Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@12:13:41 GMT

زيان خودروسازان، قطعه سازان را درگير کرد

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۲۱۵۷

زيان خودروسازان، قطعه سازان را درگير کرد

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رييس انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: به سبب زيان انباشته خودروسازان در ماه هاي گذشته، پرداختي به قطعه سازان با تاخيرهاي مکرر همراه شده است که اين موضوع توقف تدريجي فعاليت اين واحدهاي صنعتي را در پي دارد.

«محمدرضا نجفي منش» روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: مشکلات قطعه سازان در برهه کنوني به يک تراژدي غم انگيز تبديل شده است و ادامه اين روند مرگ تدريجي اين صنعت ريشه دار را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته اين مقام صنفي، خودروسازان از يک ماه گذشته تاکنون پولي به قطعه سازان تحويل ندادند و برخي واحدها در حالي که توليد داشته و قطعه تحويل داده اند، اما در عمل نتوانستند حق و حقوق کارگران خود را بپردازند.
نجفي منش تاکيد کرد «ادامه اين روند به تعطيلي واحدهاي قطعه ساز مي انجامد.»
وي علت پرداخت نشدن پول از سوي خودروسازان را زيان انباشته آنها اعلام کرد و گفت: 2 خودروساز بزرگ کشور در 6 ماه نخست امسال بيش از پنج هزار و 500 ميليارد تومان زيان داشتند که «علت اصلي آن فروش خودرو با قيمت هايي پايين تر از قيمت تمام شده است.»
نجفي منش ادامه داد: از پارسال تاکنون شاهد بوديم نرخ ارز از حدود 3200 تومان به 3800 تومان، سپس 4200 تومان افزايش يافت و در نهايت «نيمايي» (حدود 9 هزار تومان) شد، همچنين قيمت مواد اوليه داخلي چند برابر شده است.
وي بيان داشت: در حالي که دريافت ارز نيمايي نيز زمانبر شده است، برخي عرضه‌کنندگان در عمل اين مواد اوليه را در بازار عرضه نمي‌ کنند؛ بنابراين دلالان وارد عمل شده و قيمت‌ها را افزايش داده ‌اند.
** پيشنهادي درباره تهيه مواد اوليه از بورس
رييس انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: تهيه مواد از بورس کالا نيز با سختي همراه است و قطعه سازان نمي توانند چند برابر گذشته، قيمت مواد اوليه را بپردازند.
وي ادامه داد: قطعه سازان براي تهيه مواد اوليه در گذشته به صورت اعتباري و چند ماهه خريد مي کردند اما اين روزها به دليل مشکلات ياد شده بايد به طور نقدي خريد داشته باشند؛ همچنين پس از فروش محصولات به خودروسازان بايد چهار تا هشت ماه در صف دريافت پول خود بمانند و همه اينها مشکلاتشان را چندين برابر کرده است.
نجفي منش پيشنهاد کرد براي کاهش مشکل واحدهاي قطعه ساز، آن دسته از موادي که در بورس عرضه مي شود با ال. سي هاي سه ماهه دريافت شود.
وي به خدشه دار شدن اعتبار شرکت هاي قطعه ساز ايراني نزد خارجي ها به دليل مشکلات ارزي اشاره کرد و افزود: در ماه هاي گذشته پيش از افزايش نرخ ارز، مواد اوليه خارجي را با نرخ 3200 توماني ارز تهيه کرده بوديم اما اکنون که زمان بازپرداخت بدهي هاست بايد با نرخ نيمايي ارز تهيه کرده و بازگردانيم.
وي «عطف به ما سبق» شدن اين موضوع و بازپرداخت بدهي هاي خارجي با همان نرخ ارز خريداري شده را خواستار شد تا از زيان بيش از پيش خودروسازان جلوگيري شود.
** به روز رساني عادلانه قيمت خودرو
نجفي منش تاکيد کرد به روز رساني قيمت قطعات، بازپرداخت يک ماهه مطالبات قطعه سازان، تسهيل در تامين مواد اوليه و تسويه مطالبات خارجي ها با همان نرخ هاي ارز زمان خريد، از مطالبات اصلي قطعه سازان است.
وي ادامه داد: تحقق همه اين موارد در وهله نخست در گرو به روز رساني عادلانه قيمت خودرو است.
اين مقام صنفي هشدار داد در صورت روال پيشين توليد، خودروسازان و قطعه سازان زمين مي خوردند.
به گزارش ايرنا، چهارشنبه هفته گذشته (بيست و سوم آبان ماه) «محسن صالحي نيا» معاون پيشين امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت، به ايرنا گفت: قيمت نهايي خودروها بيست و ششم يا بيست و هفتم آبان با در نظر گرفتن همه جوانب کار از جمله قيمت هاي تمام شده خودروسازان و همچنين حق و حقوق مصرف کنندگان و توليدکنندگان اعلام مي‌شود.
بيش از 84 درصد يک خودرو را قطعات آن تشکيل مي دهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستيکي، 30 درصد قطعات لاستيکي و بقيه قطعات فولادي و آلومينيومي است.
آمارها نشان مي دهد اکنون نزديک به يک هزار و 500 قطعه ساز در زنجيره تامين داخلي حضور دارند.
اقتصام*3065*1961*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۲۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا و سکه امروز ۱۲ اردیبهشت؛ سکه ۷۰۰ هزار تومان ارزان شد

به گزارش خبرنگار مهر امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت قیمت هر سکه طلای طرح جدید تا لحظه درج خبر به مبلغ ۴۱ میلیون ۵۸۵ هزار تومان رسید که نسبت به روز گذشته ۷۰۳ هزار تومان کاهش دارد.

هر سکه بهار آزادی نیز ۳۷ میلیون ۹۳۷ هزار تومان امروز قیمت گذاری شد.

همچنین هر قطعه نیم سکه نیز امروز به مبلغ ۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد که نسبت به روز گذشته ۴۰۰ هزار تومان ارزان‌تر است.

امروز همچنین هر قطعه ربع سکه ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این گزارش حاکی است هر انس طلا امروز ۳.۳۸ درصدی به ۲۲۸۷ دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳ میلیون و ۴۳۲,۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

کد خبر 6094135 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • سمنان|وقتی تحریم‌ باعث کاهش هزینه مواد اولیه یک شرکت می‌شود
  • سکه و طلا چند شد؟ +جدول
  • قیمت طلا و سکه امروز ۱۲ اردیبهشت؛ سکه ۷۰۰ هزار تومان ارزان شد
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • استعدادیابی آینده سازان فوتبال در استان یزد
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه