Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@18:52:16 GMT

خيز دولت براي روان سازي حمل و نقل

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۱۱۸۴

خيز دولت براي روان سازي حمل و نقل

خبرگزاري آريا - مهاباد- ايرنا- دولت تدبير و اميد گام نخست پيشرفت آذربايجان غربي را توسعه شبکه حمل و نقل اعم از جاده اي، ريلي و هوايي مي داند و گام هاي بلندي براي روان سازي حمل و نقل اين استان مرزي برداشته است.

به گزارش ايرنا، امروزه همه بر اين امر اذعان دارند که راه به عنوان زيرساخت توسعه مي تواند نقش بسيار مهمي در پيشرفت همه جانبه يک منطقه داشته باشد؛ بر اين اساس اولويت دولت تدبير و اميد براي محروميت زدايي از آذربايجان غربي و برون رفت آن از توسعه نيافتگي، اتمام پروژه هاي راهسازي و توجه بيشتر به گسترش شبکه حمل و نقل ريلي و هوايي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آذربايجان غربي به دليل هم مرز بودن با سه کشور ترکيه، عراق و جمهوري آذربايجان، دروازه ارتباطي ايران با اروپا محسوب مي شود و توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل به ويژه شبکه ريلي آن از اهميت بسزايي برخوردار است.
گسترش شبکه راه ها در آذربايجان غربي به سبب قرار گرفتن آن در ابتداي مسير کريدور شماره 10 کشور (شمال به جنوب) بر اهميت راه هاي اين استان افزوده است؛ اين محور ارتباطي که به کريدور شمال - جنوب معروف است، بندر امام خميني (ره) را به مرز بازرگان متصل کرده و به طول يکهزار و 482 کيلومتر از پنج استان کشور عبور مي کند.
توجه به مساله حمل و نقل ريلي، هوايي و جاده اي در آذربايجان غربي به ويژه در دولت تدبير و اميد، شتاب بيشتري به خود گرفته که فعال شدن، افتتاح و افزايش پروازهاي سه فرودگاه اروميه، خوي و ماکو، اتمام پروژه خط راه آهن - اروميه و تکميل بخش هاي زيادي از کريدور شمال جنوب در محدوده آذربايجان غربي از جمله نمادهاي بيروني کارنامه درخشان دولت تدبير و اميد در حوزه حمل و نقل اين استان است.
** سوت قطار بزودي در اروميه شنيده مي شود
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: در سايه توجه ويژه دولت تدبير و اميد در سه سال گذشته، اقدامات بي مانندي براي تکميل طرح راه آهن مراغه - اروميه انجام شده که ريل گذاري 98 کيلومتري، افتتاح ايستگاه اروميه و شنيده شدن صداي سوت قطار در مرکز استان از جمله آنهاست.
ابراهيم مبارک قدم افزود: عمليات عمراني راه آهن مراغه - اروميه به عنوان يکي از طرح هاي ملي به اتمام رسيده است و شرکت رجا /راه آهن جمهوري اسلامي ايران/ نيز تجهيز آن را انجام مي دهد.
وي اضافه کرد: مسير خط آهن 182 کيلومتري مراغه - مياندوآب - مهاباد - نقده - اروميه در سال 1381 آغاز شد و آذربايجان غربي را به استان هاي آذربايجان شرقي، زنجان، قزوين و به مرکز کشور وصل مي کند.
وي افزود: براي هر کيلومتر ريل گذاري اين طرح 45 تا 50 ميليارد ريال و براي کل آن بيش از پنج هزار و 131 ميليارد ريال هزينه شد که بخش عمده آن در دولت تدبير و اميد انجام گرفت.
مبارک قدم گفت: اين مسير ريلي داراي چهار ايستگاه است و ايستگاه اروميه با 16 هزار مترمربع زيربنا و يک سالن ترانزيت، بزرگترين ايستگاه آن به شمار مي رود.
وي يادآور شد: عملياتي شدن اين طرح علاوه بر افزايش ايمني حمل و نقل و صرفه جويي در مصرف سوخت، آلودگي زيست محيطي را نيز کاهش مي دهد و نقش بسيار موثري در توسعه حمل و نقل عمومي آذربايجان غربي دارد.
