Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد رضا جمشیدی فوق تخصص روماتولوژی و رئیس ۱۲ امین کنگره روماتولوژی در نشستی که امروز در مرکز تحقیقات روماتولوژی در بیمارستان شریعتی برگزار شد اظهار کرد: نشانه‌های بیماری‌های روماتولوژی از زمان بقرات بررسی شده اما مدتی کوتاه است که به عنوان رشته علمی شروع به فعالیت کرده است، این رشته حدودا از سال ۴۸ با ورود چند روماتولوژیست از خارج از ایران وارد کشور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این بین از میان بیماری‌های روماتولوژی مردم تنها رماتیسم را می‌شناسد که با گلودرد چرکی همراه است و درمان آن با مصرف ماهانه پنامادور کامل می‌شود و حتی گاهی درخواستی این دارو را از ما می‌کند؛ خوشبختانه در حال حاضر چند سالی‌ است که این رشته در کشور پا گرفته و حدود ۷ مرکز به تربیت روماتولوژیست می‌پردازد و این امر باعث شده تا تعداد متخصصین این حوزه به ۲۵۰ نفر برسد که اکثر آنها در داخل کشور تربیت شدند و در جای جای کشور مشغول به درمان هستند.

جمشیدی بیان کرد: گستردگی علم نیاز به حضور فوق تخصص‌ها را ایجاد می‌کند، علم روماتولوژی نیز از این قاعده مستثنا نیست و گستردگی زیادی دارد معمولاً متخصصین این رشته را به چند دسته تقسیم می‌کند بیماری های التهابی مثل انواع روماتیسم‌ها بیماری‌های مکانیکی مثل آرتروز و بیماری‌های متابولیک مثل نقرس پوکی استخوان نرمی استخوان و سایر اشکالات استخوانی اصلی‌ترین دسته‌بندی‌ها در این بیماری‌ها هستند.

این متخصص روماتولوژی گفت مطالعاتی در کشور در بین ده هزار نفر انجام شده که نشان می‌دهد حدود ۳۴ درصد از مردم از دردهای استخوانی شکایت داد و شایع ترین بیماری با علل مکانیکی با ۱۵ و نیم درصد سهم به آرتروز زانو و ۴ درصد به آرتروز گردن اختصاص پیدا کرد و مشکلات التهابی مانند همه جاهای دنیا شیوع کمتری دارد و چیزی کمتر از ۴ دهم درصد بود همچنین کمردرد بیماری بود که بیش از ۱۵ درصد از افراد با آن سر و کار داشته در حالی که می‌توان با چند آموزش ساده جلوی شیوع این بیماری را گرفت.

وی با تاکید بر اینکه این ۴۰ درصد بیمار بوده و مشکلات خود را دارند پس باید برای مسئولین اهمیت داشته باشند تصریح کرد: مهمترین مشکلات ما در چند سال اخیر تشخیص و درمان این بیماری‌ها بود چرا که در بیماری‌های روماتیسمی با مصرف برخی داروها پاسخ لازم را نمی گرفتیم داروهای جدیدی هم در جاهای مختلف دنیا وارد بازار شده بود اما هزینه‌های خیلی بالایی داشت که با توجه به لزوم مصرف طولانی مدت این داروها بیماران توانایی پرداخت هزینه آنها را نداشتند. بیماری‌های روماتیسمی نسبت به بیماری‌هایی مثل سرطان از نطر بیمه‌ای به خوبی پوشش داده نمی شود شاید بیماری‌های روماتیسمی باعث مرگ و میر نشود اما مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد کرده و فرد را هر روز از زندگی عادی دورتر می کند.

