Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا لیلا غفاری روز یکشنبه در نشست کشاورزی و بهینه سازی مصرف آب شهرستان ملایر اظهار داشت: با توجه به میانگین استان در اجرای سیستم آبیاری نوین با بیش از 80 درصد، بسیار عقب هستیم.
وی افزود: سهمیه امسال ملایر در اجرای سیستم آبیاری نوین سه هزار و 200 هکتار است که باید با هماهنگی بیشتر دستگاه های مربوطه این میزان اجرایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


غفاری اجرای سیستم آبیاری نوین را با توجه به شرایط کم آبی و وضعیت منابع آبی شهرستان یک ضرورت دانست و بیان کرد: قرار است 30 درصد یارانه به اجرای این طرح از سوی دولت اضافه شود که امیدواریم هر چه سریعتر محقق شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر با بیان اینکه مشکل کود کشاورزان نیز با پیگیری های مستمر تا حدودی رفع شد ادامه داد: هم اکنون نیز به دلیل تفاوت قیمت کود، نارضایتی هایی بین کشاورزان وجود دارد.
غفاری همچنین از اداره امور منابع آب شهرستان خواست: پرونده های اجرای طرح های آبیاری نوین سریعتر بررسی شود و ساماندهی و هوشمند کردن چاه های غیرمجاز به گونه ای انجام شود که منجر به جریمه کشاورزان نشود.

** یک هزار و 500 هکتار طرح آبیاری نوین آماده اجرا است
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز بیان کرد: در حال حاضر از سه هزار و 200 هکتار سهمیه ملایر در اجرای طرح آبیاری نوین، بیش از 500 هکتار اجرا شده و یک هزارو 500 هکتار طرح نیز آماده اجرا است.
علی مروت امیری افزود: افزون بر این یک هزار و 105 هکتار برای اجرای طرح آبیاری نوین در حال طراحی و یک هزارو 30 هکتار نیز برای طراحی سیستم آبیاری نوین ارسال شده است.
وی گفت: در صورت اجرایی شدن این میزان سطح زیر کشت آبیاری نوین در شهرستان، میانگین اجرای این طرح از سهمیه مورد نظر بیشتر شده و به بیش از چهار هزار هکتار می رسد.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه کشاورزان به دلیل گرانی لوله و اتصالات رغبتی برای اجرای طرح های آبیاری نوین نشان نمی دهند ادامه داد: یارانه ای که دولت برای اجرای طرح های آبیاری قطره ای، بارانی و کم فشار در نظر گرفته است، همچنان ثابت است، اما قیمت تجهیزات و مصالح به بیش از 2 برابر افزایش یافته است.
امیری گرانی تجهیزات، یکپارچه نبودن اراضی و ثابت ماندن یارانه اجرای طرح های آبیاری نوین را از جمله مشکلات موجود در عقب افتادن ملایر در اجرای این طرح برشمرد و افزود: کشاورزان به دلیل خرده مالکی تمایلی برای یکپارچگی اراضی خود ندارند.
وی اظهار داشت: با وجود اینکه حدود سه هزار هکتار برای اجرای سیستم آبیاری قطره ای در سطح باغ ها و تاکستان های این شهرستان در نظر گرفته ایم، اما کشاورزان تمایلی برای اجرای این طرح نشان نمی دهند.
امیری یادآور شد: در حال حاضر هشت هزار پرونده برای اجرای طرح آبیاری قطره ای در این شهرستان داریم و 13 طرح نیز با 285 هکتار در دست اجرا است.
وی گفت: امسال 60 میلیارد ریال اعتبار در بخش مکانیزاسیون بخش کشاورزی این شهرستان اختصاص یافت که تاکنون از این رقم بیش از 50 میلیارد ریال آن جذب شده است.
امیری همچنین به کشت های پاییزه این شهرستان اشاره و بیان کرد: امسال گندم آبی در سطح 6 هزارو 550 هکتار، گندم دیم 2 هزارو 550 هکتار، جو آبی چهار هزارو 250 هکتار و جو دیم سه هزارو 850 هکتار کشت شد.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه سال گذشته بیش از 35 هزار تن گندم در این شهرستان خریداری شد افزود: با توجه به برش شهرستانی که در نظر گرفته شده است، میزان کشت و برداشت گندم و جو امسال افزایش پیدا می کند.
امیری به کمبود کود همچون فسفاته و ازته و ایجاد نارضایتی در بین کشاورزان همزمان با کشت پاییزه اشاره کرد و گفت: حدود پنج هزار تن کود برای کشت پاییزه نیاز داشتیم که از این میزان تنها 2 هزارو 700 تن آن به ما ابلاغ و بین کشاورزان توزیع شد.

**کاهش 50 میلیون مترمکعبی میزان تخلیه آب های زیرزمینی
مدیر امور منابع آب ملایر نیز به کاهش 50 میلیون مترمکعبی تخلیه آب های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: در 2 ماه گذشته با وجود بارش های خوبی که رخ داد، میزان تخلیه آب در این شهرستان کاهش یافت که در افت سطح آب های زیرزمینی مفید بود.
جمشید نوروزی بارش های به موقع، انسداد چاه های غیرمجاز، اجرای طرح های آبیاری نوین و جلوگیری از اضافه برداشت ها را از موارد اثرگذار در کاهش افت آب های زیرزمینی این شهرستان عنوان کرد.
وی با اشاره به ارسال پرونده های اجرای طرح های آبیاری نوین تاکید کرد: هیچ پرونده ای در اداره امور منابع آب این شهرستان به دلیل نصب کنتور هوشمند چاه های آب متوقف نشده است.
نوروزی با بیان اینکه روند بررسی پرونده های بهینه سازی آب در این اداره طولانی نیست و به موقع انجام می شود گفت: قصد و هدف ما این نیست که آب را از اراضی تحت شرب اولیه خارج کنیم.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر بیش از 9 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر پوشش سیستم های آبیاری نوین است.
بیش از 50 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت انواع محصولات کشاورزی قرار دارد.
7528/2087
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی بخش کشاورزی کشاورزی گرانی محصولات کشاورزی معاون برنامه ریزی منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۸۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر حسینی محراب بعد از ظهر امروز چهارشنبه در نشست بررسی طرح زراعت چوب در استان خوزستان بیان کرد: زراعت چوب به عنوان یک کار جدید است که می‌تواند بخشی از کانون‌های ریزگرد را تحت پوشش قرار داده و در کنار آن موجب شکل‌گیری تولید صنایع چوب و ایجاد زنجیره اشتغال در استان شود.

وی افزود: طرح زراعت چوب در قالب سفر هیأت دولت مطرح شد و مورد تأیید دولت قرار گرفت. خوزستان حدود ۶ میلیون هکتار زمین دارد و اجرای این طرح در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در طول چهار سال پیش‌بینی شده است.

حسینی محراب ادامه داد: در هر هکتار از طرح زراعت چوب بیش از یک هزار درخت اکالیپتوس و گونه‌های مشابه کشت می‌شود که پس از چهار سال به تولید می‌رسد و در این مدت از برگ آن برای گرفتن اسانس استفاده می‌شود که برای این امر نیز چند کارخانه راه‌اندازی شده است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: در سال زراعی جاری کشت نهال در حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی استان انجام شده و رقم مصوب ۴۶ هزار هکتار بوده که رقم قابل توجهی است؛ درخواست‌هایی که شرکت‌ها و کشاورزان مختلف داشتند، بیش از ۱۰۰ هزار هکتار است.

حسینی محراب گفت: تاکنون و در مجموع ۲ هزار هکتار در زمینه زراعت چوب در استان زیر کشت رفته است و کشتی که در سال زراعی جاری شده بیش از ۸.۵ برابر نسبت به گذشته است.

وی افزود: آماری که در سامانه منابع طبیعی کشور برای کشت نهال ثبت شد، ۹۰ هزار هکتار است که ۷۳ هزار هکتار از آن فقط به خوزستان اختصاص دارد و ۱۷ هزار هکتار برای سایر استان‌ها در نظر گرفته شده است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه شهرک‌های صنایع چوب و مبلمان می‌تواند در کنار اجرای طرح زراعت چوب در استان ایجاد شود، عنوان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌توانند نقش مهمی در پیشبرد این پروژه داشته باشد.

کد خبر 6088140

دیگر خبرها

  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری