Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- حذف ایران از بازار‌های جهانی ایده خامی بود که در همان ابتدا با تغییر موضع تصمیم گیرندگان شکست خورد و صادرات با قوت خود باقی ماند. به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، ایران با صادرات حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی جایگاه ویژه‌ای در بازار‌های جهانی و متقاضیان نفت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  کشور‌های هند، چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و کشور‌های اروپایی مانند ایتالیا، فرانسه، هلند و یونان به عنوان شرکای تجاری حوزه انرژی ایران محسوب می‌شوند که در میان این کشور‌ها، چین و هند دو خریدار عمده شمرده می شود.   بنا بر آمار در سال گذشته حدود یک سوم صادرات نفت خام و گاز مایع ایران تنها به کشور چین صورت گرفته است.   وابستگی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های کشور‌های متقاضی نفت ایران به اندازه‌ای بالا است که هر گونه تغییر برای این کشور‌ها می‌تواند به ضرر صنایع وابسته آن‌ها و در نهایت اقتصادشان تمام شود.   به همین خاطر کشور‌های خریدار به ویژه خریداران عمده نفتی از ابتدا بر ادامه روند معاملاتی خود خبر داده بودند.   بازار‌های جهانی چندی پیش با صحبت‌های غرض ورزانه برخی کشور‌ها دچار نا به سامانی شد که نتیجه آن افزایش قیمت، متضرر شدن خریداران نفت جهانی و اثرات منفی در اقتصاد جهانی بود.   با بر هم خوردن تعادل بازار، ناتوانی سایر تولیدکنندگان در افزایش تولید و استفاده از منابع ذخیره سازی شده، کارشناسان بازار و رسانه‌های بین الملی دست به اعتراف زدند که امکان جایگزینی نفت ایران وجود ندارد و برای این مشکل باید چاره اندیشی شود.   بیژن زنگنه وزیر نفت نیز آرام نماند و با تاکید بر این موضوع که برای نفت ایران جایگزینی در بازار وجود ندارد، گفت: تولید نفت عربستان و روسیه در بالاترین سطح تاریخی خود است و این دو کشور ظرفیت اضافی برای تولید بیشتر و جایگزینی نفت ایران ندارند.   اعطای معافیت به ۸ کشور متقاضی نفت ایران، آبی بر آتش کمبود عرضه نفت بود که آرامش در بازار را به دنبال داشت و به دنبال آن ثابت کرد که هیچ کشوری نمی‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و صحبت‌هایی از این دست شانتاژ روانی است.

در همین راستا محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، در خصوص آخرین شرایط بازار‌های جهانی نفت گفت: پس از معافیت‌های ۸ مشتری ایران برای ادامه خرید نفت از ایران، بازار‌های جهانی به تعادل و اطمینان رسید که نتیجه آن کاهش قیمت‌ها در بازار بود.   وی با اشاره به اینکه بر هم خوردن تعادل بازار می‌تواند نوسان قیمت را به دنبال داشته باشد، افزود: به دنبال برطرف شدن نگرانی‌ها در بازار‌های جهانی، قیمت‌ها متعادل شد.   نماینده سابق ایران در اوپک تصریح کرد: با اعلام جدید کشور عربستان برای کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خود و اظهارات جدید کشور روسیه بر روی قیمت، می‌تواند بر روی افزایش قیمت آن تاثیر گذار باشد.   جایگاه ایران در حوزه انرژی پر قدرت‌تر از آن است که حذف آن امکان پذیر باشد و در این راستا منفعت اقتصادی کشور‌ها در جهت وجود تعادل در بازار‌های جهانی است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: صادرات نفت اقتصاد جهانی بیژن زنگنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۶۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: باید برای رفع این مشکل اقدامی عاجل کنیم. متاسفانه خودروهای ما در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر بنزین می سوزانند که این میزان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از میانگین جهانی است. - اخبار سیاسی -

غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راه حل هایی که می توان برای برون رفت از این شرایط به کار برد، اظهار داشت:  مشکل اصلی ما این است که خودروهای تولید داخل مصرف بسیار بالایی از بنزین دارند و این امر باعث بروز معضل ناترازی بنزین شده است.

واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت

وی ادامه داد: دولت باید خودروسازان را مجبور کند که در تولیدات خود اصلاحاتی انجام دهند و خودروهای با کیفیت تولید کنند، اما متاسفانه خودروسازان به دنبال اصلاح تولیدات خود و تولید خودروهای با کیفیت نیستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ما معتقدیم که بهترین راه کار برای بهبود ناوگان حمل و حمل در کشور در این شرایط که خودروسازان زیر بار اصلاح تولیدات خود نمی روند واردات خودروهای خارجی است.

شریعتی تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه ملی کشور را به خاطر حمایت از خودروسازان داخلی از بین می بریم، امسال مجبوریم به میزان زیادی واردات بنزین انجام دهیم و این به معنای کسری بودجه بیشتر است.

وی با بیان اینکه مصرف بالای بنزین در خودروهای تولید داخل در ردیف اول متهمان ناترازی بنزین است، بیان داشت:  باید برای رفع این مشکل اقدامی عاجل کنیم. متاسفانه خودروهای ما در هر 100 کیلومتر 12 لیتر بنزین می سوزانند که این میزان 2 تا 3 برابر بیشتر از میانگین جهانی است.

شریعتی با تاکید بر اینکه باید از سرمایه ملی خودمان حفاظت کنیم، ادامه داد: علاوه بر بی‌کیفیتی خودروها، حجم بالایی از خودروهای فرسوده در سطح شهر در حال تردد هستند که این امر هم بر استفاده بیشتر از بنزین افزوده است.

عضو کمیسیون عمران بیان کرد: باید برای برون رفت از این شرایط اقدام به متنوع سازی سبد سوخت نیز بکنیم و از خودروهای برقی و هیبریدی هم در چرخه استفاده کنیم تا میزان  خودروهای استفاده کننده از بنزین کاهش پیدا کنند. همچنین ما باید به سمت استفاده از خودروهای دوگانه سوز  مثل سی ان جی و ال پی جی هم حرکت کنیم و به این وسیله از میزان مصرف بنزین در کشور بکاهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!
  • اعلام آمادگی ۵ استان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد