلمانی «دویچه‌وله» با پوشش و انعکاس خبر مربوط به سفر رئیس جمهوری کشورمان به پاکستان در تحلیلی نوشت که ابراهیم رئیسی روز دوشنبه برای یک سفر رسمی سه روزه وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد، زیرا دو کشور همسایه با اکثریت مسلمان به دنبال بهبود روابط پس از حملات نظامی بی سابقه در اوایل سال جاری هستند.

به نوشته رسانه انگلیسی زبان کشور آلمان، دفتر «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان، اعلام کرد که هر دو در مورد پیشبرد روابط دوجانبه تکاپوی دیپلماتیک داشتند. آنها همچنین در مورد لزوم تلاش‌های مشترک دو کشور برای مبارزه با تروریسم توافق کردند.

رئیسی پیش از خروج از تهران گفته بود مذاکرات با دولت پاکستان بر سر مسائل مرزی دو کشور خواهد بود.

«آسوشیتدپرس پاکستان» نیز ضمن پوشش خبر سفر رئیس جمهوری کشورمان به پاکستان در مطلبی نوشت که هدف اصلی از سفر رئیسی به اسلام آباد در وهله اول کاهش تنش‌های بین دو کشور است.

این رسانه انگلیسی در خبر مربوط به انعکاس خبر سفر رئیس جمهوری ایران به پاکستان، پیامی از «آصف علی زرداری» رئیس جمهوری پاکستان در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد که نوشته بود که «ما از مسیر روابط دوجانبه ابراز خرسندی کردیم و توافق کردیم که گفتگو و همکاری خود را برای تقویت روابط موجود بیشتر تقویت کنیم.» وی در ادامه نوشت: پاکستان و ایران به دین، تاریخ و فرهنگ مشترک پیوند خورده اند.

روزنامه «هندوستان تایمز» کشور هند در مطلبی با عنوان چرا سفر رئیسی به پاکستان دارای اهمیت است به ابعاد مختلف این سفر اشاره کرد. این روزنامه نوشت به نظر می‌رسد سفر رئیس جمهوری ایران در حالی به پاکستان انجام می‌شود که تنش‌ها میان کشورش و اسرائیل افزایش یافته است.

روزنامه «واشنگتن پست» نیز به نقل از آسوشیتدپرس، خبر سفر رئیسی به پاکستان را منعکس کرد و نوشت که به نظر می‌رسد هدف اصلی دیدار روسای جمهور دو کشور ایران و پاکستان به منظور رفع شکاف دیپلماتیک بین دو کشور وتقویت همکاری‌های اقتصادی و امنیتی صورت گرفته شده باشد.

به نوشته واشنگتن پست، رهبران دو کشور در مورد طیف وسیعی از مسائل دوجانبه گفتگو کردند و متعهد شدند برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در رسانه‌های انگلیسی‌زبان
  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • کلینتون: ترامپ دیکتاتور، مخالفان را به قتل می‌رساند