** فعاليت سه فرودگاه در آذربايجان غربي
مديرکل فرودگاه هاي آذربايجان غربي با اشاره به احداث جهادي فرودگاه ماکو در دولت تدبير و اميد، گفت: استان داراي سه فرودگاه در شهرستان هاي خوي، اروميه و منطقه آزاد ماکو است که در بين آنها فرودگاه اروميه به لحاظ فعاليت و برنامه پروازي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
کمال پرهيزگار افزود: فرودگاه اروميه رتبه 15 در جابجايي مسافر در پروازهاي داخلي و رتبه 11 در پروازهاي بين المللي در بين فرودگاه هاي تحت مالکيت شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران را دارد.
وي اضافه کرد: هم اکنون برنامه هفتگي (فصل پاييز) اين فرودگاه شامل 45 پرواز 2 طرفه (رفت و برگشت) و 16 پرواز يک طرفه به مقصدهاي تهران، مشهد و استانبول است.
وي اظهار داشت: پروازهاي اين فرودگاه توسط 6 شرکت مسافربري هوايي معتبر شامل ايران اير، آسمان، ايرتور، زاگرس، آتا و قشم در طول ايام هفته انجام مي شود.
پرهيزگار گفت: فرودگاه اروميه در سال 1342 در زميني به وسعت 343 هکتار ساخته شد و در سال 1345 به بهره‌برداري رسيد.
مدير فرودگاه امام خميني (ره) خوي نيز گفت: اين فرودگاه در سال 1383 به بهره برداري رسيده و وسعت آن 700 هکتار مي باشد که در جنوب خوي و در مسير خوي - سلماس واقع است.
مرتضي يوسفي با اشاره به شروع فعاليت پروازي اين فرودگاه از سال 1396، افزود: هم اکنون اين فرودگاه در هفته سه پرواز رفت و برگشت از مبدا تهران دارد و پروازهاي آن توسط شرکت هوايي ايران اير انجام مي شود.
مدير فرودگاه منطقه آزاد ماکو هم گفت: پروازها در اين فرودگاه از نيمه دوم مهر سال جاري /1397/ با شرکت هواپيمايي آتا از سرگرفته شده و در اين مدت علاوه بر 33 هزار مسافر، بيش از 33 تُن بار جابجا کرده است.
قربان محرم نژاد افزود: هر هفته سه پرواز در روزهاي شنبه، دوشنبه و چهارشنبه با هواپيماي 737 شرکت هواپيمايي آتا از فرودگاه ماکو به تهران و بالعکس انجام مي شود.
وي اضافه کرد: فرودگاه ماکو در زميني به وسعت 400 هکتار احداث شده و مساحت سطوح پروازي اين محوطه 200 هکتار و طول باند آن سه هزار و 270 متر است که تجهيزات فرودگاهي و هوانوردي اين فرودگاه داراي استانداردهاي بين المللي بوده و مطابق با آخرين تکنولوژي روز دنياست.
محرم نژاد افزود: اين فرودگاه براي هواپيماهاي ايرباس A320 طراحي شده و داراي هشت هزار مترمربع ترمينال اصلي و 800 مترمربع سالن تشريفات مي باشد؛ ارتفاع برج مراقبت آن 32 متر و ساختمان هاي جنبي آن از قبيل ايمني آتش نشاني و هواشناسي و غيره در حال احداث است.
وي گفت: احداث اين فرودگاه در خرداد سال 1393 شمسي آغاز شد و با پرواز مسافري بوئينگ 737 شرکت هواپيمايي سپهران در مسير تهران – ماکو و بالعکس به بهره برداري رسيد.
** روان سازي حمل و نقل زميني
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي گفت: در دولت تدبير و اميد حمل و نقل زميني روان تر شده و هم اکنون 10 هزار و 777 کيلومتر راه بين شهري و روستايي در استان وجود دارد که از اين مقدار 2 هزار و 825 کيلومتر آن راه بين شهري و هفت هزار و 946 کيلومتر نيز راه روستايي است.
مبارک قدم افزود: هم اکنون از مجموع راه هاي بين شهري استان 40 کيلومتر آن آزاد راه و 352.3 کيلومتر نيز به صورت بزرگراه احداث شده است، در حالي که قبل از دولت تدبير و اميد سهم استان از آزاد راه صفر و در بزرگراه 266 کيلومتر بود.
وي اضافه کرد: در بخش راه هاي بين شهري اصلي و فرعي نيز هم اکنون 568 کيلومتر راه اصلي و يکهزار و 864 کيلومتر راه فرعي وجود دارد که قبل از دولت تدبير و اميد، طول راه هاي اصلي 804 کيلومتر و راه هاي فرعي يکهزار و 982 کيلومتر بود و اين وضعيت نشان مي دهد راه هاي اصلي و فرعي استان نيز در اين مدت گسترش يافته است.
