Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@16:32:16 GMT

آیا زمان ذبح گاو شیرده فرا رسیده است؟

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۵۹۲۹

خبرگزاری رویترز روز شنبه گزارش داد که سازمان اطلاعاتی مرکزی امریکا (سیا)تائید کرده است که محمدبن سلمان ولیعهد عربستان دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است. روایت سیا شبیه روایتی است که از سوی مقام های ترکیه از ابتدای گشوده شدن پرونده خاشقجی مطرح و اعلام می کنند که این روزنامه نگار منتقد آل سعود با یک برنامه طراحی شده به کنسولگری عربستان در استانبول کشانده شده و در آنجا به دستور یک مقام ارشد سعودی کشته شده است و از طرفی این روایت در مغایرت با داستانسرایی های پی در پی مقام های سعودی است که در تلاشند با مخفی کردن نقش محمدبن سلمان در این ماجرا، عوامل رده پایین قتل خاشقجی را قربانی نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا این ارزیابی سیا را شتابزده توصیف نموده و گفته است که روز سه شنبه در این ارتباط موضع خود را بیان خواهد کرد اما به نظر می رسد انتشار گزارش سیا در رسانه ها و هم خوانی آن با روایت منابع اطلاعاتی ترکیه، دیگر این امکان را به ترامپ نخواهد داد که بر نقش محمدبن سلمان در این ماجرا سرپوش بگذارد و در فکر نجات وی باشد.
با روشن شدن نقش محمدبن سلمان در قتل خاشقجی، ولیعهد عربستان نه تنها در داخل بلکه در جامعه بین المللی نیز مشروعیت نخواهد داشت و برای امریکا دشوار خواهد بود که در کنار او بایستد.
در چنین شرایطی به نظر می رسد باید محمدبن سلمان را تمام شده حساب کرد چرا که دیگر این گاو شیرده، شیری برای امریکا نخواهد داشت و بنابر این همانطور که ترامپ گفته بود باید ذبح شود. البته به نظر می رسد نه تنها محمدبن سلمان بلکه برادرش خالد نیز از گردونه خارج خواهد شد چرا که شنود تماس های تلفنی او به عنوان سفیر عربستان در واشنگتن حاکیست که خالد نیز از طرح قتل خاشقجی خبر داشته است و با تماس با این روزنامه نگار منتقد آل سعود از او می خواهد که برای دریافت مدارک ازدواج خود به کنسولگری این کشور در استانبول برود و به وی اطمینان می دهد وی ایمن خواهد بود.
طرح دو سوال در تحولات مربوط به ماجرای خاشقجی مهم به نظر می رسد سوال اول اینکه آیا کنار زدن خانواده سلمان از قدرت بر اساس طرح و برنامه سازمان های اطلاعاتی امریکا و ترکیه بوده یا اینکه اشتباهات پی در پی محمد بن سلمان پای او را در این پرونده نیز باز کرد؟ هر چند در پاسخ به این سوال نمی توان با قاطعیت از انداختن پوست خربزه زیر پای بن سلمان سخن گفت اما شنود و ردیابی تماس های تلفنی خالد بن سلمان و یا تله های اطلاعاتی برای محمدبن سلمان نمی تواند بی دلیل باشد.
سوال دوم اینکه اکنون محمدبن سلمان در برابر فشارها برای برکناری چه خواهد کرد؟ آیا او مقاومت خواهد نمود یا اینکه به سادگی قدرت را واگذار خواهد کرد؟ در پاسخ به نظر می رسد با توجه به تمهیدات محمدبن سلمان برای رهایی از اتهام قتل خاشقجی و قربانی کردن چهره هایی چون احمد العسیری، او به سادگی حاضر به ترک قدرت نخواهد شد به ویژه اینکه در صورت چنین اتفاقی در معرض انتقام دیگر شاهزادگانی قرار خواهد گرفت که طعم زندانی شدن وشکنجه به فرمان او را چشیده اند. از این رو به نظر می رسد با روشن شدن زوایای تاریک پرونده خاشقجی، هم آینده سیاسی محمدبن سلمان و هم عربستان وارد تونل تاریکی خواهد شد.
---------------------
رضا محمدمراد  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: تونل تاريک خاشقجي سازمان سيا شنود تلفني کنسولگري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۵۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!

عربستان‌سعودی در بحبوحه بالا گرفتن احتمالات در خصوص آب‌رفتن نئوم، به سراغ سرمایه‌گذاران چینی رفته‌است تا توجه آن‌ها را به این پروژه جلب کند.

مسئولان نئوم در هفته گذشته از پکن، شانگ‌های و هنگ‌کنگ بازدید کردند تا توجه سرمایه‌گذاران چینی را به این پروژه جلب کنند. گفتنی است که هنوز هیچ خبری از معاملات انجام شده با چینی‌ها به رسانه‌ها درز نکرده‌است.

این ارتباط با سرمایه‌گذاران از طریق نمایشگاهی صورت گرفت که مسئولان پروژه نئوم برپا کردند. لئونارد چان، رئیس انجمن توسعه فناوری نوآورانه هنگ کنگ، به خبرگزاری فرانسه گفت: «واکنش‌ها به این پروژه بلندپروازانه تاکنون بی‌طرفانه بوده‌است. من ممکن است برای تفریح به نئوم بروم، اما هیچگاه این شهر را برای اقامت دائم اتخاب نمی‌کنم.»

مسئولان این نمایشگاه و پروژه ساخت نئوم، توجهی به گزارش‌هایی که مبنی بر آب رفتن نئوم منتشر شده‌است، نشان نداده‌اند. گفتنی است که اوایل ماه جاری، بلومبرگ گزارش داد که عربستان سعودی تخمین‌های قابل توجهی را برای تعداد افرادی که انتظار می‌رود در این شهر خطی زندگی کنند، کاهش داد. در این گزارش آمده‌است که تعداد ساکنان مورد انتظار برای "آسمان خراش افقی" از ۱.۵ میلیون تا سال ۲۰۳۰ به کمتر از ۳۰۰.۰۰۰ نفر کاهش یافته‌است.

طارق قدومی، مدیر اجرایی نئوم، گفت: «هدف جمعیتی ۹ میلیون نفری به موقع محقق خواهد شد.»

بنابر گزارش بیزینس اینسایدر، مسئولان پروژه نئوم، به سوالات این خبرگزاری پاسخ نداده‌اند. با اینحال گزارش‌ها حاکی از آن است که نگرانی‌های گسترده‌تری برای سرمایه‌گذاری تریلیون دلاری در پروژه چشم انداز ۲۰۳۰ ولیعهد سعودی وجود دارد.

بلومبرگ گزارش داد که واقعیت‌های مالی این پروژه که می‌تواند تا ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد، شروع به ایجاد نگرانی در دولت عربستان کرده‌است. وال استریت ژورنال در ماه فوریه گزارش داد، این کشور همچنین شروع به وام گرفتن برای کمک به تامین مالی نئوم و سایر "مگا پروژه‌های ویژن ۲۰۳۰" کرده‌است.

بلومبرگ هفته گذشته گزارش داد که پروژه نئوم همچنین قصد دارد برای اولین بار اوراق قرضه منتشر کند. این نشریه به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که پروژه کلان شهر می‌تواند تا ۱.۳ میلیارد دلار با فروش اوراق قرضه اعتبار جذب کند.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • آمادگی مرکز هوش مصنوعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای پردازش داده‌های گستردۀ علمی
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ ۵ (فیلم)