Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@13:08:26 GMT

دلایل ترس آمریکا از چین با نگاه نشنال اینترسیت

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۶۱۹۸

دلایل ترس آمریکا از چین با نگاه نشنال اینترسیت

تهران - ایرنا - نشریهنشنال اینترسیت در تحلیلی نوشت: پیشرفت های روزافزون چین در زمینه های اقتصاد و تکنولوژی، این کشور را به رقیبی برای آمریکا تبدل کرده است و موجب هراس ایالات متحده از این اقتصاد بزرگ دنیا شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از نشریه تحلیلی نشنال اینترسیت، به نظر می رسد ترس آمریکا از چین هر روز بیشتر و بیشتر می شود و واکنش آمریکایی ها به اندازه کافی مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با قدرت گرفتن چین در زمینه های اقتصادی، تکنولوژیکی و نظامی باعث شده تا چین از یک کشور تحت حمایت آمریکا به رقیب این کشور تبدیل شود. شور و شوق آمریکا نیز با دیدن پیشرفت سریع چین تبدیل به محافظه کاری ایالات متحده شده است. در واقع آمریکا از قدرت گرفتن چین و تبدیل شدن به تنها و بزرگترین اقتصاد جهان هراس دارد. به گفته برخی تحلیلگران اگرچه باید نسبت به چین آگاهی بیشتری نشان داد حتی از آن ترسید، اما این کشور آن اندازه برخی ادعا می کنند توانمند نیست بلکه نقاط ضعفی نیز دارند که مردم به ویژه سیاست مداران آمریکا بای آنها را بشناسند.
به نوشته این نشریه، نظرسنجی ها در سال های اخیر حاکی از این است که طی 5 تا 10 سال گذشته، ترس آمریکایی ها از پیشرفت اقتصادی چین به طور چشم گیری افزایش یافته است. بر اساس داده های مرکز پژوهشی آمریکایی 'پیو' جمعیت افرادی با نگرش منفی نسبت به چین از 39 درصد به 55 درصد در سال 2007 رسیده است. در سال 2018 مرکز تحقیقاتی 'گالوپ' طی تحقیقاتی اعلام کرد 11 درصد از مردم آمریکا، چین را بزرگترین تهدید اقتصادی آمریکا می دانند که درصد قابل توجهی می باشد. اما عجیب تر این است که نگرش مردم ایالات متحده نسبت به چین با وجود جنگ تجاری فزاینده میان این دو کشور در ماه های اخیر در حال بهبود می باشد.
به گفته تحلیلگران و مراکز پژوهشی آمریکا، 90 درصد از مردم این کشور قدرت اقتصادی و برابری قدرت تکنولوژی این کشور را خطر عمده برای یالات متحده قلمداد می کنند. اما مرکز پژوهشی 'پیو' آمارمتفاوتی نشان می دهد: 29 درصد از ارتش نظامی چین ، 58 درصد از اقتصاد این کشور، 62 درصد از بدهی های ایالات متحده به چین، 58 درصد از حملات سایبری چین به آمریکا و 51 درصد نیز به مشاغل و تجارت میان دو کشور اشاره کردند. پیش بینی شده است تا سال 2020 پیشرفت های چین در زمینه ابر کامپیوتر ها و هوش مصنوعی به ویژه ماشین های خودکار از ایالات متحده پیشی خواهد گرفت. بر اساس این آمار مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا در سخنان اخیر خود در موسسه 'هادسون' بر لزوم محدود و تحت کنترل درآوردن چین تاکید کرد.
اما مسئله قابل توجه درباره افرادی است که ترس از چین را ترویج می دهند یا نقاط ضعف چین را به عنوان نقاط قوت در نظر می گیرند.
به گفته تحلیلگران، این موضوع یادآور ترس آمریکا از ژاپن در دهه 1980 و اویل 1990 میلادی می باشد. در آن زمان بسیاری از مردم در امور تجاری و دولتی، همکاری نزدیک دولت ژاپن به ویژه وزارت تجارت بین الملل و صنعت این کشور را تحسین کردند. بیل کلینتون رئیس جمهوری آن دوره ایالات متحده ادعا کرد، همکاری با ژاپن به این کشور اجازه خواهد داد تا جایگزین آمریکا در زمینه های اقتصاد و تکنولوژی شود. در سال 1985 تئودور وایت نویسنده برنده جایزه پولیتزر در نیویورک تایمز نوشت: 'خطر از جانب ژاپن'. اما ژاپن به دلیل تلاش های کاهنده خود نتوانست پیروز این نبرد شود و از آمریکا سبقت بگیرد.
هرچند این بدین معنا نسیت که چین نیز مانند ژاپن باشد، شاید چین در قسمتی که ژاپن در آن شکست خورد بسیار انعطاف پذیر ظاهر شده و پیروز شود، اما موضوعات مشابهی نیز وجود دارد. حتی اگر چین پیروز شود، ماهیت نوآوری نشان می دهد که آمریکا می تواند از این نوآوری در جای دیگر بهره مند شده یا حتی آن را ارتقا بخشد.
به نوشته نشنال اینترسیت، تلاش های چین در استفاده از اقتصاد رو به رشد و قدرت دیپلماتیک خود در جهت خدشه وارد کردن به روابط دوجانبه موجود بیشتر به شکست منجر شده است تا پیروزی. برای مثال در سرمایه گذاری های عظیم در آفریقا، باعث ایجاد نگرانی درباره استعمار نو در این کشور شده است. چین نگرانی های بسیاری دارد اما نگرانی های امروز چین به نوعی بزرگنمایی در قدرت پکن و در عین حال کوچک نمایی در مورد کسب برتری است که بسیاری معتقدند قریب الوقوع است.
**آساق**9470**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چين آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۶۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ مأموریت دانشکده دین و رسانه از نگاه آیت‌الله اعرافی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بر لزوم تولید علم و ادبیات‌سازی برای رشته‌های جدید با گفتمان منطق بر اسلام و انقلاب تاکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار نوروزی رئیس دانشکده دین و رسانه با مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه دانشکده دین و رسانه دو ماموریت را دنبال می‌کند، اظهار داشت: ماموریت نخست تربیت نیرو و کادرسازی برای داخل و خارج از سازمان است. ماموریت دوم تولید علم و ادبیات‌سازی برای رشته‌های جدید با گفتمان منطق اسلام و انقلاب است که می‌تواند برکات بسیاری داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه دانشکده دین و رسانه هر دو جهت را دنبال کند، عنوان کرد: تولید علم باید مبتنی بر مبانی فلسفی، فقهی و اخلاقی اسلام و متناسب با دنیا و شرایط جدید باشد.