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي مجموع راه هاي روستايي آسفالت را در استان حدود چهار هزار کيلومتر اعلام کرد و گفت: هم اکنون سرانه بهره مندي روستاييان استان از راه آسفالت 82 درصد و تنها هشت درصد از ميانگين کشور کمتر است.
مبارک قدم در خصوص راه هاي شوسه و خاکي استان نيز گفت: هم اکنون يکهزار و 289 کيلومتر از راه هاي روستايي استان شوسه و 2 هزار و 672 کيلومتر به صورت خاکي است که قبل از دولت تدبير و اميد به ترتيب يکهزار و 550 کيلومتر راه شوسه و 2 هزار 832 کيلومتر راه خاکي بود.
وي با اشاره به صدها پروژه راهسازي در دست اجرا و آماده افتتاح در آذربايجان غربي افزود: هم اکنون تنها در بخش راه هاي روستايي استان 96 پروژه در دست اجرا و فعال است که مبلغ قرارداد آنها در مجموع يکهزار و 240 ميليارد ريال است.
به گزارش ايرنا، علاوه بر اجراي طرح هاي عمراني و بهبود و ارتقاي راه هاي استان، تعمير و نگهداري، نصب علايم و خط کشي، عمليات برف روبي و نمک پاشي در فصل زمستان از ديگر خدمات دولت در اين حوزه است.
شرايط جغرافيايي و کوهستاني بودن آذربايجان غربي باعث شده که هزينه هاي راهسازي در اين استان در مقايسه با استان هاي مرکزي چندين برابر باشد و لازم است برنامه ريزان با توجه به اين امر بودجه بيشتري براي اجرايي طرح هاي راهسازي در اين استان اختصاص دهند.
از سوي ديگر به دليل فعاليت مرزهاي بازرگان، منطقه آزاد ماکو و تمرچين پيرانشهر در استان و مهيا بودن شرايط صادرات و واردات کالا از طريق پايانه هاي مرزي آذربايجان غربي، توسعه راه ها و روان سازي حمل و نقل اين استان به صورت مستقيم مي تواند در اقتصادي استان و حتي استان هاي همجوار نيز نقش آفريني کند.
3020/6185/3072
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۱۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام پروژه کمربندی دوم شهر، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی گفت: اتمام پروژه کمربندی دوم شهر ارومیه نیاز به تخصیص اعتبارات ملی دارد و امیدوارم این اعتبار با سفر رئیس‌جمهور به استان آذربایجان‌غربی اختصاص پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام محمد خلیل‌پور در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی که به مناسبت روز شوراها ترتیب پیدا کرده بود، اظهار کرد: امیدوارم در سایه دولت سیزدهم بتوانیم مشکلاتی را که در استان آذربایجان‌غربی و به ویژه شهر ارومیه وجود دارد با دستان توانمند استاندار آذربایجان‌غربی برطرف کنیم تا به عنوان یادگاری ماندگار برای استان باقی بماند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه ترافیک شهر ارومیه افزود: امروز موضوع ترافیک شهر ارومیه متأسفانه به یک معضل بزرگ شهری تبدیل شده است و برنامه‌ریزی درستی هم تا به حال برای آن پیش‌بینی نشده و نه تنها شهر بلکه شهروندان را دچار مشکل کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در ادامه با بیان اینکه مشکل ترافیک شهر ارومیه با مدیریت و تدابیر معاونت عمرانی استانداری تا حدودی حل شده است، گفت: با اجرای پروژه کمربندی دوم شهر مشکل و گره ترافیکی ارومیه تا حدودی رفع خواهد شد اما امروز با توجه به موضوع آزادسازی املاک در محدوده آن پروژه دوباره با توقف عملیات روبه‌رو شده‌ایم و امیدواریم به زودی شاهد رفع این مشکلات باشیم.

