Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@17:45:56 GMT

نفس های صنعت نشر به شماره افتاده است

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۰۹۵۵

نفس های صنعت نشر به شماره افتاده است

تهران- ایرنا- از کنار کتابفروشی ها رد می شویم، ویترین هایی با کتاب هایی در زمینه های مختلف چشم نوازی می کنند اما فضای کم رونق و نبود مشتری، نشان از رکود کتاب و کتابخوانی دارد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، صنعت نشر ایران از رمق و رونق افتاده است. تیراژ پایین، کیفیت نازل فرم و محتوای آثار در کنار نبود سیاستگذاری های منسجم و مشخص در این زمینه، نفس های صنعت نشر را به شماره انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته این ها تنها بخشی از معضلاتی است که بر میزان پایین مطالعه اثرگذاشته است. در واقع آمار ناامیدکننده کتابخوانی در ایران را باید از دریچه های مختلف مورد توجه قرار داد.
از آنجایی که مطالعه سطح آگاهی عمومی را ارتقا داده و نقش مهمی در تقویت تعهد و مسئولیت اجتماعی دارد. کتابخوانی علاوه بر گسترش دایره اطلاعات عمومی و عمق بخشی به اندیشه افراد، قوه استدلال و تخیل را تقویت می کند. بر این اساس بررسی تطبیقی و مقایسه ای نسبت مطالعه با توسعه یافتگی دارای رابطه ای توامان است.
بررسی وضعیت نشر و وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران را باید در چارچوب عوامل چندگانه مورد تحلیل و بررسی قرار داد. در این زمینه در ایران به ذکر چند نکته می پردازیم؛
1-بخشی از مشکل صنعت نشر ایران، زمینه ساختاری دارد و بخشی دیگر به بحث کارگزاری بازمی گردد. به این معنا که مشکل صنعت نشر مربوط به چند سال نیست بلکه دارای سابقه چند دهه ای است. بر این اساس با اصلاح ساختارهای این حوزه می شود امیدوار بود که بتوان حرکت رو به رشدی را شاهد باشیم. البته در یک نگرش عمیق و همه جانبه باید گفت که عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر چالش‌های حوزه نشر تاثیر‌گذار هستند. از این رو به نظر می رسد نیازمند طرح هایی در راستای دمیدن جانی تازه به صنعت نشر کشور هستیم تا حداقل همین میزان مخاطبان خود را نیز از دست ندهد.
همچنین سیاستگذاری های ضعیف، مدیریت های ناپایدار، فقدان برنامه های بلند مدت و پویا و تعداد پایین کتابخانه های عمومی از دیگر علت ها به شمار می آید.

2-یکی از مهمترین عوامل رونق یا رکود صنعت نشر به اقتصاد باز می گردد. در اقتصاد نشر چهار بخشِ نگارش شامل مولف و مترجم، تولید یا ناشر، عرضه شامل پخش و توزیع کتاب و مخاطبان نقش دارند. بر همین اساس توجه به این چهار بخش به صورت تخصصی برای توسعه و رشد اقتصاد نشر امری گریزناپذیر است.
در حال حاضر افزایش قیمت کاغذ، اقتصاد نیم بند صنعت نشر را با تهدیدهای بسیاری مواجه ساخته است تا جایی که افراد کتابخوان نگران آنند که با افزایش قیمت کتاب دیگر نتوانند کتاب بخرند. به ویژه آن که دانشجویان مشتری های اصلی کتاب به حساب می آیند و افزایش قیمت ها، آنها را از خرید بازمی دارد. در واقع ناشران توان انتشار کتاب را ندارند و مولفان و نویسندگان نیز به دلیل تیراژ پایین کتاب و نبود گردش مالی مناسب از حق تالیف یا ترجمه برخوردارند.

