Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری جدید برزیل با رویکرد راست افراطی می تواند منجر به بروز پیامدهایی برای منطقه آمریکای لاتین شود که از جمله آن تاثیر سیاست ها و تفکرات وی بر افزایش فشارها به ونزوئلا خواهد بود.

به گزارش ایرنا، ژایر بولسونارو توانست با وعده های پوپولیستی و استفاده از تاکتیک های رفتاری و انتخاباتی مشابه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا توجه مردم را جلب کند و از سوی برخی کارشناسان ترامپ برزیل لقب بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مواضع و رویکردهای رئیس جمهوری جدید برزیل حکایت از تغییرات چشمگیر در سیاست خارجی این کشور دارد. نگرش نظامی گری و حمایت از سیاست های ترامپ گونه در برنامه های بولسونارو نشان می دهد که برزیل به سوی شرایط جدید حرکت خواهد کرد.
ژائیر بولسونارو که در کارزار انتخاباتی اش بارها از سیاست های چپ گرایانه دولت های قبلی برزیل انتقاد کرده بود، یک منتقد دولت کنونی ونزوئلا نیز محسوب می شود. وی اخیرا خواستار آن شد که ونزوئلا از سازمان مرکوسور اخراج شود.
بولسونارو در حالی به عنوان رئیس جمهوری جدید برزیل به دنبال تغییرات گسترده در سیاست های کنونی کشورش خواهد بود که قطعا وی رویکرد جدید و فشار بیشتری به ونزوئلا خواهد آورد و این می تواند عرصه را برای دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا سخت تر کند.
حتی اخیرا یک هم حزبی بولسونارو که گفته می شود گزینه وی برای سمت وزارت خارجه بزریل بوده، گفته بود که در صورت انتخاب به عنوان وزیر خارجه گزینه مداخله نظامی علیه ونزوئلا را کنار نمی گذارد.
یکی از فرزندان بولسونارو که در کارزار انتخاباتی وی نیز فعال بود، معتقد است باید علیه ونزوئلا اعلان جنگ کرد و در شمال برزیل اجازه داده شود آمریکا پایگاهی دایر کند تا زمینه برای تقابل نظامی با ونزوئلا فراهم گردد.
این رویکرد بولسونارو و هم پیمانانش می تواند فشارها به دولت ونزوئلا را بیشتر کند. با توجه به جایگاه برزیل در آمریکای لاتین و همکاری احتمالی برزیل با واشنگتن در مورد موضوع ونزوئلا احتمالا در ماه های آتی سیاست های کاخ سفید در قبال کاراکاس وارد مراحل جدیدتری خواهد شد. دولت مادورو که پیشتر با بدترین چالش های اقتصادی و اجتماعی چند دهه اخیر ونزوئلا از جمله تورم بسیار شدید و کمبود جدی مواد غذایی و دارو روبرو بوده احتمالا باید به این چالش ها فشارهای هماهنگ از سوی برزیل و آمریکا را نیز اضافه کند.
برخی نیز بر این باورند که روی کار آمدن راست گراها در برزیل می تواند زمینه ای برای تقویت موضع راست گراها در ونزوئلا باشد. با توجه به شرایط نامساعد چپ گراها در ونزوئلا و نارضایتی گسترده از سیاست های فعلی دولت مادورو، بعید نیست اقبال عمومی در این کشور به سوی راست گراها گرایش پیدا کند.
شرایط کنونی در برخی از کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا و نیکاراگوئه مردم را ناامید کرده و ممکن است راست گراها با الهام از راست های افراطی در برزیل به دنبال بدست گیری قدرت باشند. حضور راست گراها در راس امور برزیل و کلمبیا نشان از تحولات جدید در آمریکای لاتین دارد. این پرسش به طور جدی در محافل مختلف آمریکای لاتین مطرح است که آیا دوران چپ گراها در این منطقه به پایان رسیده و پس از مدتی طولانی راست گراها در کشورهای بیشتری در آمریکای لاتین در راس قدرت قرار می گیرند؟
قطعا با حضور بیشتر رهبران راست گرا شرایط سیاسی در آمریکای لاتین دستخوش تغییراتی می شود که در این میان آمریکا از این شرایط به نفع خود سود خواهد برد.
در حال حاضر رهبری راست گرا در ونزوئلا مشابه بولسونارو وجود ندارد اما شرایط که ونزوئلا اکنون تجربه می کند، پتانسیل انفجار را دارد. دوران افول چپ گراها در آمریکای لاتین و حضور راست افراطی ها در راس قدرت برای برخی کشورهای چپ گرای این منطقه شرایط خوشایندی را ایجاد نکرده است.

گزارش از: اطهر اینانلو
اروپام***9234**2040

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي برزيل ونزوئلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۲۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرینات روماریو برای بازگشت به فوتبال در 58 سالگی؛ هم تیمی شدن اسطوره برزیلی با پسرش! / فیلم

روماریو، اسطوره فوتبال برزیل و مهاجم سابق بارسلونا در 58 سالگی برای باشگاهی در برزیل به میدان خواهد رفت.

دانلود (5.6MB)

دیگر خبرها

  • فرار نافرجام از زندان + فیلم
  • تمرینات روماریو برای بازگشت به فوتبال در 58 سالگی؛ هم تیمی شدن اسطوره برزیلی با پسرش! / فیلم
  • در پی همکاری برای سرکوب دانشجویان؛ افزایش فشارها برای برکناری رئیس دانشگاه کلمبیا
  • علاقه میلان به جذب تیاگو سانتوس
  • کشور‌های آمریکای جنوبی خواستار بازداشت سران رژیم صهیونیستی شدند
  • شاهکار مهندسان ایرانی در آسیا/ تعظیم سریلانکا به توان فنی ایران
  • خواهر لاتین‌تبار اصفهان؛ شهر میادین و دروازه دنیای جدید
  • برای ما قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد/ فقط به قهرمانی فکر می‌کنیم
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد