Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@09:41:59 GMT

نوزادان نارس، کودکان سالم

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۳۸۰۵

نوزادان نارس، کودکان سالم

یزد - ایرنا - مادر باردار یزدی که 2 ماه قبل نوزاد نارس خود را با 450 گرم وزن در یکی از بیمارستان ها به دنیا آورده بود و امیدی به زنده ماندن کودک خود نداشت، اینک نوزاد را از بخش مراقبت ویژه کودکان بیمارستان شهید صدوقی یزد تحویل گرفت و آنجا را ترک کرد.

نوزادانی که قبل از هفته 37 حاملگی به دنیا آیند، نارس تلقی می شوند، «جنین» باید به طور طبیعی 38 تا 42 هفته در رحم مادر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایرنا، امروزه تعدادی از مادران، نوزادان خود را که 300، 400 یا 500 گرم وزن دارند به دلایلی زودتر از موعد زمان بارداری به دنیا می آورند که چندان امیدی به زنده بودن فرزندش ندارد.
مادر نوزدان نارس با توکل بر خدا، فرزندش را در بخش مراقبت‌ های ویژه بیمارستان بستری می کنند، بر پایه تحقیقات انجام شده، بسیاری از آنها به آغوش خانواده های خود باز گشته اند.
سازمان جهانی بهداشت، 17 نوامبر( 26 آبان) را روز جهانی نوزادان نارس اعلام کرد .
به همین مناسبت سعی می‌شود آگاهی‌ بیشتری در مورد علت تولد نوزادان نارس در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد و مجموعه اقدام هایی برای کاهش تولد این قبیل کودکان مد نظر قرار باشد.
نوزادی که نارس به دنیا آمد، با وزن کم تمام نیازهای خود را از بدن مادر دریافت نکرده است، آنها پس از تولد در دستگاه های ویژه مراقبت نوزادان نگهداری می شوند.
او کوچک و لاغر است، زیرا بافت چربی زیر پوست جنین در هفته های آخر دوران حاملگی در داخل رحم به وجود می‌آید، اگر جنین زودتر از موعد مقرر به دنیا آید، بافت چربی زیر جلد ندارد و لاغر است.
نوزادان نارس با مشکلات متعددی متولد می شوند از جمله می توان به تکامل نیافتن برخی اندام های داخلی مانند ریه، مشکل گوارشی، مغزی، قلبی و چشمی اشاره کرد.
اگر نوزاد نارس هنگام تولد یا بعد از آن دچار مشکل نشود و بعد از تولد، مراقبت صحیح و دقیق از او به عمل آید و درست تغذیه شود، از نظر جسمی و ذهنی در آینده با نوزادانی که به طور طبیعی و در موعد مقرر به دنیا می آیند، تفاوتی ندارد.
بر پایه گزارش های جهانی سالانه حدود 15 میلیون نوزاد در جهان به دنیا می‌آید که 10 درصد آنها نارس هستند و آمار تولد چنین نوزادانی در کشورهای مختلف پنج تا 18 درصد اعلام شد.
با تولد نوزاد نارس و به دلیل برخی مشکلات، نوزاد برای مدتی در بیمارستان بستری می شود و علاوه بر تحمیل هزینه های درمانی و بهداشتی به اقتصاد خانواده، بار آن بر دوش دولت سنگینی می کند.
در عین حال، تولد نوزاد نارس یکی از علت های عمده مرگ و میر نوزادان است و نوزادانی که چند هفته زودتر به دنیا می آیند در خطر مشکل سلامتی بعدی قرار دارند.
آنها به مراقبت های خاص و پیگیری همه جانبه در رابطه با ابعاد مختلف سلامتی از جمله وضعیت رشد و تکامل، ارزیابی شبکیه چشم، بینایی و شنوایی نیاز دارند.

** نوزادان نارس ضعیف ترین بیماران
فوق تخصص نوزادان و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت و گو با ایرنا، نوزادان نارس را ضعیف ترین گروه بیماران توصیف کرد که باید مورد حمایت و مراقبت های ویژه قرار گیرند.
دکتر محمود نوری شادکام با اشاره به افزایش تعداد نوزادان نارس به خاطر زایمان های زودرس تاکید کرد: باید بسترهای لازم برای مراقبت از این نوزادان فراهم شود تا رشد و تکاملی خوب داشته باشند.

** 12 درصد نوزادان کشور نارس هستند
به گفته وی براساس آمارها موجود، طی 15 سال گذشته هشت درصد از مجموع نوزادان متولد شده نارس بودند، اکنون این رقم به 12 درصد رسید.
نوری شادکام با بیان اینکه وضعیت یزد در این زمینه، همانند کشور است افزود: اکنون 2 تا چهار درصد از مجموع کودکان متولد شده ، نارس هستند.
این فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه دلایل متعددی در زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس نقش دارد، تصریح کرد: عوامل محیطی از جمله آلودگی هوا، تغذیه نامناسب، بی تحرکی ، چاقی ، گرما یا سرمای بیش از حد، عفونت دوران بارداری، نازایی و سابقه تولد کودک نارس از جمله این عوامل است.
نوری شادکام استرس ، افزایش شیفت کاری ، فشارهای روحی و روانی و حاملگی های چند قلویی زایی را از دیگر دلایل تولد نوزادان نارس می داند.
وی بهترین زمان تولد نوزادان را هفته 40 بارداری مادر برشمرد و یادآور شد: برخی از این علت ها قابل پیشگیری است و باید آنها را کاهش دهیم و برخی هم ناشناخته است.

** بخش مراقب های ویژه، نخستین اقامتگاه نوزادان نارس
نوری شادکام که رئیس بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان شهید صدوقی یزد است، می گوید: نوزادان نارس پس از تولد برای روند درمان و به دست آوردن سلامتی کامل در این بخش بستری می شوند.
وی با بیان اینکه تا قبل از راه اندازی این بخش، مرگ و میر نوزادان نارس در استان 8.5 در هر هزار تولد بود، تصریح کرد: آمار مرگ و میر در میان نوزادان در کشور، 9.5 در هزار است، این رقم در یزد 4.5 به ازای هر یک هزار تولد است.
به گفته این پزشک فوق تخصص کودکان، وضعیت یزد در این زمینه ، همانند کشورهای پیشرفته است.
وی تاکید کرد: دلیل فوت درصد اندک نوزدان هم مشکل مادر زادی، وزن بسیار کم یا مشکل قلبی و عروقی است.
رئیس بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان شهید صدوقی یزد بر این باور است: در این بخش، بهترین و متعهدترین متخصصان استان جذب و همکاری دارند.
بنا به اظهار وی اگر مراقبت های اولیه به درستی از این کودکان انجام شود، آنها همانند دیگر نوزادان می توانند به زندگی ادامه دهند به شرط اینکه به مراقبت های بعد از ترخیص هم توجه شود.

** نوزادان نارس نیازمند خدمات ویژه
به گفته مسئول بخش NICU بیمارستان شهید صدوقی یزد یک مورد از هر 10 نوزاد، نارس به دنیا می آید، در ایران آمار تقریبی، 12درصد اعلام شده است.
زهرا غفاریان اظهار داشت: تولد نوزاد نارس و نیز به دلیل برخی مشکلات، نیاز به بستری طولانی در مراکز درمانی و پیگیری های بعدی دارد، تولد چنین نوزادانی از لحاظ عاطفی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و حقوقی، بر روی خانواده و جامعه تاثیرگذار است.
غفاری یادآور شد: نوزادانی که چند هفته زودتر به دنیا می آیند با خطر مشکل سلامتی روبرو هستند و از این رو نیازمند مراقبت های خاص و پیگیری همه جانبه ابعاد مختلف سلامت از جمله وضعیت رشد و تکامل، ارزیابی شبکیه چشم، بینایی ،شنوایی و ... هستند.
مسئول بخش NICU بیمارستان شهید صدوقی یزد می افزاید: تیم درمانی بخش NICU این مجموعه درمانی، تمام تلاش خود را برای ارائه مراقبت ایمن، آموزش، حمایت همه جانبه از والدین، قراردادن تمام نوزادان نارس در معرض در برنامه های پیگیری و غربالگری بینایی، ،شنوایی و تکاملی به کار گرفته است .
غفاریان خاطرنشان کرد: پزشکان و پرستاران این بخش با به روز رسانی علم و مهارت نظری و عملی خود و بهره گیری از فناوری های نوین به روزترین مراقبت ها، داروهای جدید و روش های تغذیه ای موثری را به نوزادن نارس ارائه می دهند
همچنین مادر یکی از این نوزدان نارس که فرزندش هم اکنون سه ساله است روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نازنین هفت ماهه به دنیا آمد، وزن بسیار کمی داشت، حتی در آغوش گرفتن برایم مشکل بود.
وی خواست نامش ذکر نشود، افزود: نوزاد 60 در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهید صدوقی یزد بستری بود،اکنون حال کودک خوب و مشکلی ندارد.
2088/ 2047/
گزارش از کبری دانشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مناسبت ها نوزادان نارس يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۳۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، شماری از مردم در تماس با تحریریه خبر از کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های آبادان خبر دادند.

این موضوع رو از معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آبادان پیگیر شدیم که گفت: توزیع مستمر شیر خشک در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان در حال انجام است بنابراین مردم در این خصوص نگرانی نداشته باشند.

زینب جوانمردی افزود: از ابتدای سال تاکنون در شهرستان آبادان ۳۲ هزار و ۵۶۴، در خرمشهر ۱۵ هزار و ۲۴۷ و در شادگان ۱۱ هزار و ۶۷۴ قوطی شیر توسط داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان خریداری و وارد منطقه  شده است.

 در حال حاضر در شهرستان آبادان ۵ هزار و ۵۴، در خرمشهر ۴ هزار و ۱۹ و در شادگان سه هزار و ۱۸۷ قوطی شیر در داروخانه‌ها موجود است.

وی همچنین از اختصاص دو سهمیه شیرخشک تا پایان فروردین سال جاری به جنوب غرب خوزستان خبر داد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم
  • میان وعده هایی سالم برای کودکان
  • کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • «کاهش نرخ تولد» در کره جنوبی رکورد زد
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • ثبت تولد اولین سه قلوهای استان اصفهان
  • مراقبت از هزار و ٣١٣ مورد مادر باردار در فریمان
  • شرکت ۲۸ کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک
  • آغاز واکسیناسیون «پنوموکوک» برای نوزادان در آبادان