3-یکی دیگر از عوامل مهم نابسامانی در عرصه نشر و کتاب به ضعف محتوای آثار باز می گردد. مروری بر آثار منتشر شده طی سالهای اخیر گویای آن است که در کنار مشکلات ساختاری، محتوای آثار به شدت افت کرده است. برای نمونه در زمینه ترجمه آثار، نقاط ضعف بسیاری را شاهد هستیم. همچنین برخی از آثار با چندین ترجمه به بازار نشر عرضه شده اند که حتی تفاوت در نام و عنوان کتاب ها، مخاطبان را به اشتباه می اندازد.
در واقع در زمینه ترجمه آثار به جز معدودی از مترجمان، آثار ترجمه شده از استاندارهای لازم برخوردار نیستند و نمی توان چارچوب مشخص و منسجمی را در زمینه ترجمه مشاهده کرد.

4-از دیگر عوامل ایجاد نابسامانی در عرصه نشر، قاچاق کتاب و چاپ غیرمجاز آثار است. این مساله که به دلیل سودجویی عده ای فرصت طلب دنبال می شود، منجر به نادیده انگاشتن حق و حقوق ناشران و مولفان می شود. این معضل طی سال های گذشته روند صعودی به خود گرفته تا جایی که صدای اهالی نشر و نویسندگان درآمده است. البته طی هفته های گذشته شاهد برخورد جدی با این معضل بودیم و بسیاری از انبارهای کتاب قاچاق شناسایی شد و با عوامل آنها برخورد شد.

5-یکی از عوامل کاهش مطالعه، رونق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است که تا حدودی بر میزان مطالعه تاثیر گذاشته است. هر چند که این مساله نتوانسته به صورت کامل بر سطح مطالعه اثر مستقیم بگذارد اما بی تاثیر نبوده است.
همچنین فرهنگ شفاهی در میان ایرانیان نیز خود عامل دیگری است که منجر به این شده که افراد کمتر به سمت مطالعه و کتابت بروند.

6- به نظر می رسد ارائه برنامه های کوتاه مدتی همچون یارانه کتاب و اجرای طرح های موفقی مانند تخفیف های فصلی کتاب و برنامه های میان مدتی همچون حمایت مالی از ناشران و کتابفروشان و در برنامه ریزی های بلندمدت از طریق تقویت کتابخانه های عمومی بتواند صنعت نشر را به جایگاه واقعی اش بازگرداند.
بنابر این بدون داشتن نقشه راهی مشخص و راهبردی منسجم دستیابی به موفقیت در عرصه نشر و کتابخوانی کمتر امکان تحقق دارد.
پژوهش**458**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي صنعت نشر نشر ايران كتابخواني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۰۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مورایس: لیاقت برتری در دربی اصفهان را داشتیم

سرمربی تیم فوتبال سپاهان مدعی شد تیمش لایق برتری در دربی اصفهان بوده است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ژوزه مورایس بعد از برتری یک بر صفر تیمش در دربی اصفهان اظهار داشت:  یک دربی که با احساسات روبه‌رو بود و البته بازی ساده‌ای نبود. همچنین ما یک ثبات را بالاخره از خودمان نشان دادیم. ذوب‌آهن و بازیکنانش هم به دلیل اتفاقاتی که برای ما افتاده بود، یک برتری به لحاظ احساسی داشتند، اما می‌توانم به بازیکنانم بابت تلاشی که کردند و کنترلی که روی بازی داشتند و همچنین اتفاقاتی که در دو دیدار اخیر افتاده بود و توانستند آنها را کنترل کنند و امروز توانستیم یک بر صفر برنده شویم، تبریک بگویم. فکر می‌کنم لیاقت این برد را داشتیم.

ادامه دارد ...

دیگر خبرها

  • حس خوب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنان جاری است
  • چرا نوجوان ایرانی هری‌پاتر می‌خواند، اما کتاب ایرانی نه؟
  • نادری، فوتبالیستی که کتاب می‌خواند (عکس)
  • انتشار شماره پنجم سمرقند با ویژه‌نامه تاریخ و فرهنگ «بخارا»
  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم
  • مورایس: لیاقت برتری در دربی اصفهان را داشتیم
  • هنر سیاستگذار ارزی این است که آثار و پیامدهای منفی بازار را کاهش دهد
  • برگزاری مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان/ کردستان مقصد ۳.۵ میلیون نفر گردشگر نوروزی