Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:13:30 GMT

تنش آمریکا- چین عامل شکاف و صف بندی در اجلاس سران اپک

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۶۶۱۸

تنش آمریکا- چین عامل شکاف و صف بندی در اجلاس سران اپک

کوالالامپور- ایرنا- تنش گسترده میان آمریکا و چین در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (اَپک) درپاپوا گینه نو سبب شد تا بیشتر رهبران حاضر در این نشست بین المللی با قرار گرفتن در یک صف بندی ناخواسته میان واشنگتن - پکن حتی برای انتشار بیانیه نهایی به توافق نرسند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این برای نخستین بار است که نشست اقتصادی اجلاس سران اپک به دلیل اختلافات گسترده ایالات متحده و چین در مورد تجارت، بدون صدور بیانیه مشترک رسمی به پایان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اجلاس دو روزه اپک از روز شنبه آغاز شده بود امروز درحالی به کار خود پایان داد که 21 نفر از رهبران حاضر درآن متاثر از تنش های شدید میان آمریکا و چین در صف بندی یکی از این دو کشور قرار داشتند و معدودی از کشورها عمدتا با حفظ آرای مستقل، این تنش را عامل رکود اقتصادی درجهان ارزیابی کردند.
به گزارش شبکه خبر'آسیا وان' سران این اجلاس صرفا توافق کردند تا به جای بیانیه سنتی که این سازمان در پایان نشست های سالانه رهبران منتشر می کرد ، پاپوا گینه نو به عنوان رئیس این اجلاس به نیابت از اعضای اپک بیانیه ای را منتشر کند.
'پیتراونیل' نخست وزیر پاپوا گینه نو نیز اعلام کرد در این زمینه در روزهای آتی یک بیانیه منتشر خواهد شد.
اونیل درعین حال تاکید کرد اپک سعی می کند تا سال 2020 'تجارت آزاد و باز' را در منطقه آسیا- پاسفیک تضمین کند.
'جاستین ترودو' نخست وزیر کانادا با اذعان به شکست توافق جمعی در میان رهبران گفت که وجود دیدگاه های متفاوت درباره جزئیات تجارت در منطقه و جهان مانع از اجماع لازم برای انتشار یک سند مفصل در پایان اجلاس سران اپک شد.
جلسه اپک برای نخستین بار در کشور کوچک پاپوا گینه نو در اقیانوس آرام درحالی برگزار شد که رئیس جمهوری چین و معاون دونالد ترامپ اظهارات تندی علیه یکدیگر در مورد جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن مطرح کردند.
دراین جنگ لفظی دو روزه 'مایک پنس' معاون دونالد ترامپ از کشور های کوچک حوزه پاسفیک آشکارا خواست تا از پکن وام نگیرند زیرا این اقدام با توجه به سیاست یک کمربند یک جاده چین،استقلال آنها را به خطر می اندازد.
وی از وام های چین به کشورهای منطقه به عنوان 'وام های مبهم که سبب ایجاد 'بدهی های حیرت انگیز' برای کشورهای فقیر آسیا - پاسفیک می شود، نام برد و گفت که این اقدامات در واقع کمک به ایجاد راهی یکطرفه برای چین خواهد شد.
وی واشنگتن را جایگزین مناسبی برای این کشورها به منظور تامین منابع استراتژیک خود دانست.
'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین نیز دراین اجلاس در واکنش به معاون ترامپ گفت که وام های پکن به کشورهای منطقه تله ای برای این کشورها نیست.
وی در ادامه این جنگ لفظی اقدام آمریکا در یکجانبه گرایی و حمایت صرف از اقتصاد داخلی و همچنین به راه انداختن جنگ تجاری و تشدید آن را اقدامی کوتاه بینانه و منجر به شکست خواند.
'پنس' و'شی' امروز یکشنبه دیدار کوتاهی نیز با یکدیگر داشتند.
پنس در مورد دیدارش به خبرنگاران گفت که به رئیس جمهوری چین گفته شد که ایالات متحده علاقه مند به برقراری رابطه بهتر با چین است اما پکن ابتدا باید در سیاست های تجاری خود تغییر ایجاد کند.
گزارش نمایندگان رسانه های خارجی حاضر در اجلاس حاکی است که معدودی از رهبران شرکت کننده در نشست اپک با ابراز نگرانی از اینکه جنگ تجاری می تواند اقتصاد اقیانوس آرام را تحت تاثیر قرار دهد در خصوص رقابت رو به رشد پکن- واشنگتن هشدار دادند.
رهبران آمریکا و روسیه از غایبان اصلی این اجلاس بودند.
'دیمیتری مدودف' نخست وزیر روسیه در این اجلاس سیاست های واشنگتن را در حمایت گرایی صرف از اقتصاد ملی مورد انتقاد قرار داد و این اقدام را برای تجارت جهانی مضر دانست.
'ماهاتیر محمد' نیز از دیگر رهبران شرکت کننده دراین اجلاس در مورد افزایش تنش ها میان واشنگتن وپکن هشدار داد و خواستار تقویت جهانی سازی اقتصادی شد.
اما این اجلاس برای کشور فقیر پاپوا گینه نو نیز سبب شد تا نیوزیلند ، استرالیا ،آمریکا و ژاپن اعلام کنند که پروژه های برق رسانی را در این کشور جزیره ای مورد پیگیری قرار می دهند.
براساس این توافق 13،شبکه برق رسانی بین 13 تا 70 درصد این جزیره اجرا می شود.
'پنس' همچنین اعلام کرد که با همکاری مشترک استرالیا پایگاه دریایی نظامی در مانوس را احیا کرده و با همکاری مشترک استرالیا و پاپواگینه نو برای جلوگیری از نفوذ چین در آسیا- پاسفیک تلاش خواهد کرد.
اَپِک، یک گروه اقتصادی منطقه ای متشکل از کشورهای حاشیه اقیانوس آرام است که در سال 1989 با هدف بهبود مناسبات اقتصادی و سیاسی کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام تشکیل شد و سران کشورهای عضو آن به صورت سالانه با یکدیگر ملاقات می کنند.
21 کشور استرالیا، برونئی، کانادا، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تایوان، هنگ کنگ، پاپوآ گینه نو، چین، مکزیک، شیلی، پرو، روسیه، آمریکا و ویتنام، اعضای اَپِک هستند و پاپوا گینه نو اکنون ریاست دوره ای این سازمان را برعهده دارد.
بر اساس گزارش بانک‌ جهانی اعضای اپک با دارا بودن حدود 40 درصد جمعیت جهان، ‌57 درصد کل تولید ناخالص داخلی و 60درصد خروجی اقتصادی جهان را در اختیار دارند. اما آنچه مانع از قدرت‌ گرفتن و ایفای نقش اصلی اپک در اقتصاد جهانی شده گستردگی و تنوع اقتصاد‌های این گروه بزرگ اقتصادی است.
اکنون مجموعه‌ای از کشورهای فقیر و ثروتمند در این سازمان عضویت دارند و هم سطح نبودن قدرت اقتصادی آنها به عنوان سدی برای افزایش اثر گذاری جهانی اپک عمل کرده است.
این بلوک اقتصادی با سابقه حدود 30 سال خود که دبیرخانه آن در سنگاپور قرار دارد، به دنبال ایجاد مکانیزم اقتصادی پویا و تسهیل فضای تجاری مطلوب و پایدار است.
چشم‌انداز این سازمان دستیابی به بازار مشترک آسیا – اقیانوس آرام در سال 2020 میلادی است و مسئولان آن اعلام کردند که در تلاش هستند تا آن زمان تمامی موانع تجارت کالا، خدمات و سرمایه‌گذاری در منطقه را به تدریج از میان بردارند.
آساق**1599 **1600

