Web Analytics Made Easy - Statcounter

​یک کارشناس امور دینی گفت: دوران غیبت کبری امام زمان (عج)، دوران فراوانی شبهات و فتنه‌های مختلف است که باید مراقبت و هوشیاری لازم را داشت و این آگاهی را به همه جامعه اسلامی داد.

حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از شهادت امام حسن عسگری (ع) ولایت بر امت اسلامی به فرزند ایشان امام مهدی موعود (عج) رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به دوران زندگی امام مهدی (عج) در بخش رصد و سخت‌گیری بر شیعیان، امام برای در امان ماندن از توطئه‌های دشمنان در غیب صغری به سر می‌بردند و از طریق چهار نایب خودشان با شیعیان در ارتباط بودند.در غیبت صغری مسلمانان رفته‌رفته آمادگی جهت غیبت امام خویش پیدا کردند که سپس غیب کبری آغاز شد، در غیبت دوم به دلیل نبود نایب مشخصی، مسلمانان به علمای ربانی که علم و تقوا را یک‌جا داشتند، مراجعه می‌کردند.

این کارشناس دینی در ادامه به اهمیت غیبت کبری اشاره کرد و گفت: غیبت دوم که طولانی‌ترین دوره و مشهور به غیبت کبری است، زمانی بس مهم برای آزمایش مسلمانان به شمار می‌آید چرا که وقتی شخص به امام خویش دسترسی ندارد پس چگونه می‌تواند ایمان و بصریت خود را حفظ کند؟

حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: در دوران غیبت کبری باید مراقبت لازم از شبهات و توطئه‌های دشمنان را داشت و این مراقبت تنها شامل خود فرد مسلمان نمی‌شود، بلکه باید این آگاهی و هوشیاری را به سایر اطرافیان خود نیز بدهد تا زمینه ظهور حضرت حجت (عج) فراهم شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران که حرکت خود را از نهضت سیدالشهدا (ع) گرفته بود همواره تلاش داشته تا پرچمدار حکومت اسلامی در دنیا باشد که این هدف با ظهور امام زمان (عج) محقق خواهد شد.

موسوی گفت: مشارکت و همیاری در اصلاح جامعه یکی از مصادیق‌ بارز در انتظار فرج حجت خدا به‌شمار می‌آید و صرف نشستن به انتظار کافی نیست، بلکه باید با عمل زمینه ظهور فراهم شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ظهور امام زمان عج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۲۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ کتابی درباره غیبت امام زمان/زمان قیام است یا سکوت؟

به گزارش «مبلغ»، اثر حاضر، پس از بررسی اجمالی مفاهیم کاربردی تحقیق، به ارائه کلیات مربوط به مسأله مانند مقتضای اصل اولی نسبت به تشکیل حکومت در عصر غیبت پرداخته و در ادامه نیز مستندات ممنوعیت قیام در عصر غیبت، در ضمن هشت گفتار مورد بررسی دقیق سندی و دلالی قرار گرفته و نقدی قابل اطمینان ارائه شده است.

شبکه اجتهاد نوشت: احکام و قوانین دین مبین اسلام، به امور عبادی و وظایف فردی منحصر نیست، بلکه معاملات و سیاست و اقتصاد و روابط داخلی و خارجی مسلمانان نیز جزء قوانین مهم اسلام است و اجرای این احکام جز در بستر حکومت دینی میسر نخواهد بود.

طبق عقیدۀ شیعیان، در زمان حضور معصوم (ع) وظیفۀ تشکیل حکومت برعهدۀ ایشان نهاده شده، اما حکم قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت، جای سؤال دارد که محق‍ق‍قان و فرهیختگان دینی باید پاسخگوی آن باشند.

در برخی جوامع دینی شیعه، روایاتی وجود دارد که به گمان عده‌ای، این روایات مؤمنان را از هرگونه قیام و تحرک سیاسی در عصر غیبت بازداشته و آن‌ها را به سکوت و سکون امر کرده است بنابراین ناآگاهان و ساده‌اندیشان با شعار جدایی دین از سیاست دیگران را از تحرکات سیاسی منع می‌کنند.

ازآنجا که تاکنون کتاب جامع و مستقلی در بررسی و تحلیل چنین روایت‌هایی وجود نداشته است اح‍م‍د ن‍ق‍وی به تدوین کتاب «عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟!» پرداخته که پژوهشی فقهی دربارۀ مستندات ممنوعیت قیام در عصر غیبت است.

این کتاب در سه فصل تدوین شده است. فصل اول به شناخت الفاظ کلیدی و مفاهیم کاربردی کتاب، ازقبیل سکوت، قیام، سیاست و غیبت از نظر لغوی و اصطلاحی و بیان مطالب کلی مربوط به بحث، پرداخته است.

فصل دوم، روایات مورداستناد اهل سکوت بر عدم‌جواز قیام و تحرک سیاسی در عصر غیبت را در هشت گفتار از نظر سندی و دلالی تحلیل و بررسی می‌کند. در فصل سوم، جایگاه قیام زید بن علی (ع) در کلام اهل‌بیت (ع) بررسی شده است.

باید توجه داشت که تمام این مطالب، با تکیه بر مباحث فقهی و روایات اهل‌بیت (ع) و صرفاً از بُعد فقهی بررسی شده است. البته در فصل مربوط به قیام زید بن علی (ع) به برخی مطالب تاریخی نیز اشاره شده است.

مطالب این اثر علاوه‌بر استفادۀ طلاب علوم دینی و دانشجویان و دانش‌پژوهان دانش سیاسی، می‌تواند برای علاقه‌مندان غیردانشگاهی نیز مناسب و مفید باشد.

کتاب «عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟!» به قلم اح‍م‍د ن‍ق‍وی در ۳۰۴ صفحه و با قیمت ۱۸۰ هزارتومان، با همکاری «دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام اسلامی» توسط انتشارات کتاب جمکران روانه بازار نشر شده است.

شایان ذکر است این کتاب در جشنواره کتاب سال حوزه، درسال ۱۴۰۰ حائز رتبه «شایسته تحسین» گردیده، و در جشنواره پاسخ برتر در سال ۱۴۰۲، رتبه «شایسته تقدیر» را کسب کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1887975

دیگر خبرها

  • محفل قرآنی «امام حسنی‌ها» مصداق بارز تعظیم شعائر الهی است
  • بانوان استان سمنان در اهدای خون بیش از۶ درصد مشارکت دارند
  • بانک‌ها در رسیدگی به مشکلات نیازمندان استان بوشهر مشارکت کنند
  • کوین دی بروین به دیدار با آرسنال می‌رسد؛ احتمال غیبت دو ستاره گواردیولا
  • ایران اسلامی مرکزیت جبهه مقاومت است
  • نماینده ایران: اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه نمونه بارز نسل‌کشی است
  • رضاخواه: اقدامات رژیم صهیونیستی نمونه بارز نسل کشی است
  • بخشش باید فرهنگ گدایی را ریشه‌کن کند
  • سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز: مردم مهمترین هدف مورد هجوم دشمن است/ خیلی از اصول‌گرایان هم کوتاهی کردند/ وجود انسان‌های بی‌بصیرت مانع رشد وحدت امت است
  • چاپ کتابی درباره غیبت امام زمان/زمان قیام است یا سکوت؟