Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام، «اپِک»، بعد از زورآزمایی و مشاجره ای که میان پکن و واشنگتن برای اعمال نفوذ در کشورهای این منطقه انجام گرفت عملا به دو دسته تقسیم شده است. 

رهبران کشورهای حوزه آسیا- اقیانوس آرام نتوانستند روز یکشنبه به اختلافات خود در نشست سران در پورت مورزبی که با زورآزمایی و جر و بحث بین چین و آمریکا در خصوص اعمال نفوذ در منطقه همراه بود پایان دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
 پکن و واشنگتن درگیر مناقشه ای تجاری هستند که به طور بالقوه برای اقتصاد جهان ویرانگر خواهد بود. دو کشور آمریکا و چین در خلال سخنرانی شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، و مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا موارد اختلافات خود را عملا برملا کردند.
برای نخستین بار از تاریخ تشکیل این سازمان 21 عضوی؛ رهبران آن نتوانستند درباره بیانیه پایانی به اجماع برسند. ژانگ شیائولونگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در این باره گفت رهبران کشورهای شرکت کننده در سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام، به جای بیانیه سنتی رهبران، این اختیار را به پاپوآ گینهٔ نو دادند تا به عنوان رئیس، مسئولیت انتشار بیانیه را به نمایندگی از همه اعضا برعهده گیرد.
پیتر اونیل نخست وزیر پاپوآ گینهٔ نو در جمع خبرنگاران رسانه های ارتباط جمعی اظهارات کوتاهی را ایراد کرد. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز در گفتگو با خبرنگاران رسانه های ارتباط جمعی تایید کرد که میان رهبران شرکت کننده در این نشست اختلاف نظر وجود دارد. وی تاکید کرد بیشتر اختلافات بر سر مسائل و مشکلات تجاری بود. مشاجره میان شی جینپینگ و پنس عامل اصلی بروز اختلاف در نشست روز شنبه بود. پنس در این نشست از کشورهای منطقه خواست پشت سر آمریکا قرار گیرند و تسلیم افسونگری دیپلماسی شطرنجی چین که در بهترین حالت ممکن نیز مبهم است نشوند.
معاون رئیس جمهوری آمریکا در ادامه صحبت های خود در همین باره گفت ما شرکای خود را در دریای بدهی ها غرق نمی کنیم. ما کسی را مجبور نمی کنیم، فاسد نمی کنیم و استقلال شما را به مخاطره نمی اندازیم. 
چند دقیقه بعد رئیس جمهوری چین که چهره شاخص این نشست در نبود دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بود از برنامه عظیم سرمایه گذاری های کشورش در کشورهای اوراسیا که به ابتکار کمربند و جاده معروف شده است دفاع کرد. رئیس جمهوری چین افزود این ابتکار آنگونه که برخی می گویند دام نیست. با وجود این سخنرانی های انتقاد آمیز، این نشست بدون مشکل خاصی برگزار شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: اجماع چین آمریکا مسئولیت اختلافات پنس ترودو گینه نو اوراسیا پوتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۸۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است

وزیر کشور با اشاره تشیکل استان تهران شرقی و غربی گفت: برنامه تقسیمات کشوری، براساس نیازهای هر منطقه به توسعه و اداره بهتر با توجه به میزان جمعیت، طراحی می‌شود و این موضوع در دست بررسی است.

به گزارش مشرق، احمد وحیدی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع انسداد مرزها گفت: انسداد مرز یک پروژه قدیمی است و کار در مقاطع مختلفی دنبال و بعضا رها شده است. اکنون رئیس‌جمهور در این خصوص تصمیمات مهمی گرفته‌اند و برای آن منابع جدیدی پیش‌بینی شده تا این کار با همت بیشتری انجام شود که در دست اجراست.

وی با بیان اینکه موضوع استان تهران شرقی و غربی در دست بررسی است، گفت: برنامه تقسیمات کشوری، براساس نیازهای هر منطقه به توسعه و اداره بهتر با توجه به میزان جمعیت، طراحی می‌شود.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره توافق با پاکستان برای ورود به خاک این کشور به منظور مبارزه تروریست‌ها، گفت: مقامات پاکستانی کاملا اظهار آمادگی کردند که با هماهنگی هم اقداماتی هم انجام دهیم. الان بحث ادامه عملیات مطرح نیست؛ موضوع مهم این است که آنها هم کاملا با جمهوری اسلامی ایران در موضوع مبارزه با تروریسم هم‌نظر هستند. بعد از سفر رئیس جمهور گام‌های خوبی برداشته می‌شود.

وحیدی با اشاره به تخصیص اعتبار برای بازسازی خرابی‌های پس از سیل استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: فعلا دولت مصوب کرد که ۱.۵ همت اعتبار تخصیص پیدا کند، البته طبیعتاً ممکن است بیش از اینها نیاز باشد که در وقت مقتضی با ارزیابی‌های مجدد، تخصیص اعتبار خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • هشدار آمریکا به دیوان کیفری بین‌المللی پیرامون حکم بازداشت رهبران اسرائیل
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود