Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@02:20:18 GMT

شب ادوارد سعید برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۲۵۴۵

شب ادوارد سعید برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت انتشارترجمه کتاب «آخرین مصاحبه ادوارد سعید» به زبان فارسی با مقدمه حمید دباشی توسط عظیم طهماسبی مجله بخارا شبی از شبهای فرهنگی وادبی خود را به ادوارد سعید اختصاص داده است .این برنامه که به همت مجله بخارا و خانه اندیشمندن علوم انسانی عصر یکشنبه ۲۷ آبان درسالن فردوس یخانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقایان مسعود فرهمند پور، عظیم طهماسبی، بهرام پروین گنابادی وعلی دهباشی سخنرانی خواهند کرد . همچنین فیلم مستند »در جستجوی فلسطین » و مرثیه محمود درویش با ترجمه فارسی به نمایش در می آید.

ادوارد سعید (۱۹۳۵-۲۰۰۳)، اندیشمند، نظریه پرداز و منتقد ادبی فلسطینی-آمریکایی و فعال سیاسی. در خانواده ای مسیحی در بیت المقدس زاده شد. او دوران کودکی و نوجوانی خود را در قاهره و بیت المقدس گذراند و در مدارس این دو شهر تحصیل کرد. در پی ناآرامی ها و درگیری هایی فلسطین که به تاسیس اسرائیل در ۱۹۴۸ انجامید، خانواده ی سعید ناگزیر در ۱۹۴۷ فلسطین، سزمین آبا و اجدادی شان، را ترک کردند و در قاهره سکونت گزیدند. سعید به خواست پدرش ودیع در ۱۹۵۱ برای ادامه ی تحصیل راهی آمریکا شد و در دبیرستان شبانه روزی ماونت هرمان درس خواند و سپس در دانشگاه پرینستون پذیرفته شد و در رشته ی تاریخ و زبان و ادبیات انگلیسی تحصیل کرد. در این دوره سعید دانش فراوانی در تاریخ موسیقی، فلسفه و ادبیات اندوخت و مدرک کارشناسی خود را در ۱۹۵۷ دریافت کرد.

او مقطع کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دانشگاه هاروارد گذراند و از ۱۹۶۳ به عنوان استادیادر ادبیات تطبیقی در دانشگاه کلمبیا پذیرفته شد. سعید در ۱۹۷۸ سومین اثر خود یعنی کتاب شرق شناسی را منتشر کرد که شهرتی جهانی را برایش به ارمغان آورد. این اثر توجه منتقدان، متفکران و پژوهشگران حوزه ی علوم انسانی غرب و شرق را به خود جلب کرد و تحولی اساسی در مطالعات شرق شناسی پدید آورد. او تحت تاثیر اندیشه های گرامشی، فوکو، انور عبدالملک و دیگران و نیز بهره گیری از دانش ژرف خود در نقد ادبی و ادبیات به تحلیل و تفسیر چگونگی شکل گیری مفهوم شرق در آرشیو شرق شناسی پرداخت و پیوند پنهان و آشکار نهاد شرق شناسی (دانش) و امپریالیسم و استعمار غربی در قرن نوزده و بیست پرداخت. کتاب شرق شناسی سعید را می تواند سرآغاز جدی مطالعات پسااستعماری برشمرد که همچنان در حال گسترش و شکوفایی است و تاثیر آن را می توان در حوزه ی نقد ادبی و مطالعات ادبی، تاریخی، اجتماعی، فیلم، موسیقی و نظایر آن رصد کرد.

سعید نمونه ی درخشان روشنفکر و متفکر آزاد و گریزان از محدودیت های نظام دانشگاهی متصلب و تخصص محور غربی است که توانسته در نوشته های نقدی، سیاسی، ادبی، و نیز در مصاحبه ها و فیلم های مستد و در دیدگاههای سیاسی اش وارستگی انتقادی، و نیز آگاهی و درکی ژرف به مخاطبانش ارائه دهد و ستایش اندیشمندان، منتقدان، شاعران، هنرمندان و سایر پژوهشگران علوم انسانی را برانگیزد، افرادی مانند نوام چامسکی، تری ایگلتون، محمود درویش، گایاتاری اسپیواک، انور عبدالملک، دانیال بارنبایم، سمر امین، رابرت جی یانگ و...

برخی آثار دیگر سعید عبارتند از: ژوزف کنراد و داستان اتوبیوگرافی (۱۹۶۶)، آغازها: هدف و روش (۱۹۷۵)، مسئله فلسطین (۱۹۷۹)، جهان، متن و منتقد (۱۹۸۳)، فراتر از واپسین آسمان (۱۹۸۶)، فرهنگ و امپریالیسم (۱۹۹۴)، نقش روشنفکر (۱۹۹۴) و اومانیسم و نقد دمکراتیک(۲۰۰۴).

شب ادوارد سعید یکشنبه ۲۷ آبان ماه ساعت ۱۷ برگزار می شود و حضور استادان گرانقدر، پژوهشگران، دانشجویان، علاقمندان و اهالی رسانه در این نشست آزاد است.

کد خبر 4461357 سارا فرجی

منبع: مهر

کلیدواژه: ادوارد سعید خانه اندیشمندان علوم انسانی شب های بخارا مجله بخارا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۲۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه جایزه شهید صدر بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری مسؤول نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات قم با اشاره به اختتامیه جایزه شهید صدر بعد از ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به استقبال اندیشمندان در داخل و خارج ایران، از موضوعات علمی طرح شده در جایزه جهانی شهید صدر و بنا به درخواست و استقبال علاقمندان نسبت به تمدید زمان ارسال آثار به دبیرخانه، ان‌شاءالله اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر بعد از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق آمار، آثار خوب و فاخری از اندیشمندان علوم اسلامی از کشورهای عراق و لبنان و نیز حوزه‌های علمیه به دبیرخانه رسیده است و این آثار در کمیته‌های ۸ گانه داوری خواهند شد.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: فراخوان جایزه جهانی شهید صدر با هدف تقدیر از نظریات و اندیشه‌های علوم انسانی اسلامی هم اکنون در حال برگزاری است و امیدواریم با بررسی و داوری آثار ارسالی، مراسم اختتامیه این رویداد بزرگ علمی را با معرفی برگزیدگان آثار در سال جدید برگزار کنیم.

کد خبر 6057170 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • رونمایی از سامانه پاسخگویی به شهروندان در سال جدید
  • تلاش برای بسترسازی توسعه نوآوری و سرمایه انسانی در پارک فناری پردیس
  • جذب دانش‌آموختگان هنر در مراکز رشد/ علوم‌انسانی‌ها بیشترین درصد اشتغال را کسب کردند
  • جذب فارغ التحصیلان هنر در مراکز رشد/ علوم انسانی‌ها؛ بیشترین درصد اشتغال را کسب کردند
  • رونمایی از سامانه پاسخ به پرسش‌های متداول تهرانی‌ها و آغاز به کار کلینیک مشاوره در سال آینده
  • شهروندان پاسخ های خود را از این سامانه بگیرند | معاون شهردار تهران: کلینیک مشاوره راه اندازی می شود
  • اختتامیه جایزه شهید صدر بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود
  • چهره‌های ادبی و فرهنگی که دیگر بهار را نمی‌بینند
  • چهره‌های ادبی و فرهنگی که این بهار را نمی‌بینند
  • حداد عادل: مبانی علوم انسانی موجود که از غرب آمده، با مبانی ما متفاوت است