Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@23:54:09 GMT

صندوق توسعه ملی مالک یک سوم سود نفت

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۳۴۱۲

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قزوین، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین با بیان اینکه تاکنون ۸۰۰ میلیارد دلار تسهیلات صادراتی اعطا شده گفت: ۸۰ درصد تسهیلات صندوق توسعه ملی به تعاونی‌های بخش خصوصی پرداخت می‌شود و اولویت با شرکت‌های دانش بنیان، طرح‌های تولیدی، گردشگری و توسعه مناطق محروم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مرتضی شهیدزاده با اشاره به آغاز مطالعات طرح نیروگاهی برای تولید ۵ هزار مگاوات برق افزود: این صندوق در حمایت از تولید انواع خودرو برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار پرداخت کرده است.
به گفته او تسهیلات در پتروشیمی‌ها ۳.۵ درصد، کشاورزی ۱۴ درصد و صنایع ۱۶ درصد بوده و نرخ سود شرکت‌های دانش بنیان ۴ درصد ارزان‌تر محاسبه می‌شود.
رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی تسهیلات سرمایه در گردش را دو ساله با دوره بازپرداخت ۸ و ۱۰ ساله عنوان و اضافه کرد: ایجاد مراکز گردشگری و هتل، توسعه گلخانه ها، شیلات، آبیاری نوین، توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز و شیر و کشت گیاهان دارویی در اولویت برنامه هاست.
شهیدزاده با تاکید بر اینکه این صندوق اجازه تبدیل ارز به ریال را ندارد و باید از توان داخلی استفاده کند اضافه کرد: به ۲۳۱ طرح داخلی، ۷۸۰ میلیارد تومان و ۱۶ طرح ارزی در استان قزوین ۲۴۷ میلیون دلار پرداخت شده است.
او بر رفع موانع تولید و شناسایی بازار هم تاکید کرد و گفت: صندوق توسعه ملی در اعطای تسهیلات توسعه‌ای کوتاهی نکرده و مسیری را دنبال می‌کند که به سرنوشت حساب ذخیره ارزی منجر نشود چرا که هدف آن، کمک به طرح‌های ارزآور است.
استاندار هم گفت: قزوین شرایط ممتازی در توسعه کشور دارد که باید از آن استفاده شود.
عبدالمحمد زاهدی با اشاره به اینکه نوسانات قیمت ارز و تحریم، مشکلاتی در تولید و سرمایه گذاری ایجاد می‌کند افزود: تغییر مکرر مقررات و قوانین مشکلات را بیشتر می‌کند که باید در سطح ملی تدبیری برای ان اندیشیده شود.
او همچنین گفت: مشکل بخش تولید فقط سرمایه در گردش نیست بلکه نیازمند نوسازی و بهسازی صنایع و کشاورزی هستیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین هم گفت: از ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب استان، طی نیمه اول امسال ۱۹ میلیون دلار جذب شده است.
منوچهر حبیبی افزود: سهم استان از تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت ۱.۷ و بدون نفت ۱.۹۶ صدم و نرخ بیکاری استان ۱۱ درصد است که نسبت به میانگین کشوری ۱.۲ دهم درصد پایین‌تر است.
او حجم کل سرمایه گذاری مصوب خارجی استان را یک و نیم میلیارد دلار دانست که تاکنون ۶۵۱ میلیون دلار از آن به استان وارد شده است.
صندوق توسعه ملی در سال ۹۰ تاسیس شده و مصارف صندوق بر مبنای سیاست‌های وزارتخانه‌ها با تصویب مجلس صورت می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: اقتصاد مقاومتی توسعه ملی تسهیلات دانش بنیان سرمایه در گردش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۳۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند

نشست متقاضیان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مخازن ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز طبیعی، مگاپروژه هوشمندسازی و بهینه‌سازی مصرف گاز در ایستگاه‌های تقویت فشار، با حضور نمایندگان شرکت‌های فولادی کشور به میزبانی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برگزار شد.

 به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، رضا نوشادی، مدیرعامل این شرکت، با اشاره به دستاوردهای شرکت ملی گاز ایران در دوره تحریم گفت: بانک مرکزی، شرکت‌های ملی گاز و نفت در سال ۱۳۸۹ تحریم شدند. آن زمان ظرفیت تولید، پالایش، انتقال و توزیع گاز روزانه ۴۰۰ میلیون مترمکعب بود، اما امروز پس از یک دوره تحریم ۱۵ساله، حجم ظرفیت تولید گاز کشور، به روزانه ۸۷۵ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی افزود: در این بین پالایش، انتقال و توزیع این زنجیره از ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب بالاتر است و پیچیده‌ترین فناوری، با انتقال فناوری از ساخت توربین و کمپرسور از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به‌عنوان بازوی اجرایی شرکت ملی گاز ایران انجام شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در ادامه با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی در بخش‌های مختلف صنعت ادامه داد: جورچین صنعت گاز برای ادامه این مسیر پرافتخار، به‌منظور گسترش سطح مشارکت‌های مردمی و پاسخ‌گویی به رشد فزاینده مصرف چه در مسیر توسعه، چه تولید انرژی و محصول و چه مصرف خانگی و تجاری، نیاز به انجام هم‌افزایی گسترده‌ای دارد. در راهبرد تازه شرکت ملی گاز ایران، برای مدیریت اوج مصرف که متأسفانه آسیب نخست به تولید وارد می‌شود، تصمیم گرفتیم وارد حوزه جذب سرمایه‌ شویم و پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایستگاه‌های تقویت فشار را خدمت شما معرفی کنیم.

علیرضا بیات، مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی گاز ایران نیز با تأکید بر اهمیت صنعت گاز در زمینه تولید گفت: سرمایه‌گذاری در همه حوزه‌ها یکی از اصول اصلی توسعه در هر صنعت است و صنعت گاز در کشور ما جریان خونی است که در شریان اقتصادی جریان دارد و توسعه این صنعت بی‌شک به توسعه در دیگر بخش‌های تولید مانند صنایع فولادی و پتروشیمی و بخش‌های صنعتی می‌انجامد.

در ادامه این نشست، پروژه‌های ذخیره‌سازی مخزن نمکی نصرآباد کاشان، میدان هیدروکربنی شوریجه مشهد، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و پروژه بهینه‌سازی مصرف گاز در ایستگاه‌های تقویت فشار گاز برای سرمایه‌گذاری به نمایندگان شرکت‌های فولادی کشور معرفی شدند.

گفتنی است نمایندگان شرکت‌های فولادی ازجمله شرکت ایمیدرو، گل‌گهر، توسعه آهن و فولاد، جهان فولاد، فولاد مبارکه، گهر زمین، آهن و فولاد ارفع، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد ایران و فولاد سیرجان در این نشست به ارائه پرسش‌هایی درباره این پروژه‌ها و بحث و تبادل نظر پرداختند.

دیگر خبرها

  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • راحت می‌گویند از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن نداریم!
  • طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر حمایت می‌شود
  • استقبال چشم‌گیر از صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن
  • توسعه میادین نفت و گاز به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد
  • تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم| حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • بیت‌کوین در آستانه رکوردی جدید / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۴ ارديبهشت