Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-16@13:19:54 GMT

گرم شدن زمین جزایر بیشتری بوجود می آورد

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۸۶۷۶

گرم شدن زمین جزایر بیشتری بوجود می آورد

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، مطالعات نشان می دهد که افزایش سطح آب دریاها باعث بوجود آمدن صخره های مرجانی بیشتری خواهد شد.

دانشمندان اعلام کردند در زمان های گذشته که سطح آب ها بسیار بیشتر از این بوده کشور مالدیو بر اثر شکل گیری صخره های مرجانی بسیاری بوجود آمده است.

آنها بر این باورند که حدود سه تا چهار هزار سال پیش امواج بزرگ ناشی از طوفان های ساحل آفریقای جنوبی منجر به تشکیل جزایر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امواج صخره های مرجانی را تخریب و آن ها را به سطوح مرجانی دیگر انتقال داد تا زمینه تشکیل جزایر جدید مرجانی را ایجاد نماید.

ممکن است رویدادهای مشابه در آینده نزدیک اتفاق بیفتند، به طوری که گرم شدن کره زمین و افزایش سطح آب دریا باعث ایجاد صخره های مرجانی جدید و جزایر شوند.

این شرایط هنگامی بوجود می آیند که صخره های مرجانی براثر افزایش دمای آب و اسیدی شدن آن از بین نرفته باشند.

انتهای پیام/

178 / 279 صخره های مرجانی ساحل آفریقای جنوبی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: صخره های مرجانی ساحل آفریقای جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۸۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست زمین سفره‌های آب زیرزمینی را می‌بلعد

بحران آب اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل فرونشست زمین است، باتوجه به کمبود بارندگی‌ها در سال‌های گذشته و کم شدن آب پشت سدها، برای تامین آب باید از منابع آب زیر زمینی و آبخوان‌ها استفاده شود. 

در استان یزد هم در اثر برداشت نادرست از سفره‌های آب زیر زمینی در بعضی از دشت‌ها شاهد به وجود آمدن فرونشست و فروچاله‌هایی در سال‌های گذشته هستیم. 

محمد علی فهیمی مدیرگروه مطالعات آب‌های زیر زمینی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه بیشتر دشت‌های استان با افت سالیانه سطح آب مواجه هستند، گفت: در چهار دشت یزد _ اردکان، دشت ابرکوه، دشت شمش بهادران و دشت هرات در منطقه شمال غرب هرات دارای فرونشست هستند. 

وی افزود: بزرگترین مساحت فرونشست در دشت یزد _ اردکان به عنوان بزرگترین، پرجمعیت‌ترین و مهمترین دشت استان یزد اتفاق افتاده است.

فهیمی ابراز کرد: در دشت ابرکوه که به دلیل ساختار زمین شناسی متفاوت دارای سنگ کف آهکی است، فرونشست‌ها به صورت فرو چاله‌ها خود نمایی می‌کنند. 

رئیس گروه آب‌های زیر زمینی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه ۴۲ مورد فرو نشست تاکنون در دشت اردکان ایجاد شده است، افزود: عمق برخی از فروچاله‌ها در این دشت ۴۰ متر اندازه گیری شده است. 

 از بین رفتن سفره‌های آب زیر زمینی مهمترین خطر ایجاد فرونشست‌ها است

محمد علی فهیمی در مورد خطر‌های ناشی از ایجاد فرونشست‌ها گفت: با فرونشست زمین فضا‌های خالی بین ذرات خاک که نگهدارنده و ذخیره کننده بارش‌ها هستند، بسته می‌شوند و آب باران علاوه بر اینکه وارد سفره‌های آب زیر زمینی نشده، باعث به وجود آمدن سیلاب و خسارات ناشی از آن می‌شود.
وی دیگر خطر ناشی از ایجاد فرونشست‌ها را خسارت به تاسیسات، ساختمان ها، جاده‌ها و لوله‌های آب و برق و گاز دانست. 

کاهش برداشت آبخوان‌ها تنها راه حل جلوگیری از ایجاد فرونشست‌ها 

مهدی برزگری رئیس گروه احیا و تعادل بخشی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد گفت: مهمترین راهکار جلوگیری از ایجاد فرونشست ها، مدیریت مصرف چاه‌های مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها ازآبخوان‌ها و همچنین جلوگیری از حفر و برداشت چاه‌های عیر مجاز در استان است. 

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ تاکنون طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی در حال اجرا است، افزود: این طرح شامل پروزه‌های مختلف از جمله تشکیل گروه‌های گشت و بازرسی، طرح تحویل حجمی چاه‌های کشاورزی و نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و صنعتی است.

برزگری ابراز کرد: با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی روند افت سطح آب‌های زیرزمینی کنترل شد که این امر باعث جلوگیری از توسعه بیشتر فرونشست‌ها در دشت‌های استان شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • فرونشست زمین سفره‌های آب زیرزمینی را می‌بلعد
  • تحقق شعار سال نیازمند همکاری و هم افزایی همه دستگاه‌ها است
  • عجیب‌ترین مغازه جهان؛ آویزان شده از صخره‌ای به ارتفاع ۱۲۰ متر (فیلم)
  • دستگیری ‌۵ هزار زمین‌ خوار در کشور
  • (ویدئو) عجیب‌ترین مغازه جهان؛ آویزان شده از صخره‌ای به ارتفاع ۱۲۰ متر!
  • دستگیری ۵۰۰۰ زمین‌خوار
  • دستگیری ۵هزار زمین‌خوار در کشور/ افزایش ۳۵۳ درصدی حریق
  • حکایت ۳.۸ میلیارد ساله زمین درباره حیات| همه‌چیز درباره پیدایش زندگی
  • آیا تغییرات اقلیمی در افزایش حساسیت بهاری نقش دارد؟
  • چطور بدون نوشیدن قهوه سرحال و هوشیار باشیم؟