Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-19@11:23:04 GMT

رونمایی ابزار ایران برای دور زدن سوئیفت

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۷۱۸۸

یک مقام آگاه در بانک مرکزی با اشاره به آغاز فرآیند اتصال بانک‌های خارجی به سامانه پیام‌رسان مالی ایرانی، گفت: بانک مرکزی در حال ایجاد و استقرار بسترهای دیگر ارتباطات مالی در جهان است. ناطقان: یک مقام آگاه، درخصوص راه‌اندازی سامانه‌ پیام‌رسان مالی جایگزین سوئیفت، اظهارداشت: موضوع در حال پیگیری است و در این زمینه با برخی کشورها در حال همکاری هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: بانک‌های خارجی در حال اتصال هستند و دانه دانه به این سامانه جایگزین متصل می‌شوند.
این مقام مسئول با تایید اینکه همه بانک‌های ایرانی به این سامانه متصل شده‌اند، در پاسخ به این سوال که این سامانه در چارچوب سپام است، گفت: بله تقریبا در همان چارچوب است. 
وی تاکید کرد: البته بستر فقط سپام نیست و بانک مرکزی در حال ایجاد بسترهای جدید است و حتی با برخی بانک‌ها کانال‌های متفاوت دیگری راه‌اندازی می‌شود.
 سوئیفت به درخواست آمریکا عضویت و فعالیت بانک‌های ایرانی به غیر از 12 بانک را به حالت تعلیق درآورد. 
به تازگی اتحادیه صنعت رمزنگاری و بلاکچین روسیه یک توافق همکاری با آزمایشگاه بلاکچین ایران که یکی از سازمان‌های متخصص در زمینه بلاکچین و مسئول معرفی فناوری دیجیتال است، به امضا رسانده است.
یوری پریپاچکین، رئیس اتحادیه صنعت رمزنگاری و بلاکچین روسیه گفت:« تجربه و تخصص شرکتش می‌تواند در ایران که وضعیت به علت قطع سوئیفت پیچیده تر از روسیه است، مورد استفاده قرار بگیرد.»
پریپاچکین خاطرنشان کرد: «بر اساس اطلاعات ما، توسعه فعال یک شبکه ایرانی مشابه سوئیفت در حال حاضر در حال انجام است. ابزارهای  رمزنگاری اقتصادی می تواند کاملا به طور موثر برای دور زدن محدودیت ها استفاده شود و به همین دلیل است که از این پتانسیل باید در این موقعیت ژئوپلتیکی کنونی استفاده کرد.»
به تازگی عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران اعلام کرد تهران از گزینه‌های بانکی جایگزین به دنبال قطع  سوئیفت  استفاده  خواهد کرد.
منبع: فارس برچسب ها: جایگزین سوئیفت ، بانک‌های خارجی ، تحریم

منبع: ناطقان

کلیدواژه: جایگزین سوئیفت بانک های خارجی تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۷۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سامانه ثبت معاملات خودرو در سکوهای بخش خصوصی

با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری "سامانه ثبت معاملات خودرو در سکوهای بخش خصوصی" رونمایی شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد غلامی؛ نماینده ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌ جمهوری ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای قانون جدید معاملات خودرو اظهار کرد: در بند ک تبصره 10 قانون بودجه 1402 به منظور شفاف‌سازی و هوشمندسازی فرایند معامله خودرو و جلوگیری از کلاهبرداری همچنین توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال، مقرر شد که اطلاعات مرتبط با معاملات خودرو توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در اختیار سکوهای بخش خصوصی قرار گیرد. همچنین، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) موظف شد که با صدور کد رهگیری پیش از تعویض پلاک، امکان ثبت معامله در سکوهای بخش خصوصی را فراهم کند.

وی ادامه داد: در فاز اول اجرای این قانون، جلسات متعددی با ذی‌نفعان، از جمله پلتفرم‌ها و سازمان‌های دارنده اطلاعات خودرویی، برگزار و در نهایت، امکان استعلام سوابق خودرو در سکوهای بخش خصوصی فراهم شد. البته رضایت مالک برای دریافت این اطلاعات شرط است و از طریق ارسال پیامک OTP به مالک، امکان رضایت‌سنجی فراهم شده است.

دولت مکلف به راه‌اندازی سامانه استعلامات وضعیت وسیله نقلیه در معاملات خودرویی شد

فاز اول (سرویس استعلام اطلاعات خودروی توسط سکوهای بخش خصوصی)

فاز اول این قانون مزایای متعددی برای مردم به همراه داشته است که از جمله آن می‌توان به امکان سنجش ریسک معامله قبل از شروع آن، اطلاع از سوابق تصادفات، تخلفات رانندگی، ممنوع المعامله بودن خودرو و ...، افزایش شفافیت و اعتماد در فرایند معامله و افزایش ظرفیت توسعه اقتصاد دانش‌­بنیان دیجیتال در کشور توسط سکوهای مرتبط اشاره کرد.

پاییز امسال با حضور مسئولان امر، از این سرویس در محل فرماندهی انتظامی (فراجا) رونمایی شده بود. همچنین طبق اعلام فراجا حدود 150 هزار استعلام تاکنون از پلتفرم‌ها انجام شده است.

در ادامه، غلامی افزایش شفافیت و اعتماد در فرآیند معامله خودرو، جلوگیری از کلاهبرداری و سوءاستفاده، کاهش مراجعات حضوری به ادارات و دستگاه‌های ذی‌ربط، سهولت و تسریع در فرآیند معامله و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال را از جمله مزایای این طرح دانست.

فاز دوم (ثبت معاملات در سکوهای بخش خصوصی)

در بخش دوم قانون، امکان ثبت معامله در سکوهای بخش خصوصی از طریق کد رهگیری صادر شده توسط فراجا پیش‌بینی شده است.

آیین‌نامه اجرایی

در راستای اجرای این بخش از قانون، هماهنگی‌های لازم جهت تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون در هیئت وزیران انجام شد و این آیین‌نامه در تاریخ 19 مهر 1402 به تصویب رسید. در بند 10 این آیین‌نامه، مقرر شده است که فراجا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، شیوه‌نامه اجرایی ثبت معاملات خودرو را ظرف مدت دو ماه تدوین کنند.

غلامی خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با سازمان‌های ذی‌ربط با محوریت و میزبانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌­بنیان ریاست جمهوری برگزار شد و بحث‌های عمیقی در خصوص قسمت‌های مختلف شیوه‌نامه اجرایی ثبت معاملات و ملاحظات دستگاه‌ها شکل گرفت. خوشبختانه در حال حاضر، توافق بین سازمان‌ها در این خصوص نهایی شده و امکان ارائه سرویس ثبت معاملات خودرو توسط سکوهای بخش خصوصی وجود دارد.

نماینده ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌ جمهوری ضمن دعوت از سکوهای بخش خصوصی در این راستا، گفت: قبل از نهایی‌سازی شیوه‌نامه اجرایی ثبت معاملات، لازم است مراحل اجرای پایلوت و تست این خدمت در سکوهای بخش خصوصی انجام شود همچنین از تمامی سکوهای علاقه‌مند دعوت می‌کنیم جهت دریافت مجوز ثبت معاملات و این وب‌سرویس ارزشمند، درخواست خود را به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌ جمهوری ارائه کنند.

 امین کلاهدوزان؛ رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم این اقدام را نتیجه تلاش و همکاری با دستگاه‌های مختلف کشور به خصوص فراجا، معاونت علمی ریاست جمهوری و معاونت راهبردی قوه قضاییه دانست و اعلام کرد: نتیجه این حرکت قطعاً در رشد اکوسیستم تجارت الکترونیکی کشور موثر بوده و سهولت، اعتماد و امنیت بیشتر در معاملات را برای مردم به ارمغان خواهد آورد.

وی افزود: امکان حضور سکوها در این بازار فرصت بسیار ارزشمندی است تا در راستای سیاست‌های دولت و مصوبات مجلس شورای اسلامی، خدمت رسانی به مردم تسهیل شود.

کلاهدوزان با اشاره به مهم‌ترین ویژگی‌های این اقدام، تصریح کرد: کاهش اختلافات و پرونده‌های قضایی طرفین معامله، جلوگیری از برخی کلاهبرداری‌های احتمالی و ایجاد اطمینان خاطر بیشتر برای خریدار و فروشنده از مهم‌ترین ویژگی‌های این اقدام است.

در پایان این مراسم رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت، ضمن دعوت از تمام شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان که در این زمینه فعالیت دارند، اعلام کرد: پذیرش تقاضای اتصال سکوها تا اردیبهشت ماه سال 1403 ادامه داشته و پیش‌بینی می‌شود هموطنان تا پایان بهار سال آینده بتوانند از این خدمات در بستر سکوهای منتخب استفاده کنند.

لازم به ذکر است به حکم قانون، امکان استعلام آخرین وضعیت وسیله نقلیه شامل مشخصات هویتی مالک، وجود ممنوعیت‌های معاملاتی، سوابق تصادفات و نیز امکان استعلام وضعیت طرفین معامله شامل استعلامات هویتی، ممنوع‌المعامله بودن و غیره از طریق سکوها با رعایت حریم شخصی افراد، در اختیار دو طرف معامله قرار خواهد گرفت و طرفین می‌توانند مقدمات عقد قرارداد را به صورت الکترونیکی طی کرده و در انتها مبایعه‌نامه را نیز به صورت الکترونیکی و برخط تنظیم و امضا کنند. پس از امضای فروش‌نامه الکترونیکی خریدار و فروشنده با اخذ نوبت و مراجعه به مراکز تعویض پلاک می‌توانند بلافاصله نسبت به طی مراحل نهایی نقل و انتقال وسیله نقلیه اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هواشناسی ایران| ورود سامانه بارشی جدید به کشور / کدام استان‌ها بارانی خواهد بود؟
  • امروز صنعت دارو در ایران مبتلا به بحران شده/ سیستم انقباضی بانک مرکزی در تخصیص منابع به تولید ایراد دارد/ خیلی از شرکت‌های دارویی در پرداخت حقوق و دستمزدهای پایان سال کارکنان خود دچار مشکل شده‌اند
  • ساعات کاری شعب پست بانک ایران و سامانه های چکاوک، ساتنا و پایا در ایام نوروز ۱۴۰۳ اعلام شد
  • عرضه ۴۷۷.۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما / ۸۱درصد حواله‌ها فروش نرفت
  • امضا تفاهمنامه همکاری میان بانک ملی ایران و بیمه مرکزی
  • تامین ارز مورد نیاز طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف افزایش صادرات این محصول به ۴ میلیارد دلار در سال
  • عملکرد موفق بانک مرکزی در تحقق شعار سال
  • رونمایی از سامانه ثبت معاملات خودرو در سکو‌های بخش خصوصی
  • رونمایی از«سامانه ثبت معاملات خودرو در سکوهای بخش خصوصی»
  • رونمایی از سامانه ثبت معاملات خودرو در سکوهای بخش خصوصی