جمشیدی افزود خوشبختانه در چند سال اخیر تولید داخلی این داروهای بیولوژیکی پیشرفت بسیاری کرده و نسبت به نمونه های خارجی قیمت خیلی پایین تری دارد و هزینه‌های درمان را از ۳ میلیون تومان به حدود ۱۳۰ هزار تومان در ماه رسانده است با این وجود بعضی اتفاقات به خصوص بحث های اقتصادی بر توزیع بخشی داروها تاثیر گذاشته استو

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین داروهایی که در پوکی استخوان استفاده می‌شد و جزو داروهای هایتک محسوب می‌شود داروی تری پاراتایت است از این دارو معمولا در مواقعی که پوکی شدید استخوان منجر به ایجاد شکستگی در مهره ها شود استفاده می‌کنند و داروی دیگری برای جایگزینی آن وجود ندارد چرا که مصرف این دارو به صورت تزریقی تراکم استخوانی را در مدت کوتاهی بالا می‌برد که حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان میبرد.

جمشیدی ادامه داد: یک مطالعه با مبنای غلط که بر اساس مقایسه این دارو با یک داروی خوراکی شکل گرفت باعث شد چه داروی تری پاراتایت که سال ها تحت پوشش بیمه ها بود از این پوشش خارج شده و منجر به ایجاد مشکلات بسیاری برای این بیماران شود‌.

رئیس دوازدهمین کنگره روماتولوژی ادامه داد این دارو زمانی که از پوشش بیمه‌ها خارج شد حدود ۷ هزار نفر مصرف کننده داشت و از آن‌جایی که دارویی گرانقیمت محسوب می‌شود حتی باعث شد بیماران تحت درمان از داشتن دارو باز مانده و درمان را رها کنند و علیرغم پیگیری‌های انجام شده و نامه‌هایی که به شخص وزیر به معاونت وزیر و به بیمه‌ها ارسال شده کماکان این دارو در وضعیت ثابت قرار دارد.

جمشیدی درباره برگزاری کنگره بیان کرد هر ساله این کنگره را برای به روز کردن اطلاعات و ارائه تحقیقات علمی انجام شده در سطح کشور برگزار می کنیم که امسال از هفتم تا نهم آذر ماه در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۳۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آدرس غلط سازمان غذا و دارو با طرح شائبه لوکس بودن داروی هموفیلی ها

احمد قویدل گفت: رئیس سازمان غذا و دارو در اطلاع رسانی اخیر خود در رابطه با داروی امیسیزومب، فقط به اثربخشی بسیار بالای آن نسبت به داروهای موجود اشاره کرد، در صورتی که این دارو علاوه بر اثربخشی بالا، برای بیماران هموفیلی با کمبود فاکتور ۸ که مبتلا به مهار کننده شدید هستند، برای دولت نیز کاملاً صرفه اقتصادی دارد. بی تردید اشاره رئیس سازمان غذا و دارو به این مزیت دارو می‌تواند در ایجاد انگیزه در شورای عالی بیمه برای تحت پوشش قرار دادن این دارو به شدت مؤثر باشد.

وی افزود: بر اساس مطالعات اقتصاد دارویی که در سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت انجام شده است هزینه اثربخشی اقتصادی آن نیز تأیید شده و هزینه‌های این گروه از بیماران برای دولت حداقل یک سوم و در مواردی به نصف کاهش می‌یابد. مدیر عامل سازمان بیمه سلامت و رئیس صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج نیز در موارد متعدد درباره صرفه اقتصادی این داروی نوین اطلاع رسانی کرده اند.

قویدل ادامه داد: از دیگر محاسن مهم این دارو قابلیت تزریق زیر پوستی است که اساساً بیماران مبتلا به مهار کننده به خصوص کودکان را از رگ گیری های متعدد رها می کند.

وی افزود: رئیس سازمان غذا دارو در همین اطلاع رسانی اخیر از امکان تولید این دارو در داخل کشور نیز خبر داده که بی تردید این خبر هم موجی از امیدواری در جامعه هموفیلی ایران جهت بهره مندی از این دارو به وجود آورده است. اما متأسفانه تلاشی برای تحت پوشش بیمه قرار دادن این دارو شاهد نیستیم. این سازمان اختصاص بودجه‌های دارویار را در گرو تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آن می‌داند، اما با دادن آدرس اشتباه، شائبه لوکس بودن این دارو را ایجاد می کند.

