Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@15:36:41 GMT

عمارت شاهدخت بوشهر فرو ریخت

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۶۸۵۸

عمارت شاهدخت بوشهر فرو ریخت

بوشهر- ایرنا- سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: قسمتی از عمارت شاهدخت دومین مدرسه قدیمی شهر بوشهر فرو ریخت.

به گزارش ایرنا، ارغوان مهدی زاده روز یکشنبه درجمع خبرنگاران افزود: به دلیل آسیب های شدید ساختاری ناشی از قدمت، جذب رطوبت و شکاف های عمیقی که سال ها پیش به دلیل نوع مصالح در بدنه بنا ایجاد شده بود در بارندگی های اخیر بطور ناگهانی و بدون دخالت هیچ عامل انسانی ریزش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: پس از گزارش ریزش بخشی از این عمارت، معاونت میراث فرهنگی باحضور کارشناسان پایگاه بافت تاریخی، شهرداری بافت تاریخی و‌ شهرداری بندر بوشهر موارد خطر آفرین شناسایی شد و برای برطرف کردن آنها اقدام های لازم در ساعت های اولیه پس از تخریب صورت گرفت.
مهدی زاده گفت: در زمان حاضر عملیات آوار برداری قسمت های ریزش کرده و در خطر ریزش در ضلع جنوبی و شرقی بنا که دارای حرکت کالبدی است توسط شهرداری بافت تاریخی بوشهر انجام شد.
وی یادآور شد: حدود 40 درصد از بنای عمارت شاهدخت فرو ریخته است که بیشتر شامل قسمت مخروبه آن است و با توجه به جلسه اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر و پایگاه بافت تاریخی شهر بوشهر مقرر شد که عملیات مقاوم سازی بخش های دیگر این بنا در دستور کار قرار گیرد و پس از آن به بازسازی بخش های ریزشی پرداخته شود.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: احیا و حفاظت از بافت تاریخی شهر برنامه گسترده میان سازمانی است و عمارت شاهدخت و بناهای مشابه در بافت تاریخی بوشهر نیازمند توجه همه دستگاه های اجرایی است.
عمارت شاهدخت تا 2سال پیش از انقلاب اسلامی به عنوان مدرسه دبستان دخترانه مورد استفاده بود و پس از انقلاب اسلامی نیز این بنا محل سکونت برخی افراد مهاجر مناطق جنگی شد.
مالکیت چهار دانگ از عمارت شاهدخت واقع در محله کوتی بوشهر به نام میراث فرهنگی و 2 دانگ دیگر بنا مالک شخصی دارد.
بیش از ۱۰ درصد از مدرسه تاریخی شاهدخت حدود چهار سال قبل، به خاطر شکاف‌های عمیقی که در بدنه آن به وجود آمده بود، فرو ریخت و در هفته گذشته نیز 30 درصد دیگر این بنا ریزش کرده است.
6047/6043

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تخريب بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۶۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۱۰۷ میلیاردی پروژه دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی یزد

شهردار بافت تاریخی یزد با اشاره به اجرای ۱۰۷ میلیاردی پروژه دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی یزد گفت: اتصال فاضلاب‌های خانگی به قنات‌های متروکه اصلی‌ترین عامل فرونشست در شهر یزد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی شهرداری بافت تاریخی یزد، علیرضا نقوی با اشاره به انتشار مطالب نادرستی در فضای مجازی مبنی بر انتقال شبکه دفع آب‌های سطحی به قنات‌های متروکه سطح شهر و فرونشست‌ها اظهار کرد: منطقه بافت تاریخی در سال گذشته با هزینه ۱۰۷ میلیارد ریال، پروژه دفع آب‌های سطحی از بلوار دهم فروردین تا رودخانه مرکزی را اجرا کرد که خوشبختانه امسال هیچیک از خیابان‌های مسیر دچار آبگرفتگی نبود و روان آب‌ها به رودخانه مرکزی هدایت شد و خبر منتشر شده مبنی بر هدایت روان آب‌ها به قنات‌های متروکه صحت ندارد.

وی به فرونشست‌هایی که پس از بارندگی‌های اخیر ایجاد شد پرداخت و افزود: در تقاطع ایرانشهر حفره ایجاد شده در مسیر پوکه متروکه‌ای بود که عمده دلیل آن اتصال فاضلاب خانگی و واحدهای صنفی اطراف به مسیر قنات بوده که متأسفانه بارها نسبت به تخلف این قبیل اقدامات شهروندان تذکر داده شد و همشهریان بر اصلاح آن اقدام نکردند و ضروری است تا شرکت آب و فاضلاب هم به این مهم تاکید بیشتری داشته باشند.

شهردار بافت تاریخی یزد ضمن تأکید بر اصلاح مسیر فاضلاب‌های خانگی از سوی شهروندان گفت: بخشی از کسبه و ساکنین اقدام به اتصال لوله‌های فاضلاب خانگی به مسیرهای پوکه قنات می‌کنند که این کار علاوه بر تخلف و جرم بودن آن، منجر به این قبیل فرونشست‌ها در سطح معابر که باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیر و جانی خواهد شد.

به گزارش ایمنا، برای جلوگیری از اینگونه مخاطرات، همکاری بیشتر دستگاه‌های خدمت‌رسان در آموزش‌های بیشتر به شهروندان را می‌طلبد.

کد خبر 751179

دیگر خبرها

  • دیواره تاریخی خیابان باباطاهر مربوط به دوران ایلخانی است
  • ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی استان فارس تکمیل شد
  • بافت تاریخی روستای اصفهک با توجه مردم حفظ شده است
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • اجرای ۱۰۷ میلیاردی پروژه دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی یزد
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • تصویب مطالعات طرح ویژه تفصیلی بافت تاریخی شهر ارومیه
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری