Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مطالعات رسمی وزارت بهداشت نشان از آن دارد که بیش از ۷۰ درصد کالاهای آرایشی و بهداشتی تقلبی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی دلاور معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن بیان اینکه قاچاق آسیب‌های مختلفی به مسئله اشتغال و تولید ملی می‌زند گفت: آسیب مضاعفی که کالاهای سلامت‌محور نسبت به دیگر کالاهای قاچاق دارد تهدید بهداشت و سلامت عمومی جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلاور با اشاره به اینکه اغلب تقلبی بودن نیز شامل کالاهای قاچاق سلامت‌محور می‌شود اظهار کرد: مطالعات رسمی وزارت بهداشت نشان از آن دارد که بیش از ۷۰ درصد کالاهای آرایشی و بهداشتی تقلبی است و این قضیه در دارو، مکمل‌های دارویی و مواد غذایی نیز برقرار است.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از این کالاهای تقلبی فقط یک برند معروفی را جعل کردند و حتی شاید برخی از این مواد در کشور تولید و بسته‌بندی شود اذعان داشت: می‌توان با یک همکاری دقیق بین دستگاه‌ها ازاین‌دست اتفاقات جلوگیری لازم صورت گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: طی سال‌های گذشته با توجه به مبارزه جدی در بحث دارو و تجهیزات پزشکی تقریباً معضلی در بحث قاچاق این کالا نداریم و داروخانه‌ها یکی از پاک‌ترین واحدهای عرضه داروها هستند، همچنین در لوازم‌آرایشی و بهداشتی با کاهش بسیاری روبه‌رو بوده‌ایم.

وی افزود: در مواد غذایی یا جاهایی که مستقیم زیر نظر وزارت بهداشت نیستند مانند عطاری‌ها و باشگاه‌های ورزشی کم‌وبیش کالاهای قاچاق عرضه می‌شود که با برنامه تشدید مبارزه با کالای قاچاق و با همکاری دیگر نهادها می‌توان این مسئله را کاهش داد.

دلاور ضمن تأکید بر تأثیر بحران‌های اخیر بر تشدید قاچاق کالاهای سلامت‌محور و دارو و تجهیزات پزشکی تصریح کرد: احتمال دارد در برخی از کالاهای سلامت‌محور و دارو و تجهیزات پزشکی قاچاق تشدید شود و لازم داریم که از گذشته مراقبت بیشتری نسبت به این مسئله داشته باشیم.

وی در خصوص تبدیل کالاهای سلامت‌محور به الکل صنعتی گفت: درست است که برخی از این کالاها مانند آبمیوه‌های غیرقابل‌مصرف و بعضی از غلات قابلیت مصرف ندارند ولی پتانسیل تبدیل آن‌ها به کالاهای دیگر مانند الکل صنعتی و طبی وجود دارد که هم از مخاطرات زیست‌محیطی در بحث انهدام این مواد جلوگیری می‌شود و هم به‌نوعی دیگر از این کالاهای ازدست‌رفته استفاده می‌کنیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک محصولاتی که حاوی قندهای ساده یا ترکیبی باشند ازجمله ملاس چغندرقند ، نیشکر، شربت‌های مختلف، ضایعات آبمیوه نوشیدنی‌های قند دار را از مواد اولیه قابل‌استفاده جهت تولید الکل (اتانول) عنوان کرد و افزود: همچنین تعدادی از غلات ازجمله برنج و سایر غلات دارای نشاسته مانند گندم قابل‌استفاده در این چرخه هستند.

وی بابیان اینکه کارخانه‌هایی که می‌خواهند از غلات استفاده کنند نیاز به یک فناوری خاص دارند ادامه داد: دو کارخانه الکل سازی موجود در استان مرکزی هیچ‌کدام قابلیت این کار را ندارند ولی کارخانه‌هایی که در سایر استان‌ها ازجمله استان گیلان هستند این پتانسیل رادارند.

دلاور افزود: یکی از کارخانه‌های تولید الکل از پسماند شهرداری استفاده می‌کند و دیگر کارخانه واحد تولید پسماندی را خارج از کارخانه ایجاد کرده است که آبمیوه‌ها را آنجا جمع می‌کند و مورداستفاده قرار می‌دهد.

وی مشکلات زیست‌محیطی و احتمال سوءاستفاده و برگشت این آبمیوه‌ها به سطح عرضه را از مشکلات این واحد پسماند دانست و تشریح کرد: با تمهیداتی که اندیشیده شد و هماهنگی‌های انجام‌شده تااندازه‌ای این ماجرا سامان پیداکرده است ولی باید توجه داشت که یکی از مخاطراتی است که در این قضیه باید مدنظر قرار بگیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک ضمن تأکید بر اینکه این اتفاق فقط در شرکت پسماند شهرداری اتفاق بیفتد خاطرنشان کرد: لازم است کمیته نظارت بر تحویل محموله‌های آب‌میوه به کارخانه‌ها و جلوگیری از عرضه دوباره به بازار تشکیل شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۸۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجازات ۸۴۰ میلیون ریالی برای عرضه دارو‌های دامی تقلبی در اشنویه

حسین نجف‌زاده مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی گفت: پرونده داروخانه دامپزشکی برای عرضه دارو‌های دامی تقلبی و تاریخ‌گذشته به میزان ۸۴۰ میلیون ریال در شعبه اول بدوی تعزیرات حکومتی شهرستان اشنویه رسیدگی شد.

وی اضافه کرد: شعبه رسیدگی کننده با بررسی پرونده و ارائه نکردن اسناد و دلایل قانونی، تخلف انتسابی را محرز اعلام و متهم را به پرداخت ۸۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی معادل ۱۰ برابر میزان تخلف محکوم کرد.

نجف زاده ادامه داد: بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت و شبکه دامپزشکی شهرستان اشنویه گزارش تخلف در بازرسی از دارو خانه دامپزشکی کشف و پرونده آن را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • طرح محلات ارتقادهنده سلامت در خراسان جنوبی اجرا می‌شود
  • محکومیت قاچاقچی الکل صنعتی
  • مجازات ۸۴۰ میلیون ریالی برای عرضه دارو‌های دامی تقلبی در اشنویه
  • ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه / کدام برندها حاوی فلزات سنگین هستند؟
  • بیمارستان نیایش به ابر بیمارستان تبدیل خواهد شد
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی
  • ضعف‌های زیرساختی و هزینه شدن یارانه برای کالاهای غیراساسی
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی
  • آجر شدن کار پزشکان قلابی در رشت
  • فرآیند ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی در کارخانه‌های مشهور (فیلم)