اعرافی با بیان اینکه رفتن دانشکده دین و رسانه به سمت رشته‌های مقطع دکتری می‌تواند پیوست تولید علمی را تقویت کند، تصریح کرد: در نظریه‌هایی که مبتنی بر اندیشه اسلامی و جوابگوی مسائل دنیا باشد، دچار خلاء هستیم.

وی با اشاره به اینکه دانشکده دین و رسانه می‌تواند زمینه‌ساز و پیشران توجه مراجع عظام و علما به موضوع رسانه باشید، افزود: دانشکده می‌تواند با تدابیر مناسب بر حرکت علمی تاثیرگذار باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه تربیت معنوی، اخلاقی و انقلابی یک امر مهم است، گفت: توجه به این موضوع موجب می‌شود که فارغ‌التحصیلان دانشکده دین و رسانه اثرگذارتر باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲ مأموریت دانشکده دین و رسانه از نگاه آیت‌الله اعرافی
  • مشخص شدن ۲۰ کشتی‌گیر ژاپن در مسابقات قهرمانی آسیا
  • دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲
  • ملکی: درصد بالایی از آتش‌سوزی‌ها ناشی از بی‌احتیاطی‌های انسانی است
  • بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی باشد
  • تصمیم جنجالی ژاپن برای صادرات جنگنده پیشرفته
  • چرا پزشکان خودکشی می‌کنند؟
  • وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است
  • نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است
  • لغو بازی با کره شمالی، صعود ژاپن قطعی شد