Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@19:39:37 GMT

مرمت مجموعه تاریخی مفخم بجنورد آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۶۱۰۲

مرمت مجموعه تاریخی مفخم بجنورد آغاز شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: طرح مرمت و مقاوم سازی مجموعه تاریخی عمارت مفخم بجنورد در چند روز اخیر آغاز شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل، حبیب یزدان پناه روز یکشنبه اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای مرمت این مجموعه، که بر اثر زلزله اردیبهشت ماه پارسال آسیب دیده بود، 5.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میلیارد ریال برآورد شده است.
وی افزود: 1.5 میلیارد ریال از این رقم از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته و مابقی باید از محل منابع استانی تأمین شود.
وی با بیان اینکه خسارت دیدگی عمارت مفخم بیشتر است، اظهار داشت: ابتدا عمارت مفخم مرمت شده و پس از آن مرمت و استحکام بخشی بنای آیینه خانه عملیاتی می‌شود.
یزدان پناه با اشاره به طرح ساماندهی و احیای عمارت مفخم نیز گفت: تحویل بخشی از بیمارستان امام رضا (ع) به این مجموعه تاریخی و بازآفرینی مجموعه به شکل اولیه از آرزوهای دیرینه مردم بجنورد بود که این موضوع با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت مسئولان استانی در حال تحقق است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار داشت: بیمارستان امام رضا(ع) بخشی از عرصه مجموعه مفخم است که باید تخلیه شده و در اختیار میراث ‌فرهنگی قرار گیرد که در آینده نزدیک به نقطه گردشگری، میراث‌ فرهنگی و بازار صنایع ‌دستی استان تبدیل خواهد شد.
به گزارش ایرنا عمارت مفخم بزرگترین و شاخص ­ترین اثر تاریخی دوره قاجار در خراسان شمالی است که اوایل سال 1300 هجری قمری به دستور یارمحمدخان شادلو، حاکم شمال خراسان، به عنوان محل سکونت وی و خانواده اش، مشتمل بر 34 اتاق و 2 تالار بزرگ ساخته شده است.
بنای معروف به آیینه خانه نیز از یادمان های برجسته دوره قاجار در این خطه است که در آن عصر همراه با بناهای دیگر از جمله عمارت مفخم، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر، در باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می داده است.
بیش از یکهزار و 200 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که 583 اثر آن به ثبت رسیده است.
3007/5132

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي مفخم خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۶۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ خاور زباله از یک منزل کشف شد

حسین یعقوبی  اظهار کرد: روزهای گذشته خبری مبنی بر جمع آوری زباله در یک منزل مسکونی و بوی بد از منزلی واقع در کوچه اوقاف بجنورد اعلام شد که با پیگیری های مستمر معاونت خدمات شهری و دستور دادستان، محل مورد نظر پاکسازی شد.

وی افزود: پس از ساعت ها تلاش در نهایت ۸۰ خودرو خاور زباله از محل به ایستگاه میانی زباله بجنورد منتقل شد. 

پس از بروز مشکلات اجتماعی برای فعالیت کارخانه کمپوست بجنورد و تعطیلی آن واحد تولیدی، مشکل زباله ها دوباره گریبانگیر بجنورد شد که این مساله ارتفاعات باباموسی در شمال شرق مرکز استان خراسان شمالی را به دفنگاه زباله ها تبدیل کرده است.

شهر بجنورد ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه ۱۳۷ تن زباله در این شهر جمع‌آوری می شود.

منبع: ایرنا

 

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود
  • ۸۰ خاور زباله از یک منزل کشف شد
  • مجموعه عظیم و تاریخی ریسباف در مسیر احیا
  • واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت
  • مجموعه ریسباف در مسیر احیا/ اجرای بزرگ‌ترین طرح میراث فرهنگی کشور پس از انقلاب