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اپك آمريكا چين پاپواگينه نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۶۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه (پنجم اردیبهشت‌) پس از آنکه داده‌های صنعت در هفته گذشته کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا را نشان داد، افزایش یافت که نشانه مثبتی برای تقاضا بود. اگرچه بازارها به‌دقت مراقب خصومت‌ها در خاورمیانه بودند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال امروز ساعت ۶ و ۳۴ به وقت گرینویچ با ۲۶ سنت یا ۰.۲۹ درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۶۸ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، هر بشکه نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا با ۲۶ سنت یا ۰.۳۱ درصد افزایش، ۸۳ دلار و ۶۲ سنت معامله شد.

به‌گفته منابع بازار با استناد به آمار مؤسسه نفت آمریکا، ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ آوریل ۳ میلیون و ۲۳۷ هزار بشکه کاهش یافت، درحالی‌که ۶ تحلیلگر در نظرسنجی رویترز انتظار افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای را داشتند.

معامله‌گران بازار نفت برای تأیید این کاهش منتظر داده‌های رسمی ایالات‌متحده آمریکا درباره ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی، خواهند بود.

کد خبر 6087759 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت
  • اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد
  • اصفهان صاحب ظرفیت‌های ناشناخته زیادی است
  • شکاف بین دولتمردان صهیونیست‌زده با افکار عمومی در غرب غیرقابل‌انکار است
  • تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است