مشاور مدیرعامل کانون هموفیلی ایران گفت: وظیفه سازمان غذا و دارو است که نتیجه تحقیقات اقتصاد دارویی و نتیجه تحقیق هزینه اثربخشی این دارو را منتشر کند و شورای عالی بیمه را تشویق نماید برای صرفه جویی در هزینه‌های دولت نسبت به تحت پوشش بیمه قرار دادن این دارو اقدام فوری کند.

وی افزود: در حال حاضر برای بیش از ۱۱۰ بیمار هموفیلی مبتلا به مهار کننده شدید، این دارو تهیه و در شرکت‌های پخش موجود است و در مواردی دستور پخش نیز گرفته است. اما تأمین هزینه‌های آن در گرو تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این دارو است که متأسفانه تا کنون توسط شورای عالی بیمه محقق نشده است. کانون هموفیلی ایران در این رابطه نامه‌ای قبل از سال جدید به شورای عالی بیمه ارسال کرده که متأسفانه تا کنون پاسخی داده نشده است.

قویدل در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تأمین این دارو چقدر هزینه دارد و منبع تأمین آن از چه ردیفی است، گفت: بر اساس اطلاعات ما رئیس صندوق بیمه بیماران خاص و صعب العلاج در نامه‌ای خطاب به معاون درمان وزارت بهداشت هزینه این دارو را ۵۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است. از آنجا که هزینه‌های دارویی بیماران خاص از سه منبع به صورت مشترک تأمین می‌شود (بیمه‌های پایه سلامت، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح، صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و یارانه دارویار)، بدیهی است که محل تأمین این بودجه در گام نخست باید از محل بودجه‌های داروهای عادی (آریو سون و فایبا) که این بیماران تا کنون استفاده می کرده اند، تأمین شود.

وی افزود: با توجه به روشن بودن مزیت‌های این دارو از نظر اثربخشی و اقتصاد درمان و همچنین سهولت استفاده بیماران از این دارو، هر تردیدی در تحت پوشش قرار دادن دارو به ضرر کشور و بیت المال است. متأسفانه در برخی اطلاع رسانی‌های سازمان غذا و دارو به گونه‌ای مطرح می‌شود؛ انگار این دارو لوکس است و حتی می‌گویند از کسانی که می‌خواهند از این دارو استفاده کنند، باید فرانشیز بگیریم!؟ واقعاً دور از انصاف است برای داروهایی که اثر بخشی کمتری دارند و هزینه‌های بیشتری به دولت تحمیل می‌کنند، بیماران از پرداخت فرانشیز دارو معاف باشند و بر عکس بیمار برای داروی بهتر، که هم اثربخش تر است و هم هزینه کمتری به دولت تحمیل می کند و بی تردید کیفیت زندگی آن ها را بهبود می بخشد، فرانشیز پرداخت کند.

مشاور مدیر عامل کانون هموفیلی ایران در پایان اظهار امیدواری کرد شورای عالی بیمه با تحت پوشش قرار دادن این دارو، موانع دسترسی این گروه از بیماران را به این داروی نوین برطرف کرده و از تحمیل هزینه‌های بیشتر به دولت جلوگیری کند. لازم به تاکید است معاونت اجرایی دفتر ریاست جمهوری در جریان کامل هزینه اثربخشی این دارو قرار دارد و گروه نخست بیماران با کمک این دفتر از این داروی نوین بهره مند شدند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • کلاهبرداری مرگبار با داروی آلزایمر
  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!
  • پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای‌عالی بیمه
  • آدرس غلط سازمان غذا و دارو با طرح شائبه لوکس بودن داروی هموفیلی‌ها
  • آدرس غلط سازمان غذا و دارو با طرح شائبه لوکس بودن داروی هموفیلی ها
  • کلاهبرداری مرگ‌آلود با داروی درمان آلزایمر