خلیل‌پور در ادامه سخنانش با اشاره به تخصیص اعتبار ۱,۰۰۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه کمربندی دوم شهر ارومیه در زمان اجرای آن یادآور شد: آن زمانی که شورای اسلامی شهر ارومیه تصمیم به اجرای پروژه کمربندی دوم شهر ارومیه گرفت، ۱,۰۰۰ میلیارد تومان برای اتمام آن پروژه کافی بود اما امروز حتی با تخصیص اعتباری بالغ بر ۵,۰۰۰ میلیارد تومان نیز نمی‌توان این پروژه را به اتمام رساند.

وی تصریح کرد: برای اتمام پروژه کمربندی دوم شهر ارومیه نیاز به تخصیص اعتبار ملی است و امیدوارم این اعتبار با سفر رئیس‌جمهور به استان آذربایجان‌غربی اختصاص پیدا کند.

خلیل‌پور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای بیش از ۲۵۰ کیلومتر فیبر نوری در داخل محدوده شهر ارومیه عنوان کرد: مدیریت شهری با اجرای بیش از ۲۵۰ کیلومتر فیبر نوری در داخل محدوده شهر ارومیه موجب ایجاد یک پتانسیل بزرگ سرمایه‌گذاری شده و می‌توان گفت که یک سرمایه‌گذاری بزرگ صورت گرفته است و از این ظرفیت ایجاد شده برای کنترل ترافیک با راه‌اندازی رادیو ترافیک در شهر ارومیه باید استفاده کرد.

وی با اشاره به یادمان شهید باکری گفت: متأسفانه یادمان شهید باکری سال‌هاست که به اتمام نرسیده است و از لحاظ بودجه‌ای به کمک‌های ملی و استانی نیاز دارد و امیدواریم با تدابیر شخص استاندار و با تخصیص اعتبارات ملی شاهد اتمام این پروژه باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در ادامه با بیان اجرا نشدن پروژه سرمایه‌گذاری میدان امام (ره) خاطرنشان کرد: پروژه مشارکتی و سرمایه‌گذاری میدان امام خمینی (ره) در مرکز شهر ارومیه بیش از ۱۰ سال است که اجرایی نمی‌شود و نیمه‌تمام ماندن این پروژه هم شهروندان را دچار مشکل کرده و هم از لحاظ اقتصادی و اشتغال‌زایی برای شهر ارومیه ضروری است و نیاز به توجه ویژه از سوی مسئولان استانی و کشوری دارد.

خلیل‌پور با بیان اینکه شهر ارومیه نیاز به اماکن تفریحی برای خانواده‌ها دارد، افزود: شهر ارومیه نیاز به اماکن تفریحی برای خانواده‌ها در داخل شهر و با امکانات کافی برای استفاده آنها نیاز دارد و برای تأمین آن می‌توان از فضای هفتاد هکتار زمین موجود در پارک جنگلی که متعلق به شهرداری و اداره کل منابع طبیعی استان است استفاده کرد.

وی گفت: فضای موجود محدوده پارک جنگلی ارومیه پتانسیل بسیار خوبی برای تأمین اماکن تفریحی و رفاهی و فرهنگی برای شهر و شهروندان می‌باشد و باید برنامه‌ریزی های لازم انجام شود.

کد خبر 748651

دیگر خبرها

  • شهرداری ارومیه از اعتبارات ملی محروم مانده است
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • اتمام پروژه کمربندی دوم شهر، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • غرق شدن ۲ جوان در رودخانه نازلوچای ارومیه
  • تشکیلات‌، شبکه‌ و جریان‌‍سازی ۳ اصل مهم در دانشگاه‌های آذربایجان غربی
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است
  • وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد